weer beginnen maar dan met E-mtb

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
niels-aben
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 december 2007, 23:28
Mijn mountainbike: Cube stereo hybride 160

hallo allemaal,

Ik wil me even weer kort opnieuw voorstellen na weg geweest te zijn. Mijn naam is Niels Aben 28 jaar en woon in midde Limburg

Vroeger heb ik altijd best fanatiek gemountainbiked, nu hebben we het idee om weer te beginnen met 3 vrienden. om de fun factor wat te vergroten zijn we ons aan het orinteren om een elektrische mountainbike te kopen.
omdat we in limburg wonen zullen is het de insteek om redelijk vaak naar zuid limburg en de Ardennen af te zakken. mijn laatste fiets waarmee ik altijd fanatiek heb gemountainbiked was een Specialized camber 29".

omdat ik het meeste op een full suspension bike heb gereden zou ik ook graag weer een E-mtb full suspension aanschaffen. Echter op vandaag de dag zijn deze bijna nergens meer te verkrijgen.

tot nu toe is mijn oog gevallen op de trek Rail, Maar de komende tijd ga ik me wat meer verdiepen in de E-MTB
als er tips zijn qua interessante E-mtb dan hoor ik het graag Bduget +/-€4500 2e hands is voor mij zeker ook een optie.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Begin eens met het specifieke topic over E-mtb:
viewtopic.php?f=3&t=149731
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Mss even over de grens shoppen?

In Dld is e-mtb nog meer een ding dan hier.
Everybody bought a new bike!
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Zeker als je voor een E-mtb gaat is een FS aan te raden. Kijk eens bij een aantal Duitse online shops, daar is nog wel e.e.a. te vinden. En wil je meer info over potentiële bikes, op YouTube vind je genoeg info bij o.a. EMBN, Rob rides EMTB of Sam's bikes.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zou zeggen dat er tegenwoordig steeds meer goede eMTBs zijn, of bedoel je dat die allemaal uitverkocht zijn? Mijn voorkeur gaat richting de Orbea Rise. Die heeft een milde ondersteuning en is niet meteen 24Kg (17Kg meen ik). Maar wel aan de prijs en waarschijnlijk een lange wachttijd. Misschien eens kijken naar het youtube kanaal van Rob rides eMTB. Hij heeft een keer een chinees frame geimporteerd en was voor 3500 euro klaar. Je hebt dan wel een 20+ kg monster :) https://www.youtube.com/c/EMTBForums (zoek op CHEEB).
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb dit topic opgeschoond en een aantal reacties verwijderd. Een paar waren off-topic en een aantal waren dermate agressief van toon dat ze niet door de beugel konden. Ook een aantal reacties op die reacties heb ik verwijderd.

De topicstarter wil graag advies over de aanschaf van een mountainbike, in dit geval een e-bike. Bij deze het verzoek om je in je reacties te beperken tot dat onderwerp. Om dit duidelijker te maken heb ik het topic verplaatst naar 'bikeadvies'.

Je mening over e-bikes of e-bikers in het algemeen kun je elders op het forum kwijt mits je in staat bent om dit enigszins genuanceerd te doen.

Op-en aanmerkingen over deze ingreep zijn van harte welkom maar dan wel via PB aub. zodat we hier on-topic verder kunnen.

Dank
niels-aben
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 december 2007, 23:28
Mijn mountainbike: Cube stereo hybride 160

zonoskar schreef: vr 8 oktober 2021, 14:43 Ik zou zeggen dat er tegenwoordig steeds meer goede eMTBs zijn, of bedoel je dat die allemaal uitverkocht zijn? .
Ik bedoelde eigenlijk de levertijden ik heb al +/- 1 jaar gehoord.

Ik ga binnenkort eens de grens over om bij de buren te kijken hoe het daar staat met de prijzen en levertijden. Overigens heb ik de Specialized Camber nog staan wellicht zou het ook een optie kunnen zijn om zelf een fiets te bouwen en een hoop onderdelen over te zetten. maar ik ben bang dat dit onder de streep minder voordelig uitkomt dan de fiets verkopen en een E-mtb kopen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is gewoon niet zoveel te koop qua losse frames voor e-mtb's, buiten de frames die je zelf uit China kunt laten komen. En dan moet je het electrische deel ook los zien te kopen, ik denk inderdaad dat het financieel meestal niet zinvol is om dat te doen.
(Dat is trouwens het zelf opbouwen van een analoge bike meestal ook niet, uitgaande van het gebruik van nieuwe onderdelen).

Ik zou me zeker eens inlezen op de e-mtb specifieke websites, ook het engelstalige e-mtb forum kan heel informatief zijn. Er zijn zelfs specifieke secties voor enkele veel verkochte merken/types.
https://www.emtbforums.com/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien niet direct wat je zoekt maar ze komen ook intussen veel op Marktplaats te koop.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
niels-aben
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 december 2007, 23:28
Mijn mountainbike: Cube stereo hybride 160

De laatste paar dagen heb ik me verder verdiept in de E-mtb, en ik ben positief verrast door het merk Cube; zo is mijn oog bijvoorbeeld gevallen op deze fiets;

https://www.cubestores.nl/cube-stereo-h ... l/53615320

Naar mijn weten is dit een behoorlijk goede afmontage, goede accu (750) en zelf een carbon frame.

zelf heb ik 0 ervaring met carbon frames. maar het prijs verschil zou naar mijn idee moeten komen door het frame, de componenten dient een fabrikant ook in te kopen, en die zullen naar mijn idee geen grote prijsverschillen hanteren naar de diversen bike merken? Dus voor mijn gevoel betaal je met namen voor het merk (naam) en het frame? Een vergelijkbare fiets van bijvoorbeeld trek zit al op E7000,- en dat vind ik wel een behoorlijk verschil. Zijn de frames van cube nu een stuk minder? tevens geeft Cube 4 jaar garantie op het frame, waar sommigen merken levenslang geven.

Naast deze fiets was ook mijn oog gevallen op een versie duurder. met namen omdat Sram mijn voorkeur heeft tegen over Shimano.
https://www.cubestores.nl/cube-stereo-h ... l/53620322
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik zie meer verschillen tussen deze 2 dan overeenkomsten.
Vork en demper
Remmen
Aandrijving
En zelfs de banden zijn verschillend.
Het frame en de motor zijn uiteraard wel hetzelfde.
Shimano os SRAM is een persoonlijk iets. Ik zal dan ook niet zeggen of het 1 beter is dan de ander.
Wat ik wel zie is dat de cassette van SRAM bijna €100 duurder is dan de cassette van shimano.
En dan hebben ze van beide de goedkoopste genomen (microspline en XD).

En dan is de vraag, ga je het verschil van €500 merken? Met name de voorvork is een stap hoger. Een beetje MTB´er merkt dat verschil wel.
Daarbij wil ik wel zeggen dat de goedkopere op zich best wel een leuke afgemonteerde MTB is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het grootste pluspunt van de duurdere versie is de vork, een Fox 36 tegen een 34. Die extra stijfheid is zeker bij zo'n zware fiets een pré.
Qua remmen zou mijn voorkeur juist naar de XT's uitgaan tegenover de Magura's (niet vanwege de werking, maar vanwege relatief veel problemen met Magura hendels). Maar een remset vervangen is goedkoper dan een vork ;-)

Aan de andere kant, als je de Fox 34 verkoopt en een 36 (of Rockshox Lyrik oid) terugkoopt hoeft dat niet veel duurder uit te pakken. Al zul je bij een Fox 36 wel een aanbieding moeten scoren, zijn los gekocht nogal prijzige vorkjes. Maar een Lyrik is ook een goede vork, of een DVO Diamond en Manitou heeft ook nog wel wat leuks.
En zo slecht is die 34 nu ook weer niet, zeker niet als je zelf niet zwaar bent of niet de grenzen opzoekt. Het is ook een e-mtb "optimized" model, dus waarschijnlijk met iets meer wanddikte of zo om de stijfheid wat op te krikken t.o.v. de gewone versies.

Beiden mooie fietsen, prijs/kwaliteitverhouding lijkt me best scherp.
Misschien komt een van de twee wel veel sneller beschikbaar dan de andere en speelt dat ook nog een rol...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
niels-aben
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 december 2007, 23:28
Mijn mountainbike: Cube stereo hybride 160

Hartelijk dank voor beide reacties.
Het Shimano Sram verhaal is gewoon een persoonlijke voorkeur. ik heb zelf Sram altijd veel fijner ervaren als Shimano.
Ikzelf weeg 90 kilo,- dus dan gaat de stijfheid in de onderdelen ook wel een rol spelen. Daarnaast komt de de versie met de Fox 36 ook een stuk sneller beschikbaar (december wordt verwacht tegenover feburarie maart)

Over de kwaliteit van de componenten die je bij cube krijgt ben ik wel van overtuigd, alleen het frame, aangezien ze maar 4 jaar garantie op het frame geven. Ook heb ik al iets zitten lezen en je komt wel gescheurde frames tegen. Maargoed dit neemt niet weg dat dit bij andere merken niet is. (zelf ervaring met een krom trek frame, dit is wel zeer netjes opgelost door Trek).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op zich is er met Cube volgens mij niks mis, je krijgt vooral wat minder imago dan bij de dure merken ;-)

Ik ben nog zeer tevreden met mijn Merida e-Onesixty, anders zou de Stereo 140 of 160 bij mij ook hoog op de lijst staan als mogelijke opvolger. Dan krijg je voor rond de 5 mille tenminste nog fatsoenlijke onderdelen, bij sommige merken wordt je voor dat geld nog afgescheept met instapmateriaal of je betaalt nog een paar duizend meer.

En dit zijn toch geen kinderachtige bedragen meer voor een fiets, ook al zit er een electromotortje in...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
niels-aben
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 december 2007, 23:28
Mijn mountainbike: Cube stereo hybride 160

Naast de Cube is ook mijn oog gevallen op de Focus Thron 6.9
Voor mijn gevoel in alle maten minder qua prijs / afmontage verhouding, alleen de grote plus vind ik de garantie op het frame. 10 jaar in plaats van 4 jaar bij cube.

https://www.focus-bikes.com/nl_nl/186005-thron-6-9

Naast dat is hij ook nog eens direct leverbaar.

Of moet ik me niet zo blind staren op de garanties bij cube en zal dit meer tussen de oren zitten?
Plaats reactie