Instap fully of betere hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

wave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 juni 2014, 13:02

Zo lijstje iets ingekort. De SX afmontage eruit en de Copperhead 3s eruit, want blijkt toch al uitverkocht

Merk/type - Vork - afmontage - remmen - wielen
  • Radon Jealous AL 8 €1049- Rockshox Judy Gold 100mm- Shimano deoreShimano BR-MT410- SUNringle Duroc 30
  • Rockrider XC120€1149- RockShox RECON GOLD RL- sram nx sram level- Sun Ringle Duroc 30 BOOST
  • Bulls Copperhead 3€1199- Rockshox Judy Gold 100mm Shimano XT/deore Shimano BL-MT201 BULLS XC-21 Evo Tubeless ready
  • Merida Big Nine Ltd €1199- Manitou Markhor Comp Air 100 mm Shimano deore Tektro M275 Merida Comp CC
  • Rockrider XC 500 €1299- RS Reba 100mm SRAM GX Sram level T SUN RINGLE Duroc 30-wielen SRC Tubeless Ready
  • Trek X -caliber 8 2022 €1349 Rock Shox Judy SL 100mm Shimano XT/deore Shimano MT200 Bontrager Kovee
  • Canyon GC 8 €1449 FOX 34 Rhythm 120mm Shimano XT/SLX Shimano MT401 Alexrims MD25 | Shimano MT400
  • Radon Jealous AL 8 HD €1499- Rockshox 35 Gold SRAM GX Magura MT Thirty SUNringle Duroc 30
wave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 juni 2014, 13:02

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 17:32 Maar een derailleurpatje en een derailleur kosten €200 ? :o
Welke dan? :~
Daar komt nog een nieuwe ketting bij (die had ik ingekort om singel speed naar huis te komen :)) en een nieuwe cassette, want die zat er bijna aan te komen. En dan de arbeidskosten voor de LBS
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

wave schreef: vr 14 januari 2022, 18:41 Zo lijstje iets ingekort. De SX afmontage eruit en de Copperhead 3s eruit, want blijkt toch al uitverkocht

Merk/type - Vork - afmontage - remmen - wielen
  • Radon Jealous AL 8 €1049- Rockshox Judy Gold 100mm- Shimano deoreShimano BR-MT410- SUNringle Duroc 30
  • Rockrider XC120€1149- RockShox RECON GOLD RL- sram nx sram level- Sun Ringle Duroc 30 BOOST
  • Bulls Copperhead 3€1199- Rockshox Judy Gold 100mm Shimano XT/deore Shimano BL-MT201 BULLS XC-21 Evo Tubeless ready
  • Merida Big Nine Ltd €1199- Manitou Markhor Comp Air 100 mm Shimano deore Tektro M275 Merida Comp CC
  • Rockrider XC 500 €1299- RS Reba 100mm SRAM GX Sram level T SUN RINGLE Duroc 30-wielen SRC Tubeless Ready
  • Trek X -caliber 8 2022 €1349 Rock Shox Judy SL 100mm Shimano XT/deore Shimano MT200 Bontrager Kovee
  • Canyon GC 8 €1449 FOX 34 Rhythm 120mm Shimano XT/SLX Shimano MT401 Alexrims MD25 | Shimano MT400
  • Radon Jealous AL 8 HD €1499- Rockshox 35 Gold SRAM GX Magura MT Thirty SUNringle Duroc 30
Vergeet de Rockrider XC100s fully niet. Daar us ook niets mis mee. Gewoon een prima pakket voor dat geld, en dan heb je wel het comfort van een fully. Voor waar jij grotendeels rijdt een perfecte bike met fatsoenlijke parts. Setje 2.3 rubber eronder met latex en je kunt lekker los
Laatst gewijzigd door Har77 op za 15 januari 2022, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

wave schreef: vr 14 januari 2022, 18:43
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 17:32 Maar een derailleurpatje en een derailleur kosten €200 ? :o
Welke dan? :~
Daar komt nog een nieuwe ketting bij (die had ik ingekort om singel speed naar huis te komen :)) en een nieuwe cassette, want die zat er bijna aan te komen. En dan de arbeidskosten voor de LBS
Ik zou sowieso je huidige fiets repareren, dan kun je hem gebruiken of verkopen. Wat moet je er anders mee? Als je toch (ook) naar HT's kijkt kun je ook nog overwegen om je huidige fiets te upgraden. Als de basis verder goed is en bevalt...

Choices, choices ;)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat George zegt, oude fiets is wel klaar voor gebruik maken, anders schrijf je de hele Bike af. En als je nu je budget aan een instapper hardtail uitgeeft ben je eigenlijk niks opgeschoten. Je stuitert even hard en de stap naar een fully is weer verder weg.

Als het om waar voor je geld gaat zou ik vooral kijken naar de Shimano Deore groepen, M4100 10speed, 5100 11speed en 6100 als 12 speed. Betaalbaar en reviews zijn goed (bv Pinkbike). Deore Derailleur is 5 tientjes, cassette hangt af van type maar 11v is ook 60 EUR. Beschikbaarheid is voor alles wel een issue op dit moment, voor de 11 Speed beter dan de 12 lijkt het. Met een Deore groep eigenlijk bijna geen functie in bij een goede besparing.

