Volgende MTB: GC 9 / Exceed 6 --> Lux trail CF 6 Cape Red geworden!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Helder, mocht ik voor de GC gaan is me duidelijk welke upgrade qua banden ik kan uitvoeren.

Blijven deze twee vragen over:

- ik ben technisch nog niet geweldig onderlegd, wordt ik hierdoor op de exceed hard afgerekend, en kan ik echt de komende jaren beter meer ervaring opdoen en beter bochten leren rijden op de GC, of kan dit prima op de exceed?
- qua zit is de exceed wat minder comfortabel, in vergelijk met de geometrie van de GC lijk je meer opgepropt te zitten, klopt deze aanname of lijdt de kortere bovenhuis etc niet tot dit probleem? Iemand daar ervaring mee (gelet op mijn ervaringen op de Cannondale)
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Willem Altes schreef: ma 25 oktober 2021, 23:05 Voor Nederland buiten Z-Limburg is de Wolfpack Race&Speed of zelfs Speed-Speed voldoende. Voor je buitenlandse avonturen moet je dan wel iets anders (zoals ook Aurelius aangeeft) erop leggen.
(UHR: Utrechtse Heuvelrug; dus Rhenen, Amerongen. Zeist, Hoge/Lage Vuursche, etc)
Buiten Z-Limburg genoeg tracks waar je met deze combo, als je op de limiet gaat dalen, toch écht te weinig grip hebt. Op alle zandtracks uiteraard wel.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Exceed ‘straft je niet af’, je moet realtief gezien alleen wat ‘nauwkeuriger’, ‘scherper’ rijden. Tgv scherpere stuurhoek, snellere voorband met wat minder grip, geen dropper. Maar op makkelijkere vlakkere Nl’se parcoursen is dat geen ‘issue’.
De Grand Canyon is wat dat betreft speelser, veel vergevender, hoef je niet zo ‘scherp’ bij te zijn.

Mbt ‘de zit’. Beiden L-en zullen je passen. De zit fijntunen kan ook makkelijk: stuur hoger/lager zetten door een spacer eronder uit te halen danwel eronder te plaatsen. Lengte door nadien evt een stuurpen van 1cm langer/korter te kiezen, en je kunt evt een stuurpen kiezen die meer omhoog/omlaag wijst (ze zijn omkeerbaar). Maar een L is zeker goed met jouw lengte.

Ik heb bv 3 Luxen, zitten allemaal prima, en op geen enkel model zit nog de ‘stock’ stuurpen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi aurelius, wederom dank voor je snelle reactie.

Wat bedoel je met scherper rijden? Minder stuuruitslag? Juist meer? Ik vind die term wat lastig te defineren :). Klein stuurfoutje en ik beland in de bosjes? Met de GC zit er simpelweg meer marge op? Wat blijft dit toch een lastige keuze zeg. Als je kijkt naar iemand met mijn ervaring (1,5 jaar op de fiets, snelheid en conditie is wel ok, maar met name technische bochten verlies ik het nog op snelheid). Wat zou je dan adviseren?
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hangt van je smaak af en van wat je ermee wilt doen, en waar. Beide fietsen kunnen in Nl.
Je kunt een Exceed nemen die erg licht en racy is. Houd je van bv Strava, fiets je in een snelle groep, mag het wat competitiever, dan past een Exceed. Ben je een voor de lol rijder, wil je wat relaxter met reserves toeren, houd je van technische trails, een dropje, een sprongetje, dan leent de GC zich daar prima voor. Zeker ook voor buitenlandtrips.
En beide fietsen zijn dus nog 'de andere kant op' te tunen: kies een band met meer grip voor op een Exceed en zet er een dropper op, en hij is al meteen een stuk vertrouwenwekkerder, trailwaardiger, vergevingsgezinder. De scherpe stuurhoek blijft echter. Kies voor de GC snellere lichtere banden, en hij wordt voor je gevoel al meteen wat lichter en 'sneller', agieler. Hij blijft echter vergevingsgezinder en wat speelser door de flauwere stuurhoek.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Joostgr schreef: di 26 oktober 2021, 08:45 Hi aurelius, wederom dank voor je snelle reactie.

Wat bedoel je met scherper rijden? Minder stuuruitslag? Juist meer? Ik vind die term wat lastig te defineren :). Klein stuurfoutje en ik beland in de bosjes? Met de GC zit er simpelweg meer marge op? Wat blijft dit toch een lastige keuze zeg. Als je kijkt naar iemand met mijn ervaring (1,5 jaar op de fiets, snelheid en conditie is wel ok, maar met name technische bochten verlies ik het nog op snelheid). Wat zou je dan adviseren?
Scherper, als in directer reageren op elke input van de rijder. Bewuste maar ook onbewuste input (je gewicht verplaatsen bijvoorbeeld), op alles wat jij doet (of juist niet doet) reageert zo'n fiets directer. Je moet dus heel "nauwkeurig" rijden.

Een trailbike (waarbij de GC nog redelijk xc-geörienteerde trail is) reageert gemoedelijker, is stabieler op snelheid, voelt (juist voor een onervaren rijder) gecontroleerder. Ik denk echt dat het de betere fiets is voor veruit de meeste hobbyisten.

De richting waarin het ontwerp van mountainbikes al weer een aantal jaren evolueert geeft dat ook aan: een moderne xc-bike is minder nerveus dan een van tien jaar geleden. Een goede indicatie daarvoor is de balhoofdhoek, die was vroeger steiler dan 70 graden. Inmiddels zijn er genoeg xc-racers die een 68 graden hoek hebben en het lijkt erop dat die trend naar een "slackere" balhoofdhoek nog niet stopt.
Dat geeft wel aan dat ook xc-racers voordeel zien in meer controle. Wat logisch is, want controle vertaald zich ook in snelheid.

Een lichte fiets voelt snel, monteer je er licht lopende banden op is hij ook snel. Maar hij wordt geen seconde langzamer door een trail-geometrie, je krijgt er alleen meer controle voor terug. Alleen, het gevoel is anders dan bij een nerveuze racebak. En heel veel mensen blijven in dat gevoel hangen... maar gevoel kan bedrieglijk zijn ;-)
Een fiets die supersnel op jouw input reageert voelt snel, maar eigenlijk kost dat nerveuze karakter meer energie dan een fiets die zich wat rustiger laat sturen.

En er zijn tegenwoordig ook flink wat lichte trail bikes, vaak afgeleid van hun xc-broertjes maar net dat beetje meer richting trail (noem het controle) getuned. Met een iets flauwere balhoofdhoek, 10 of 20mm meer veerweg, wat steviger banden en een dropper. Wissel die banden (vooral achter, voor is grip wel lekker :-)) voor snel rollend rubber en de fiets is voor de meeste mensen sneller dan die xc-versie.
Zie bij Canyon de Lux en de Lux trail als voorbeeld van twee van dergelijke "broertjes". De een puur xc, de ander xc-trail (of downcountry zoals die categorie ook wel genoemd wordt).

"Trail" is een veelomvattende categorie. Trailbikes die richting enduro gaan (met veel veerweg, erg slacke balhoofdhoek) zijn ook zwaarder afgemonteerd en dat is in NL niet persé de snelste keuze. Maar de trailcategorie die juist naar xc neigt is dat wel.
En dat is precies waar de GC vandaan komt, het was eerst een xc-bike die Canyon de laatste jaren naar de trailkant heeft opgeschoven...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Daar is voor mij inhoudelijk geen speld tussen te krijgen. Wellicht speelt de neiging richting exceed ook de beschikbaarheid mee. De lichte is direct leverbaar, de door mij gewenste uitvoering in december. Tov de GC 9 waar staat "winter" en niet te bestellen is. Ben dan toch bang dat er straks plots beschikbaarheid is maar ik achter het net vis (ja ik heb me opgegeven dmv hou me op de hoogte)

Het is echter ook weer niet zo dat er met mijn cannondale niet te rijden is. Ik vermoed dan ook dat geduld hierin voor mij de beste oplossing is. Wachten totdat ik de GC9 kan bestellen, banden vervangen door de voorgestelde wolfpacks en lekker gaan rijden.

Fijn dat jullie me zo van antwoorden blijven voorzien. Dank aan allen!
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De goede keus naar mijn mening. Ga je geen spijt van krijgen.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Ervaringen met de "hou me op de hoogte" knop op de canyon website. Daar staat nu: binnenkort "winter". Betekend dit dat ik ergens tussen eind december/eind maart een mailtje krijg en dan ZSM moet gaan bestellen? Of moet ik ergens anders rekening mee houden? :)
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Joostgr schreef: di 26 oktober 2021, 12:08 Ervaringen met de "hou me op de hoogte" knop op de canyon website. Daar staat nu: binnenkort "winter". Betekend dit dat ik ergens tussen eind december/eind maart een mailtje krijg en dan ZSM moet gaan bestellen? Of moet ik ergens anders rekening mee houden? :)
Mijn ervaring met bestellen was dat je gewoon heel vaak moet kijken/refreshen. Het kan zomaar zijn dat hij even beschikbaar is, dan moet je gelijk bestellen. Zo ging het bij mij ook. De Exceed CF6 stond toen ook al op winter maar was opeens een paar uur beschikbaar (misschien kregen ze onverwachts een partij vervroegd binnen). Nadat ik besteld had ging hij weer naar winter….ik had hem de volgende dag binnen :)
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

Joostgr schreef: di 26 oktober 2021, 12:08 Ervaringen met de "hou me op de hoogte" knop op de canyon website. Daar staat nu: binnenkort "winter". Betekend dit dat ik ergens tussen eind december/eind maart een mailtje krijg en dan ZSM moet gaan bestellen? Of moet ik ergens anders rekening mee houden? :)
Je kunt beter zelf elke dag even de pagina checken want naar mijn ervaring krijg je niet altijd gelijk een mailtje.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Good to know.

"agenda aantekening; Daily 06:30 f5 op canyon website"
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Joostgr schreef: ma 25 oktober 2021, 19:43

@holenbeer: Wat me niet bevalt aan mn huidige fiets: Ik krijg vrij snel last van mijn nek, kan ook te maken hebben met het te ver vooruit willen kijken, maar ik heb ook het idee dat ik een beetje "opgepropt" op de fiets zit. Heb de stuurpen in het verleden al wat verlengd, maar dat heeft het niet helemaal opgelost. Voornaamste irritatie is echter de deore set die erop zit, die heeft me toch al herhaaldelijk in de steek gelaten, zeker heuvel op (overspringen bij echt kracht zetten, niet willen schakelen etc) kan ook met afstelling te maken hebben, maar die irritatie is er nu eenmaal. Last but not least (zeikpuntje) mijn ega heeft de trail 2. Ik voel me een beetje een "eenheidsworst". Ik begrijp dat er nog legio zaken zijn die ik bij de cannondale kan uitproberen. Maar het vertrouwen is gewoon een beetje weg denk ik. Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus :).
Het klinkt vooral als het zoeken naar redenen om nieuw speelgoed te mogen uitzoeken, wat dat betreft zit je hier op het forum in goed gezelschap :bier:

Ik ben benieuwd hoe de Grand Canyon je gaat bevallen. Qua geometrie is die wel wat langer en hoger dan de Trail SL, al hangt het ook af wat je allemaal hebt gedaan met je stuurpen en of de Canyon dan nog steeds langer is. Als het tussen de oren daardoor goed zit, scheelt het natuurlijk al het halve werk en je kan ook daar de zit wat aanpassen. Let wel, ook een op papier betere groep dan Deore moet goed afgesteld worden. Wanneer het eens minder soepel schakelt is het doorgaans niet nodig om direct een nieuwe fiets te kopen ;)

En ik snap dat de belangrijkste reden is dat je geen ANWB stelletje met je vriendin wilt zijn :lol:
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Haha, dat anwb stelletje is idd wel erg belangrijk ;)
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er staat hier precies eender topic van andere TS (over GC 8 vs Exceed 5) met ongeveer dezelfde lengte (ik meen 1.88 m) en die heeft lichte spijt van de keuze L, had wss beter een XL kunnen kiezen.

Nu is dat een persoonlijke kwestie, sommige mensen zitten liever op een krappe fiets. Mijn ervaring met 1.81 m lengte is dat L = 19" precies goed is. Mijn beenlengte is vrij normaal, geen stelten.

Maar als je lange poten hebt en lang bent >1.85-1.88 denk ik beter een 20" of 21" XL fiets kiezen. Of iig testrijden voor aanschaf.

Exceed overigens in alle gevallen beter dan die GC, zeker als je sportief XC werk niet schuwt. Bij rustig toeren kan je net zo goed die GC kopen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie