Volgende MTB: GC 9 / Exceed 6 --> Lux trail CF 6 Cape Red geworden!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn huidige Cannondale trail SL 3. Waarom? Toch niet helemaal tevreden met de zit (uitvoering L verleden jaar gekocht ivm model op voorraad). Daarnaast merk ik met frequent gebruik toch wel de beperkingen van de deore set die erop zit. Kortom, gelet op huidige verkoopprijzen van 2e hands fietsen, op zoek naar een upgrade!

Ik heb 3 fietsen op m’n lijstje staan.

- Canyon exceed cf6. Carbon, slx afgemonteerd
- Canyon Grand Canyon 9, alu xt/slx afgemonteerd
- Cube reaction C:62 race Carbon, xt/deore afgemonteerd

De GC is de goedkoopste met 1800 euro, de exceed is de duurste en de cube zit er mooi tussen in. Budget is voldoende voor alledrie de fietsen, geen criterium dus.

Ik rij zowel in Nederland, als de welbekende vakantie trails in FR/DE.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de exceed (cube in racegreen de mooiste, wel lange levertijd en ik twijfel over de afmontage. Combi van xt en deore lijkt vreemd. Grand canyon serieus bang for your Buck, maar wel aluminium) . Volgens canyon met mijn 1.85 en een bbl van 91cm kom ik dan op een L uit. Klopt dat wel of adviseren jullie een maatje groter?

Kortom, wat zouden jullie doen en waarom?
Laatst gewijzigd door Joostgr op ma 29 november 2021, 11:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De GC is een trail fiets, de Cube en de CF zijn puur XC.
Je had een Cannondale Trail (die niet zo trail is) en je wilt ook rijden in D en F (Vast ook wel in B)
Dan is de GC de voor de hand liggende keuze, toch ? (wel saai kleurtje)
Maat L lijkt me prima, maar proefrijden is altijd beter dan gokken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Kijk, nu al wat geleerd. Ik ging puur af op de canyon website. Dan staat de GC zowel bij trail als bij xc.

Oftewel met de cf zal ik wat agressiever zitten, makkelijker hard kunnen rijden en deze zal perfect zijn voor de tracks in NL. De klimmetjes zijn hier immers verwaarloosbaar.

In de zomervakantie zal ik het met de CF een stuk lastiger hebben. Afgelopen jaar in de alpilles gereden, daar zitten toch al snel 600-800 hoogtemeters in de routes van om en nabij de 30km. Klimmen is met de CF moeilijker? Of overdrijf ik dit? De CF is immers een kilo of 3 lichter, dat scheelt toch weer berg op. Kan de cf ook op dit soort parcours nog steeds goed uit de voeten? Of zal ik er vooral in NL (95% van mijn rijden) gelukkig mee zijn, maar in Frankrijk echt de balen hebben?

Wellicht domme vragen, rij pas 1,5 jaar. Vind het heel gaaf, maar van mtb kennis heb ik nog weinig kaas gegeten :)

Ps: ben overigens wel benieuwd waarom de Cannondale niet zo trail is? Neigt die qua zit dan meer naar de xc ofzo? Oftewel zit in op de GC nog meer rechtop? Als ik de GC bekijk is die wellicht ook niet zo trail? Immers geen achtervering en slechts 120mm voor?
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Ai, meteen weer dilemma.

Ben nu dit soort websites aan het doorspitten https://bestbikeadvice.com/nl/nl/mtb-types/ om de verschillen tussen xc en trail beter te begrijpen. Zoals ik het lees is de trail de alles kunner, die goed bergop kan. De xc is met name geschikt voor NL, gericht op snelheid en controle op de relatief vlakke single tracks. Klimmen is hij niet voor gemaakt, lange stukken bergop zullen zwaar zijn.

Wat ik dan lastig vind is de keuze qua type. Zoals aangeven rijdt ik 90-95% in NL. Ik woon in harderwijk, dus denk Ermelo/Harderwijk, Utrechtse heuvelrug etc. Als ik het juist interpreteer is de CF (of de cube) dan de geschikte fiets voor mij. Indien ik meer dan slechts de zomervakantie in FR wil fietsen, kan ik echt beter met een trail oftewel de GC uit de voeten. Die is dan wel weer minder geschikt voor alle routes in NL?

Zoals ik dit opvat zou ik dan toch juist voor de CF moeten gaan? Of zijn de frankrijk ritjes daarop zo verschrikkelijk dat ik daar echt spijt van ga krijgen?

Om te toetsen of ik het snap: de stoic is een wat extremere uitvoering van een hard tail trail bike, door de grotere veerweeg, geschikter om af te dalen. Echter gelet op de minimale hoogteverschillen in NL eigenlijk alweer wat overkill tov de GC?
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

buiten de labeltjes "xc" en "trail" zou je ook je huidige fiets als uitgangspunt nemen. Wat bevalt je niet aan hoe je op de fiets zit?
Het Deore gedeelte kan je makkelijk upgraden als het je niet bevalt
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het is natuurlijk moeilijk in deze tijd, maar proefrijden op alledrie de fietsen geeft je de meeste feedback. Je zou ook voor die incidentele vakantieritjes ter plaatse een fiets kunnen huren, hoef je je eigen fiets niet mee te nemen, en hoef je bij de aanschaf ook minder
compromissen te sluiten.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En wat weeg je? Indien relatief zwaar dan is lichtbouw sowieso geen goed idee. Maat L is sowieso goed.

De Grand Canyon is een hardtail die tussen XC en trail in zit, noem ‘m ‘trail light’. Zet z’n stuur zo laag mogelijk en hij is sportief, ‘snel’, zat.
De Stoic is een echte hardcore trailbike. In mijn ogen flink overkill voor de relatief vlakke makkelijke oha goed onderhouden Nl’se rondjes. Komt echt tot zijn recht op echt uitdagende zware trails, in bikeparken, etc.
De Exceed is de snelle race HT. Omdat Nl relatief makkelijk terrein kent hier ook nog prima te rijden, maar je hebt al meer skills nodig als de trails uitdagender worden. Wat óók weer een uitdaging is en een goede training…
De Grand Canyon kan het ‘hier’ allemaal, en biedt wat meer reserves, zeker ook door de dropper. Een Exceed met dropper en stevigere banden met grip kan evt ook alweer heel wat meer op technischere trails richting buitenland vooral, maar ook Nl beleef je er let en fig meer plezier aan.
De Grand Canyon is niet de lichtste: als upgrade zou ik voor hier een snellere XC-bandenset kiezen, de stock banden zijn zeer zwaar. Haal je er een halve kg vanaf op de plek waar je het er het meest van merkt, de roterende massa. En een XC band rolt sneller, bij voor ‘hier’ grip zat.
Ben je een echte racer, dan zal het snelle lichte karakter van de Exceed je prima kunnen bevallen. De Grand Canyon is de vlotte toerder, speelser op de trails.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Ik heb voor precies dezelfde keus gestaan (zie mijn vorig gestarte topic) en ben uiteindelijk voor de Exceed CF6 gegaan, nog net de versie van 2021, 100 euro goedkoper en met XT-derailleur, verder precies dezelfde fiets als de 2022 versie. Afgezien van het feit dat die gelijk leverbaar was (dat hielp mee met bestellen) ben ik blij met de keuze. Het is echt een hele snelle fiets, en ik vind het zelf leuk om mijn eigen tijden te verbeteren in Strava en iets sneller te zijn dan mijn fiets-maten ;) Maar hij is niet comfortabel en geen allemansvriend. Ik vind dat zelf leuk omdat ik nu merk dat ik hem steeds beter onder controle krijg en juist steeds meer uit de fiets haal. Als je echter gelijk comfortabeler en makkelijker wil fietsen is de Grand Canyon de betere keus lijkt mij. Ook in het buitenland heb je dan meer profijt van de 34 voorwerk en langere veerweg.

Over de maat: ik twijfel zelf nog een klein beetje of voor mij de XL misschien iets beter had gezeten, maar de L zit zeker ook goed. Ik ben iets langer, 1.88m, met een 89cm bbl. Als ik jou maten zie lijkt het mij dat jij relatief lange benen hebt en dus kleiner bovenlijf. Dan lijkt me de L voor jou perfect, anders wordt hij wellicht wat te lang...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Joostgr schreef: ma 25 oktober 2021, 07:29 ...
Ben nu dit soort websites aan het doorspitten https://bestbikeadvice.com/nl/nl/mtb-types/ om de verschillen tussen xc en trail beter te begrijpen. Zoals ik het lees is de trail de alles kunner, die goed bergop kan. De xc is met name geschikt voor NL, gericht op snelheid en controle op de relatief vlakke single tracks. Klimmen is hij niet voor gemaakt, lange stukken bergop zullen zwaar zijn...
Een xc-fiets klimt juist wel goed, door het (relatief) lage gewicht en de zithouding die meer dan bij fietsen uit een andere categorie gericht is op efficiënt kracht kunnen leveren en minder op controle.

