Advies (maatvoering) nieuwe fully voor mevrouw

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Hoi allemaal,

Voor mijn vrouw ben ik zachtjes op zoek naar een nieuwe fiets. Ze heeft nu sinds een jaar de smaak echt te pakken. Ze doet regelmatig lessen en trainingen en ze word steeds beter. Dit alles op een Cube HT met veel plezier.

Ze vind haar huidige fiets op zich niet slecht. Ze mist alleen wat comfort. Vooral als ze over wat langere hobbelige paden met bv veel wortels en remkuilen rijdt krijgt ze soms wat last van haar rug. Ook afdalingen blijft ze best spannend vinden. Ze heeft dan het gevoel dat ze snel voorover valt. Ze komt ook erg lastig met haar heupen achter het zadel. Het lukt wel maar geeft haar dan niet de vrijheid van beweging en ze komt dan ook soms lastig weer terug op het zadel.

Qua comfort hebben we al wat gespeeld met bandenspanning, dat werkte niet genoeg. Wat meer staan op de pedalen doet ze ook.
Wat dat voorover vallen betreft kan ook zijn omdat de fietsmaat misschien wel te groot is?!

Wat ik zelf dacht is dat een fully wel wat meer comfort zou bieden. En dan denk ik geen race gerichte fully.
Ze is zelf 166 lang met een BBL van 77cm en weegt 58KG. Haar huidige fiets is een 17" (is dat een goeie maat?). De balhoofdhoek van haar Cube is 69,5gr en de reach 386mm. Budget voor de nieuwe unit is €2500.

Waar ze fietst is NL routes. Vooral Schoorl, maar als ze tijd heeft ook UHR. Ze is geen Strava tijgerin maar doet het echt om plezier te hebben. Afdalingen zou ze graag met wat meer vertrouwen willen nemen. Afdalen komt regelmatig terug in haar trainingen maar zoals eerder gezegd vind ze t lastig om achter haar zadel te hangen. Ik hoop dat een trail fully met een wat luiere balhoofd haar zal helpen. Ook een dropper zou haar denk ik goed doen hoewel ik wat twijfel een klein beetje of ze die ook echt zal gaan gebruiken.

Wat denken jullie? Is een 120/130mm fully iets wat ze leuk zou vinden of is dat te lomp en log voor haar?
Ik zat dan te denken aan een Cube Stereo 120/ Merida one twenty 600/ Canyon Neuron 7 WMN/ Giant Stance 1
Andere opties zijn natuurlijk van harte welkom.

Groet Anne Jan
Laatst gewijzigd door Anne Jan op zo 28 november 2021, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Anne Jan schreef: zo 28 november 2021, 13:54 .l

Wat denken jullie? Is een 120/130mm fully iets wat ze leuk zou vinden of is dat te lomp en log voor haar?
Ik zat dan te denken aan een Cube Stereo 120/ Merida one twenty 600/ Canyon Neuron 7 WMN/ Giant Stance 1
Andere opties zijn natuurlijk van harte welkom.

Groet Anne Jan

Ik heb 5 jaar op de Stance van de 1e generatie gereden en ben daar nog steeds enthousiast over. Licht, wendbaar en zeer zeker goed geschikt voor de Nederlandse trails. Wel met dropper natuurlijk want dat maakt het dalen een stuk gemakkelijker en gecontroleerder. Maatje S bij Giant.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De Cube is niet te groot, met 166 en een bb lengte van 77cm is dat gewoon goed :-q
Maar voor een fully gelden weer iets andere normen, dus goed opletten met de juiste frame maat kopen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Dice Oldskool schreef: zo 28 november 2021, 14:28
Anne Jan schreef: zo 28 november 2021, 13:54 .l

Wat denken jullie? Is een 120/130mm fully iets wat ze leuk zou vinden of is dat te lomp en log voor haar?
Ik zat dan te denken aan een Cube Stereo 120/ Merida one twenty 600/ Canyon Neuron 7 WMN/ Giant Stance 1
Andere opties zijn natuurlijk van harte welkom.

Groet Anne Jan

Ik heb 5 jaar op de Stance van de 1e generatie gereden en ben daar nog steeds enthousiast over. Licht, wendbaar en zeer zeker goed geschikt voor de Nederlandse trails. Wel met dropper natuurlijk want dat maakt het dalen een stuk gemakkelijker en gecontroleerder. Maatje S bij Giant.
De Stance heeft een Crest 34 voorvork. Had die van jou dat ook? Is dat niet een eigen merk van Giant? Geen idee of dat wat is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met haar erg lichte gewicht zou een lichtere ‘downcountry-fully’ prima zijn. Die zal een 120-130mm vork hebben, met 110-120mm demper. Die fully’s hebben de geometrie (slack/flauwe stuurhoek (zeg 67,5-66gr) en langere reach) van een ‘trail-light’ bike, een dropper, vaak een lock out, en ze zijn nog steeds erg licht. Meer dan trailwaardig genoeg pakketje zeker voor Nl.
Trailbikes zijn vaak wat zwaarder, want ook ‘degelijker en steviger’, uitgevoerd, voor een 58kg rijdster is dat niet nodig.
Een licht geheel, lichte wielset met name, zal speelser en lichtvoetiger aanvoelen.
Ben zelf 1,67, ietsje langere bbl, 10kg zwaarder. Een maat S, 16-17”, zal haar passen, fijntunen met aanpassing stuurpen kan altijd nog. Ik rijd zelf bv een Canyon Lux Trail, Zuid L/Blg, liefst technische trails, stevig daalwerk, doe dat ook in de Alpen graag. Alleen springen doe ik niet, flinke drops geen probleem. Gaat er allemaal uitstekend mee.
Laatst gewijzigd door aurelius op zo 28 november 2021, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Duidelijk verhaal. Alleen licht de canyon Lux wel een pittig stukje boven budget, vandaar dat ik bij Canyon de Neuron koos :wink: Zal die ennslag te zwaar zijn denk je?

Wat zijn dan die down-country fietsen? Of valt die Cube stereo 120 daar ook al een beetje onder?

Edit: Ik zie net dat de stereo en de neuron elkaar niet zoveel ontlopen. :oops:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Van Canyon uit krijg je deze uitleg :-q
https://www.canyon.com/en-us/blog-conte ... 021-3.html
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Mario070 schreef: zo 28 november 2021, 22:26 Van Canyon uit krijg je deze uitleg :-q
https://www.canyon.com/en-us/blog-conte ... 021-3.html
Ja, precies. En daarna verwijzen ze je naar hun down-country fietsen. De Lux Trail. Die start bij de €3300 :o
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Anne Jan schreef: zo 28 november 2021, 22:48
Mario070 schreef: zo 28 november 2021, 22:26 Van Canyon uit krijg je deze uitleg :-q
https://www.canyon.com/en-us/blog-conte ... 021-3.html
Ja, precies. En daarna verwijzen ze je naar hun down-country fietsen. De Lux Trail. Die start bij de €3300 :o
Okee iets over budget met de bruto advies prijs....maar het gaat om de uitleg :-q en je gaat nu kijken welk geo adviezen zei geven, en daar gaat je mee aan de slag :-q
En het voor je vrouw te besteden budget is goed, daar kun je best een gepaste bike met dropper voor vinden :-q heel mss ff door zoeken....maar dat is een ander verhaal :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Anne Jan schreef: zo 28 november 2021, 20:30 De Stance heeft een Crest 34 voorvork. Had die van jou dat ook? Is dat niet een eigen merk van Giant? Geen idee of dat wat is.

https://www.giant-bicycles.com/nl/crest-34-fork

Inhouse idd. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar ze zullen daar geen inferieure vork inhangen dus deze zal voor NL gebruik prima geschikt zijn. Helemaal icm hoe hij gebruikt zal worden door jouw eega.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Anne Jan schreef: zo 28 november 2021, 13:54 ...Ook afdalingen blijft ze best spannend vinden. Ze heeft dan het gevoel dat ze snel voorover valt. Ze komt ook erg lastig met haar heupen achter het zadel. Het lukt wel maar geeft haar dan niet de vrijheid van beweging en ze komt dan ook soms lastig weer terug op het zadel.
Deze alinea schreeuwt gewoon "dropper!!!" ;-)
En dan wel een met een remote bediening, anders moet je elke keer onder het zadel op zoek naar die hendel en dat gaat zeker niet werken. De betaalbare Brand-X of One Up droppers zijn prima, je hoeft echt geen Fox of BikeYoke van ver over de €300,- te hebben. En met haar lengte en inzetgebied is ook een drop van 120mm prima.

Maar ze zal wel even moeten wennen/werken aan het automatisme om de dropper te bedienen. Een fiets zonder voorderailleur helpt wellicht daarin, dan is in elk geval duidelijk dat rechts altijd schakelen is en links de dropper zit.

De exacte veerweg van een fully is niet zo heel belangrijk, ook met 100mm heb je al een fikse dosis comfort te pakken in vergelijking met een hardtail (mits de afstelling niet spijkerhard gehouden wordt). Belangrijker is een goed passende fiets, met (voor haar) prettig stuurkarakter.

Voor een gevoel van controle is een enigzins "moderne" geometrie fijn, dus met een niet te steile vorkhoek en voldoende reach zodat als ze op de pedalen staat niet snel het gevoel heeft voorover te duiken. "Extreem modern" is voor de genoemde routes echter ook niet nodig en heeft als nadeel dat je actiever de voorkant van de fiets moet belasten om voldoende druk op het voorwiel te houden (en daarmee grip).
Dus balhoofdhoeken van 65 graden en extreem lange fietsen zijn in dit geval niet ideaal (denk ik).

Zelf ben ik 1.70m en hou meer van een iets compacte fiets dan van een hele lange, meestal betekent dat een 16" of 17" frame. Maar ik heb ook een 15" Mondraker gehad, dat was wel een fiets die lang was voor de maat. Die inchmaat is dus niet meer dan een indicatie, de (gevoelde) lengte van de fiets is eigenlijk belangrijker. Maar meestal zul je wel rond die 16" uitkomen.

Deze Neuron is best een fiets die goed in de richting zit denk ik, hooguit het gewicht is wat aan de hoge kant (maar ik denk dat Canyon hier een realistisch gewicht opgeeft, en dat is lang niet altijd het geval. Dus pas op met vergelijken).
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... enfarbe=BU
Je zou de Nobby Nics kunnen vervangen door wat snellers/lichters en misschien op termijn ook eens kijken naar een lichter wielsetje. Maar verder is het een net afgemonteerde fiets met SLX/XT onderdelen èn een dropper ;-)
Maat S ligt voor de hand en wordt ook door Canyon aangegeven bij haar lengte.

Dit is maar een voorbeeld en andere merken hebben natuurlijk vergelijkbare fietsen, maar ik denk wel dat het soort fiets de beste keuze is. Toer/allmountain light/downcountry, wat maakt het uit hoe je het noemt: ik zou het gewoon een allrounder noemen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat @Kermit zegt.
Brand-X dropper heb je al voor 170,-.
Zou je ook nog kunnen doen, als de investering voor een lichte fully te groot is.
Goedkopere nieuwe zware 'instap' fully is voor een kleinere vlieg-gewicht rijdster ook niet perse een pre...
Canyon Neuron is in S overigens een 27,5" fully, dat scheelt al qua rijgevoel. Houdt het wat speelser en is een tik lichter wat roterende massa betreft. Neuron heeft wel erg 'zware lompe' banden voor 'hier', die zou ik meteen wisselen voor iets lichters volumineuzers in 2,3-2,4".
Maar de huidige hardtail voorzien van een dropper is de grootste makkelijkste goedkoopste functionele sprong voorwaarts waar het afdalen en trailwaardigheid van de HT betreft.
Hoe breed zijn de velgen? Evt nog wat bredere volumineuze banden erop met lagere druk, en je hebt en meer comfort en meer grip.
Spaar je ondertussen lekker door voor een wat lichtere fully?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk eigenlijk dat het opgegeven gewicht redelijk normaal is in deze klasse. Met een paar lichtere en snellere banden (wellicht ook tubeless maken) pak je al wat winst. Naast de banden zal het teveel aan spek vooral in de wielen zitten, en misschien (maar dat is een gokje) is de Fox een OEM versie met wat meergewicht t.o.v. een vergelijkbaar after market model?
Dat zie je weleens, functioneel dezelfde vork maar met een stalen vorkbuis en niet butted stanchions scheelt zo een paar ons.

Een vork is alleen een duur onderdeel om te upgraden voor een paar gram, al helemaal als het wel een goed werkende vork is en de grammen de enige reden daarvoor zijn. Veel dames zijn minder dan heren genegen om grenzeloos te investeren in allerlei upgrades. Zij zijn rationeler en verstandiger in dat opzicht ;-)
Dan zou ik (onder voorbehoud, misschien, en op termijn :D ) een eventueel upgrade-budget in lichtere wielen steken en de rest lekker laten zoals het is. De afmontage is gewoon netjes en functioneel op alle vlakken met goede drivetrain en remmen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik heb wat lopen zoeken en lezen naar de zogenaamde downcountry klasse. Ik heb het idee dat dat weer zo`n verzonnen tussenklasse is zodat er weer mensen zijn die een nieuwe fiets nodig hebben :-D

De vergelijking die Canyon maakt in hun eigen stuk is dat ze de Lux hebben aangepast. Breder stuur, meer veerweg, een dropper, een andere balhoofdhoek en bredere banden. Daarna gaan ze dat vergelijken met een full sus met 150mm veerweg (Spectral). En dan blij zijn met je nieuwe categorie :lol: . Ik dacht dat er tussen 150m fully en de Lux al een fiets zat, namelijk de Neuron :-q

Ik heb niet heel uitgebreid gezocht maar op Google en hier op het forum zijn de prijzen van die downcountry categorie toch echt boven de €3000

De dropper is wel een welkome toevoeging denk ik inderdaad. Die gaat er komen.

Wat de geo betreft heb ik er niet zoveel verstand van. Balhoofdhoek van bovengenoemde fietsen is allemaal rond de 67gr dus dat it wel goed denk ik. De reach heb ik wel wat vragen over. Wat is dan voldoende reach in dit geval? Ga je bij teveel reach niet uitgestrekt zitten? Wat is een reach waar ik aan zou moeten denken? Alle fietsen die ik gevonden heb hebben een veel langere reach (418-440) dan haar huidige fiets(386). Wat zal dat doen voor haar positie op de fiets? is het dan niet juist wat lastiger om achter het zadel te komen ondanks een dropper?

Bij de nieuwe fiets komen waarschijnlijk toch nieuwe banden. Als het even kan ook tubeless.

Het geld is op zich niet zo`n probleem. Van sparen word het budget niet hoger ofzo. Ik vind 2,5K echt zat voor een fiets.

Ik zit zo te kijken bij de Neuron en dan even het verschil tussen de WMN 6 en 7. Dat is voornamelijk de vork. In de 6 zit een Judy. Zou die voorvork voor haar misschien ook al voldoende zijn? En dan denk ik dat met name omdat ze niet zo zwaar is en omdat ze ook geen wilde plannen heeft met de fiets. Dan is er wel wat budget over voor wat verbeteringen :-q

Haar huidige fiets verbeteren met bredere banden gaat ook niet echt. Dat zijn 19mm velgjes die erg lastig tubeless te krijgen zijn weet ik uit ervaring. Daar zit nu al 2.25 breed Racing Ralph en Ray op.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Reach is de horizontale afstand tussen bracket (en daarmee pedalen) en stuur. Zegt maar heel beperkt iets over de lengte die je voelt als je in het zadel zit.

Want vaak wordt een lange reach gecombineerd met een steilere zithoek. De afstand pedalen-stuur is dan ruim, wat fijn is als je staand daalt: het stuur is "ver weg" en je krijgt niet snel het idee over je stuur te duiken.

Door die steile zithoek komt het zadel echter wat naar voren in vergelijking met een (ouderwetsere) flauwe zithoek, waardoor de fiets zittend niet langer voelt. Dus, zelfde zithouding maar fijner als het steil bergaf gaat!

Zal nog een tekening zoeken ter visualisatie van de reach. Wordt vaak geïnterpreteerd als afstand zadel-stuur maar is dat dus niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie