Upgrade inspiratie voor MTHT

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik rijd momenteel mijn rondjes (Arnhem, Ede, UHR) op een Giant Fathom uit 2017. Die werd toen in de markt gezet als een wat speelsere XC hardtail (en dus niet als de trailbike die de huidige Fathom is). Op zich doet dat ding het prima. Hij heeft al eens een upgrade gehad met een paar wielen van Lars en dat bevalt ook goed. Maar ja… ik heb dat ding komend jaar 5 jaar en dan begint de upgraderitis toch de kop op te steken. Nu ben ik me voorzichtig aan het oriënteren, maar ik vind het lastig om echt leuke fietsen te vinden die bij mijn wensen passen.

Ik zie heel veel LTHT modellen met een moderne geometrie. Balhoofdhoeken van 65/66 graden en vorken van 140mm. Als ik kijk naar wat ik er mee doe dan lijkt me dat behoorlijk overkill. Ik MTB niet in het buitenland dus het ruigste wat ik een beetje tegenkom in de buurt is het traumapad. Ik zoek ook de uitdagingen buiten de routes niet op. Lekker saai dus 😉 Naast dat ze me overkill lijken heb ik ook het idee dat ik aan speelsheid inlever met zulke fietsen. Correct me if I’m wrong uiteraard! Van de andere kant wil ik ook geen strakke XC bak. Ik ben toch niet de snelste en iets meer reserve vind ik wel fijn. Ik kom dan voor mezelf op ongeveer het volgende:

- Hardtail
- Vork met 120/130mm veerweg
- Balhoofdhoek van ca. 67 graden
- Ruimte voor 2.4 breed rubber.
- Framemateriaal alu of staal
- Liefst niet te lomp

Een soort downcountry hardtail dus? Medium travel hardtail?

Ik kan met die randvoorwaarden eigenlijk niet veel leuks vinden. De Canyon Grand Canyon 8 is uiteraard ongeveer wat ik hierboven omschrijf, maar die vind ik echt saai (sorry eigenaren). De Marin Team is misschien ook een optie, maar daar is nog weinig van te vinden. En er zit zowel qua prijs als specs een flink gat tussen de 2 modellen. En dan houdt het wel een beetje op. De Kona Honzo komt natuurlijk ook in de buurt, maar die vind ik qua bang for buck wel aardig matig plus dat ik de kleuren van dit jaar gewoon niet mooi vind.

Ik sta open voor zowel een complete fiets als een frame dat ik zelf kan opbouwen. Qua budget zit ik aan zo’n €2.000 voor een complete fiets te denken waarbij ik de vork belangrijker vind dan de afmontage (dus liever Deore met een fatsoenlijke vork dan XT met een instapvork).

Roept u maar!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Als het frame nu bevalt, waarom geen deftige vork, mooie cockpit en sjieke groepset erop zetten? Of wil je echt wat anders qua frame?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik raad je aan eens wat te gaan (test) rijden op LTHT's zo heel erg zijn die paar cm meer vering en paar graadjes vlakkere headtube ook weer niet :wink: .... dropperpost zag ik nog niet in je verhaal voorbij komen, maar als iets het plezier verhoogd is het dat wel.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Bedenk je goed dat je met een hardtail met 67º hta in sag al snel weer op 1º a 1,5º steilere hoeken uitkomt.
Maar voor Nijmegen routes etc kun je eens naar een Orange Clockwork EVO oid kijken, die is met 66º net iets minder steil :-q
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... trail-se-1
Misschien niet de beste qua specs, maar voldoet wel aan je eisen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

De cannondale hierboven is zelfs kort te noemen. Beetje vreemde geo voor een wat trail georienteerde fiets, kort en relatief hoog.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er zijn wel wat stalen opties volgens mij maar probeer er eens een met 66gr stuurhoek,
Een graad stuurhoek geeft je wel meteen meer opties:

Sour Pasta party 68gr met 100mm vork, stick er een 120mm in en je komt bij de 67 in de buurt
Nordest Sardinha 2 heeft 67gr met een 120mm vork
Sour Crumble 66,5 gr met 130mm vork
En de Cotic Solaris heeft 66gr met een 120mm vork, Ik heb er een gehad, heerlijke bike

Edit: in Aluminium: uitgaande Santa Cruz Chameleon 2019 model 67,5gr stuurhoek is ook een toffe bike

Of je laat er eentje op maat maken, Michiel van project12 of een andere bouwer :bier:

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op wo 8 december 2021, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dutch schreef: wo 8 december 2021, 12:15 Bedenk je goed dat je met een hardtail met 67º hta in sag al snel weer op 1º a 1,5º steilere hoeken uitkomt.
Maar voor Nijmegen routes etc kun je eens naar een Orange Clockwork EVO oid kijken, die is met 66º net iets minder steil :-q
Nee, niet nog een Clockwork EVO :lol: :tong
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Belangrijke zin gemist gok ik :-q
klaast schreef: wo 8 december 2021, 11:50 Qua budget zit ik aan zo’n €2.000 voor een complete fiets te denken waarbij ik de vork belangrijker vind dan de afmontage
Als reactie op;
Heckler40 schreef: wo 8 december 2021, 17:40 Er zijn wel wat stalen opties volgens mij maar probeer er eens een met 66gr stuurhoek,
Een graad stuurhoek geeft je wel meteen meer opties:

Sour Pasta party 68gr met 100mm vork, stick er een 120mm in en je komt bij de 67 in de buurt
Nordest Sardinha 2 heeft 67gr met een 120mm vork
Sour Crumble 66,5 gr met 130mm vork
En de Cotic Solaris heeft 66gr met een 120mm vork, Ik heb er een gehad, heerlijke bike

Edit: in Aluminium: uitgaande Santa Cruz Chameleon 2019 model 67,5gr stuurhoek is ook een toffe bike

Of je laat er eentje op maat maken, Michiel van project12 of een andere bouwer :bier:

Enjoy!!
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Zat vorig jaar nog even te kijken naar de Sonder Signal. Gebouwd voor een 130mm vork maar kan ook met 120 voor zover ik mij kan herinneren. GX build zat op iets meer dan 2k. Na Brexit zou het zo maar duurder kunnen zijn geworden, overigens!
Zou ik het nu doen dan zou ik een Pipedream Moxie MX3 doen of een Cotic Solarismax maar die zijn beide wat aggresiever qua geometrie. Eerst een Transition Spur, en echtscheiding :bier:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je zou dan ook kunnen kijken naar de pipedream Sirius met 120mm vork. Maar ik vrees dat je dat ook niet gaat redden onder de 2k.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Hmmm….. toch voor die Honzo gaan. deore shifter vervangen voor een XT, bandjes vervangen voor iets dat beter rolt (bv Maxxis recon race en forekaster), esi grips,180mm remschijfje achter. Dan zit je nog ruim onder de 2k en heb je nog geld over voor 2 spuitbussen zwart en man, wat rijd dat lekker! :-q

Ik was ook niet kapot van de kleur op de internet foto’s maar in het echie is champagne/zwart best een leuke kleurstelling en weer eens iets anders. :bier:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ah, het regent al suggesties. Top!

Eerst nog even wat aanvullende info: ik heb korte benen en een relatief lang bovenlichaam. In feite dus gebouwd voor de moderne geometrie. Best knap van mijn ouders :D Maar dat betekent dat ik op de Giant met een reach van 441mm nog een stuurpen van 80mm nodig heb om goed te zitten. Een (relatief) kort frame zoals b.v. de Cannondale die genoemd werd gaat het dus sowieso niet worden. Door die korte benen staat mijn zadel ook aardig laag dus ik heb niet bij elk hellinkje een OTB gevoel. Een frame met heel veel meer stack dan huidig (622) lijkt me dan ook niet prettig / nodig. Dan zit ik voor mijn gevoel op een stadsfiets.

Eigen fiets upgraden: tja, die is volledig XT afgemonteerd dus daar is weinig te behalen. Er zit een Fox 32 SC vorkje in en wil ik iets soortgelijks maar dan met 34mm stanchions en 120mm veerweg dan is dat ook een forse investering op een fiets van middelbare leeftijd. Dat is meer een soort backup plan voor als het niet lukt om voor een leuk bedrag iets aansprekends te vinden.

67 graden is wat mij betreft geen vaststaand gegeven. Ik lees alleen veel dat 66 graden toch echt wel anders stuurt en daarbij zie je dat die fietsen vaak ook opgebouwd zijn voor het zwaardere werk. En om de boel nou direct na aankoop al ingrijpend te verbouwen vind ik ook zo wat. Dan zoek ik liever een fiets die wat meer gebouwd is voor wat ik er mee wil doen. Maar nogmaals: als er uitgesproken levendige fietsen zijn met een 66 graden balhoofdhoek dan sluit ik dat niet uit.

Aansluitend op het vorige: een stalen fiets kan interessant zijn omdat die vaak ook als los frame worden aangeboden. Ik zit dan niet met het 'probleem' dat er b.v. veel te grove banden op zitten, want dat kies ik dan zelf. In het geval van zelf opbouwen zou ik zoveel mogelijk de onderdelen van de Giant kunnen gebruiken, dus dan is de investering ook wel te overzien. Dat ik dan geen geld meer krijg voor de Giant is dan ingecalculeerd.

Voor wat betreft stalen frames heb ik de Pipedream Sirius al goed bekeken. Daar zou ik zelfs mijn huidige vork in kunnen gebruiken om na verloop van tijd naar een 120mm te gaan. Ik twijfel alleen een beetje vanwege de review op YT van Hardtail Party. https://youtu.be/f1VJ0UtwhFI . Het verhaal klinkt erg goed alleen lijkt het niet echt een allemansvriend te zijn qua sturen. Daarnaast is het me niet helemaal duidelijk wat zo'n fiets nu gaat kosten na importeren.

Sonder Signal had ik ook bekeken. Die is in de SLX uitvoering met Revelation vork net geen €2000. Of natuurlijk een los frame voor €549. Als ik die ergens kan testen en hij blijkt levendig genoeg dan is dat zeker een kandidaat.

Ik heb Veloheld ook nog op mijn frame-only lijstje staan. Ik heb dit jaar een Veloheld gravelbike opgebouwd en dat beviel erg goed. Het fietsen erop ook. Nadeel van dit soort kleine merken is dat er weinig over te vinden is, laat staan dat je een proefritje in de buurt kunt maken en dan hik ik toch wel aan tegen die 66 graden.

Tenslotte toch weer de Honzo... tja, dat ombouwen kan natuurlijk, maar de vork van het huidige model is ook geen hoogvlieger. Ik weet niet of ik daar dan blij van wordt. En ja die kleur... wellicht in het echt wel mooi, maar ik vind ook de belettering een beetje minimaal. Die van vorig jaar vond ik veel leuker (maar daar hebben we Marktplaats voor).
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik mis de Clockwork Evo in je "aangehaalde" lijstje. Bewust? Dan wel Alu maar wel een leuke fiets.
Je kunt bij House of MTB eens informeren wat een complete fiets en /of frame kost.

Voor een Sirius frame geld dat je in NL bij Bikeboutique Rob Akkermans kunt shoppen.
Maar idd met name de STA is dan wel flink steil.
(Let op itt velen zijn de geo nummers op de site niet statisch)

En je aanname dat alles onder 67gr gelijk behoorlijk voor ruig is is wel al.wat achterhaald. Dan heb je het eerder over <65° op een HT.
En 67° is dan best hoog op een HT aangezien zoals ik al eerder schreef de hta steiler wordt doordat je voorkant in sag possitie gaat.

HT party filmpje van sirius niet gekeken, maar hij rijdt wel erg ander terrein dan jij verwacht te gaan rijden. Kom ik op terug na het kijken.

*als we dan toch bezig zijn, wat is je lengte en bb lengte?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dutch schreef: wo 8 december 2021, 23:47 Ik mis de Clockwork Evo in je "aangehaalde" lijstje. Bewust? Dan wel Alu maar wel een leuke fiets.
Je kunt bij House of MTB eens informeren wat een complete fiets en /of frame kost.

Voor een Sirius frame geld dat je in NL bij Bikeboutique Rob Akkermans kunt shoppen.
Maar idd met name de STA is dan wel flink steil.
(Let op itt velen zijn de geo nummers op de site niet statisch)

En je aanname dat alles onder 67gr gelijk behoorlijk voor ruig is is wel al.wat achterhaald. Dan heb je het eerder over <65° op een HT.
En 67° is dan best hoog op een HT aangezien zoals ik al eerder schreef de hta steiler wordt doordat je voorkant in sag possitie gaat.

HT party filmpje van sirius niet gekeken, maar hij rijdt wel erg ander terrein dan jij verwacht te gaan rijden. Kom ik op terug na het kijken.

*als we dan toch bezig zijn, wat is je lengte en bb lengte?
Volgens mij heb ik niet alle gesuggereerde fietsen genoemd; ik noemde vooral wat me enigszins aansprak. Met de Clockwork Evo heb ik niet direct een klik qua looks en dat speelt toch ook een belangrijke rol.

Akkermans ga ik zeker checken. En ik weet dat HT Party op heel ander terrein fietst, maar ik had de indruk dat wat hij zei over het sturen niet direct terreinafhankelijk is. Die Sirius is wel een fiets die ik serieus mooi vind.

En voor wat betreft het ruigere werk en HTA: ik zie bij de Clockwork dat er Minions op liggen. Dat zijn nou niet banden die ik zou kiezen voor een rondje Ede... Dat lijkt me in ieder geval een indicatie dat die fiets voor veel meer gebouwd is dan waar ik hem ooit voor zal gebruiken.

Wat betreft lengte en bb lengte: 182cm en ca. 82cm. Daar gaat m'n privacy :wink:
Plaats reactie