X-caliber 8 of X-caliber 9?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
IamPaul
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 september 2021, 22:08

Hi! Na een aantal keer een mountainbike gehuurd te hebben, wil ik een mountainbike kopen. Doel is om 1x per 2 weken 'recreatief' te fietsen in Nederland. Zeg maar om de conditie op peil te houden (alsmede mijn bierbuik binnen de perken te houden). Op dit moment heb ik 2 fietsen op het oog: de X-caliber 8 (2022) en de X-caliber 9 (2022). Meer informatie over deze 2 typen modellen kan gevonden worden op:

www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/moun ... rCode=blue
www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/moun ... e=greydark

Nu heb ik 2 vragen:
- Is de X-caliber 9 de meerprijs (circa € 300,-) boven de X-caliber 8 waard?
- Is een XC-hardtail een geschikte fiets voor een beginner? In andere woorden, zijn de meeste beginners beter af met een trail bike?

Voor de volledigheid merk ik op dat ik op dit moment niet (veel) meer dan € 1.600 wil uitgeven, mijn lengte 1.76m is en ik 72 kilo weeg.

Alvast bedankt voor alle input.
IamPaul
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 september 2021, 22:08

Als een trail bike geschikter is voor iemand die graag routes in Nederland rijd, zit ik aan Roscoe 7 te denken.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... dark_black
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

IamPaul schreef: do 23 september 2021, 22:24 Meer informatie over deze 2 typen modellen kan gevonden worden op:

:roll:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor recreatief gebruik is de 8 wel voldoende. De 9 heeft dezelfde vork, iets betere aandrijf-groep en iets betere remmen.
Bij de roscoe 7 zit je iets meer rechtop en is dus ook wat gemoedelijker, de X-cal is meer voor de snelheid.

Edit: De voorvork is niet hetzelfde. Lees bericht Sheiky hier beneden.
Laatst gewijzigd door massen op za 25 september 2021, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Het zal niet zoveel uitmaken.

Maarre... met 1 x per 2 weken ga je de bierbuik niet in toom houden hoor :wink:

Verder is de X-Caliber uitstekend geschikt voor de NLe trails en heb je echt geen trailbike daarvoor nodig.
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

X-Caliber is een fijne bike voor NL. Die Roscoe is een + bike. Dus stuk dikkere banden. Meer comfort maar harder trappen. Misschien wel goed voor de bierbuik :p

Ik zou zelf voor die 8 gaan. Om war hiervoor ook wordt gezegd. Vork is hetzelfde en het schakelmateriaal kan je upgraden als het "op" is.

Eigenlijk zou ik gewoon de kleur pakken die ik het mooist vind ;)
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Mijn huidige fiets is een Trek X Caliber 9 (2015). Was ook mijn eerste fiets overigens. Niets mis mee op de Nederlandse tracks inderdaad. Beide fietsen die je linkt verschillen niet dusdanig dat je het als beginner gaat merken. Tegen de tijd dat het versleten is kan je het altijd upgraden.

Wanneer ik een nieuwe fiets zal kopen zou ik vooral naar alle standaard maten kijken zodat je de fiets mee kan upgraden wanneer nodig (en eventueel meeverhuizen naar een nieuw frame) Voor de versie die ik heb is het bijvoorbeeld al lastig om een nieuwe wielset te kopen. Ik lees dit over de boost141 QR die in jouw potentiele fietsen zitten: viewtopic.php?f=9&t=143324

Conclusie; upgraden van wielen wel mogelijkheden, maar ook wel beperkingen. Kans aanwezig dat wanneer je eerst een wielupgrade doet, je de wielen daarna niet in een ander frame kan stoppen mocht je die later ook willen upgraden
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Ik kan het verkeerd zien, maar anders dan hierboven genoemd wordt zie ik dat de vork wel verschilt.
De 8 staat aangegeven met een Judy SL met Turn Key lockout en de 9 heeft een Recon Gold met motioncontrol en remote lockout. Of dat verschil interessant is durf ik niet te zeggen, heb ze beide nooit gehad. Maar als ik zo even snel kijk is heeft de Judy 30mm poten en de Recon 32mm, alleen dat al zou genoeg reden moeten zijn als ik alle berichten op het forum lees over vorken van 32 die niet stijf genoeg zijn :winkie:

Wat betreft het verschil in remmen...ik kan niet duidelijk zien of de 8 ook korte remhendels heeft. De 9 wel lijkt mij. Dat zou voor mij dan wel een reden zijn om de 9 te kiezen.

Wat betreft de rest van de afmontage zie ik niet per se veel reden om voor de 9 te gaan ipv de 8. Slijtagedelen kan je altijd nog een keer upgraden.

Ik heb zelf een jaar of 8,5 op een X-Caliber 9 (2012 model) gefietst, was altijd een prima degelijke fiets, als hij me niet kapot gegaan was had ik er waarschijnlijk nog op gefietst. Heb destijds voorkeur gegeven aan fiets met goed vork en mindere afmontage. De afmontage verander je in de praktijk toch wel makkelijker.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

IamPaul schreef: do 23 september 2021, 22:24 - Is de X-caliber 9 de meerprijs (circa € 300,-) boven de X-caliber 8 waard?
- Is een XC-hardtail een geschikte fiets voor een beginner? In andere woorden, zijn de meeste beginners beter af met een trail bike?
Ja en ja. Maar met een paar maren. De vork in de 9 is niet zo veel geweldiger dat ik het het verschil waard vind. Je kunt je afvragen of later zelf iets echt fatsoenlijks misschien een betere optie is.

Persoonlijk zou ik zeker adviseren voor een trailbike te gaan. Bij een XC-fiets ligt de focus op klimmen. De geometrie is door de naar voren gerichte zit nadelig voor het afdalen. Iets wat racers (waar een XC-fiets in eerste instantie voor gemaakt is) voor lief nemen en compenseren met techniek en lef. Een trailbike is juist meer gericht op afdalen. Je zit verder achter de vooras waardoor je minder het gevoel hebt dat je voorover kukelt als het steiler wordt. De fiets is stabieler en minder nerveus. De extra veerweg zal het makkelijker maken je voorwiel aan de grond te houden en vangt foutjes makkelijker op. Het nadeel is dat je (theoretrisch) inlevert qua rendement met klimmen. Maar dat maak je weer goed op de afdaling door meer stabiliteit en controle. Het is door die eigenschappen op een trailbike ook makkelijker om de juiste technieken aan te leren. Mocht je van plan zijn je fiets ook nog eens mee te nemen naar het landen waar je echt kunt mountainbiken dan heb je er ook een stuk meer aan.
IamPaul
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 september 2021, 22:08

Bedankt voor alle reacties! :D Ik heb namelijk wat 'keuzestress' en jullie input helpt enorm. Ik weet dat 1x in de 2 weken fietsen mijn bierbuik niet zal doen verdwijnen. Echter, in combinatie met voetbal, fitness en iets gezonder eten, hoop ik een paar kilo vet te kunnen laten verdwijnen. Voor mij is het een instap fiets. Als ik het fietsen heel vet vind, zal ik - zoals door sommige geadviseerd - zeker overwegen om de fiets te verkopen en te upgraden. Op grond van alle input neig ik op dit moment naar de X-caliber 8. De X-caliber 9 heeft alleen een seatdropper. Moet ik - als ik enkel in Nederland zal rijden - waarde hechten aan een seatdropper?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

IamPaul schreef: zo 26 september 2021, 12:22 Moet ik - als ik enkel in Nederland zal rijden - waarde hechten aan een seatdropper?
Er zijn in Nederland zat dingen te vinden waar ik zonder dropper niet zo snel of makkelijk vanaf zou rijden. Maar daar staat tegenover dat 99% van wat je tegenkomt zonder heel goed te doen is. Uiteindelijk heeft het meer te maken met het verleggen van je grenzen dan met of je wel/niet zonder kunt. Er zijn ook mtb-ers die zonder dropper dingen doen die een ander met niet durft. Ik denk wel dat er bepaalde technieken beter te leren zijn met dropper maar voor het onder de knie krijgen van de basics van het mountainbiken en lekker aan je conditie werken kan je best zonder. Tegen de tijd dat je er echt een nodig hebt merk je het vanzelf en zou je er altijd nog een kunnen monteren. Al schijnen ze nu in het algemeen nauwelijks voorradig te zijn.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

IamPaul schreef: zo 26 september 2021, 12:22Op grond van alle input neig ik op dit moment naar de X-caliber 8. De X-caliber 9 heeft alleen een seatdropper. Moet ik - als ik enkel in Nederland zal rijden - waarde hechten aan een seatdropper?
Ik denk dat je met de X-Caliber 8 een super fietsje hebt om in Nederland mee rond te fietsen. Uiteraard is het handig om te weten waar je ongeveer van plan bent te gaan fietsen. De routes verschillen nogal per streek qua moeilijkheidsgraad en technische uitdagingen.

Wat betreft de dropper post...ik fiets zelf al 20 jaar zonder en dat gaat perfect. Het is zo af en toe wel makkelijk om te hebben, maar zoals hierboven al gezegd wordt is het in Nederland zeker geen must.
Als je echt technischere stukken fietst zoals bikeparks of in het buitenland gaat fietsen, dan is het wel fijn om je zadel lager te hebben staan.
Aangezien er een snelspan-zadelpenklem op de x-caliber 8 zit is dat ter plekke ook nog goed aan te passen. Zo doe ik het ook. En mocht je er toch tegenaan lopen dat je toch een dropper wilt, dan wissel je je zadelpen in voor een dropper :-q

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat een dropper wel handig is voor meerdere fietsen van dezelfde maat op de fietsendrager, dat is ook een reden dat ik er één zou willen. Meer een luxeprobleem dan een must dus :winkie:
Plaats reactie