Upgrade inspiratie voor MTHT
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1450
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Bedoel je niet Kwintelooijen?
@mark en klaas,
Voor een test hoe de fiets zich op de NL routes gedraagd is (imho) Rhenen met zijn korte (6,5km?) omloop een ideale route. Stukje Wokkel voor kombochten, steile stukjes singeltrack, offcamber klimmen en dalen, stuk snelle afdaling in rechte lijn, paar krappe kombochten (andere zijde voor weg oversteken) een korte kutklim (die na het maisland) en wat tafelachtige zaken.
Kwint is zeer gaaf raggen maar niet representatief voor de gemiddelde NL route imho. (Maar nu wil ik ze wel gelijk rijden deze week, bedankt he )
Voor een test hoe de fiets zich op de NL routes gedraagd is (imho) Rhenen met zijn korte (6,5km?) omloop een ideale route. Stukje Wokkel voor kombochten, steile stukjes singeltrack, offcamber klimmen en dalen, stuk snelle afdaling in rechte lijn, paar krappe kombochten (andere zijde voor weg oversteken) een korte kutklim (die na het maisland) en wat tafelachtige zaken.
Kwint is zeer gaaf raggen maar niet representatief voor de gemiddelde NL route imho. (Maar nu wil ik ze wel gelijk rijden deze week, bedankt he )
Grappig dat je daadwerkelijk Rhenen bedoelt. Rhenen is 1 van mijn favoriete lokale rondjes, maar als ik daar mijn fietskeuze op zou moeten baseren dan werd het een carbon XC fiets. Liefst wel met dropper uiteraard. Waar ik naar op zoek ben is bedoeld om ook net even de wat minder vlakke knikkerbanen te fietsen. De ruwere / kapot geremde stukjes afdaling op Amerongen zijn daar een goed voorbeeld van. Maar ms is het ook beter je keuze niet te laten bepalen door deze uitzonderingen. Je duwt mijn gedachten iig in een hele nieuwe richting
Ik reed jaren terug ook een XC Niner Air9 overal snel hard was de gedachte 100mm reba en lol.
(naar eigen kunnen he, altijd mensen met betere conditie en meer techniek)
Daarna aantal jaren trail fullys en toch tussen al die fietsen met de Marino in Rhenen afgelopen jaar het leukst gereden.
En de Amerongse rockgardens (remknippen) zijn heerlijk op een LTHT met goeie vork. Gnar vind je nergens in Nederland op de manier dat in theorie een starre fiets niet zou kunnen, maar waarom.
Devies, probeer eerst eens een 130/140 LTHT voor je het idee afschiet, en op enkel pure snelheid focust
Of misschien is het omdat ik maar af en toe Rhenen fiets dat ik het rondje geromantiseerd heb. Woensdag eens kijken of er een rondje in zit, nog niet geweest met de Taival (Voor mij juist verre van thuisrondje)
(naar eigen kunnen he, altijd mensen met betere conditie en meer techniek)
Daarna aantal jaren trail fullys en toch tussen al die fietsen met de Marino in Rhenen afgelopen jaar het leukst gereden.
En de Amerongse rockgardens (remknippen) zijn heerlijk op een LTHT met goeie vork. Gnar vind je nergens in Nederland op de manier dat in theorie een starre fiets niet zou kunnen, maar waarom.
Devies, probeer eerst eens een 130/140 LTHT voor je het idee afschiet, en op enkel pure snelheid focust
Of misschien is het omdat ik maar af en toe Rhenen fiets dat ik het rondje geromantiseerd heb. Woensdag eens kijken of er een rondje in zit, nog niet geweest met de Taival (Voor mij juist verre van thuisrondje)
Ik schiet het idee van een 120/130mm HT nog niet af. Ik ben juist benieuwd wat de meerwaarde ervan op de ruigere stukken is. Ik bedoelde alleen dat je dat aspect niet echt kunt testen op Rhenen. Daarvoor ligt het er veel te strak bij. (Wat voor niet-testrondjes juist een grote plus is wat mij betreft. Heerlijk flowrondje)
Ah, om te kijken of je met zo'n long & slack vehikel überhaupt de bocht door komt. Dat is idd wel redelijk essentieel
Zonder gekheid: het moet wel heel gek lopen als het daarop vast zou zitten. Is natuurlijk interessant om een gevoel bij te krijgen en dat zal op Rhenen prima gaan. Voor mij is vooral de vraag of ik met een lang & slack fiets makkelijker over de ruige stukken ga. Zodat ik op Amerongen zeg maar meer de flow-ervaring van Rhenen heb. En waar hem dat dan precies in zit: de geo, de veerweg of een combi.
Zonder gekheid: het moet wel heel gek lopen als het daarop vast zou zitten. Is natuurlijk interessant om een gevoel bij te krijgen en dat zal op Rhenen prima gaan. Voor mij is vooral de vraag of ik met een lang & slack fiets makkelijker over de ruige stukken ga. Zodat ik op Amerongen zeg maar meer de flow-ervaring van Rhenen heb. En waar hem dat dan precies in zit: de geo, de veerweg of een combi.
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik denk dat de geo vooral meer het rijgevoel bepaalt, long-low-slack vraagt gewoon een wat andere rijtechniek.
Of je fiets een beetje goed over die remknippen dendert zit veel meer in de kwaliteit van de vering (en vooral ook demping). Maar natuurlijk pakt 160mm makkelijker hobbels dan 100mm, dat verschil poets je niet zomaar weg.
Ik vind mijn Snowdon (niet extreem lang, 130mm vork en 68 graden balhoofd) heerlijk sturen en rijden over 98% van bijvoorbeeld Amerongen. Alleen op de remknippen voor de lange kombocht van "Rammstein" (en nog enkele korte vergelijkbare stukjes) krijg ik de vork niet goed afgesteld. Dat blijft zo hard stuiteren dat mijn bril (op sterkte, ik ben brildrager) op mijn neus ook meestuitert, wat het gevoel dat ik alles onder controle heb niet bevorderd. Dus ik moet daar een beetje van het gas af, waar ik met de 160mm fully gewoon doordender in het tempo dat ik aandurf (en het kan harder, ene Herman de Biker en Jeffro98 laten dat wel zien... waar HdB zelfs met exact dezelfde vork als ik rijdt).
Voor mij zit de beperking daar op dit moment echter wel in de voorvering op de hardtail, absoluut niet in de geo.
Omdat ik niet meer zoveel rijd met de hardtail ontbreekt me ook een beetje de motivatie om daar veel energie in te steken en al helemaal geen honderden euro's voor een -mogelijk- betere vork. Bedenk hier ook bij dat hij 98% van de tijd perfect voldoet en ik bij mij thuis geen vergelijkbaar teststuk heb, de UHR is vijf kwartier autorijden en dan kies ik meestal voor de fully. Dus ik laat het er voorlopig maar bij.
Was het mijn "main ride" zou ik wel proberen de vork te perfectioneren of desnoods te vervangen om zonder beperkingen tegen mijn eigen grenzen die laatste 2% te kunnen doen. De fiets is het op zich waard, want hij rijdt super (niet heel gek, het is een custom op mijn wensen gebouwd frame ).
Oja, (redelijk) lange fietsen gaan gewoon prima elke hoek om. Geen ervaring met extreem lang gebouwd spul, maar wel met een overstap van een korte 26er naar een lange 29er èn krappe Alpen-switchbacks op beide fietsen: ik was zelfs verbaasd dat ik in die bochtjes niet meer verschil voelde. Als ik er niet zonder voetjes doorheen kwam lag dat niet aan de fiets maar altijd aan mijn eigen beperkingen...
Of je fiets een beetje goed over die remknippen dendert zit veel meer in de kwaliteit van de vering (en vooral ook demping). Maar natuurlijk pakt 160mm makkelijker hobbels dan 100mm, dat verschil poets je niet zomaar weg.
Ik vind mijn Snowdon (niet extreem lang, 130mm vork en 68 graden balhoofd) heerlijk sturen en rijden over 98% van bijvoorbeeld Amerongen. Alleen op de remknippen voor de lange kombocht van "Rammstein" (en nog enkele korte vergelijkbare stukjes) krijg ik de vork niet goed afgesteld. Dat blijft zo hard stuiteren dat mijn bril (op sterkte, ik ben brildrager) op mijn neus ook meestuitert, wat het gevoel dat ik alles onder controle heb niet bevorderd. Dus ik moet daar een beetje van het gas af, waar ik met de 160mm fully gewoon doordender in het tempo dat ik aandurf (en het kan harder, ene Herman de Biker en Jeffro98 laten dat wel zien... waar HdB zelfs met exact dezelfde vork als ik rijdt).
Voor mij zit de beperking daar op dit moment echter wel in de voorvering op de hardtail, absoluut niet in de geo.
Omdat ik niet meer zoveel rijd met de hardtail ontbreekt me ook een beetje de motivatie om daar veel energie in te steken en al helemaal geen honderden euro's voor een -mogelijk- betere vork. Bedenk hier ook bij dat hij 98% van de tijd perfect voldoet en ik bij mij thuis geen vergelijkbaar teststuk heb, de UHR is vijf kwartier autorijden en dan kies ik meestal voor de fully. Dus ik laat het er voorlopig maar bij.
Was het mijn "main ride" zou ik wel proberen de vork te perfectioneren of desnoods te vervangen om zonder beperkingen tegen mijn eigen grenzen die laatste 2% te kunnen doen. De fiets is het op zich waard, want hij rijdt super (niet heel gek, het is een custom op mijn wensen gebouwd frame ).
Oja, (redelijk) lange fietsen gaan gewoon prima elke hoek om. Geen ervaring met extreem lang gebouwd spul, maar wel met een overstap van een korte 26er naar een lange 29er èn krappe Alpen-switchbacks op beide fietsen: ik was zelfs verbaasd dat ik in die bochtjes niet meer verschil voelde. Als ik er niet zonder voetjes doorheen kwam lag dat niet aan de fiets maar altijd aan mijn eigen beperkingen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
@Kermit: ik moest Rammstein even opzoeken, maar dat is idd een goed voorbeeld. En met een betere vork kun je daar vast wat winnen, maar ik denk dat vooral het geheel van de fiets daar een verschil kan maken. Een licht XC fietsje met een hele goede vork gaat het daar m.i. alsnog afleggen tegen een AM hardtail. En dat zal dan een combinatie zijn van algehele lompheid, geometrie en vork. Ik denk echter niet dat ik blij wordt van zo'n fiets op de rest van de route of op de andere routes die ik rijd. Dan doe ik wel iets rustiger aan op dat soort stukjes. Maar mocht de silver bullet bestaan waarmee je wel hard over dat soort stukken kunt maar die verder lichtvoetig aanvoelen, dan vind ik dat wel interessant.
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Rammstein is een van de weinige stukjes waar ik de naam van weet, als niet Strava-gebruiker...
Een van de fietsen van Herman de Biker is zijn vijfde frame, in deze sys te zien:
viewtopic.php?f=14&t=138685&hilit=Snowdon
De cijfertjes daarvan heb ik even gekopieerd:
Seat tube 425
Eff. Top Tube 631.5
Head Angle 66.5
Head Tube 110
Wheel Base 1207
Seat Tube Angle 75
Chain Stay 439
BB Drop 66
Stack 652
Reach 455
Fork Travel 130 (Fox 34 Fit/Grip, exact dezelfde vork die ik niet lekker krijg)
Extreem is dit niet, wel mooi modern imo (het is een 29er). Een lompe fiets is dit zeker niet, met een paar lichtere wielen kan hij wellicht nog ietsje sneller aanvoelen. Het tempo van HdB hiermee op stukken à la Rammstein of Snakerun hoort bij de snellere rijders overall.
Maar ik heb ook weleens gehoord van iemand die blijkbaar op een volledig starre fiets toptijden op de Snakerun heeft staan, dus tsja. Hoe belangrijk is een graadje balhoofdhoek dan nog
Gerommel in de marge vergeleken de factor "piloot", wat alles weer een beetje relativeert
Een van de fietsen van Herman de Biker is zijn vijfde frame, in deze sys te zien:
viewtopic.php?f=14&t=138685&hilit=Snowdon
De cijfertjes daarvan heb ik even gekopieerd:
Seat tube 425
Eff. Top Tube 631.5
Head Angle 66.5
Head Tube 110
Wheel Base 1207
Seat Tube Angle 75
Chain Stay 439
BB Drop 66
Stack 652
Reach 455
Fork Travel 130 (Fox 34 Fit/Grip, exact dezelfde vork die ik niet lekker krijg)
Extreem is dit niet, wel mooi modern imo (het is een 29er). Een lompe fiets is dit zeker niet, met een paar lichtere wielen kan hij wellicht nog ietsje sneller aanvoelen. Het tempo van HdB hiermee op stukken à la Rammstein of Snakerun hoort bij de snellere rijders overall.
Maar ik heb ook weleens gehoord van iemand die blijkbaar op een volledig starre fiets toptijden op de Snakerun heeft staan, dus tsja. Hoe belangrijk is een graadje balhoofdhoek dan nog
Gerommel in de marge vergeleken de factor "piloot", wat alles weer een beetje relativeert
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Dat zijn getallen waar ik ook wel mee uit de voeten zou kunnen denk ik. Idd niks extreems. Mooie fiets. Je noemde Jeffro98 en ik zat aan zijn Bardino te denken. Dat is wel wat zwaarder geschut en niet helemaal wat ik ambieer. Maar de factor piloot relativeert de discussie over mm's en graden idd behoorlijk. Ik denk dat Jeffrey op een XC fiets meer kan dan ik op zijn Bardino. Sterker nog, dat weet ik wel zekerkermit schreef: ↑di 21 december 2021, 12:52 Rammstein is een van de weinige stukjes waar ik de naam van weet, als niet Strava-gebruiker...
Een van de fietsen van Herman de Biker is zijn vijfde frame, in deze sys te zien:
viewtopic.php?f=14&t=138685&hilit=Snowdon
De cijfertjes daarvan heb ik even gekopieerd:
Seat tube 425
Eff. Top Tube 631.5
Head Angle 66.5
Head Tube 110
Wheel Base 1207
Seat Tube Angle 75
Chain Stay 439
BB Drop 66
Stack 652
Reach 455
Fork Travel 130 (Fox 34 Fit/Grip, exact dezelfde vork die ik niet lekker krijg)
Extreem is dit niet, wel mooi modern imo (het is een 29er). Een lompe fiets is dit zeker niet, met een paar lichtere wielen kan hij wellicht nog ietsje sneller aanvoelen. Het tempo van HdB hiermee op stukken à la Rammstein of Snakerun hoort bij de snellere rijders overall.
Maar ik heb ook weleens gehoord van iemand die blijkbaar op een volledig starre fiets toptijden op de Snakerun heeft staan, dus tsja. Hoe belangrijk is een graadje balhoofdhoek dan nog
Gerommel in de marge vergeleken de factor "piloot", wat alles weer een beetje relativeert
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, die twee heren hou je niet zomaar even bij...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After