Ik heb wel eens een rondjes met mijn toenmalige enduro (160/160, meer mini-DH) op NL routes gereden, in exact dezelfde setup als voor enduro, DH Marathon en bikepark (LacBlanc, La Bresse, Alpen). Fantastisch in een serieus bikepark maar op een NL route ging dat echt helemaal nergens over IMHO: trapt je 3x een slag in het rond, iedere afdaling voelt als een fietspad, etc...
Exact dezelfde fiets wordt het gewoon niet... Of je een compromis gaat vinden dat waarin dat wel werkt zal vrij persoonlijk zijn. Banden wisselen, suspension settings (of demper) veranderen, chainring aanpassen, ... is niet zo'n probleem wanneer het buitenland gebruik zich in een of enkele periode(s) concentreren, wanneer je gedurende het seizoen nagenoeg ieder weekend buitenland spec rijdt en gedurende de week XC dan denk ik dat je er wel vrij snel een keertje klaar mee bent. Persoonlijk heb ik dan ook liever 2 fietsen, die dan ook afgestemd kunnen worden op de toepassing, die ofschoon onderling verschillend wel altijd hetzelfde aanvoelen, etc...
Totaal geen behoefte enduro fully voor NL te gebruiken en de meeste mensen waar ik mee rijd, komen voor lokale ritjes ook met een andere fiets (veel mid-travel hardtails met dropper, maar ook een Tallboy) dan er in het weekend gebruikt wordt voor tenminste enduro-waardige tracks.
Gezien de genoemde bikeparks, zou ik dat toch willen betitelen als 'bringing a knife to a gun fight'. Da's aldaar een soortgelijk compromis als iets als een Tallboy.