Overbiked in NL? UPDATE: N+1!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

38x10 schreef: do 2 december 2021, 23:16Wie heeft ervaring met overbiked rondrijden? Hoe bevalt dat?
Ik heb wel eens een rondjes met mijn toenmalige enduro (160/160, meer mini-DH) op NL routes gereden, in exact dezelfde setup als voor enduro, DH Marathon en bikepark (LacBlanc, La Bresse, Alpen). Fantastisch in een serieus bikepark maar op een NL route ging dat echt helemaal nergens over IMHO: trapt je 3x een slag in het rond, iedere afdaling voelt als een fietspad, etc...

Exact dezelfde fiets wordt het gewoon niet... Of je een compromis gaat vinden dat waarin dat wel werkt zal vrij persoonlijk zijn. Banden wisselen, suspension settings (of demper) veranderen, chainring aanpassen, ... is niet zo'n probleem wanneer het buitenland gebruik zich in een of enkele periode(s) concentreren, wanneer je gedurende het seizoen nagenoeg ieder weekend buitenland spec rijdt en gedurende de week XC dan denk ik dat je er wel vrij snel een keertje klaar mee bent. Persoonlijk heb ik dan ook liever 2 fietsen, die dan ook afgestemd kunnen worden op de toepassing, die ofschoon onderling verschillend wel altijd hetzelfde aanvoelen, etc...
Totaal geen behoefte enduro fully voor NL te gebruiken en de meeste mensen waar ik mee rijd, komen voor lokale ritjes ook met een andere fiets (veel mid-travel hardtails met dropper, maar ook een Tallboy) dan er in het weekend gebruikt wordt voor tenminste enduro-waardige tracks.
Dutch schreef: vr 3 december 2021, 06:55Koop dan een ltht heb je van beiden wat :-q
Gezien de genoemde bikeparks, zou ik dat toch willen betitelen als 'bringing a knife to a gun fight'. Da's aldaar een soortgelijk compromis als iets als een Tallboy.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2069
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

daniel1975 schreef: vr 3 december 2021, 10:45
38x10 schreef: vr 3 december 2021, 09:51 Een daadwerkelijke nieuwe aankoop kan nog wel even op zich laten wachten :-)
De daaropvolgende daadwerkelijke levering dan nog minimaal zo lang.... :winkie:

Maareh, ik het echte argument niet gewoon dat je bang bent om straks mini-you niet meer bij te kunnen houden? :tong
Mini-me moet het voorlopig maar doen met z'n LTHT, waarbij "LT" wel geschaald is naar zijn lichaamslengte en een whopping 70 mm bedraagt (vorig jaar de starre voorvork vervangen door een RS Reba met custom airshaft) :winkie: La Bresse/Lac Blanc/Alpen deed 'ie trouwens steeds op een gehuurde fiets. Zou voor mij ook een optie zijn, maar ik heb graag mijn eigen spulletjes :-)

@cheeta: wisselen van onderdelen is niet zo'n probleem, doe ik nu ook. Zou graag elk weekend in buitenlandië biken, maar de werkelijkheid is dat het zich concentreert op een paar momenten. Ik begrijp dat een "do-it-all" altijd een compromis zal zijn. Omdat de meeste tijd op de Nederlandse baantjes gereden wordt, zal de keus dus ook niet op een full-bred enduro vallen (om de door jou genoemde reden)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, hier ook zo`n compromis (zowel fiets als berijder :winkie: ). 130/140 trailbike met XCbandjes voor NL, vering een tikje harder en evt op de pedal-stand. Geen KOM`s maar dat is ook niet boeiend aangezien ook ik de midlifecrisis-gerechtigde leeftijd heb bereikt. In NL is het puur voor de conditie/workout en het buiten zijn.

Voor het park/uplift heb ik een extra wielset voor de lompe banden, voor de trail/enduro-ish dagen in BE en DE wissel ik de XCbandjes (rij ik met biba`s dus dat gaat lekker snel) voor iets met meer nop.

En ik heb zelfs de travel vergroot, is nu 138/150mm en dat rijdt nog steeds prima. Ik heb destijds wel bewust gekozen voor een niet te extreme HTA (66,5°gr) om het hier ook nog leuk te houden (hetgeen ondertussen wel wat achterhaald is)
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 4 december 2021, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

TenZNL schreef: vr 3 december 2021, 12:18 Ik heb destijds wel bewust gekozen voor een niet te extreme STA (66,5°gr) om het hier ook nog leuk te houden (hetgeen ondertussen wel wat achterhaald is)
Ik vind een Seat Tube Angle van 66,5 best extreem :winkie: :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Hardcore opoefiets!
Everybody bought a new bike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

n+1.
Tallboy in XC trim lekker voor hier houden, en een echte fiets voor het echte werk huren of kopen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

yo-eddy schreef: vr 3 december 2021, 15:41
TenZNL schreef: vr 3 december 2021, 12:18 Ik heb destijds wel bewust gekozen voor een niet te extreme STA (66,5°gr) om het hier ook nog leuk te houden (hetgeen ondertussen wel wat achterhaald is)
Ik vind een Head Tube Angle van 66,5 best extreem :winkie: :bier:
Jij bent dan ook de spreekwoordelijke uitzonderling op de regel :D


Maar goed, hij was/is 67gr met de 140mm vork, wat imho behoorlijk middleground is. Tegenwoordig is 64gr geen uitzondering meer.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

TenZNL schreef: vr 3 december 2021, 16:39
yo-eddy schreef: vr 3 december 2021, 15:41

Ik vind een Head Tube Angle van 66,5 best extreem :winkie: :bier:
Jij bent dan ook de spreekwoordelijke uitzonderling op de regel :D


Maar goed, hij was/is 67gr met de 140mm vork, wat imho behoorlijk middleground is. Tegenwoordig is 64gr geen uitzondering meer.
niet stiekem S en H veranderen hè :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:winkie:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

cheeta schreef: vr 3 december 2021, 11:06 ro-waardige tracks.
Dutch schreef: vr 3 december 2021, 06:55Koop dan een ltht heb je van beiden wat :-q
Gezien de genoemde bikeparks, zou ik dat toch willen betitelen als 'bringing a knife to a gun fight'. Da's aldaar een soortgelijk compromis als iets als een Tallboy.
Ben er idd zelf nog nooit geweest, maar het is maar net wat de TS als trails het leukste vindt om te rijden (ik lees Enduro werk). Of waren de HT rijders die jullie in Italië tegenkwamen ook underbiked? :-q
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

aurelius schreef: vr 3 december 2021, 16:37 n+1.
Tallboy in XC trim lekker voor hier houden, en een echte fiets voor het echte werk huren of kopen.
Niks ervan.
Ik blijf elke dag hier refreshen tot die Tallboy in het Te Koop deel staat :winkie:

(Al trekt een Blur ook wel heel erg, iets meer XC).
Bicycle, bicycle, bicycle
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

daniel1975 schreef: vr 3 december 2021, 18:05
aurelius schreef: vr 3 december 2021, 16:37 n+1.
Tallboy in XC trim lekker voor hier houden, en een echte fiets voor het echte werk huren of kopen.
Niks ervan.
Ik blijf elke dag hier refreshen tot die Tallboy in het Te Koop deel staat :winkie:

(Al trekt een Blur ook wel heel erg, iets meer XC).
Ga jij op zoek naar een blur, pak ik hier de tallboy op
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dutch schreef: vr 3 december 2021, 17:19Ben er idd zelf nog nooit geweest, maar het is maar net wat de TS als trails het leukste vindt om te rijden (ik lees Enduro werk). Of waren de HT rijders die jullie in Italië tegenkwamen ook underbiked? :-q
a) Jullie? Ik kan me niet herinneren dat ik gezamenlijk met iemand gereden heb in Italie dit jaar.
b) Ik kan me in Italie alleen hardtails (e-MTB rentals in La Thuile) herinneren die niet van de service/fire road afkwamen.

Ik heb in bijv. in LacBlanc (La Roots, La Nuts, ...) ook achter mensen op hardtails gereden die daar echt wel mee kunnen rijden maar waar het overduidelijk was dat ze gewoon tegen de berpekingen van de fiets aanliepen (o.a. een achterwiel dat van wortel naar wortel of steen stuitert draagt vrij weinig bij qua vertraging) en je met een enduro fully echt bijzonder weinig moeite hoefde te doen om bij te blijven...
(bij een redelijk vergelijkbaar niveau, als je een pro op de een steekt of een beginner op de ander kun je alle kanten op laten gaan)

Ik zie niet in waarom je voor een concept zou willen kiezen waarvan je al kunt weten dat je net zo hard tegen limieten gaat aanlopen. Wat niet wil zeggen dat er geen condities zijn waar je meer dan genoeg lol met hardtails kunt hebben...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Vooral dat laatste, is maar net waar je de lol uithaalt. En voor de een is dat anders dan bij de ander. Dus benieuwd wat het bij TS wordt.

(Misverstand dacht dat jij met de High Pivot clan mee was)
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Mijn tallboy staat te koop maar dat is een v4 medium, reclame mag vast niet in andere forum delen alleen mag ik nog (niks) in te koop wegzetten :oops: .

Beetje overbiked moet toch geen probleem zijn? Hoewel ik laatst iemand met een met een dual crown zag fietsen in Vrachelen... Wanneer is teveel echt teveel he? :winkie: Zolang je het leuk vind.
Plaats reactie