Proefzitten op Canyon Lux Trail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

Ik sta op het punt een Canyon Lux te bestellen. ( kan op dit moment nog niet volgens de site ) Maar kan iemand hier mij vertellen wat het verschil is tussen de gewone Lux en de Trail ? Ik wil nl. niet de verkeerde kopen. Ik ben geen wedstrijdfietser, maar de echte Enduro hoeft van mij nu ook weer niet.
Wat binne we mooi fut niet ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er zit nogal wat ruimte tussen een wedstrijdfietser en enduro in.... We kunnen dus wel wat meer info gebruiken.
Hoe groot en zwaar ben je?
Waar rijd je nu op en bevalt dat? Of mis je iets, wens je wat anders, en wat wens je dan precies?
Waar fiets je meestal? Fiets je alleen of in een groep? Geen wedstrijdrijder maar wel georienteerd op 'licht en snel'? Of meer verzot op technische trails en uitdagende afdalingen? Ga je er ook mee de bergen in?
(Ik heb de 'gewone' 34mm 110mm Lux en sinds september de Lux Trail. Ben zelf een vlotte toerder, daal graag, houd van technische trails, ik klim niet zo snel, maar kom wel 'hoog'/boven, als het echt steil en technisch wordt. Thuisgebied: Zuid L, Voerstreek, Vise, Drielandenpunt. En zomertrips naar de Alpen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

aurelius schreef: di 9 november 2021, 17:46 Er zit nogal wat ruimte tussen een wedstrijdfietser en enduro in.... We kunnen dus wel wat meer info gebruiken.
Hoe groot en zwaar ben je?
Waar rijd je nu op en bevalt dat? Of mis je iets, wens je wat anders, en wat wens je dan precies?
Waar fiets je meestal? Fiets je alleen of in een groep? Geen wedstrijdrijder maar wel georienteerd op 'licht en snel'? Of meer verzot op technische trails en uitdagende afdalingen? Ga je er ook mee de bergen in?
(Ik heb de 'gewone' 34mm 110mm Lux en sinds september de Lux Trail. Ben zelf een vlotte toerder, daal graag, houd van technische trails, ik klim niet zo snel, maar kom wel 'hoog'/boven, als het echt steil en technisch wordt. Thuisgebied: Zuid L, Voerstreek, Vise, Drielandenpunt. En zomertrips naar de Alpen).
Donders, da's nog een heel verhaal. Ik rij nu Cube Stereo 120. Maar omdat ik wat sneller wil en toch alleen maar in Noord Nederland fiets, dacht ik aan een XC. Maar die is misschien weer iets TE. Heb op de Cube AMS gefietst. Viel mij vies tegen. Voelde heel lang aan met een onderuitgezakte voorvork. De Trail schijnt er tussenin te zitten ?
Wat binne we mooi fut niet ?
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Ik heb dezelfde afweging ‘moeten’ maken, had de ‘oude’ 2021 CF7 in bestelling toen de trail kwam en direct leverbaar was. Gekozen voor de trail CF6, eigenlijk omdat je ziet dat alle merken voor XC naar meer downcountry geo overstappen en ik geen zin had om gelijk achter te lopen. Heb de nieuwe Spark ook nog even in optie gehad maar kon toch die 5k niet aan mezelf uitleggen, maar zat wel op dat pad. Ook twijfelde ik wat over de maat (1.80 met een M) en de trail is iets langer. Geen spijt van, erg fijne fiets en de ‘twinlock’ op de vering is een waardevolle toevoeging. Gebruik hem zelf vooral (vooralsnog alleen maar) op de UHR, snel XC gaat mooi, dalen op Kwintelooijen met droppertje omlaag ook. Was waarschijnlijk net zo enthousiast geweest over de niet-trail, maar dat terzijde. Lekker je gevoel laten spreken, waar heb je zin in.
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

