Overbiked in NL? UPDATE: N+1!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

V4 gaat 'em niet worden, lijkt toch teveel op mijn huidige setup. Wel mooi om te zien dat er al gegadigden zijn voor mijn V3.
:winkie: :winkie:
Is ook een heerlijke bike, en in de genoemde bikeparks heb ik er al veel lol op gehad. La Nuts in Lac Blanc vorig jaar overgeslagen, maar dat kwam omdat ik met de mini was (die wilde wel, maar ik meende hem tegen zichzelf in bescherming te moeten nemen. Had achteraf niet gehoeven als ik zag wat voor techy enduro spul hij een maand later in Noorwegen af kwam). Zoals cheeta ook beschrijft, het kan allemaal, maar volgens mij kan het met een iets meer capabele bike nog beter :D

Ik blijf vrolijk verder dagdromen. Meer input / ervaringen zijn zeer welkom in de tussentijd
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wel makkelijker idd. :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ja wanneer is een mtb overbiked? Zeggen de skills niet veel en veel meer?

Ik vond mijn Canyon Nerve in NL altijd prima en werd er door verrast in het buitenland, hoe capabel die was.
Nu met mijn Cube Stereo merk ik minder verschil. De veerweg achter is 30mm meer, voor 10mm. De wielbasis is beduidend langer en de balhoofdhoek slacker. Maar om nu te zeggen ‘enorm grensverleggende’, nee.

Aan mijn skills werken dus :-q
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik “ken” een zwitsers meisje die op een Trek met slechts 60cm achtervering meer fratsen uit kan halen dan ik ooit op een nieuwe Tallboy zal kunnen….
Bicycle, bicycle, bicycle
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

slechts 60cm achtervering
:o
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

daniel1975 schreef: vr 3 december 2021, 22:29 Ik “ken” een zwitsers meisje die op een Trek met slechts 60cm achtervering meer fratsen uit kan halen dan ik ooit op een nieuwe Tallboy zal kunnen….
Ik ken ook twee van die kleintjes ,die fietsen altijd op Ferme Libert en die knallen lekker achter Nico aan.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik zou altijd gaan voor een fiets die past bij het type trails (en manier van rijden) die je merendeel van het jaar rijd.
Waarom zou je een bike aanschaffen geschikt voor bikepark/enduro en die dan twee dagen per jaar gebruiken en de rest op nederlandse xc rondjes rijden.
Persoonlijk rij ik veel liever rond op een fiets die helemaal is afgestemd op trails die ik elk weekend rij en kom dan paar dagen per jaar iets te kort in het buitenland.

Vroeger ook jarenlang met 140mm voor en achter rond gereden (ook in Nederland) maar dan had ik er altijd nog een xc ht naast voor de afwisseling.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als ik er een moest kiezen, zou ik altijd gaan voor de fiets die goed is in wat je het leukste vindt en niet die volledig afgestemd is wat je het meeste rijdt.
(lijkt me echt drie keer niets om met een gravelbike of race HT in een stuk van een WorldCup DH of EWS track af te gaan)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

cheeta schreef: za 4 december 2021, 12:07 Als ik er een moest kiezen, zou ik altijd gaan voor de fiets die goed is in wat je het leukste vindt en niet die volledig afgestemd is wat je het meeste rijdt.
(lijkt me echt drie keer niets om met een gravelbike of race HT in een stuk van een WorldCup DH of EWS track af te gaan)
Liever dat 1x per jaar dan 50x per jaar lage vuursche op een DH. 😂
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die fiets heb ik al. Ik vraag me dus af in hoeverre een meer "buitenland gerichte" bike, met stug afgestelde vering en snelle XC bandjes dezelfde ervaring geeft als mijn huidige fiets.
Mijn rijstijl is lastig te omschrijven. Ik hou soms van hard doorrijden, ga graag snel omlaag, doe regelmatig pogingen om met de wieltjes los te komen (met nogal wisselend succes), hou van lastige, technische klimmetjes (die je in Nederland met een vergrootglas zoeken moet), kies meestal niet het makkelijke lijntje.
Deze "karakter schets" vraagt sowieso om een compromis denk ik.

Verder: wat Cheeta zegt hierboven. Ik vind bikeparks gewoon te leuk. 15 jaar te laat ontdekt helaas..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik vind bike parks ook leuk maar in mijn geval bepalen mijn skills meer waar ik wel/niet goed naar beneden rij dan mijn fiets.
Daarom zou ik nooit te veel mijn keuze daar van af laten hangen.
Ik denk eigenlijk dat je TB al de ideale do it all bike is.
Daarnaast kan je in de meeste bikeparks hele mooie bikes huren voor die paar dagen per jaar dat ik daar kom.

Een enduro achtige bike met snelle banden en stugge afstelling gaat nooit de beleving die je nu hebt evenaren, zeker als je ook van het flink doortrappen bent.
Have fun!
Rinse.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Singletrack Sundays schreef: za 4 december 2021, 12:34 Daarnaast kan je in de meeste bikeparks hele mooie bikes huren voor die paar dagen per jaar dat ik daar kom.
Dat lijkt wellicht de beste optie.
Ik heb het afgelopen zomer niet gedaan bij Les Orres omdat ik dan ook alle protectie, full face helm, etc had moeten huren, maar het was verleidelijk….
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat precies is ‘overbiked’?
Ik denk dat dat inhoudt dat iemand op een fiets rijdt die:
1. tov zijn of haar skills meer meer kan dan ‘nodig’ is voor die persoon.
2. voor het terrein waarop de fiets losgelaten wordt meer kan dan ‘nodig’ is.
Afhankelijk van skills én terrein kortom, en dus voor iedereen weer anders.
Voor ‘underbiked’ geldt precies hetzelfde, maar dan omgekeerd.
Een Race-HT zal altijd ‘underbiked’ zijn op Enduroterrein, een Enduro zal altijd ‘overbiked’ zijn op een XC-rondje. En ergens ertussenin past er op elk potje wel een dekseltje.
Ligt het terrein waarin je ‘goed’ wilt kunnen rijden te ver uit elkaar dan ga je het met ‘n’ alleen niet meer redden, dan wordt dat teveel een compromis, en is ‘n+1’ beter.
Dan wordt dus de vraag wat iemand ‘goed genoeg’ vindt…
Bikeparkbezoek en makkelijke vaste Hollandse XC-parcoursen liggen wat dat betreft wel erg ver uit elkaar wat inzetbereik betreft. Een fiets die dat allebei écht goed kan? Maar goed, als je ‘goed genoeg’ al goed vindt in ‘t ene of andere terrein…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

frankyeti schreef: vr 3 december 2021, 23:48
slechts 60cm achtervering
:o
Afbeelding
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

daniel1975 schreef: za 4 december 2021, 12:52
Singletrack Sundays schreef: za 4 december 2021, 12:34 Daarnaast kan je in de meeste bikeparks hele mooie bikes huren voor die paar dagen per jaar dat ik daar kom.
Dat lijkt wellicht de beste optie.
Ik heb het afgelopen zomer niet gedaan bij Les Orres omdat ik dan ook alle protectie, full face helm, etc had moeten huren, maar het was verleidelijk….
Dan heb je een heel leuk park gemist! Ik heb liever mijn eigen spulletjes. Ik vind het ook niet erg om op dat moment een beetje underbiked te zijn (of, zoals nu, een beetje boel underbiked). Ik zoek naar iets dat in Nederland nog steeds min of meer hetzelfde voelt als de Tallboy, maar dat in de parks of op enduro stukken meer tot zijn recht komt.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie