Bird Aether 9 L/XL vs Cotic FlareMax XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

Net als half Nederland heb ik tijdens het begin van de corona pandamie het mountainbiken 'uitgevonden'. Dit is me zo goed bevallen dat ik had besloten om mijn oude Giant Terrago om te wisselen voor iets moderners...

Dat is goed gelukt! Ik heb uit Duitsland een Podsol frame besteld in de maat XL en in de schuur opgebouwd. Na een jaartje rijden bevalt deze nog steeds heel goed. Inmiddels heb ik een wielset laten spaken die beter bij mijn gewicht past (110 kg), een dropper aangeschaft en de vork een upgrade gegeven (pike ult. 140 mm). Maar nu de belangrijkste componenten een upgrade hebben gekregen, en er niet veel meer te sleutelen valt, zit ik stiekem te denken om een full suspension frame aan te schaffen.

Na het lezen van vele reviews van verschillende fietsen heb ik de volgende twee frames in gedachte die binnen mijn prijs categorie vallen (<2000 euro).

- Bird Aether 9 L of XL
- Cotic FlareMax XL

De bird heeft hierbij mijn lichte voorkeur aangezien de fiets een stuk beter geprijsd is en waarschijnlijk iets lichter is dan de Cotic (stalen voorkant). Toch heb ik nog enige twijfels:

- Tot nu toe heb ik alleen in NL gereden, en zonder een hele discussie op te starten, vraag ik me af of deze fullies niet zo'n overkill zijn dat ik mijn hardtail ga missen.
- Voor mijn lengte (190 cm) val ik voor de Bird tussen de maat L en XL in. Na email contact met Bird hebben ze me een XL aangeraden, echter als ik de geometrie vergelijk op bike-stats lijkt de L overeen te komen met de Podsol XL en deze fiets voelt goed aan. Heeft de sag zoveel invloed dat ik beter voor een XL kan gaan?
- Ik lees dat het voordeel van een stalen frame niet onderschat moet worden, maar voelt het in de praktijk ook als een wezenlijk verschil?

Ik ben benieuwd of er mensen op het forum zijn die ervaringen hebben met 1 van de fietsen en me kunnen overhalen om net dat laatste stapje nemen om de koop te rechtvaardigen :wink:
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik zou zeggen dat een hardtail met een 140mm pike al wel enige overkill is voor Nederland, maar je kan er nog steeds een hoop lol mee hebben.
zelfs voor tussendoor een weekje in de alpen lijkt de podsol me een zeer capabele fiets.
als het geld echt in je zak brand, koop er dan wat moois van en de twee fietsen die je noemt zijn ook heel mooi, maar wel ontworpen voor een ander soort trails dan we hier hebben.
aangezien je het mtb'en recent ontdekt hebt, zou ik het geld eerder in wat techniek clinics investeren, daar is de hardtail ook meer geschikt voor omdat je meer feedback krijgt vanuit de fiets. terwijl de full-suspensions de trails meer gladstrijken en (stuur)foutjes opvangen zonder dat je het doorhebt.

er is een youtube filmpje (dat ik zo gauw niet kan vinden) van iemand die een viltstift aan zijn stuur taped, de stift tegen de muur zet en dan op de fiets gaat zitten, bij de full-sus zie je dan een streep recht naar beneden, bij de hardtail gaat de streep schuin naar voren en zie je dat de fiets 2 tot 3 cm langer wordt. het verschil in reach tussen de aether l en xl is 2,1cm.
dus daar zit idd een verschil tussen hardtail en full-suspension dat een maat verschil oplevert.

het verschil van staal is voornamelijk dat het trillingen dempt, in vergelijkbare orde van grote zoals een band rond de 1,5 bar comfortabeler rijdt dan dezelfde band op 2,5 bar. dit verschil merk je dus vooral op een hardtail, bij een full-suspension veel minder.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

gevonden, de full-suspension wordt zelfs korter
https://www.youtube.com/watch?v=fvTKrDhypD4
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

BIg Deef en Royka hier op het forum hebben de Bird, kunnen je daarvast meer over vertellen, of ook laten zien.
Flaremax nog niet gezien op het forum, wel een aantal Cotic hardtailis en een RocketMax, de zoekfunctie zal het je leren

De "steel is real" club hier spreekt de Flaremax meer aan en Cotic heeft ook de naam dat hun bikes erg goed rijden. Mijn ervaring met de Solaris was errug fijn. En dan is er nog een vraag die je kunt stellen, van welke bike gaat je hart sneller kloppen? Je wilt toch ook dat deze bike je gevoel aanspreekt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

sik schreef: za 15 januari 2022, 13:01 ik zou zeggen dat een hardtail met een 140mm pike al wel enige overkill is voor Nederland, maar je kan er nog steeds een hoop lol mee hebben.
zelfs voor tussendoor een weekje in de alpen lijkt de podsol me een zeer capabele fiets.
als het geld echt in je zak brand, koop er dan wat moois van en de twee fietsen die je noemt zijn ook heel mooi, maar wel ontworpen voor een ander soort trails dan we hier hebben.
aangezien je het mtb'en recent ontdekt hebt, zou ik het geld eerder in wat techniek clinics investeren, daar is de hardtail ook meer geschikt voor omdat je meer feedback krijgt vanuit de fiets. terwijl de full-suspensions de trails meer gladstrijken en (stuur)foutjes opvangen zonder dat je het doorhebt.

er is een youtube filmpje (dat ik zo gauw niet kan vinden) van iemand die een viltstift aan zijn stuur taped, de stift tegen de muur zet en dan op de fiets gaat zitten, bij de full-sus zie je dan een streep recht naar beneden, bij de hardtail gaat de streep schuin naar voren en zie je dat de fiets 2 tot 3 cm langer wordt. het verschil in reach tussen de aether l en xl is 2,1cm.
dus daar zit idd een verschil tussen hardtail en full-suspension dat een maat verschil oplevert.

het verschil van staal is voornamelijk dat het trillingen dempt, in vergelijkbare orde van grote zoals een band rond de 1,5 bar comfortabeler rijdt dan dezelfde band op 2,5 bar. dit verschil merk je dus vooral op een hardtail, bij een full-suspension veel minder.
Bedankt voor je reactie sik! Stiekem niet het bericht wat ik wil horen :wink:, maar ben bang dat er wel een bepaalde waarheid in zit. Verder ben ik wel benieuwd wat je zelf aan zou bevelen voor hoofdzakelijk de NL trails.

Interessant filmpje :-q . Het maakt het allemaal een stuk duidelijker. Dan snap ik gelijk de aanbeveling voor een XL van Bird.
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

Heckler40 schreef: za 15 januari 2022, 13:57 BIg Deef en Royka hier op het forum hebben de Bird, kunnen je daarvast meer over vertellen, of ook laten zien.
Flaremax nog niet gezien op het forum, wel een aantal Cotic hardtailis en een RocketMax, de zoekfunctie zal het je leren

De "steel is real" club hier spreekt de Flaremax meer aan en Cotic heeft ook de naam dat hun bikes erg goed rijden. Mijn ervaring met de Solaris was errug fijn. En dan is er nog een vraag die je kunt stellen, van welke bike gaat je hart sneller kloppen? Je wilt toch ook dat deze bike je gevoel aanspreekt.

Enjoy!!
Hey dat is goed om te horen dat er meer forum leden rond rijden op de Aether 9! Ik zal eens dieper gaan graven op het forum. Ik zag al een sys voorbij komen idd, tevens van een XL zo te zien.

Op zich gaat mijn hart iets sneller kloppen van de Cotic, alleen vind een stalen fiets die nog iets zwaarder weegt in NL iets moeilijker voor mezelf te 'verantwoorden'. Ik vind het moeilijk in te schatten hoe dit extra gewicht in de praktijk voelt en of ik er niet spijt van ga krijgen. Gelukkig allemaal luxe problemen :wink:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Luxeproblemen idd,

Gewicht voel je veel minder dan een fijne geometrie, een goed passende Bike en licht lopende banden.
Bird is ook geen licht frame, ook 3+ kg met demper voor de Ather in XL. Zal max 1 kilo schelen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Die Aether 9 is mooie fiets en helemaal op maat af te monteren. Maar op hun website zie ik vanafprijs 2.444 BP.

Dit lijkt mij een Trail of zelfs Enduro fiets, en ik vraag me af wat je daaraan in NL hebt. Tenzij je ergens bij een technisch parkoers woont met rockgardens enz. En als je fiets die mooi vindt dan natuurlijk helemaal prima, lekker doen.

Er is natuurlijk heel veel keuze. Ik weet niet hoe je tot je shortlist bent gekomen maar bv Rose Ground Control in groen vind ik wel gaaf en misschien iets minder hardcore met 120/120 dus iets beter voor NL. En deze Canyon Neuron is vergelijkbaar, mooie fiets voor scherpe prijs.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Gewoon lekker kopen, dat het niet nodig is wil niet zeggen dat het niet leuk kan rijden.

Puur op de looks zou ik zeggen Cotic 👌 dat gewicht verschil is niet interessant, bij je wielen heb je ook niet op de grammen geoptimaliseerd?! Daar zou je veel meer van merken.

De Cotic wordt trouwens ook met 120mm vork geadverteerd, is dan denk ik best XC suitable!
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

[/quote]
Heckler40 schreef: za 15 januari 2022, 17:34 Luxeproblemen idd,

Gewicht voel je veel minder dan een fijne geometrie, een goed passende Bike en licht lopende banden.
Bird is ook geen licht frame, ook 3+ kg met demper voor de Ather in XL. Zal max 1 kilo schelen

Enjoy!!
Bedankt voor de toelichting! Dit is goed om te horen! :-q
Laatst gewijzigd door Lazyb op za 15 januari 2022, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

Crapton schreef: za 15 januari 2022, 18:10 Die Aether 9 is mooie fiets en helemaal op maat af te monteren. Maar op hun website zie ik vanafprijs 2.444 BP.

Dit lijkt mij een Trail of zelfs Enduro fiets, en ik vraag me af wat je daaraan in NL hebt. Tenzij je ergens bij een technisch parkoers woont met rockgardens enz. En als je fiets die mooi vindt dan natuurlijk helemaal prima, lekker doen.

Er is natuurlijk heel veel keuze. Ik weet niet hoe je tot je shortlist bent gekomen maar bv Rose Ground Control in groen vind ik wel gaaf en misschien iets minder hardcore met 120/120 dus iets beter voor NL. En deze Canyon Neuron is vergelijkbaar, mooie fiets voor scherpe prijs.
Ik zie dat mijn vorige bericht niet helemaal goed gegaan is:

Ik zou hem dan als frameset bestellen aangezien ik de onderdelen van mijn hardtail over zou zetten volgens mij komt dat tussen de 1400 en 1500 euro uit zonder achterdemper die ik dan nog los zou moeten kopen.

Bedankt voor de suggesties! Neuron heb ik idd naar zitten kijken. Ik zal die Rosé MTB eens beter gaan bekijken, op het eerste zicht lijkt die er op een specialized epic?

Ik woon zelf in Utrecht dus ben voornamelijk op de heuvelrug te vinden, Amerongen en Rhenen zijn toch wel mijn favoriet. Echter heb ik ook op Zeist zo'n gevoel dat een full suspension iets sneller zou zijn met al die wortels.

Zelf ben ik niet zo gefocused op snelheid aangezien ik zelf vrij zwaar gebouwd ben. Ook leeftijd gaat mee spelen nu ik de 40 nader. Dat geeft misschien wat meer inzicht hoe ik bij de shortlist ben gekomen :wink:
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

paulus1981 schreef: za 15 januari 2022, 18:32 Gewoon lekker kopen, dat het niet nodig is wil niet zeggen dat het niet leuk kan rijden.

Puur op de looks zou ik zeggen Cotic 👌 dat gewicht verschil is niet interessant, bij je wielen heb je ook niet op de grammen geoptimaliseerd?! Daar zou je veel meer van merken.

De Cotic wordt trouwens ook met 120mm vork geadverteerd, is dan denk ik best XC suitable!
Bedankt voor je input :-q . De wielset heb ik idd niet zo licht mogelijk gekozen maar meer afgestemd op mijn gewicht.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Aha, dat had ik gemist.

Knuppel in het hoenderhok want dit is not done bij velen op dit forum: Scott kloon frame. Ideaal voor zelfbouw dmv overzetten spullen. Hoe 140 mm voorvork hierin gaat rijden weet ik dan weer niet.

Er moet ook een 21" XL versie zijn volgens de tabel, de vraag of ze het leveren want staat er niet bij. Maar op Ali moet je goed zoeken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

Crapton schreef: za 15 januari 2022, 19:06 Aha, dat had ik gemist.

Knuppel in het hoenderhok want dit is not done bij velen op dit forum: Scott kloon frame. Ideaal voor zelfbouw dmv overzetten spullen. Hoe 140 mm voorvork hierin gaat rijden weet ik dan weer niet.

Er moet ook een 21" XL versie zijn volgens de tabel, de vraag of ze het leveren want staat er niet bij. Maar op Ali moet je goed zoeken.
Geen probleem hoor, ben benieuwd naar de input vanuit verschillende invalshoeken :-q

Vork zou ik weer terug kunnen zetten naar 120mm aangezien ik deze, vanwege de beschikbaarheid, om heb moeten bouwen.

Ik ben alleen wel huiverig voor een carbon frame uit China (waar ik zelf niet bekend mee ben). Ik weet dat de kwaliteit van deze frames erg afhankelijk is van het gebruikte materiaal en het gekozen productie proces. Zeker voor een zwaarder persoon heb ik zo mijn bedenkingen (misschien onterecht).
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Crapton schreef: za 15 januari 2022, 19:06 Aha, dat had ik gemist.

Knuppel in het hoenderhok want dit is not done bij velen op dit forum: Scott kloon frame. Ideaal voor zelfbouw dmv overzetten spullen. Hoe 140 mm voorvork hierin gaat rijden weet ik dan weer niet.

Er moet ook een 21" XL versie zijn volgens de tabel, de vraag of ze het leveren want staat er niet bij. Maar op Ali moet je goed zoeken.
Ik zou nooit bestellen zonder dat de geometrie er bij staat! (Of kijk ik nu zo slecht?)
Plaats reactie