XC softtail / fully keuzes (lux / lux trail / trek SC)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Toch ook maar even een eigen topic aanmaken..

In 2015 begonnen met mountainbiken en in 2016 voor het eerst een eigen mountainbike gekocht, namelijk een Grand Canyon AL SL 7.9 (2016). Hier ondanks verschillende blessures (niet door de fiets) altijd (nog steeds) met veel plezier op gefietst. Toch kriebelt het om een volgende stap te maken nu ik steeds meer uren op de fiets aan het maken ben (zon 8 - 10 uur per week). Samenvattend ben ik op zoek naar een fully met een budget van tussen de 4.000 - 5.000. Hieronder wat meer achtergrond qua routes wat mij aanspreekt.

Waar ik moeite mee heb bij mijn huidige fiets zijn hobbelige rechte paden, het gestuiter op deze stukken zorgt er voor dat ik erg veel snelheid verlies. Ik fiets met name op de routes bij Appelscha, waarbij Appelscha rood mijn favoriet is. Ik houd van de afwisseling t.a.v. korte klimmetjes en korte afdalingen. Verder spreken de routes op de Sallandse Heuvelrug mij erg aan, alsmede de singletracks bij Nunspeet i.c.m. de routes Harderwijk en Ermelo. Vorige week fietste ik de route van Rheden en de plaggentrail geloof ik(strava segment: ''Naar de plaghak') is zon stukje route wat mij enorm aanspreekt. Het merendeel van mijn ritten zullen bestaan uit rondjes van rond de 60 - 80 km, maar af en toe een rondje op volle snelheid spreekt mij ook wel aan.

Twee weken geleden voor het eerst op de UHR gefietst (Leersum en Amerongen) en hierbij ben ik er achter gekomen dat (vreemd genoeg) snelle lange afdalingen niet hetgeen is wat mij aanspreekt. Ik vond het klimwerk geweldig, maar merkte dat ik vervolgens enorm met de rem erop aan het afdalen daar waar het bochtig was (Harry slinger / Snake run) , hetgeen waarschijnlijk aan mijn techniek zal liggen overigens. Alsmede toch wat angstig i.v.m. mijn sleutelbeenbreuk van afgelopen augustus.
Heb toen ook nog een dag een Canyon Neuron gehuurd om eens een zware fully uit te proberen op de UHR, ondanks het comfort wat het biedt op deze routes sprak het mij duidelijk niet aan. Het voelde als een trein op rails en op vlak alsmede omhoog lopend terrein ging het mij beduidend te langzaam. In de afdalingen was het best prettig doordat je niet uit elkaar gerammeld werd, hierdoor houd je het fietsen op deze routes wel gemakkelijker vol.

In eerste instantie leek mij een de Lux 8 van Canyon een mooie fiets voor hetgeen mij aanspreekt qua mountainbiken. Ik zal zeker wel nog eens de UHR routes gaan fietsen, maar dit is voor mij qua afdalen momenteel al redelijk op de limiet (wellicht nog maar eens een clinic gaan volgen :lol: ).
Echter, is deze fiets er momenteel niet meer (wel de Lux 6 en 7, maar niet leverbaar) en is onlangs de lux trail geïntroduceerd. Hierbij vind ik het lastig in te schatten of gegeven mijn route voorkeuren deze fiets niet een overkill zal zijn voor mij? Tegelijkertijd kan deze fiets me wel wellicht helpen met het afdalen en met name de bochten met meer snelheid durven te nemen? Daardoor ben ik nu ook aan het kijken naar de Trek Supercaliber 9.7 en de Orbea Oiz m10. Ben benieuwd naar jullie meningen t.a.v. wat het beste bij mij zal passen gegeven mijn route voorkeuren en tevens mijn slechte bochtentechniek.

(https://99spokes.com/en-EU/compare?bike ... z-m10-2022)

Daarnaast vroeg ik mij af hoe jullie tegen het 1.000 euro verschil tussen de lux trail 8 vs. 7 aankijken en in hoeverre dit daadwerkelijk nog tot merkbaar verschil in de fietsbeleving zal leiden?

Edit: ik ben overigens 188 cm en 74 kg.
Laatst gewijzigd door jensss op di 30 november 2021, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De Lux Trail of de OIZ TR klimmen alletwee nog altijd uitstekend, dus daar moet je al geen schrik voor hebben.
Dat iets meer veerweg en iets slackere balhoofdhoek zorgen er juist voor dat je iets meer vertrouwen houdt in de afdalingen.

Zie dat Lux trail 8 AXS heeft. Dat is natuurlijk leuk om te hebben, maar of je dat zou missen, weet ik niet. De 7 ziet er al zeer goed afgemonteerd uit voor dat bedrag.
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Ik herken mezelf wel een beetje in wat jij omschrijft, behalve van dat afdalen :wink: . Van een 26” hardtail naar een lux trail cf6, 1e serieuze rondje trapte ik naar verhouding met speels gemak 70 km weg waarin gelijk mijn snelste 40 km, ever.

Geen overkill dus, gewoon toekomstbestendig leuk speelgoed.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Begin op zich wel meer overtuigd te raken om voor de Lux trail 7 te kiezen. Merk alleen dat ik ergens bang ben dat deze fiets mij niet sneller zal gaan maken dan mijn hardtail, iets waar ik eigenlijk toch ook wel op hoop. En met het bedrag wat ik ga spenderen toch ook wel vind dat je mag verwachten. Met 12 kg is het toch niet bepaald een lichtgewicht volgens mij?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je houdt van 'een snel gevoel', de Neuron gaf je dat gevoel onvoldoende.
Klimmen is je ding.
Je rijdt relatief makkelijke routes, op de UHR vond je het dalen al 'spannend', mede wellicht door nog wat onzekerheid tgv je eerdere sleutelbeenbreuk.
En je tijfelt of de Lux Trail wel snel genoeg is, of 12kg niet zwaar is...

Elke race/marathon/downcountry-fully zal je dat 'snellere gevoel' geven, vergeleken met een 'echte' trail-achtige als een Neuron, zeker als deze ook met een remote lockout is uitgevoerd. Dat klimt super! En zit er een dropper op, dan voel je je ook al stukken safer op een afdaling, laat je je fiets makkelijker lopen, idem in bochten.

Een race/marathonfully is oha nog wat lichter afgemonteerd, want meer race-georienteerd, heeft per definitie en remote lockout, maar niet perse een dropper.
De down-country fully zal een wat potentere vork hebben, iets bredere velgen, zeker een voorband met meer grip, iets breder stuur. Frame zelf blijft vaak even licht. De down-countrybike wordt mede daardoor juist ook potenter op de afdalingen, en de geometrie geeft meer zekerheid in afdalingen maar ook in bochten. Heeft per definitie een dropper, maar niet perse een remote lockout.

Wil je perse een nog lichtere bike, dan gaat een lichtere afmontage je wat extra's kosten, en bij bv Cube of Canyon relatief 'het minst veel', bij Speci, Scott, Cannondale etc 'het meest veel'.

De gewone Lux is de vinnigste klimmer. De Lux Trail gaat echt veel harder op langere technische afdalingen. Op 10m dalen merk je geen verschil. Wel op, zeg, 50hm en meer afdalingen, waar er in Nl natuurlijk maar weinig van zijn. Maar ook op trails met onregelmatigere ondergrond en het nodige bochtenwerk haal ik met de Lux Trail hogere snelheden dan op de gewone 110mm Lux. Mijn vergelijk: mijn fietsmaten op een Epic, Spark, gewone 110mm Lux, bij wie ik nu op die afdalingen en trails sneller wegrijdt, danwel in het wiel blijf hangen. Ik rijd in Zuid L dus op beiden, 110mm Lux en 120mm Trail. Ik kocht de Trail omdat ik ook in de Alpen alles met de gewone 110mm Lux rijd, maar op rode en zwarte DH trails moest me ik 'iets te hard werken', oa om zoonlief op de Neuron bij te kunnen benen. Kwam wel beneden, super voor je techniek, maar het mocht wel wat makkelijker, en daarme wat sneller. Met de Lux Trail gaat dat nu prima, vanuit XC-oogpunt (!). Tijdens een Panorama transalp in sept., afdaalgericht dus, kon ik met de Lux Trail overal voorop meerijden, hield ik alle 'dedicated' trailfully's makkelijk bij, kon ik voluit blijven gaan. Dalen is overigens altijd wel 'mijn ding' geweest, snel klimmen niet zo (technisch wel).

Dus tsja... wat is voor jou de beste keus?
Een fully elimineert sowieso het gehobbel en gebobbel.
Kies er een met een remote lockout (klimt staand mn fijner) en een dropper (maakt je veel zekerder op afdalingen en in bochten bochten).
Wil je een Lux: wil je de focus blijven leggen op snel klimmen, dan eerder de behoudende racefully-geometrie van de gewone 100mm Lux. Wil je juist 'je zwakkere punt' wat helpen wegpoetsen, of vind je dalen het leukst en ben je weg van uitdagende trails rijden, dan is een Lux Trail prima.

Of je kiest buiten Canyon een race/marathonfully met een wat moderne geometrie (wat slacker met name, meer reach) dan de gewone 100mm Lux, die alweer in de jaren is gekomen. Nieuwe Spark bv, etc. Die zijn echter weer veel duurder, als je een beetje een licht afgemonteerd model wenst.
Grootste probleem: huidige beschikbaarheid is slecht, bij alle merken en modellen. Dus op een gegeven moment moet je ook iets kiezen 'wat er wel is'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van een andere fiets wordt je niet (veel) sneller, als je dat verwacht ga je teleurgesteld worden.
Twee personen, een op een Lux en een op een Lux Trail: de snelste is degene met de beste benen (en stuurkwaliteiten) ongeacht op welke van die twee fietsen die zit.
Ja, de sterke kanten kunnen van de diverse fietsen ietsje verschillen, maar op twee fietsen uit een vergelijkbare categorie ga je ongeveer even snel zijn want jij zelf bent van veel meer invloed dan die fiets. En als je aangeeft dat je stuurkwaliteiten nog wat beter kunnen (geldt overigens voor de meesten...) zou ik al helemaal voor de Trail kiezen. Het wat meer vertrouwen dat die fiets je geeft levert je meer op dan die paar gram winst van de gewone Lux. Die straft gewoon een suboptimale rijstijl meer af dan de Trail.
En los van de te verwaarlozen tijdverschillen, een fijner sturende fiets levert je ook meer rijplezier op wat mij persoonlijk veel belangrijker lijkt. De ervaring is toch wat telt, dat je terug bij de auto komt met het gevoel dat je een super-rit gemaakt hebt?
Maak niet de fout die big smile na de rit te laten afhangen van al dan niet tien seconden sneller of langzamer over je rondje doen zou ik zeggen.

Fietsen is geen Formule 1 waar je kansloos bent in de verkeerde auto ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vwleusden
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 11 augustus 2009, 19:06
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Vertrouwen zit tussen je oren, niet in de fiets.

Stomme marketing geleuter dat vertrouwen. De fiets straft je fouten minder hard af.

Dus zoals Kermit zegt, het gaat om de persoon die op de fiets zit.
2021 Canyon Lux CF
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, specifiek Aurelius voor je uitgebreide reactie waarin je de overwegingen en de opties duidelijk maakt. Ik heb op basis hiervan uiteindelijk besloten om voor de lux trail cf 7 te kiezen, mede gezien de nog beperkte levertijd op dit moment. Hetgeen bij andere merken alsmede de 'normale' lux onduidelijker is.
Zal ook zeker een clinic gaan volgen om weer wat meer vertrouwen in de bochten te gaan krijgen en uiteraard de techniek te verbeteren.

Overigens heb je met deze zin Kermit ook volledig gelijk:

'Maak niet de fout die big smile na de rit te laten afhangen van al dan niet tien seconden sneller of langzamer over je rondje doen zou ik zeggen.'

Die zou zo op een bordje op de muur kunnen en is inderdaad waar het om moet draaien bij het fietsen! :-q
Plaats reactie