Instap fully of betere hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
wave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 juni 2014, 13:02

Na jaren met plezier op mijn Lapierre raid 529 te hebben gereden, is het nu tijd om wat verder te kijken. Nu zou ik wel graag wat minder willen 'stuiteren' en daarom een fully willen, maar heb daar niet een groot budget voor (ca. €2000,-). Is dit dan een goed idee, of is het slimmer om naar een betere hardtail te kijken?

Ik ben 1,79m en 75-80kg. Ik rijd 95% in PWN-gebied, Schoorl, Spaarnwoude en incidenteel (1-2x/jr) in de Ardennen. Dus voor de parcours is een fully niet nodig, maar het comfort spreekt me wel aan.

Na wat internet zoeken zie ik bijvoorbeeld de Canyon Neuron 5 als fully, of de Grand Canyon 8 als HT. Bij de LBS ben ik nog niet geweest ivm de coronamaatregelen, maar ga dat zeker doen als het weer kan.

Wat adviseren jullie?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De Neuron is echt een heerlijke allrounder. Heb er nu zelf één sinds een paar maanden en ben blij verrast van de rijeigenschappen op verschillende soorten terrein.
Maar… De Neuron 5 is ‘t net niet. Ga dan voor de nieuwe Neuron 6 (voorheen de 7), die heeft oa een Fox Rhythm 34 vork en dat verschil ga je echt wel merken tov een RS Recon 32 mm.
Daarnaast zijn de drivetrain en wielen ook een stuk beter. Succes met de zoektocht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hardtail versus fully is toch vooral een kwestie van waar je het liefst op rijdt. Objectief gezien is een fully de betere fiets, een afgeveerd achterwiel volgt nu eenmaal beter de grond dan een onafgeveerd. Maar nodig is dat niet, je komt ook overal rond met een hardtail en genoeg mensen vinden dat ook leuker rijden.

Dus ik zou die keuze niet van de afmontage maar van je eigen voorkeur laten afhangen.
En als je op basis daarvan voor een fully gaat bieden merken als Canyon, Cube en zo nog een paar wel betere onderdelen voor hetzelfde geld dan merken als Scott, Cannnondale en Specialized. Kan bij de "instapfully's" net dat verschil maken tussen een ondermaatse vork of eentje die wel prima is. Zie het voorbeeldje dat Giant-E geeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Deze vraag is al vaker voorbij gekomen.

Fully (FS) = duurder of bij gelijke prijs slechtere afmontage en hoger gewicht.

HT = tegenovergestelde dus lager gewicht betere onderdelen bij gelijke prijs.

Fiets onderdelen kan je altijd upgraden, mits je een goede basis hebt.

------------------------------------------------

Als je houdt van lekker toeren en geen hoge snelheids XC eisen stelt dan is een zwaardere FS best lekker want comfortabel.

Maar als snelheid en scherp sturen en mooiere spulletjes je passie is dan een HT, al is het maar voor het gevoel.

Op de site van Canyon kan je goed vergelijken bv Exceed vs Lux (en dat is eigenlijk een XC race fully dus niet eens super comfy). Maar dan kan je het verschil in montage en gewicht op scherm zien.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Die fiets waar je de grootste glimlach van op je gezicht krijgt :-q .
Wil je een fiets kopen en zo blijven rijden? Of wil je nog gaan upgraden komende jaren? Kan je allemaal meenemen in de beslissing :winkie:
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

wave schreef: ma 10 januari 2022, 12:18 Na jaren met plezier op mijn Lapierre raid 529 te hebben gereden, is het nu tijd om wat verder te kijken. Nu zou ik wel graag wat minder willen 'stuiteren' en daarom een fully willen, maar heb daar niet een groot budget voor (ca. €2000,-). Is dit dan een goed idee, of is het slimmer om naar een betere hardtail te kijken?

Ik ben 1,79m en 75-80kg. Ik rijd 95% in PWN-gebied, Schoorl, Spaarnwoude en incidenteel (1-2x/jr) in de Ardennen. Dus voor de parcours is een fully niet nodig, maar het comfort spreekt me wel aan.

Na wat internet zoeken zie ik bijvoorbeeld de Canyon Neuron 5 als fully, of de Grand Canyon 8 als HT. Bij de LBS ben ik nog niet geweest ivm de coronamaatregelen, maar ga dat zeker doen als het weer kan.

Wat adviseren jullie?
Met dat budget en "zin" in een fully: Rockrider 500s. Hou je tov de Neuron nog wat geld in de zak voor een RCZ aanbieding van een setje DT's.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Bij "Te Koop" komen soms wel aardige 2e hands fietsen voorbij.

Denkend aan Decathlon een iets serieuzer en bruikbaarder model is dit: Rockrider XC 900s als je er aan kan komen dan wel weer altijd lastig.

En deze is ook een prima model maar dan HT, als je er aan kan komen.

Dit zijn scherp geprijsde maar absoluut bruikbare carbon (!) MTB's waar je je niet voor hoeft te schamen. Alleen geen blits merk.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik naar Giant-E luisteren en voor die Fully gaan. Qua afmontage gewoon dik in orde. :-q



Giant-E schreef: ma 10 januari 2022, 13:52 De Neuron 5 is ‘t net niet. Ga dan voor de nieuwe Neuron 6 (voorheen de 7), die heeft oa een Fox Rhythm 34 vork en dat verschil ga je echt wel merken tov een RS Recon 32 mm.
Daarnaast zijn de drivetrain en wielen ook een stuk beter. Succes met de zoektocht.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Net als niet elke Fully hetzelfde is, heb je bij een HT ook veel verschil in "comfort"
Een Medium of Long travel HT met dropper post, een knappe wielset met wat bredere banden (sowieso fijn op jouw lokale trails) rijdt al een heel stuk comfortabeler dan een race/XC HT.
Gewoon het een en ander uitproberen zou ik zeggen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Ik merk dat het niet echt bij de populaire namen op dit forum hoort, maar ik ben errug blij met mn Vitus Mythique. Volgeveerd, voor het geld prima afgemonteerd, mooie bomber Z2 vooraan. Enig nadeel is dat je ze niet bij de LBS tegen zult komen.

De discussie hardtail VS fully is een heel persoonlijke. Voor mij is mn volgeveerde fiets véél meer meters met minder moeite, ik was wel klaar met het gestuiter op mn hardtail... Maar als je nog lachend een paar uur staand op de pedalen rijdt zal dat heel anders liggen.
wave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 juni 2014, 13:02

Na nog wat overleg thuis, blijkt dat een fully er op dit moment budgettair niet inzit :( Dan wordt langer doorsparen. Helaas is mijn oude bike stuk (derailleurpad gebroken en kooi krom) en dat zal snel >€200,- kosten. En dat heb ik er eigenlijk niet meer voor over.
Om toch op korte termijn te kunnen fietsen heb ik wat onderzoek naar Hardtails gedaan en een shortlist gemaakt. Deze is op dit moment nog te uitgebreid. Kunnen jullie helpen deze in te korten?
Budget ca. 1000 -1300, max 1500.

Merk/type - Vork - afmontage - remmen - wielen
  • Radon Jealous AL 8 €1049- Rockshox Judy Gold 100mm- Shimano deoreShimano BR-MT410- SUNringle Duroc 30
  • Rockrider XC120€1149- RockShox RECON GOLD RL- sram nx sram level- Sun Ringle Duroc 30 BOOST
  • Trek X -caliber 8 2021€1149- Rock Shox Judy SL 100mm- SRAM SX Eagle Shimano MT200-  Bontrager Kovee TLR 29'' Boost
  • Bulls Copperhead 3€1199- Rockshox Judy Gold 100mm Shimano XT/deore Shimano BL-MT201 BULLS XC-21 Evo Tubeless ready
  • Merida Big Nine Ltd €1199- Manitou Markhor Comp Air 100 mm Shimano deore Tektro M275 Merida Comp CC
  • Canyon GC 7 €1249- RockShox Judy Silver 120mm SRAM SX Eagle Shimano MT400 Alexrims MD25 | Shimano MT400
  • Rockrider XC 500 €1299- RS Reba 100mm SRAM GX Sram level T SUN RINGLE Duroc 30-wielen SRC Tubeless Ready
  • Trek X -caliber 8 2022 €1349 Rock Shox Judy SL 100mm Shimano XT/deore Shimano MT200 Bontrager Kovee
  • Bulls Copperhead 3s €1399 RS Reba 100mm Shimano XT/Deore BR-M6100

  • Canyon GC 8 €1449 FOX 34 Rhythm 120mm Shimano XT/SLX Shimano MT401 Alexrims MD25 | Shimano MT400
  • Radon Jealous AL 8 HD €1499- Rockshox 35 Gold SRAM GX Magura MT Thirty SUNringle Duroc 30
Voor mijn gevoel zijn de Radon Al8, de Bulls Copperhead 3 of de Rockrider xc500 de beste keuze qua prijs/kwaliteit. Klopt dat?
De Trek x caliber 8 2021 is bij mijn LBS te krijgen en dat is ook wel makkelijk
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

wave schreef: vr 14 januari 2022, 15:59 Na nog wat overleg thuis, blijkt dat een fully er op dit moment budgettair niet inzit :( Dan wordt langer doorsparen. Helaas is mijn oude bike stuk (derailleurpad gebroken en kooi krom) en dat zal snel >€200,- kosten. En dat heb ik er eigenlijk niet meer voor over.
Om toch op korte termijn te kunnen fietsen heb ik wat onderzoek naar Hardtails gedaan en een shortlist gemaakt. Deze is op dit moment nog te uitgebreid. Kunnen jullie helpen deze in te korten?
Budget ca. 1000 -1300, max 1500.

Merk/type - Vork - afmontage - remmen - wielen
  • Radon Jealous AL 8 €1049- Rockshox Judy Gold 100mm- Shimano deoreShimano BR-MT410- SUNringle Duroc 30
  • Rockrider XC120€1149- RockShox RECON GOLD RL- sram nx sram level- Sun Ringle Duroc 30 BOOST
  • Trek X -caliber 8 2021€1149- Rock Shox Judy SL 100mm- SRAM SX Eagle Shimano MT200-  Bontrager Kovee TLR 29'' Boost
  • Bulls Copperhead 3€1199- Rockshox Judy Gold 100mm Shimano XT/deore Shimano BL-MT201 BULLS XC-21 Evo Tubeless ready
  • Merida Big Nine Ltd €1199- Manitou Markhor Comp Air 100 mm Shimano deore Tektro M275 Merida Comp CC
  • Canyon GC 7 €1249- RockShox Judy Silver 120mm SRAM SX Eagle Shimano MT400 Alexrims MD25 | Shimano MT400
  • Rockrider XC 500 €1299- RS Reba 100mm SRAM GX Sram level T SUN RINGLE Duroc 30-wielen SRC Tubeless Ready
  • Trek X -caliber 8 2022 €1349 Rock Shox Judy SL 100mm Shimano XT/deore Shimano MT200 Bontrager Kovee
  • Bulls Copperhead 3s €1399 RS Reba 100mm Shimano XT/Deore BR-M6100

  • Canyon GC 8 €1449 FOX 34 Rhythm 120mm Shimano XT/SLX Shimano MT401 Alexrims MD25 | Shimano MT400
  • Radon Jealous AL 8 HD €1499- Rockshox 35 Gold SRAM GX Magura MT Thirty SUNringle Duroc 30
Voor mijn gevoel zijn de Radon Al8, de Bulls Copperhead 3 of de Rockrider xc500 de beste keuze qua prijs/kwaliteit. Klopt dat?
De Trek x caliber 8 2021 is bij mijn LBS te krijgen en dat is ook wel makkelijk
Copperhead 3 of de XC500. Als het 120mm moet zijn dan de Canyon.

Voor de rest: SX is geen geschikte groep voor op een mtb. Judy's zijn echt wel een heel stuk minder dan Reba's.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Alles met Sram SX schrappen, dat ruimt alvast een beetje op. Dan jezelf afvragen of met name een betere vork je een meerprijs waard is. Is het antwoord daarop ja en wil je ook in de toekomst meer in het buitenland gaan rijden zou ik voor de Canyon 8 gaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar een derailleurpatje en een derailleur kosten €200 ? :o
Welke dan? :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Gx/Slx derailleur voor max 100,- en een pad 15,- en dan zit je prima toch. Beetje zoeken en je hebt beide samen voor maximaal 100,-. Dan lekker doorsparen voor een fully als je dat graag wil. Kan je nu lekker doorfietsen en dan koop je in het voorjaar een andere fiets
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Plaats reactie