Cube Stereo 120 HPC of Canyon Neuron 7

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Beste MTB ers.

Ik rij nu op een Cube LTD pro van 2017 met XT afmontage.
Het meeste rijden we op de Utrechtse Heuvelrug. Routes Zeist/Austerlitz/Den Treek/Hoge Lage Vuursche. Echter door de vele wortels ben ik af en toe de klappen die de rug krijgt wel zat. Nu dus aan het kijken voor een Fully, echter door weinig voorraad is proeffietsen erg lastig. Nu vindt ik de zit op mijn XC hardtail ook niet altijd relaxed. Ik hoop dus dat dit op een Trail fiets wat beter wordt. Nu dus de twijfel tussen de Cube Stereo 120 of een Canyon Neuron 7. Als ik voor Canyon kies ga ik eerst naar de Fabriek om te kijken. Cube komt hopelijk wel weer ergens op voorraad. Graag een beetje advies, hoe is bijv de service via Canyon. Waarom voor een Alu frame tegen over een gedeeltelijk Carbon. Wil wel minimaal XT afmontage. Graag geen andere merken vergelijken.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Tja, ik ben niet geheel objectief. Heb zelf een Neuron 7 (2021) en ben er zeer content mee. Het iets zwaardere alu frame is voor mij prima, carbon is lichter maar ik geef niet veel om gewicht. Ik heb toch geen haast onderweg. Wel full SLX, maar dat is gelijkwaardig aan XT. Is iets zwaarder, wat mij dus niets uitmaakt. Geef jij wel om gewicht, kies dan carbon en XT. Tot slot is de service bij Canyon dik in orde, en zijn er evt via de site overal “Canyon friendly” fietsenmakers te vinden.

Over de Cube Stereo kan ik niet oordelen, maar hoor ik ook goede verhalen over.
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Niet objectief, zal een duidelijke keuze zijn toch. Hoeft van mij ook niet perse een Carbon te zijn. Ben ook wel benieuwd naar de zit, en valt een Canyon groot of klein? Daarom toch een keer naar de Showroom denk ik.
Bedankt voor je bericht.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Supermotard schreef: di 18 januari 2022, 20:35 Niet objectief, zal een duidelijke keuze zijn toch.
Maanden research ja. Zowat alle merken bekeken in de prijsklasse 2K-3K. Uiteindelijk kwam toch de Neuron er voor mijn rijstijl als beste uit. Heerlijke allrounder, niet al te progressieve geometrie (voor NL perfect), en wat suspension/afmontage betreft overslaanbaar in die prijsklasse. Af en toe zelfs verbaasd hoe sommige “echte merken” hun 3K fiets durven af te monteren met Deore, RS Recon, of nog erger. Op zich prima, maar dan wel voor een 2K fully. :wink:

Wat maatvoering betreft, gebruik de pps tool op de Canyonsite. Bij twijfel kiezen voor de grotere maat.
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Bedankt voor je bericht, zo te lezen heb je aardig je huiswerk gedaan. Door de huidige levertijden kan ik nog wel ff doorzoeken. Maar de Neuron staat steeds hoger op nr1. Dan toch maar een keer naar de Fabriek. Wil wel graag zien wat ik bestel.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Supermotard schreef: do 20 januari 2022, 19:26 Bedankt voor je bericht, zo te lezen heb je aardig je huiswerk gedaan. Door de huidige levertijden kan ik nog wel ff doorzoeken. Maar de Neuron staat steeds hoger op nr1. Dan toch maar een keer naar de Fabriek. Wil wel graag zien wat ik bestel.
Kan niet iemand met Supermotard een keer een fietsdate afspreken om een Neuron in het echt te zien?
mnmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 december 2021, 11:58
Mijn mountainbike: Neuron CF9 2021

Hier een Neuron 7 2021 gereden, super tevreden! Neuron 7 2021 over gegaan naar de vriendin, nu zelf een Neuron 9 2021. Vooral op de technische, bochtige singletracks voel je het verschil van een lichtere carbon maar een alu is ook een heerlijke bike!
Canyon Neuron CF9 2021 stealth
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Dat klinkt goed zeg, bedankt voor je bericht. Een 9 wordt wel echt te duur in verhouding wat ik ermee doe. Hoe valt de maat van de Neuron, ik kom op een L uit volgens Canyon. Dat met 183 en een BBL van 86. Zoals ik al aangaf vindt ik de zit op de huidige Cube te veel voorover XC?
Kan ik ervan uitgaan dat de Neuron wat realexter zit?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cube Stereo 120 XC zit? Herken ik niet van mijn alu Stereo. (Welke in Utrecht staat)

Stereo Pro komt bij Mantel eind van de maand weer op voorraad. Inderdaad andere af montage andere prijs dan de Eneuron 7.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

mnmtb schreef: za 22 januari 2022, 21:08 Vooral op de technische, bochtige singletracks voel je het verschil van een lichtere carbon maar een alu is ook een heerlijke bike!
Wat is het verschil, 1kilo? Vind het altijd heel bijzonder dat een amateur ook maar iets kan merken van een kilo verschil. Dat verschil in gevoel zal niet liggen aan het gewicht maar meer het totaalplaatje van de fiets.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Dice Oldskool schreef: za 22 januari 2022, 22:01
mnmtb schreef: za 22 januari 2022, 21:08 Vooral op de technische, bochtige singletracks voel je het verschil van een lichtere carbon maar een alu is ook een heerlijke bike!
Wat is het verschil, 1kilo? Vind het altijd heel bijzonder dat een amateur ook maar iets kan merken van een kilo verschil. Dat verschil in gevoel zal niet liggen aan het gewicht maar meer het totaalplaatje van de fiets.
Waarschijnlijk dat je het verschil in stijfheid eerder merkt.
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Cube Stereo 120 XC zit? Herken ik niet van mijn alu Stereo.

Ik bedoelde mijn huidige MTB Cube ltd hardtail.
Cross country (XC) Zit.

Ik denk dat ik het gewicht niet zal merken tussen alu en Carbon met rijden. En anders doe ik de bidon minder vol :-D
mnmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 december 2021, 11:58
Mijn mountainbike: Neuron CF9 2021

ElTrappo schreef: zo 23 januari 2022, 02:36
Dice Oldskool schreef: za 22 januari 2022, 22:01

Wat is het verschil, 1kilo? Vind het altijd heel bijzonder dat een amateur ook maar iets kan merken van een kilo verschil. Dat verschil in gevoel zal niet liggen aan het gewicht maar meer het totaalplaatje van de fiets.
Waarschijnlijk dat je het verschil in stijfheid eerder merkt.
Ben het eens met beide. Zal inderdaad een combinatie tussen gewicht en stijfheid zijn. Heb wel in allebei de fietsen met dezelfde handgespaakte wielset gereden dus daar zit het verschil niet. Het is dat ik toevallig geschikt aan een Neuron 9 kon komen, anders reed ik nog super tevreden op de alu! Ik ben 1.85m en bbl 84cm, mijn vriendin 1.82m en bbl 83cm. Wij fietsen allebei naar tevredenheid op een L. Ik heb voor mijn 1e aanschaf van de 7 2021 eerst een dagje 1 gehuurd bij More Than Bikes in Veenendaal. Deze heeft een Neuron 7 2020 in maat L in de verhuur, zelfde frame als de 2022. Keurig nette fiets, was technisch goed in orde en een erg vriendelijk adres!! Even op maat zetten en gelijk route Amerongen op, perfecte test!! Qua zit kun je hem inderdaad vrij relaxed rijden, helemaal als je van een XC hardtail komt. Ik heb hem wat dieper afgesteld, mijn vriendin zit wat meer rechtop.
Canyon Neuron CF9 2021 stealth
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Kijk hier wordt ik blij van, Veenendaal is erg dichtbij :wink: Ga zeker daar ff kijken. Een ritje op de route is beter dan naast de Fabriek in Duitsland. Daarna bestellen en wachten waarschijnlijk. Maar wil toch graag de kleur van de 2022 in het echt zien.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Op dit forum heb ik alleen maar lovende berichten over de Cube Stereo lijn gelezen en daarbij nog nooit een bericht van een ontevreden gebruiker. Ook iets om rekening mee te houden.
(Mede om die reden heb ik een stereo 140 of 150 serieus overwogen, er kwam toen alleen een andere optie op mijn pad)
Canyon Neuron carbon al wel twee keer de achterbrug bevestiging gezien die problemen gaf, of dat aan de biker of de bike lag, laat ik in het midden.
Ga vooral op beiden fietsen als je de mogelijkheid hebt.
Als Veenendaal dichtbij is, dan is de Cube store in Leersum dat ook, daar kun je wellicht een Stereo proberen.

Succes.
Plaats reactie