Bird Aether 9 L/XL vs Cotic FlareMax XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er is een topic hier en 1-2 personen hebben deze gebouwd.

Ik heb ooit gezocht op Internet en Youtube en geen aanwijzingen dat er mechanisch onvoldoende sterkte zou zijn.

Heb zelf 2x China frames carbon en geen problemen. Maar ik ben "slechts" 81 kg dus dat scheelt nogal veel. Van groot belang een voldoende lange en stevige zadelpen/droppert te kiezen.

Dezelfde vraag over sterkte kan je natuurlijk ook stellen bij een alu frame. Blijft dat heel bij 110 kg en beetje forse belasting. Alu is meer scheurgevoelig.


Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

Crapton schreef: za 15 januari 2022, 20:41
Dezelfde vraag over sterkte kan je natuurlijk ook stellen bij een alu frame. Blijft dat heel bij 110 kg en beetje forse belasting. Alu is meer scheurgevoelig.
Een terechte vraag natuurlijk, ik heb zelf ook niets tegen een carbon frame. Alleen vind ik het zelf iets minder vertrouwd om een (carbon) frame via AliExpress te bestellen als ik aan de bovenkant van het belastingsspectrum val. Voor mijn huidige frame stond netjes een bovengrens van 120 kg vermeld. Mocht er een scheur in het frame komen dan weet ik waar ik verhaal moet halen :wink:

Wel goed om te horen dat je zelf goede ervaringen ermee hebt. Qua prijs is het een hele aantrekkelijke optie.
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Heb zelf de bird am9. Rijd ook prima in Nederland en op de heuvelrug. Ja wordt wel eens ingehaald op de klimmetjes om dan even in te houden en het gat naar beneden weer dicht te rijden. Zeer capabele fietsen zijn de birds. Service is top. Bird miste een onderdeel voor mijn build. Deze zelf gekocht r. Toegestuurd en zonder problemen werd alles geregeld. Zie je niet vaak. Wel oppassen voor douane kosten. Bij mij kwam er 30% (btw en kosten) bij al zal dat voor een frame only anders zijn dacht ik.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Hardtail for life man. Rijdt echt vele malen directer dan zo'n logge full suspension, en in Nederland voelt dat veel fijner. Ik zou zo'n fully eventueel alleen erbij nemen als je vaak naar het buitenland gaat en merkt dat je tekort komt. Als het hard gaat en echt steil naar beneden is. Maar nooit in plaats van. Ik rij tegenwoordig alleen nog maar hardtail, na bergen fullies te hebben gehad. Ook in het buitenland op de bekende enduroplekken in België en Frankrijk, bikeparks in de Pyreneeën. Soms afzien, maar voor mij gewoon meer lol. En vereist wat meer inzicht, ook leuk.

Want er kan zo ontzettend veel met een beetje goede techniek! Op die gladgestreken flowbanen hier is het veel leuker daar aan te werken, in plaats van ze nog gladder te strijken. Hoe neem je zo hard mogelijk een bocht, blijf een ronde van je remmen af, hoe pomp je voor extra snelheid, spring je over een boomstam, dat soort dingen. Zoals Sik al schreef, op een hardtail krijg je veel meer feedback van wat je goed en fout doet, leer je beter lijnen kiezen en vooruit kijken. Een fully maakt lui.

En als je toch knaken uit wil geven, bestel dan een setje Trickstuff remmen, voor je hardtail.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

DaanJ schreef: zo 16 januari 2022, 11:39 En als je toch knaken uit wil geven, bestel dan een setje Trickstuff remmen, voor je hardtail.
Top tip, Trickstuff bestellen en tegen de tijd dat ze daadwerkelijk geleverd worden heb je zoveel gespaard dat er heel nieuwe opties mogelijk zijn :winkie:

Verder een goed pleidooi voor de hardtail, maar met dat argument rijdt Daan ook nog 26” schat ik? Het is zeker niet mijn ervaring. Ja op de fully kun je lui zijn, maar daar ben je zelf bij, het is een optie. It never gets easier, you just go faster/harder/higher/further 8)

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 16 januari 2022, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Heckler40 schreef: zo 16 januari 2022, 15:01Verder een goed pleidooi voor de hardtail, maar met dat argument rijdt Daan ook nog 26” schat ik? Het is zeker niet mijn ervaring. Ja op de fully kun je lui zijn, maar daar ben je zelf bij, het is een optie. It never gets easier, you just go faster/harder/higher/further 8)
Lees ik nu tussen de regels door je pleidooi voor een e-bike, Heckler?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DaanJ schreef: zo 16 januari 2022, 11:39 Hardtail for life man. Rijdt echt vele malen directer dan zo'n logge full suspension, en in Nederland voelt dat veel fijner. Ik zou zo'n fully eventueel alleen erbij nemen als je vaak naar het buitenland gaat en merkt dat je tekort komt. Als het hard gaat en echt steil naar beneden is. Maar nooit in plaats van. Ik rij tegenwoordig alleen nog maar hardtail, na bergen fullies te hebben gehad. Ook in het buitenland op de bekende enduroplekken in België en Frankrijk, bikeparks in de Pyreneeën. Soms afzien, maar voor mij gewoon meer lol. En vereist wat meer inzicht, ook leuk.

Want er kan zo ontzettend veel met een beetje goede techniek! Op die gladgestreken flowbanen hier is het veel leuker daar aan te werken, in plaats van ze nog gladder te strijken. Hoe neem je zo hard mogelijk een bocht, blijf een ronde van je remmen af, hoe pomp je voor extra snelheid, spring je over een boomstam, dat soort dingen. Zoals Sik al schreef, op een hardtail krijg je veel meer feedback van wat je goed en fout doet, leer je beter lijnen kiezen en vooruit kijken. Een fully maakt lui.

En als je toch knaken uit wil geven, bestel dan een setje Trickstuff remmen, voor je hardtail.
Je weet dat je ook op een fully aan je techniek kan werken en lijnen kunt kiezen en vooruit leert kijken? En dat je ook op een hardtail alleen naar de wortel recht voor je kunt kijken?
Jij vindt het fijner, en je ervaring is daarmee net zo relevant als die van een ander, maar verder mist er wel her en der logica in je verhaal.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

baron062 schreef: zo 16 januari 2022, 15:51
Heckler40 schreef: zo 16 januari 2022, 15:01Verder een goed pleidooi voor de hardtail, maar met dat argument rijdt Daan ook nog 26” schat ik? Het is zeker niet mijn ervaring. Ja op de fully kun je lui zijn, maar daar ben je zelf bij, het is een optie. It never gets easier, you just go faster/harder/higher/further 8)
Lees ik nu tussen de regels door je pleidooi voor een e-bike, Heckler?
Ehh nee

Ik deel hier mijn ervaring met fullies en hardtails en ik heb geen ervaring met e Bikes om te delen
En die komt er voorlopig ook niet. Maar we dwalen af,

Niemand met een Flaremax op het forum?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