26-er-hardtail schreef: ma 15 november 2021, 22:09 Ik heb dezelfde afweging ‘moeten’ maken, had de ‘oude’ 2021 CF7 in bestelling toen de trail kwam en direct leverbaar was. Gekozen voor de trail CF6, eigenlijk omdat je ziet dat alle merken voor XC naar meer downcountry geo overstappen en ik geen zin had om gelijk achter te lopen. Heb de nieuwe Spark ook nog even in optie gehad maar kon toch die 5k niet aan mezelf uitleggen, maar zat wel op dat pad. Ook twijfelde ik wat over de maat (1.80 met een M) en de trail is iets langer. Geen spijt van, erg fijne fiets en de ‘twinlock’ op de vering is een waardevolle toevoeging. Gebruik hem zelf vooral (vooralsnog alleen maar) op de UHR, snel XC gaat mooi, dalen op Kwintelooijen met droppertje omlaag ook. Was waarschijnlijk net zo enthousiast geweest over de niet-trail, maar dat terzijde. Lekker je gevoel laten spreken, waar heb je zin in.

Begrijp ik goed dat je de Lux Trail in maat M hebt ? met jouw lengte van 1.80 ? Heb begrepen dat je de Trail idd een maatje kleiner moet nemen en de Neuron maatje groter.
Wat binne we mooi fut niet ?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Neggy schreef: ma 15 november 2021, 22:25 Begrijp ik goed dat je de Lux Trail in maat M hebt ? met jouw lengte van 1.80 ? Heb begrepen dat je de Trail idd een maatje kleiner moet nemen en de Neuron maatje groter.
Bij de Neuron idd een maat groter kiezen bij twijfel. Ik zat met 191cm/90bbl bovenop de grens. Zelfs nog meer aan de L advies kant.
Na bellen met Canyon (altijd doen), en nameten oa zadelhoogte op vorige fiets, rolde toch de XL eruit. En die zit werkelijk als gegoten.
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

Giant-E schreef: ma 15 november 2021, 22:29
Neggy schreef: ma 15 november 2021, 22:25 Begrijp ik goed dat je de Lux Trail in maat M hebt ? met jouw lengte van 1.80 ? Heb begrepen dat je de Trail idd een maatje kleiner moet nemen en de Neuron maatje groter.
Bij de Neuron idd een maat groter kiezen bij twijfel. Ik zat met 191cm/90bbl bovenop de grens. Zelfs nog meer aan de L advies kant.
Na bellen met Canyon (altijd doen), en nameten oa zadelhoogte op vorige fiets, rolde toch de XL eruit. En die zit werkelijk als gegoten.
Ben er nog steeds niet uit. Lux Trail of Neuron. Pfff. :~
Wat binne we mooi fut niet ?
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Neggy schreef: ma 15 november 2021, 22:25 Begrijp ik goed dat je de Lux Trail in maat M hebt ? met jouw lengte van 1.80 ? Heb begrepen dat je de Trail idd een maatje kleiner moet nemen en de Neuron maatje groter.
Ja, en dat lijkt een goeie fit, waar ik bij de gewone lux nog wat twijfelde (maar het zadel van de L niet laag genoeg zou kunnen met die omgekeerde dropper van het 2021 model). Bij de Spark zat ik onderkant L en vond ik de M echt te klein (en zadel lomp ver uit de buis).
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Neggy schreef: ma 15 november 2021, 22:33
Ben er nog steeds niet uit. Lux Trail of Neuron. Pfff. :~
Was het nou lux of lux trail of lux trail of neuron?😉
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

Omdat ik van plan ben om een nieuwe Lux Trail te bestellen, maar twijfel over de maat, zoek ik iemand die er 1 heeft.
Ik zou daar dan graag 3 tellen op plaatsnemen voor het gevoel.

Graag een beetje in het Noorden van het land.
Wat binne we mooi fut niet ?
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Je hebt mail
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Uhhh… Welke maten wil je proefzitten?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Hier een L in Amersfoort. Wellicht uit de richting.

Ik had gedacht dat ik XL nodig zou hebben, maar L is prima.
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

aurelius schreef: wo 24 november 2021, 15:00 Uhhh… Welke maten wil je proefzitten?
Ik twijfel tussen S en M
Wat binne we mooi fut niet ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb een S. Staat alleen ten zuiden van Maastricht :winkie:.
Hoe lang ben je?
Hij valt lang. Bij normale bouw zou ik zeggen: afronden naar beneden als je ertussen in zit (een Lux Trail S is nagenoeg even groot als een Specialized Epic Evo M).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie