Bird Aether 9 L/XL vs Cotic FlareMax XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Lazyb schreef: za 15 januari 2022, 11:13 Na het lezen van vele reviews van verschillende fietsen heb ik de volgende twee frames in gedachte die binnen mijn prijs categorie vallen (<2000 euro).

- Bird Aether 9 L of XL
- Cotic FlareMax XL

De bird heeft hierbij mijn lichte voorkeur aangezien de fiets een stuk beter geprijsd is en waarschijnlijk iets lichter is dan de Cotic (stalen voorkant). Toch heb ik nog enige twijfels:

- Tot nu toe heb ik alleen in NL gereden, en zonder een hele discussie op te starten, vraag ik me af of deze fullies niet zo'n overkill zijn dat ik mijn hardtail ga missen.
- Voor mijn lengte (190 cm) val ik voor de Bird tussen de maat L en XL in. Na email contact met Bird hebben ze me een XL aangeraden, echter als ik de geometrie vergelijk op bike-stats lijkt de L overeen te komen met de Podsol XL en deze fiets voelt goed aan. Heeft de sag zoveel invloed dat ik beter voor een XL kan gaan?
- Ik lees dat het voordeel van een stalen frame niet onderschat moet worden, maar voelt het in de praktijk ook als een wezenlijk verschil?

Ik ben benieuwd of er mensen op het forum zijn die ervaringen hebben met 1 van de fietsen en me kunnen overhalen om net dat laatste stapje nemen om de koop te rechtvaardigen :wink:
Ik zat nog eens te kijken naar de geo van de bird; een Cotic Jeht is meer de tegenhanger van de bird denk ik. Vooral als je richtig n+1 gaat (:p).
Een Jeht is wel wat meer trail/enduro gericht.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien interessant die down-country bikes voor NL:

viewtopic.php?f=1&t=152749
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

gewoon kopen wat je mooi vindt, en niet perse wat beter is voor het boswielrennen hier in nl. de tabk van min heeft ook veeeel teveel veerweg voor in nl, maar daar is de lol niet minder om(hooguit een klein beetje minder tempo)
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie