Canyon Exceed CF7; L of XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
rikkieking
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 1 augustus 2013, 11:55

Ik ben van plan om binnenkort op de bestelknop te drukken voor een Canyon Exceed CF7. Met mijn maten (lichaamslengte 192, bbl 91,5cm) val volgens het Canyon PPS precies tussen een L en een XL. Natuurlijk is er de uitleg vwb het verschil tussen die twee (L is speelser, XL stabieler), maar heeft er iemand recente ervaringen met het nieuwe model Exceed (en beter nog, de keuze tussen L en XL)?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Copy-paste uit ander topic:
“Bij de Neuron idd een maat groter kiezen bij twijfel. Ik zat met 191cm/90bbl bovenop de grens. Zelfs nog meer aan de L advies kant.
Na bellen met Canyon (altijd doen), en nameten oa zadelhoogte op vorige fiets, rolde toch de XL eruit. En die zit werkelijk als gegoten.”

Ik weet niet hoe de Exceed valt, bij de Lux wordt weer aangeraden om bij twijfel een maat kleiner te nemen.
Ik heb dus wel een advies voor je: Bel met Canyon, en vergelijk de geometrie met je huidige fiets.
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Giant-E schreef: di 16 november 2021, 10:48 Copy-paste uit ander topic:
Ik weet niet hoe de Exceed valt, bij de Lux wordt weer aangeraden om bij twijfel een maat kleiner te nemen.
Ik heb dus wel een advies voor je: Bel met Canyon, en vergelijk de geometrie met je huidige fiets.
Gaat dit advies uit het andere topic dan niet eigenlijk over de Lux Trail?
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

rikkieking schreef: di 16 november 2021, 10:13 Ik ben van plan om binnenkort op de bestelknop te drukken voor een Canyon Exceed CF7. Met mijn maten (lichaamslengte 192, bbl 91,5cm) val volgens het Canyon PPS precies tussen een L en een XL. Natuurlijk is er de uitleg vwb het verschil tussen die twee (L is speelser, XL stabieler), maar heeft er iemand recente ervaringen met het nieuwe model Exceed (en beter nog, de keuze tussen L en XL)?
Ik zou met jou lengte sowieso de XL doen. Ik ben 189cm, 90cm bbl en heb de Exceed CF6 in L en die zit goed maar twijfel toch of ik niet de XL had moeten nemen. Vind hem vooral niet zo stabiel voelen (maar dat kan ook aan mijn rijkunsten liggen). Heb momenteel ook contact met Canyon en zij zeggen dat de Exceed altijd wat klein aanvoelt. Komt ook door de diepe zit (lage stack). Maar als je puur naar de geometrie van de Exceed kijkt lijkt een reach van 475mm op de XL mij niet overdreven voor jou en mijn lengte…
JayvR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 05:49

Ik heb ook pas een Exceed CF7 gekocht. Ik zat precies tussen M en L in met 1,83 en 87cm bbl. Heb voor de L gekozen en die zit perfect. Heb ook op een Lux M gereden die voelde echt te klein.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een gewone Lux en Exceed voelen vergelijkbaar aan, zodat wedstrijdrijders makkelijk kunnen wisselen.

Een Lux Trail valt relatief lang qua reach en wielbasis, dus zit je er precies tussenin, afronden naar beneden.
Een Neuron valt relatief compact, bij twijfel afronden naar boven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Heb een Exceed in xl, zelf 1,92 bbl 93. Heb hier een 2cm kortere stem op gemonteerd om de juiste zit te creëren.

Voor de lux trail die een flink langer is heb ik de maat l.

Het gaat dus voornamelijk om de lengte van de bovenlichaam en de houding hiervan. De bbl is met de zadel hoogte goed te regelen.
rikkieking
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 1 augustus 2013, 11:55

Uiteindelijk afgelopen vrijdag een Lux (niet de Trail) besteld in maat XL (kleur 'Team Alpecin-Fenix na te hebben gebeld met Canyon, tot mijn verrassing stond 3 dagen later UPS al voor de deur.

Na het in elkaar zetten, vering afstellen en tubeless maken (eitje met de reynolds wielen en maxxis Ikon banden) een klein stukje gefietst, en maat XL is gewoon goed.

Wat een enorm verschil tov mijn aluminium hardtail met starre carbon vork, de technische tracks met korte afdalingen zijn zoveel makkelijker en je hoeft veel minder op te letten met insturen met kuilen en stronken.

Ik ga denk ik nog wel de Maxxis Ikons vervangen door Continental Race King's (iemand tips 2.2 of 2.3 op de 30mm velgen?) en de spacers onder de stem vandaan halen. Ook de vering is nog wat te soft naar mijn zin met de standaard instellingen, vooral met staand technisch klimmen.
Plaats reactie