De nadelen komen dus vooral naar voren in technischer terrein. Je zit dieper, dus op een steile afdaling sneller een otb (over the bar) gevoel dan op een meer trailgerichte fiets. De vork staat wat steiler, zelfde effect icm nerveuzer reageren op stuurinput.

Eigenlijk heeft een xc-fiets voor de modale biker maar één voordeel, het is de lichtste categorie mountainbikes (exoten als starre singlespeeds niet meegerekend ;-)).
Omdat een trailbike door de zithouding en geometrie meer controle geeft zijn de meeste mensen daar uiteindelijk sneller mee dan met een superscherpe xc-ert. Als je die trailbike dan nog een beetje snel afmonteerd (banden, beetje op gewicht letten) helemaal.
Voor de Alpenvakantie kun je er dan wat steviger banden en een dropper op monteren, een grote plus in die contreien.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er aan de Cannondale niet bevalt, maar probeer dat wel even goed te specificeren voor jezelf zodat je niet in de val van een soortgelijke fiets trapt, alleen maar omdat je graag iets anders wilt ;-)
Onderdelen zijn te upgraden, en het frame zal niet slechter zijn dan van concurrenten in een enigzins vergelijkbare klasse. Dus je moet wel het pijnpunt duidelijk hebben. Als dat met de geometrie te maken heeft moet je dus niet een soortgelijk model kopen met een andere merksticker erop.

Ik noem een paar keer gewicht hierboven, maar....
...in de lounge loopt momenteel een topic over het effect van gewicht van een mountainbike, wellicht ook nuttig om even te checken zodat je niet nachten wakker ligt over een kg meer of minder fiets. ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Wat heerlijk al deze inhoudelijke antwoorden.

Enkele antwoorden.

Ik had wat "meetfoutjes" gemaakt. Vrouwlief is zoeven met haar textiellint aan de slag gegaan

36 jaar
@aurelius: 87-88 kilo zwaar
Totale lengte 184cm
Binnenbeenlengte 86cm (ipv de eerder genoemde 91)
Bovenarmlengte (van schouder tot midden vuist) 72.5cm
Romphoogte (grond tot "v" in hals) 152cm

Canyon website adviseert idd de L.

@holenbeer: Wat me niet bevalt aan mn huidige fiets: Ik krijg vrij snel last van mijn nek, kan ook te maken hebben met het te ver vooruit willen kijken, maar ik heb ook het idee dat ik een beetje "opgepropt" op de fiets zit. Heb de stuurpen in het verleden al wat verlengd, maar dat heeft het niet helemaal opgelost. Voornaamste irritatie is echter de deore set die erop zit, die heeft me toch al herhaaldelijk in de steek gelaten, zeker heuvel op (overspringen bij echt kracht zetten, niet willen schakelen etc) kan ook met afstelling te maken hebben, maar die irritatie is er nu eenmaal. Last but not least (zeikpuntje) mijn ega heeft de trail 2. Ik voel me een beetje een "eenheidsworst". Ik begrijp dat er nog legio zaken zijn die ik bij de cannondale kan uitproberen. Maar het vertrouwen is gewoon een beetje weg denk ik. Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus :).

@aurelius: Je hebt het erover dat een goede updrage voor de GC een nieuwe bandenset zou zijn. Er zitten op de GC 9 nu dt swiss m1900 wielen met nobby nic snakeskin banden. Wat zou in jouw woorden een goede xc upgrade zijn waar ik plezier aan zou beleven in deze samenstelling? (op de CF6 zitten de dt swiss 1700 sh12 wielen, zijn die zoveel beter dan de 1900 dan?)

@vidje84: Had je topic idd gevolgd. Jij bent uiteindelijk voor de CF gegaan zag ik. Hoe bevalt deze op de NL tracks? Ik vermoed dat ik minder ervaring heb dan jij, wordt op de trails hier dan wsl eerder afgestraft. Mijn bochtenwerk kan echt nog wel wat verbetering gebruiken. Probeer nu bijvoorbeeld actief de bocht in te kijken, merk dat mn fietsmaatjes (20 jaar cross ervaring) vooral in de meer technische bochten echt nog op me uitlopen. Gaat me dit lukken met de CF? Of moet ik eerst meer ervaring opdoen en is de GC veiliger? Vooral omdat je aangeeft dat het geen allemansvriend is en hij minder comfortabel is voelt dat als goede argumenten om voor mij juist niet voor de CF te gaan.... Maar de neiging om door de zit lekker snel te rijden bevalt me dan wel weer...
Daarnaast, zie mijn aangepaste beenmaat, blijf je bij je L advies? :)

@kermit: Helder verhaal, ik neig hierdoor wel naar de trail uitvoering, wsl voor mij veiliger. maar het "snelle" van de CF blijft wel trekken. Als ik 2 uurtjes ga fietsen wil ik ook wel kunnen knallen.... Technisch minder onderlegd, weet niet in hoeverre de CF me daar tov de GC in gaat afstraffen.

Kortom, nog steeds twijfel, mocht het de GC worden, dan wel de 9 gelet op onderstaande.

Verschillen GC 8/9

Voorvork: Identiek
Achterderailleur: Identiek (Shimano XT)
Schakelhendel 9: Deore, 8 SLX (die lijkt dus van een hogere klasse te zijn bij de 8 dan bij de 9?)
Casette: Deze wint de 9 dan wel echt, SLX tov deore bij de 8
Crankstel/trapas/ketting: Vergelijkbaar
Kortom, dit wint de 9.

Hieronder heb ik minder verstand van
Rem: 8: Mt400, 9: xt m 8100, dat lijkt me beter. Maar hoe groot het verschil is weet ik niet
Wiel: 8 Alexrims MD25, 9:Dt Swiss 1900. Daar lijken de DT swiss wel echt beter, maar hoe groot dit verschil is weet ik niet.
Band: Nobby Nic performance vs snakeskin. Geen idee wat hier het verschil is.

Update: Heb de Geometrie vergeleken van de cannondale SL3 en de GC9. Valt op dat de GC net wat "langer" is. De wielbasis is bij de GC 3cm langer, de bovenbuis is 4cm langer. De balhoofdhoek is redelijk vergelijkbaar, de GC is een halve graad scherper. De stack van de GC is ook 3cm meer. Kortom, voor mij als leek allemaal redenen waarom ik denk er niet iets lekkerder op te zitten tov de cannondale (iets meer uitgestrekt zitten). De cube komt heel erg overeen met de maatvoering van de cannondale en valt daarmee af. Vermoed dat ik daar ook "te krap" opzit. De CF is in verhouding in alles veel korter, hier lijk je dus veel minder uitgestrekt op te zitten? Of schat ik dat verkeerd in?
Laatst gewijzigd door Joostgr op ma 25 oktober 2021, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op duurdere fietsen zitten oha wat lichtere wielen, zoals de rest van de afmontage ook wat lichter is. Die DT 1900 is wat zwaarder dan de 1700. Naafverschil weet ik niet precies.

Lichte XC set voor Harderwijk eo, UHR, met voor een beginner toch voldoende reserve (grip), ook in de herst/winter: iets als bv een Wolfpack Cross (voor) en Race (achter) in 2,4”. Scheelt bijna 3 ons per band tov een NoNi!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Op mijn nieuwe Neuron die binnenkort wordt geleverd zitten ook 2 lompe NN’s 2.4. Dit weekend alvast een Wolfpack Race en Trail besteld.

Overigens heb ik in al die jaren nooit problemen gehad met Deore. Gewoon een degelijke groep.
Zat op beide GC’s die ik heb gehad, en ik kan je die fiets écht aanraden. :-q
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

aurelius schreef: ma 25 oktober 2021, 20:50 Lichte XC set voor Harderwijk eo, UHR, met voor een beginner toch voldoende reserve (grip), ook in de herst/winter: iets als bv een Wolfpack Cross (voor) en Race (achter) in 2,4”. Scheelt bijna 3 ons per band tov een NoNi!
Ik weet niet precies wat je bedoelt met UHR?

Heb de wolfpacks gevonden, dat is geen diepteinvestering, aangezien ik toch naar tubeless wil moeten de banden er sowieso af, kan ik ze net zo goed vervangen. Mocht ik toch voor de exceed gaan, geef je dan hetzelfde advies? Of is dit slechts voor de GC? De exceed heeft rocket ron banden.

Wolfpack banden combinaties (van internet geplukt):
Combi snel: Wolfpack Speed voor en achter
Combi Allround/snel: Wolfpack Race voorkant, Speed achterkant
Combi Allround/grip: Wolfpack Cross/Race voorkant, Race achterkant
Combi Grip: Wolfpack Cross voor en achterkant
Combi extra Grip: Wolfpack Trail voor en achter
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

RoRo’s zijn ook okay, ook licht. Lijken wat op de Cross.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor Nederland buiten Z-Limburg is de Wolfpack Race&Speed of zelfs Speed-Speed voldoende. Voor je buitenlandse avonturen moet je dan wel iets anders (zoals ook Aurelius aangeeft) erop leggen.
(UHR: Utrechtse Heuvelrug; dus Rhenen, Amerongen. Zeist, Hoge/Lage Vuursche, etc)
Plaats reactie