Cube vs BMC vs Trek

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mattipedia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 juni 2021, 15:32

Al een tijdje lurker, maar nu ook een eigen topic.

Enkele maanden geleden ben ik begonnen met mountainbiken, tot nu toe steeds door een fiets te huren. Al een aantal keren Drunense Duinen en Best gedaan. En dat vraagt om meer :D

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar fietsen. Tot het punt waarbij ik maar besloten heb te wachten op 2022 versies, nu we toch aan het einde van het jaar vinden. Eisen:
- 10-12 versnellingen
- 29 inch
- Grote voorkeur voor Shimano montage (deore of beter)
- Luchtgeveerde voorvork
- Lockout (Lijkt me wel zo handig. Wil hem ook 1-2x per week gebruiken om gewoon te fietsen, als conditie training)
- Tapered headtube

Oorspronkelijk zat mijn budget op 750 maar heb ik al verplaatst naar +-1000, omdat dit me de stap wel echt waard lijkt. Als het echt de moeite is (zoals de BMC, denk ik) is er wel wat rek. Maar, is dat de moeite?

Na lang zoeken ben ik tot de volgende goede kandidaten gekomen:

Cube Attention SL (€949)
+ 12 versnellingen
+ Beste afmontage (deore + deore xt)
+ Lockout op het stuur
+ <1000 euro
- Niet zulke progressieve geometrie (69)
- Geen boost, minst upgradebaar
(- Saai zwart (Hoewel de 2022 ook in een mooie reverse blue zou moeten komen))

Trek Xcal 7 2022 (€949)
+ Okee afmontage (Deore * KMC)
+ Achter boost, dus met nieuwe voorvork volledig boost
+ <1000 euro
- Minste versnellingen
- Geometrie minst progressief (69.5)

BMC Twostroke AL Two (€1.199)
+ 12 versnellingen
+ Prachtig en meest progressieve frame (67)
+ Lockout op het stuur
+ Goede afmontage (Volledig Deore)
+ Boost
+ Frame heeft de ruimte om een fatbike te maken. Geen idee of ik het wel, maar het idee is cool niet dus, zie reactie hier onder
- Duurste, zonder daarvoor beste afmontage te kopen
(- Zwart/oranje, dus beetje saai)


Ik ga morgen naar Mantel waar ik hoop op alle 3 (of iig de Cube en BMC) te kunnen proef zitten.

De fiets zal vooral in Nederland gebruikt worden voor XC. Waarbij ik er wel van hou om dit op goed tempo te rijden en hier en daar al wat (pogingen tot) kleine sprongetjes. Bikeparks en mega jumps zie ik mezelf niet zo snel doen, maar wat lichte airtime dus wel. Ook gaat de fiets volgend jaar 3 maanden mee naar italië, waar ik zeker wat echte mountains wil biken.

Ik had mijn zinnen al een tijd gezet op de Cube SL, die ik eigenlijk verkies boven de Trek. De BMC maakt het alleen lastig. Alle fietsen die ik heb gehuurd tot nu toe hadden een balhoofd met +- 69 graden. Alleen denk ik (op basis van de online verhalen) dat ik uiteindelijk meer lol ga hebben met een slackere balhoofd. Zeker in italië, als het toch wat meer naar beneden gaat. Ook lijkt het frame het meest upgrade-waardig waardoor ik er jaren mee vooruit zou moeten kunnen zonder dat ik tegen de limiet aan loop. Maar is dit echt zo? En is dit +-250 euro waard, terwijl de afmontage minder goed is?

Help mij met jullie mening :D
Laatst gewijzigd door Mattipedia op vr 10 september 2021, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mattipedia schreef: vr 10 september 2021, 19:59 BMC Twostroke AL Two (€1.199)
+ 12 versnellingen
+ Prachtig en meest progressieve frame (67)
+ Lockout op het stuur
+ Goede afmontage (Volledig Deore)
+ Boost
+ Frame heeft de ruimte om een fatbike te maken. Geen idee of ik het wel, maar het idee is cool :tong
- Duurste, zonder daarvoor beste afmontage te kopen
(- Zwart/oranje, dus beetje saai)
Mooi fietsje, kende `m niet. De uitrusting is mss niet het beste van je keuzes maar het is wel een nette uitrusting waarmee je zonder zorgen het veld mee in kan.
Net even bekeken maar volgens mij heeft ie ruimte voor een 58mm band (=2.25"), dat is nu niet bepaald "vet" :wink:
Mattipedia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 juni 2021, 15:32

TenZNL schreef: vr 10 september 2021, 21:02
Mattipedia schreef: vr 10 september 2021, 19:59 BMC Twostroke AL Two (€1.199)
+ 12 versnellingen
+ Prachtig en meest progressieve frame (67)
+ Lockout op het stuur
+ Goede afmontage (Volledig Deore)
+ Boost
+ Frame heeft de ruimte om een fatbike te maken. Geen idee of ik het wel, maar het idee is cool :tong
- Duurste, zonder daarvoor beste afmontage te kopen
(- Zwart/oranje, dus beetje saai)
Mooi fietsje, kende `m niet. De uitrusting is mss niet het beste van je keuzes maar het is wel een nette uitrusting waarmee je zonder zorgen het veld mee in kan.
Net even bekeken maar volgens mij heeft ie ruimte voor een 58mm band (=2.25"), dat is nu niet bepaald "vet" :wink:
Ja ik kon er ook weinig test of reviews over vinden, je hoort meer over de dure BMC's. Viel er op omdat het frame wel heel gaaf is (in het wit, zoals de Al One). In de reviews daarvan hadden ze het over extra ruimte voor Fat tires, maar dat valt dus een beetje tegen :tong

Maar jij zou de BMC wel duidelijk kiezen boven de Cube?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mattipedia schreef: vr 10 september 2021, 21:20
TenZNL schreef: vr 10 september 2021, 21:02

Mooi fietsje, kende `m niet. De uitrusting is mss niet het beste van je keuzes maar het is wel een nette uitrusting waarmee je zonder zorgen het veld mee in kan.
Net even bekeken maar volgens mij heeft ie ruimte voor een 58mm band (=2.25"), dat is nu niet bepaald "vet" :wink:
Ja ik kon er ook weinig test of reviews over vinden, je hoort meer over de dure BMC's. Viel er op omdat het frame wel heel gaaf is (in het wit, zoals de Al One). In de reviews daarvan hadden ze het over extra ruimte voor Fat tires, maar dat valt dus een beetje tegen :tong

Maar jij zou de BMC wel duidelijk kiezen boven de Cube?
Dat heb ik niet gezegd, de rest heb ik niet bekeken maar ik vond dat je dat wel moest weten dat 2.25 achter de max is. IMHO nogal een beperking.
Op de site van BMC staat dat de tyre clearance 58mm is, gemeten. Dus geen idee hoe die review daarbij komt?
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Heb je Canyon of Radon nog overwogen?
Mattipedia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 juni 2021, 15:32

Vulpes schreef: za 11 september 2021, 09:17 Heb je Canyon of Radon nog overwogen?
Ja de Radon ZR 7.0 staat/stond ook op mijn lijst. Hij is iets goedkoper, maar na verzenden en laten nakijken (zou mezelf niet vertrouwen bij het in elkaar zetten van mijn eerste fiets) nam ik aan dat de prijs ongeveer gelijk is de Cube. Omdat de geometrie ook vergelijkbaar is heb ik hem daarom maar uit de OP gelaten.

De Grand Canyon 6 is/was ook een optie, maar is pas in "winter" verkrijgbaar.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

En voor rond de 1200 euro een Cube uitzoeken? Dan zit je volgens mij al bij een reaction. Die kun je dan beetje bij beetje upgraden als je dat leuk vind.
Omdraaien kan altijd nog!
roko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:50

JMA1992 schreef: vr 15 oktober 2021, 19:20 En voor rond de 1200 euro een Cube uitzoeken? Dan zit je volgens mij al bij een reaction. Die kun je dan beetje bij beetje upgraden als je dat leuk vind.
Heb je tips waarmee je een Cube zou upgraden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

roko schreef: di 2 november 2021, 00:17
JMA1992 schreef: vr 15 oktober 2021, 19:20 En voor rond de 1200 euro een Cube uitzoeken? Dan zit je volgens mij al bij een reaction. Die kun je dan beetje bij beetje upgraden als je dat leuk vind.
Heb je tips waarmee je een Cube zou upgraden?
Daarvoor kan je beter een eigen topic starten.
(en wat meer info geven)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 november 2021, 01:45
roko schreef: di 2 november 2021, 00:17

Heb je tips waarmee je een Cube zou upgraden?
Daarvoor kan je beter een eigen topic starten.
(en wat meer info geven)
True. Dan geef ik daar graag wat tips :D
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie