Nieuwe mtb cross country kopen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Attenzione
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 21 november 2021, 21:29

Hallo,

Ik mountainbike nu een jaar of 3 en het wordt tijd voor een nieuwe mtb.
Op het moment fiets ik nog op een Cube hardtail van +- €750. Deze is wel aan vervanging toe.

Nu zit ik er aan te denken om een fully te kopen. Hoor toch van veel mensen dat dat veel fijner rijdt.
Ik fiets meestal 1a2 keer in de week en heb ondertussen al een vrij aardig niveau al zeg ik het zelf.
Ga regelmatig naar Nijmegen om daar rond te crossen.

Mijn budget is ongeveer €3500

Nu heb ik er 2 op het oog.

CUBE AMS ONE11 C68X PRO 29 FLASHWHITE'N CARBON
Wilier 110FX XT 1x12 2.0, zwart/rood


Welke zouden jullie kiezen? of zouden jullie voor een hele andere fiets gaan?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als ik tussen deze twee fietsen zou moeten kiezen, dan de Cube.
Geometrie, ietsje slacker ( 66° ipvvde old school bijna 70° op de Wilier) 120 mm veerweg en dropper. Met deze combinatie kan je gewoon op meer plekken lekker rijden, terwijl de Cube toch goed vooruit komt
Toch kan ik me ook voorstellen dat je liever een andere afgemonteerde fiets wil, bijvoorbeeld de XT van de Wilier, ipv de GX van de Cube.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

GX zit wel op XT niveau...


Maar het zijn wedstrijd-georiënteerde fietsen met een zeer sportieve zithouding en een stuggere afstelling van de vering. Uitstekend spul om als getrainde rijder KOM's mee te zetten. Minder snel in de handen van iemand met minder ervaring. Wat Willem al schrijft: de Cube heeft een moderne geometrie. Dat gaat je in controle zeker helpen en ook in het buitenland (steile afdalingen, hogere snelheid) is dat erg prettig.
Aan de zithouding kun je nog wel wat doen, aan de vering minder.

Als je vooral lekker wilt toeren en nog steeds razendsnel wil zijn, dan eerder een Cube Stereo 120.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Inderdaad GX versus XT is een kwestie van smaak. Die andere zaken zijn belangrijker.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 477
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Willem Altes schreef: zo 21 november 2021, 22:51 Inderdaad GX versus XT is een kwestie van smaak. Die andere zaken zijn belangrijker.

Heb gx gereden en nu xt. Als nieuw is het vergelijkbaar. Maar Uit ervaring merk ik dat xt duurzamer is. Gx cassette slijt bij mij sneller en gx derailleur krijgt na verloop van tijd wat speling, dan begint ie wat rauw te lopen of schakelt net niet super strak. Bijstellen helpt dan niet meer. Xt blijft goed schakelen en zoals gezegd doe ik met een xt cassette een stuk langer.
Lange71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 3 december 2021, 09:06
Mijn mountainbike: Scott scale 925 '20

Ik zou voor de Cube gaan.
Ondanks ik al jaren een wilier racefiets heb na alle tevredenheid. Is deze wilier wel erg onder de maat afgemonteerd. Xt is alleen de achter derailleur de rest lager. Vooral de remmen die zijn maar MT400 dit is echt onder de maat voor een fully. Voor de wielen zou ik miche kiezen.

https://wilier.com/en/my2022/int/racing ... ikes/110fx

De cube heeft Magura remmen en alleen de ketting is SX de rest gewoon GX afgemonteerd.

https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mount ... tencarbon/
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Lange71 schreef: di 7 december 2021, 13:07 Ik zou voor de Cube gaan.
Ondanks ik al jaren een wilier racefiets heb na alle tevredenheid. Is deze wilier wel erg onder de maat afgemonteerd. Xt is alleen de achter derailleur de rest lager. Vooral de remmen die zijn maar MT400 dit is echt onder de maat voor een fully. Voor de wielen zou ik miche kiezen.

https://wilier.com/en/my2022/int/racing ... ikes/110fx

De cube heeft Magura remmen en alleen de ketting is SX de rest gewoon GX afgemonteerd.

https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mount ... tencarbon/
Het klopt dat bij de Wilier enkel de derailleur XT is, de rest is SLX. Hier is niks mis mee, enkel qua gewicht is het iets meer door gebruik ander materiaal.
SLX zit net onder XT. Zolang het maar deore of hoger is is het prima spul.
Ik zou me ook niet zo druk maken om die SX ketting. Je wil echt niet de derailleur op SX niveau hebben.
De ketting is 1 van de eerste onderdelen die je moet vervangen door slijtage.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Waarom kies je voor een fully?

Als je voor dat geld een ht koopt heb je een geweldig mooie fiets.

Een fully is wellicht iets sneller maar ga je ook meer genieten?

Als ik eerlijk ben heb ik het meeste lol op een stalen ongeveerde singlespeed bike.

Overigens heb ik zelf nooit een fully gehad (wel op gereden).
Ride like a maniac on a manic!
Plaats reactie