Canyon Exceed CF 6 of CF7

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
jooskansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 09:18

Goedemorgen allen,

Ik rijd geregeld XC parcours en ben van plan een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb een beetje rond zitten neuzen en heb inmiddels mijn oog laten vallen op een Canyon Exceed. Ze bieden deze fiets in verschillende gradaties aan. Het is nu twijfelen of het een CF6 of CF7 wordt. Het prijsverschil tussen de twee fietsen is €500,-. Omdat ik zelf minder ervaring heb met welke onderdelen beter zijn leek me dit het juiste adres om te vragen of de €500,- meerprijs het waard is om uit te geven en waarom.
Momenteel rijd ik op een Cube Aim dus is alles een flinke upgrade.

Alvast bedankt! :-q

Exceed CF 6: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=WH%2FMC

Exceed CF 7: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=WH%2FMC
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot ben je, wat weeg je?
Op welke parcoursen rijd je meestal? Technisch?

De CF6 is Fox - Shimano SLX 10-51 cassette afgemonteerd, helemaal niks mis mee. Prima wielset die 25mm breed is. Top voor deze prijs. 10,6kg. Niets mis mee.
De CF 7 is Rock Shox SID - SRAM GX 10-52 cassette afgemonteerd, en de wielen van Reynolds, ook prima, zijn 30mm V 28mm A breed. 10,5kg.

Hoe zwaarder je bent, hoe relatief fijner het is om bredere wielen te kunnen rijden met wat bredere volumineuzere banden, zeker op een Hardtail heb je dan wat meer comfort, naast meer grip. De CF 7 heeft die, Ikons 2,35", prima bandje. De CF 6 heeft een smallere 2,25" Rocket Ron, in de goedkopere performance compound. Zeker niet te smal, maar ben je dus zwaar, rijd je op technisch terrein, dan is breder zeker wat prettiger.
De cassette van de CF 7 heeft een ietsje groter bereik, al zul je met de Shimano cassette ook nergens tekort komen in heel Nl. De stapjes van de Shimanocassette vind ik wel fijner, gelijkmatiger, met name naar het laatste lichte verzet toe. Bij SRAM voelt dat echt als een sprong, naar een 'reddingsboeitje'. Verder zijn Shimano SLX en SRAM GX allebei gewoon goed, vaak ook een smaakkwestie. Shimano wat 'vloeiender', SRAM wat meer 'staccato, iets mechanischer'.

Tegenwoordig nog het belangrijkst: is er uberhaupt een fiets leverbaar? Ze zijn er wel nog, Exceeds, afhankelijk van maat en kleur frame, maar ook dat zul je tegenwoordig een rol moeten laten spelen. En bij Canyon vaak niet te lang wachten, want wachttijden kunnen rap oplopen, populaire modellen zijn zo weer (tijdelijk) uitverkocht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Met die € 500,- verschil kun je ook later nog een mooie wielset kopen en heb je nog een spare-setje wielen extra.

Verder verschil qua kwaliteit van de onderdelen is er niet zodanig dat je daar € 500,- extra voor zou moeten overwegen...
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Als jij een carbonnen wielset weet die vergelijkbaar is met de Reynolds voor 500 euro, hou ik me aanbevolen :-q


SRAM en Shimano zijn allebei prima. Met elke 1x12 setup heb je best grote stappen tussen 2 kransjes; dat is inherent aan het 1x12 systeem. Je krijgt nooit 40 tandjes verwerkt in 12 stappen die nauwelijks merkbaar zijn. Of je Shimano pakt of SRAM; je zult af en toe wat moeten zoeken naar een prettig verzet.

Qua remmerij maakt het niet uit. Ik rij met Shimano. Mijn vorige fiets kwam af fabriek met SRAM. Tegelijk met de fiets een set remmen besteld voor 125 euro, meteen vervangen en de SRAM remmen verkocht voor 75 euro.

Eigenlijk kijk ik zelf naar 2 dingen als ik twijfel: demper(s) en de wielen. Die zijn het duurst om te vervangen. Ik zou zelf, als het voor jou qua budget niet uitmaakt, gaan voor de carbon wielen. Waarom? Die zijn net wat breder en dan kun je bredere banden rijden. Zeker op een hardtail is dat gewoon lekker door het extra comfort.
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

markje schreef: vr 26 november 2021, 14:25 Als jij een carbonnen wielset weet die vergelijkbaar is met de Reynolds voor 500 euro, hou ik me aanbevolen :-q
Helemaal waar :-q Ik had geredeneerd vanuit die 30mm breedte en de opmerking van Aurelius over rijdersgewicht/rijstijl...
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
jooskansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 09:18

Bedankt voor de reacties tot dusver! :-q Ter aanvulling: ik ben 1.73m lang en weeg 74 KG. Overigens maakt de wachttijd me niet zoveel uit, maar zag ik gisteren dat beide modellen in maatje M nog beschikbaar zijn.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

jooskansen schreef: vr 26 november 2021, 18:32 Bedankt voor de reacties tot dusver! :-q Ter aanvulling: ik ben 1.73m lang en weeg 74 KG. Overigens maakt de wachttijd me niet zoveel uit, maar zag ik gisteren dat beide modellen in maatje M nog beschikbaar zijn.
Ik zou dan gewoon bestellen. Welke maakt minder dan eigenlijk minder uit. Anders kan het zo weer een paar maanden duren voor je iets hebt. Kies de mooiste kleur.
jooskansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 09:18

Bedankt voor alle reacties. Het is een CF7 geworden!
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

jooskansen schreef: ma 29 november 2021, 12:01 Bedankt voor alle reacties. Het is een CF7 geworden!
Gefeliciteerd! Wanneer wordt hij bij je geleverd?
Is wel een flinke upgrade t.o.v. je cube aim!
jooskansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 09:18

Michel__ schreef: ma 29 november 2021, 21:26
jooskansen schreef: ma 29 november 2021, 12:01 Bedankt voor alle reacties. Het is een CF7 geworden!
Gefeliciteerd! Wanneer wordt hij bij je geleverd?
Is wel een flinke upgrade t.o.v. je cube aim!
Sorry voor de verlate reactie :roll: Hij is uiteindelijk medio januari afgeleverd! Op elk vlak merk ik de upgrade. Wat een fiets.
xt'ke
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

Ik twijfel ook tussen deze 2. Zijn de carbon wielen echt veel beter dan de dt-swiss wielen? Het gewicht is ongeveer het hetzelfde.Ga je veel verschil voelen tussen carbon wielen en alu wielen op deze fietsen?
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

xt'ke schreef: vr 20 mei 2022, 17:34 Ik twijfel ook tussen deze 2. Zijn de carbon wielen echt veel beter dan de dt-swiss wielen? Het gewicht is ongeveer het hetzelfde.Ga je veel verschil voelen tussen carbon wielen en alu wielen op deze fietsen?
Ik heb zelf een nieuwe CF6, qua gewicht ga je weinig verschil merken denk ik.
Wel heeft de CF7 een velgbreedte van 30mm voor en 28mm achter t.o.v. een 25mm velg op de CF6. Hierdoor kun je wat bredere volumineuzere banded rijden, iets wat een voordeel is als je wat zwaarder bent.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

xt'ke schreef: vr 20 mei 2022, 17:34 .Ga je veel verschil voelen tussen carbon wielen en alu wielen op deze fietsen?
Ja ,qua stuurgedrag zeker in veel draai en keer werk(mijn ervaring).
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heel algemeen kan je stellen:
Bij gelijk gewicht zal het alu wiel iets slapper zijn.
Bij gelijke stijfheid zal het alu wiel iets zwaarder zijn.
Beide zal je merken (in 1:1 vergelijk).

Of het hinderlijk/onfietsbaar is, dat zit denk ik tussen de oren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb een poosje met een goedkope aluminium wiel gereden in mijn lux. Ik merkte toch wel dat de fiets meer rechtdoor wilde en niet zo snel de bochten draaide.
De Reynolds carbon wielen kun je toch sneller mee door de bochten
Plaats reactie