I_do schreef: zo 16 januari 2022, 17:03 Je weet dat je ook op een fully aan je techniek kan werken en lijnen kunt kiezen en vooruit leert kijken? En dat je ook op een hardtail alleen naar de wortel recht voor je kunt kijken?
Jij vindt het fijner, en je ervaring is daarmee net zo relevant als die van een ander, maar verder mist er wel her en der logica in je verhaal.
Noooooit aan gedacht. Feit is dat een hardtail het sneller afstraft als je dat niet doet, je meer feedback voelt, en de fiets je dus kan helpen wat sneller te leren. Althans, als je echt goed wil fietsen en daar aan wil werken. De topicstarter begint net met fietsen, en ik krijg de indruk dat hij best graag aan zijn techniek zou willen werken. Daar heeft hij een fantastische fiets voor. Logisch toch :P
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DaanJ schreef: zo 16 januari 2022, 18:54
I_do schreef: zo 16 januari 2022, 17:03 Je weet dat je ook op een fully aan je techniek kan werken en lijnen kunt kiezen en vooruit leert kijken? En dat je ook op een hardtail alleen naar de wortel recht voor je kunt kijken?
Jij vindt het fijner, en je ervaring is daarmee net zo relevant als die van een ander, maar verder mist er wel her en der logica in je verhaal.
Noooooit aan gedacht. Feit is dat een hardtail het sneller afstraft als je dat niet doet, je meer feedback voelt, en de fiets je dus kan helpen wat sneller te leren. Althans, als je echt goed wil fietsen en daar aan wil werken. De topicstarter begint net met fietsen, en ik krijg de indruk dat hij best graag aan zijn techniek zou willen werken. Daar heeft hij een fantastische fiets voor. Logisch toch :P
Ja of doordat je harder afgestraft wordt is het juist moeilijker buiten je comfort zone te komen. En op een fully kunnen de goede lijnen ook anders zijn, die leer je dus niet op een hardtail. Ook de timing van springen is weer anders en moet je herleren van de een naar de andere. Maar je kunt op beide goede lijnen leren rijden of leren springen.
Ik zeg dat het van je gedrag afhangt of je leert op de fiets of niet, en dat het verschil tussen hardtail en fully door een veel kleinere rol in speelt. Ik rijd zelf overigens op fully, hardtail en gravelbike op de routes dus kan een en ander ook met elkaar vergelijken.
Jij geeft je mening, ik geef mijn mening, en de TS mag het verder zelf beslissen :bier:
Lazyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 23:46

Als ik zo eens goed naar alle verhalen luister dan lijkt het me verstandig om de hardtail aan te houden en de fully erbij te nemen :wink:

In ieder geval interessant om iedereen zijn verhaal te horen en alle input wordt gewaardeerd :-q
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Heckler40 schreef: zo 16 januari 2022, 17:09
baron062 schreef: zo 16 januari 2022, 15:51
Lees ik nu tussen de regels door je pleidooi voor een e-bike, Heckler?
Ehh nee

Ik deel hier mijn ervaring met fullies en hardtails en ik heb geen ervaring met e Bikes om te delen
En die komt er voorlopig ook niet. Maar we dwalen af,

Niemand met een Flaremax op het forum?

Enjoy!!
U riep?

Ik heb een gen2 FlareMax in XL. Bevalt erg goed.
Guy Kesteven heeft een 'downcountry' fiets opgebouwd op basis van en gen3 of gen4; zonder met nummers te gooien, hij is behoorlijk licht.
Sowieso is het imho niet correct om staal gelijk weg te zetten als zwaar tov alu. Los van het feit of je die paar gram gaat voelen. Maaarrrr ik ben natuurlijk behoorlijk gekleurd qua mening als staal fan.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lazyb schreef: zo 16 januari 2022, 21:04 Als ik zo eens goed naar alle verhalen luister dan lijkt het me verstandig om de hardtail aan te houden en de fully erbij te nemen :wink:

In ieder geval interessant om iedereen zijn verhaal te horen en alle input wordt gewaardeerd :-q
Het is sowieso leuk om twee fietsen te hebben voor de afwisseling, of als er één een keer onderhoud nodig heeft.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

I_do schreef: ma 17 januari 2022, 08:07
Lazyb schreef: zo 16 januari 2022, 21:04 Als ik zo eens goed naar alle verhalen luister dan lijkt het me verstandig om de hardtail aan te houden en de fully erbij te nemen :wink:

In ieder geval interessant om iedereen zijn verhaal te horen en alle input wordt gewaardeerd :-q
Het is sowieso leuk om twee fietsen te hebben voor de afwisseling, of als er één een keer onderhoud nodig heeft.
Of in de winter, wanneer het ècht niet tof is om alle zooi van een fully af te krijgen ==> SSSS voor de winter!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

wamske schreef: ma 17 januari 2022, 09:28
I_do schreef: ma 17 januari 2022, 08:07

Het is sowieso leuk om twee fietsen te hebben voor de afwisseling, of als er één een keer onderhoud nodig heeft.
Of in de winter, wanneer het ècht niet tof is om alle zooi van een fully af te krijgen ==> SSSS voor de winter!
Daar heb ik idd ook mijn deore afgemonteerde hardtail voor.
Plaats reactie