Advies (maatvoering) nieuwe fully voor mevrouw

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afbeelding
Zie hier.
Reach zie ik als de lengte van de fiets als je op de pedalen staat, de bovenbuislengte telt als je op het zadel zit.

Je ziet dat als je de zitbuis om het bracket kantelt wel de bovenbuislengte veranderd, maar niet de reach ;-)

Hou er rekening mee dat de modernere geometrie uitgaat van een korte stuurpen. Dus een oudere fiets in de goede maat zal een kortere bovenbuis hebben dan een fiets met moderne geo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Duidelijk verhaal. Stukje meer reach in de nieuwe fiets is wel handig dus. Is er ook een soort vuistregel voor reach in verhouding met je lengte ofzo?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kijk eens naar die geometriewaarden van de Canyon Neuron in S, ik denk dat dat hele mooie gemiddelde waardes zijn voor een prettig sturende maar niet extreme fiets. De reach is daar 418mm, bovenbuis 581mm.

Maar geometrie blijft altijd een indicatie, het is ook met ervaring vrijwel niet te doen om het rijgedrag tot in detail te voorspellen alleen op basis van de cijfertjes.

Over de bovenbuislengte nog wel dit: die wordt horizontaal gemeten van hart balhoofdbuis tot hart zadelpen. Bij de conventionele hardtail en raceframes is dat een goed te vergelijken waarde. Maar tegenwoordig zie je veel fietsen (met name fullies) met erg wulps gevormde zitbuizen die bijvoorbeeld recht omhoog lopen vanaf het bracket en dan ergens halverwege heel schuin naar achteren buigen.

Dit geeft een soort van fantasie zithoekwaardes en het beïnvloed ook de bovenbuislengte in de praktijk. Want het zadel in hoogte verstellen houdt ook in dat het zadel relatief ver mee naar achteren (bij een hoog zadel) of juist naar voren (bij een laag zadel) beweegt. Iemand met lange benen zal dus op een flauwere effectieve zithoek en een grotere afstand tot het stuur uitkomen dan iemand met korte benen. Op dezelfde framemaat!
Voor de Neuron geeft Canyon een zithoek van 74,5 graad op, maar omdat de zitbuis precies doet wat ik hierboven omschrijf is die waarde niet meer dan een indicatie. Die 74,5 graad wordt alleen bereikt op een specifieke zadelhoogte, moet het zadel hoger of lager wordt de hoek flauwer respectievelijk steiler.

Maar goed, dat is de theorie. Als ik af ga op mijn eigen ervaringen en lichaamslengte (1.70m) ben ik er vrij zeker van dat die S voor mij de beste maat is (en voor jouw vrouw ook). Bovendien kun je een Canyon altijd terugsturen als de maat onverhoopt toch niet de goede blijkt te zijn, zelfs na een ritje begreep ik.
Bij alle internet aankopen heb je dat recht, maar ik denk dat de meeste merken wel het voorbehoud maken dat er dan niet met de fiets gereden mag zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Goed om te horen Kermit.

Wat denk je van de RS Judy op de Neuron 6? Ze is verder geen heel dappere rijder, daarom lijkt het me wel handig als de fiets haar wat helpt door wat overcapaciteit.
Dat heb ik zelf ook. Ik vind het wel een fijne gedachte dat mijn fiets meer aankan dan ik durf :-q
Maar ik vraag me af of ze met haar rijgedrag echt het verschil nodig gaat hebben dat tussen de RS Judy en de Fox 34 Rythm.\

Dan blijft er ook meteen een mooi budget over om direct al dingen te vervangen want welke fiets het ook gaat worden er komen rijklaar maken kost ook best wel wat. :oops:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor rustig toergebruik kan zo'n Judy wel voldoen, maar het is wel een echte instapvork...
Hij heeft maar 30mm poten, wat voor de stijfheid niet ideaal is al zullen ze ongetwijfeld de wanddikte dik hebben gemaakt (of misschien zijn de binnenpoten zelfs wel van staal? edit, ja dus, even de specs opgezocht).
"Turnkey lockout", is volgens mij ook gekoppeld aan de eenvoudigste demper bij RS. Motion Control is een stap beter, en daarboven komen weer de vorken met de diverse Charger dempers. Ik zou het zelf een beetje zonde vinden om zo'n eenvoudige vork te kiezen, maar wat ik zei: voor rustig toeren kan hij best voldoen. De Fox uit de 7 is in elk geval een klasse beter.

Voor de meerprijs krijg je naast de betere vork ook SLX remmen en shifter, wielen en dropper zijn gelijk (verschil in cassette en dergelijke telt imo amper mee). Het is altijd een afweging, prijs en wat krijg je er voor terug... ;-)

Maar kijk ook zeker naar andere merken, de Canyon(s) bieden dan mooi vergelijkingsmateriaal.

Mijn vriendin heeft een e-mtb, waar eigenlijk niet mee gebiked wordt alleen getoerd over wegen en eenvoudige paden. Dus geen behoefte aan een high-end vork. Origineel zat er een Suntour XCM in, een loodzwaar ding (ruim 3kg) met twee staalveren en geen enkele vorm van serieuze demping. Ondanks haar gebruik kon ik dat niet aan :D
Toen RCZ een tijdje lang Suntour Aion vorken in de aanbieding had heb ik er een gekocht. Voor iets meer als €100,- zat er toen een luchtvork in, met een redelijk goede dempercartridge en een dikke kilo minder gewicht. De XCM heb ik nog voor zes tientjes via MP verkocht en de hele upgrade kostte dus maar rond de 50 euro. Ook al was er geen noodzaak toe voelt het nu toch een stuk beter, misschien niet voor haar maar in elk geval wel voor mij :D

Zelf rijd ik ook op een fiets met overcapaciteit mag ik wel zeggen... die kan in elk geval heel wat meer dan de piloot.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Bij de Neuron is de vork het voornaamste verschil. Qua banden komen er toch wel xc bandjes onder die ze nu al heeft. De shifter word ook vervangen door een XT en de cassette is net wat je zegt een slijtageding dus daar kijk ik ook niet echt naar. Ze heeft ook onlangs een SLX remset op haar mtb zitten dus die zou ook prima geruild kunnen worden met de remset van de nieuwe :wink:

Ik moest maar eens een excel bestandje maken denk ik. Met de belangrijkste specs en verschillen in geo.

En dan is de verkrijgbaarheid nog een uitdaging. Maar gelukkig heeft ze nu nog een fiets en kan ze nog wel even wachten. Maar er zijn ook grenzen, ik keek ook nog voor een Trek maar die was pas over 10 maanden leverbaar :o
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

We hebben het nog niet echt over leverbaarheid gehad. Deze fiets is volgens de website leverbaar en past binnen het budget:
https://speedlab.shop/products/stratos-al-2

Iets (€150) boven budget, maar wel beter afgemonteerd https://speedlab.shop/collections/bikes ... ratos-al-1

Hier zie je reviews van een aantal genoemde fietsen: https://www.bike-magazin.de/mountainbik ... es-im-heft
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Mijn vrouw is vorig jaar overgestapt van een oude Trek 6500 26" hard tail naar een Cube Stereo 120 Race. Op de Trek was ze onzeker en stapte ze snel af, de Cube geeft haar echt veel meer vertrouwen. Niet alleen doordat het een fully is, maar ook door de 29"wielen, moderne geometrie en natuurlijk de dropper.

Overigens haalt ze bij lange na niet uit de Cube wat er in zit, en zie ik haar niet snel naar bv de Ardennen gaan, maar ook voor de trails die ze (lokaal) rijd geeft de Cube haar veel meer vertrouwen en dus plezier. Het is verder een mooi afgemonteerde fiets met Deore 1x12 aandrijving, en RockShox Recon / Deluxe vering wat net een stapje boven de echte instap is.

Wat betreft de maat heeft ze gekozen voor L, ze is 172 en dat is eigenlijk een M. Echter na beide geprobeerd te hebben vond ze de L beter passen (stabieler). en doordat Cube ook wat klein valt kon dat ook prima. Als service heeft de dealer toen een 100mm dropper besteld omdat het zadel net niet laag genoeg kon met de stock (ik dacht 150mm) dropper.

De dealer gaf 10% korting op de fiets waardoor deze op €1800 kwam.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Die Stratos was ik in een ander topic ook al tegengekomen. Die komt uit de UK lijkt wel? Ik denk dan meteen weer aan invoertax, levertijd, transportkosten en vooral vervoer van en naar UK in geval van garantie. Of valt dat mee en zie ik alleen maar beren op de weg?

De keus tot nu toe lijkt te liggen op de Stereo 120 race. Hoewel de Neuron in roze wel echt heel vet is. De Stereo ligt qua afmontage tussen de 2 Neurons in maar heeft als + dat er 29" wielen op zitten. Wat ook wel meegewogen heeft is de standover height. Die is bij de stereo 1cm hoger dan haar huidige fiets maar bij de Neuron is die 6cm hoger dan haar huidige fiets.

Nu nog even kijken of en waar de fiets te verkrijgen is. Ik ben hem wel in DE al tegen gekomen maar ik haal m liever bij een NL zaak weg zodat ik ergens kan aankloppen mocht er iets mis zijn/gaan.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: di 30 november 2021, 13:22
Voor de Neuron geeft Canyon een zithoek van 74,5 graad op, maar omdat de zitbuis precies doet wat ik hierboven omschrijf is die waarde niet meer dan een indicatie. Die 74,5 graad wordt alleen bereikt op een specifieke zadelhoogte, moet het zadel hoger of lager wordt de hoek flauwer respectievelijk steiler.
Dit begrijp ik niet.

(Neuron)
Afbeelding

Als het zadel hoger/lager komt dan veranderd de hoek toch niet bij dit model?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Anne Jan schreef: di 30 november 2021, 16:24 Goed om te horen Kermit.

Wat denk je van de RS Judy op de Neuron 6? Ze is verder geen heel dappere rijder, daarom lijkt het me wel handig als de fiets haar wat helpt door wat overcapaciteit.
Dat heb ik zelf ook. Ik vind het wel een fijne gedachte dat mijn fiets meer aankan dan ik durf :-q
Maar ik vraag me af of ze met haar rijgedrag echt het verschil nodig gaat hebben dat tussen de RS Judy en de Fox 34 Rythm.\

Dan blijft er ook meteen een mooi budget over om direct al dingen te vervangen want welke fiets het ook gaat worden er komen rijklaar maken kost ook best wel wat. :oops:
Ik heb zelf laatst de Neuron 7 aangeschaft, ‘t verschil met de Neuron 6 was voor mij een no-brainer. Zeker de meerprijs waard, voor 2.4K gewoon een heerlijke en capabele fiets. :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dice Oldskool schreef: do 2 december 2021, 09:46
kermit schreef: di 30 november 2021, 13:22
Voor de Neuron geeft Canyon een zithoek van 74,5 graad op, maar omdat de zitbuis precies doet wat ik hierboven omschrijf is die waarde niet meer dan een indicatie. Die 74,5 graad wordt alleen bereikt op een specifieke zadelhoogte, moet het zadel hoger of lager wordt de hoek flauwer respectievelijk steiler.
Dit begrijp ik niet.

(Neuron)
Afbeelding

Als het zadel hoger/lager komt dan veranderd de hoek toch niet bij dit model?
Dat is bij iedere fiets....tenzij je het balhoofd mee zou kunnen verhogen of verlagen dan niet :D dan zouden alle hoek graden met elkaar opgaan dus onveranderd blijven :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: do 2 december 2021, 09:46
kermit schreef: di 30 november 2021, 13:22
Voor de Neuron geeft Canyon een zithoek van 74,5 graad op, maar omdat de zitbuis precies doet wat ik hierboven omschrijf is die waarde niet meer dan een indicatie. Die 74,5 graad wordt alleen bereikt op een specifieke zadelhoogte, moet het zadel hoger of lager wordt de hoek flauwer respectievelijk steiler.
Dit begrijp ik niet.

(Neuron)
Afbeelding

Als het zadel hoger/lager komt dan veranderd de hoek toch niet bij dit model?
Omdat je de zithoek meet vanaf het midden van het bracket tot het midden van de klem van het zadel wel...
De daadwerkelijke hoek waaronder de zadelpen staat is slacker dan de manier waarop je meet. Dus die lijnen kruisen elkaar ergens.

Uiteraard kun je de zithoek finetunen door het zadel in de klem te verschuiven, maar zit je erg hoog kom je niet alleen in absolute maar ook in relatieve zin verder naar achteren te zitten dan iemand met kortere benen.

Sommige merken geven ook twee zithoeken op, de effectieve en de virtuele. Ik heb zelfs weleens een geo tabel gezien waarin de zithoek bij verschillende zadelhoogtes werd vermeld, dat is natuurlijk heel goed. Weet niet meer bij welk merk dat was...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ah, oke. Check. :-q
Plaats reactie