Geo vergelijking

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik merk het. Zag alleen dat de Focus Jam een kortere chainstay heeft.
Hier een groeptest met Info: https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

38x10 schreef: ma 6 december 2021, 22:52 Beiden lijkt me relevant. Wielbasis, positie zwaartepunt, balhoofdhoek en vorksprong bepalen de dynamica/rijgedrag van de fiets, maar dat is veel lastiger om in een getal te vatten. (Al kan het wel, ik weet van een onderzoeksgroep die zich precies daarmee bezig houdt)
Dit zijn idd de belangrijkste punten.

De Cube zal staand op de pedalen hetzelfde reageren als je Ibis. Tot je gaat zitten.

Die Cube is ontworpen om de ondersteuning te gebruiken berg op, zadelpen naar beneden en afdalen. Het probleem is dat we hem in nld niet zo gebruiken.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Kermit je hebt de stereo hybrid 140 geo gepakt.
Het gaat om de 160 als ik het juist ontepreteer aan de geo data die Dice post vs de link in mijn post hierboven.

Pak je daar de M van heb je de 590 eff. tt. Niet heel veel lange chainstays en wel extra reach. De 10mm eff. tt. Ten opzichte van zijn huidige Mojo (dit ivm zadelbuishoek verschil) is wel te overzien denk ik. Ook stack groeit maar enkele mm tov de Mojo. In eigenlijk alles dus in mijn ogen de betere keuze.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, dan was ik in verwarring door Dice's post in het e-bike topic, daar ging het over de 140.
Klitse schreef: di 7 december 2021, 11:37 Ik merk het. Zag alleen dat de Focus Jam een kortere chainstay heeft.
Hier een groeptest met Info: https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/
Die moet je niet lezen als je een Cube overweegt, in vrijwel al die vergelijkingstests wint de Merida... :D
(dat was met het oude model ook al zo, een van de redenen waarom ik destijds die fiets bovenaan mijn lijstje had staan).

Maar je moet dat soort tests altijd proberen te interpreteren naar je eigen situatie, die testers kunnen echt wel rijden en als je zelf daar niet bij in de buurt komt (net als ik...) is een fiets die bij hen niet heel hoog eindigt misschien toch een prima keuze.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Real Epic '89 schreef: di 7 december 2021, 11:42
38x10 schreef: ma 6 december 2021, 22:52 Beiden lijkt me relevant. Wielbasis, positie zwaartepunt, balhoofdhoek en vorksprong bepalen de dynamica/rijgedrag van de fiets, maar dat is veel lastiger om in een getal te vatten. (Al kan het wel, ik weet van een onderzoeksgroep die zich precies daarmee bezig houdt)
Dit zijn idd de belangrijkste punten.

De Cube zal staand op de pedalen hetzelfde reageren als je Ibis. Tot je gaat zitten.

Die Cube is ontworpen om de ondersteuning te gebruiken berg op, zadelpen naar beneden en afdalen. Het probleem is dat we hem in nld niet zo gebruiken.
Op de lange 160mm veerweg na is de geo helemaal niet extreem op klimmen toegespitst maar juist aardig behouden voor een fully met deze veerweg.(sta, in sturen en alles zal er al behoorlijk verschil zijn aangezien de fiets een stukje langer, slacker en ook zwaarder is.

De "zit" op de cube is zoals aangegeven 1cm korter dan op de Mojo, staand heb je meer ruimte. En wil je de 160mm ook kunnen gebruiken in steiler terrein dan is dat best prettig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

This one?
Daarvan zou mijn voorkeur ook naar de M gaan, ziet er op papier goed uit voor mijn smaak. Hooguit de zitbuis zou een centimetertje korter mogen (maar misschien zit de belemmering voor de hoeveelheid drop niet eens in de lengte van de zitbuis maar in een of andere kronkel of linkage-draaipunt).

Afbeelding

Best een vet fietsje vinnik...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dutch schreef: di 7 december 2021, 11:49
Op de lange 160mm veerweg na is de geo helemaal niet extreem op klimmen toegespitst maar juist aardig behouden voor een fully met deze veerweg.(sta, in sturen en alles zal er al behoorlijk verschil zijn aangezien de fiets een stukje langer, slacker en ook zwaarder is.

De "zit" op de cube is zoals aangegeven 1cm korter dan op de Mojo, staand heb je meer ruimte. En wil je de 160mm ook kunnen gebruiken in steiler terrein dan is dat best prettig.
Klopt, De afweging voor de maat is denk ik meer afhankelijk of hij ook veel in nld gebruikt gaat worden. Voor bikeparks of alles hoger dan de Ardennen is hij ideaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb het spul even verplaatst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik begrijp de verwarring bij Kermit omdat ik mijn zinnen eerst had gezet op de 140. Sowieso is het al moeilijk om een MTB te vinden laat staan eentje met een motor, afmontage waar je tevreden mee bent, in een juiste maat en dan ook nog binnen budget. Ik zal hem net zoals mijn Mojo voor alles gaan gebruiken. Een Merida 140/160 is gewoon niet te krijgen en geen idee wanneer wel.
Gezien bovenstaande kom je dan al gauw uit bij Cube omdat die op dit moment ook ongeveer de enige is waar binnen afzienbare tijd fietsen van uitgeleverd worden of binnen redelijke afstand voor mij in Nederland of Duitsland verkrijgbaar is. Er staat ook nog een Giant Trance E2, een Orbea Wild FS en een Focus Jam allemaal wel in mijn maat te koop maar die kunnen alleen besteld worden en ik wil eerst toch even minimaal op de fiets gezeten hebben voordat ik hem koop.
Voor nu staat mijn vizier dus op Cube maar ben er nog niet helemaal uit of het een 140 of 160 gaat worden. In principe zou ik met beide wel kunnen doen wat ik voor ogen heb helemaal omdat ik niet zo'n agressieve rijder ben maar mijn voorkeur is de laatste dagen wel richting de 160 gegaan. Ik heb nu iig wel weer iets om over na te denken en hoop volgende week op beide travels en beide frame maten een klein proefritje te kunnen maken.

De vergelijkingstest van de link van Klitse had ik al gezien maar heb ook best veel reviews gezien waar ze helemaal niet zo negatief zijn en het kwartje juist de andere kant op valt. Vind dat altijd wel moeilijk om op waarde in te kunnen schatten. Tot slot, mocht iemand iets leuks zien staan in een klein maatje wat nu of zeer binnenkort beschikbaar is laat het mij dan weten. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die tests interpreteren is niet altijd even gemakkelijk.
Zeker als je soms elders een test van dezelfde fiets tegenkomt die heel andere dingen zegt... :~

Het gaat wel om een bak geld natuurlijk, en er blijft hoe dan ook een gokfactor in zitten. Ook een proefritje kan die niet volledig elimineren.
Ik heb destijds de hele Apeldoorn route proefgereden op de Merida (ruim 50km) maar ik heb de fiets pas echt leren kennen toen ik hem gekocht had en er de eerste keer de Alpen mee in ging. Het is toch ook een stuk gewenning aan een fiets die 10kg meer weegt dan je normaliter rijdt.

Het grappige is dat ik eigenlijk het meest moest wennen aan technisch klimmen met de fiets, meer dan aan het stuurwerk. Even vertrouwen krijgen dat je niet halverwege de klim stilvalt en dan die 24kg overeind moet zien te houden terwijl je amper aan de grond kunt :D
Maar al doende leer je de ondersteuning te doseren en dan kom je veel verder dan je ooit op je analoge bike lukte... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het blijft idd een gok, kunst is om dan van tevoren enigzins te proberen uit te vogelen met welke fiets die gok het kleinst mogelijk is. :roll: En ik ben niet zo'n heel kritische rijder die de grenzen van de fiets telkens opzoekt. Een middle of the road geo zou mij waarschijnlijk het beste passen en zoals ik het interpreteer zijn die Cubes dat wel.
kermit schreef: di 7 december 2021, 15:01 ..... dan kom je veel verder dan je ooit op je analoge bike lukte... :tong
En hier doe ik het voor. :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb vanmiddag een klein ritje kunnen maken op het asfalt met een SH140 in de maat M. Met zo'n ritje kun je natuurlijk niet helemaal aanvoelen hoe de bike is maar heb al wel een globaal beeld gekregen en ben er nu wel van overtuigd dat ik een S links moet laten liggen. Fietsje paste mij goed. Ze gaan nu een SH160 opbouwen in M en als die net zo goed past als de SH140 gaat het wel 1 van die 2 worden. Moet er voor mijzelf nog even uitkomen welke. :roll:

Allen dank voor jullie inbreng, special thxs voor @Dutch. :bier: :-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

:-q succes met de keuze en veel plezier met het resultaat daarvan.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Plaats reactie