En als er toch echt een nieuwe hardtail komt kun je ook een 27,5 plus maat overwegen. Dat is 27,5” wielen met 2.8 tot 3.0 inch banden voor meer comfort. En ook zijn ze wat uit de gratie bij het grote publiek, en zo is er misschien zelfs een aanbieding in te vinden. Ik ben over mijn plus Bike nog steeds erg tevreden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Wellicht hier iets moois van maken, de basis is dan uitstekend qua vork, Wielen, frame en remmen

viewtopic.php?f=20&t=135743
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

een tweedehands fully past nog net in het budget, als er niet teveel achterstallig onderhoud aan zit?
wave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 juni 2014, 13:02

Har77 schreef: za 15 januari 2022, 10:37

Vergeet de Rockrider XC100s fully niet. Daar us ook niets mis mee. Gewoon een prima pakket voor dat geld, en dan heb je wel het comfort van een fully. Voor waar jij grotendeels rijdt een perfecte bike met fatsoenlijke parts. Setje 2.3 rubber eronder met latex en je kunt lekker los
Die XC100S zeker ook interessant (en een mooier kleurtje). Alleen nu niet leverbaar in mijn maat. En na mijn teleurstellende rondje LBS-en afgelopen weekend is levering van fietsen komend jaar nog best een lastig ding.

Ik heb besloten mijn oude fiets komend jaar om te bouwen naar strandfiets met een vaste vork. De huidige vork was toch ook aan vervanging toe. Om deze fiets helemaal te upgraden vind ik het niet meer waard en wil ik ook een iets sportievere geometrie.

Om het lijstje toch weer wat in te korten met leverbare fietsen, hou ik er nu 2 over:
1. Trek X-caliber 8
2. Rockrider XC500

De XC500 heeft de betere afmontage, de Trek kan ik bij de LBS halen en is €150 goedkoper

Zoals George als zei:
George schreef: za 15 januari 2022, 12:18 Choices, choices ;)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

wave schreef: ma 17 januari 2022, 10:44
Har77 schreef: za 15 januari 2022, 10:37

Vergeet de Rockrider XC100s fully niet. Daar us ook niets mis mee. Gewoon een prima pakket voor dat geld, en dan heb je wel het comfort van een fully. Voor waar jij grotendeels rijdt een perfecte bike met fatsoenlijke parts. Setje 2.3 rubber eronder met latex en je kunt lekker los
Die XC100S zeker ook interessant (en een mooier kleurtje). Alleen nu niet leverbaar in mijn maat. En na mijn teleurstellende rondje LBS-en afgelopen weekend is levering van fietsen komend jaar nog best een lastig ding.

Ik heb besloten mijn oude fiets komend jaar om te bouwen naar strandfiets met een vaste vork. De huidige vork was toch ook aan vervanging toe. Om deze fiets helemaal te upgraden vind ik het niet meer waard en wil ik ook een iets sportievere geometrie.

Om het lijstje toch weer wat in te korten met leverbare fietsen, hou ik er nu 2 over:
1. Trek X-caliber 8
2. Rockrider XC500

De XC500 heeft de betere afmontage, de Trek kan ik bij de LBS halen en is €150 goedkoper

Zoals George als zei:
George schreef: za 15 januari 2022, 12:18 Choices, choices ;)
XC500.

Beter frame, lichter frame en vooral GEEN BOOST 141.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
wave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 juni 2014, 13:02

Ok, de keuze is gemaakt. Sterker nog de fiets staat al in de garage! :)
Het is de Rockrider XC100s geworden. Dus toch een instap fully. De recensies op de site, maar ook op verschillende Facebook pagina’s zijn goed. Afmontage met sram NX en manitou vork en demper. Prima voor wat ik nu wil en mogelijkheden om in de toekomst te upgraden.
De fiets was/is nu niet leverbaar in NL en daarom had ik bijna de XC500 besteld. Toen bedacht ik dat decathlon ook winkels in België en Duitsland heeft. Online niet meer leverbaar, maar nog wel af te halen. Dus dit weekend op en neer gereden naar Antwerpen en de fiets daar opgehaald.
De 1e kilometers op de weg zitten erop en bevallen goed. Komend weekend het bos in 😃
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

wave schreef: ma 24 januari 2022, 23:47 Ok, de keuze is gemaakt. Sterker nog de fiets staat al in de garage! :)
Het is de Rockrider XC100s geworden. Dus toch een instap fully. De recensies op de site, maar ook op verschillende Facebook pagina’s zijn goed. Afmontage met sram NX en manitou vork en demper. Prima voor wat ik nu wil en mogelijkheden om in de toekomst te upgraden.
De fiets was/is nu niet leverbaar in NL en daarom had ik bijna de XC500 besteld. Toen bedacht ik dat decathlon ook winkels in België en Duitsland heeft. Online niet meer leverbaar, maar nog wel af te halen. Dus dit weekend op en neer gereden naar Antwerpen en de fiets daar opgehaald.
De 1e kilometers op de weg zitten erop en bevallen goed. Komend weekend het bos in 😃
We zien 'm graag in SYS.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie