Canyon: Neuron of Lux Trail?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Wie kan mij wat op weg helpen?

Ik heb nu een Canyon Neuron die prima bevalt. Rij vooral in Nederland, van vlak tot de mtb routes in Zuid Limburg. De Neuron voldoet prima maar ik merk wel dat ik hem af en toe wat lomp vindt. Ik had hiervoor de voorganger van de neuron en ook een maatje kleiner (ik zit er net wat tussenin). Dit was een wat zenuwachtigere fiets: wendbaarder, directer. Hoewel de Neuron heerlijk (comfortabel) rijdt, mis ik dat wel eens.

Ik ben nu in de gelegenheid een nieuwe fiets aan te schaffen. Mijn eerste gedachte was eer een Neuron, maar toen zag ik de Lux Trail. Ik heb de indruk dat deze wat meer de fiets benadert die ik voor mijn neuron had. In de reviews wordt gesproken over sneller en agressiever. Ik weet niet of dit overeen komt met wendbaarder en directer wat ik van mijn vorige fiets ken?

Verder zie ik op de Lux Trail bediening voor de voor- en achterdemper. Dat is iets wat ik echt mis op mijn neuron. Ook de nieuwe Neuron heeft dit niet. Voor mij een belangrijk aspect in de keuze. Waar mijn twijfel zit is het terrein en dat de Lux Trail alleen in carbon is. Laat ik over carbon en kwetsbaarheid hier de discussie maar niet starten, daar is genoeg over geschreven. Daar ben ik wel uit: dat durf ik wel aan (als ik daarvoor bediening van de dempers terug krijg zeker). Blijft over de geschiktheid voor het terrein. De max zijn wel de routes in Limburg waarbij ik de remmen bergafwaarts zo min mogelijk gebruik... :-). Ik kan me in de toekomst voorstellen nog eens naar het buitenland te gaan, maar veel gekker dan hard in Zuid Limburg naar beneden moet het niet worden.

Ik heb uiteraard een hoop gegoogeld en ook e.e.a. over de categorie downcountry gelezen. Ik had toch nog wat behoefte aan ervaringen vanuit dit forum. Kan iemand mijn over dit stukje advies geven?
Past de Lux Trail bij mijn verwachting (rij-eigenschappen) en is ie bestand tegen harde klappen bergafwaarts in Zuid Limburg?

Dank!
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Hoe definieer je 'harde klappen' in Zuid Limburg? Zijn dit de vaste routes of de verschillende illegale trails die er liggen?
Als je het over de vaste routes hebt dan is elke XC hardtail en lux er tegen bestand natuurlijk.

Sowieso denk ik dat een XC fully zoals de lux veel beter past in Zuid Limburg op de vaste routes dan een Neuron.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als ik het zo lees de Lux.

Als je de Neuron zo nu en dan lomp vindt dan ga je dit ook hebben met de nieuwe. Persoonlijk zou ik kiezen voor de Neuron. Het is voor mij geen fiets om PR's of KOM's te rijden, maar heb er wel enorm veel plezier mee op jumpjes/dropjes etc..
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot en zwaar ben je, welke maat Neuron rijd je nu?

Ik heb 3 generaties Luxen bergaf gejaagd in Zuid L.
De 'vorige' Lux: 2x garantieframe gekregen, dat frame werd op de bekende plek versetvigd, het verbeterde 3e frame bleef heel (scharnier bij trapas was bekende zwakke plek).
Geheel andere huidige 110mm Lux frame, 3 jaar gereden: gaf nooit een krimp.
En nu net een 120 mm Lux Trail aan het rijden. Bergaf hier geeft íe geen krimp. Let wel: maatje S, 68kg...

Als ik lees wat je zoekt, wat je mist bij de Neuron: sneller en lichter dan een Neuron, en wel te locken (3 standen)... de nieuwe Lux Trail.
Alleen een dropper erop zetten met variabele instelbaarheid, en klaar ben je (overzetten van je Neuron?).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Dank voor jullie antwoorden!! Fijn input van jullie te krijgen.

@Jeroen90: harde klappen zijn de gewone vaste routes. Wat ik hard vind, zal voor de ander niet veel voorstellen. Duidelijk: Lux moet dit kunnen hebben.

Waarom vind je dat een XC fully zoals de lux beter past in Zuid Limburg dan de Neuron? Welke eigenschappen zie je dan beter passen en welke van de Neuron niet?

@koban: Begrijp ik het dat je jumpjes en dropjes niet met de lux trail kan nemen? Of vind je dit fijner om met de Neuron te doen? Zo ja, kan je dat toelichten?

@aurelius: 84kg, 182cm. Goede tip van die dropper. Wat bedoel je met ' variabele instelbaarheid'? Gaat dat over de hoogte?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dat kan prima met de Lux en ook met een XC HT, maar vind persoonlijk de Neuron weer prettiger/leuker.

Dus alle adviezen die je krijgt zijn persoonlijke voorkeuren. En hier zou ik persoonlijk niet mijn keuze op wegen. Maar kijken of je zelf ervaring kan opdoen met de Lux etc… Keuze maken op eigen ervaring is denk toch het beste?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Ja idd, maar even een Lux trail proberen is best ingewikkeld. Vandaar dat ik de ervaringen hier wat probeer op te vissen. Maar terecht punt van je: het is heel persoonlijk.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Denk dat je weinig nieuwe Lux trail eigenaren zult vinden die niet happy zijn met hun nieuwe aanwinst. En terecht, want het is een mooie/fijne fiets. :-q

Zelf de XC Lux overwogen vorig jaar voor naast de XC HT, maar uitgekomen bij de Neuron. De zit vond ik persoonlijk prettiger. De Neuron was hier ook als Corona hobby projectje. Gestript en opgebouwd naar eigen wens.

Recentelijk wel even op de Lux trail mogen zitten en hier achter het huis op mijn eigen drop (60cm) en mtbhoppers mogen testen. En dat ging meer dan prima, maar toch was ik weer blij met mijn eigen vertrouwde Neuron.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Variabele drop: dropper waarbij je zelf de mate van drop kunt bepalen, bv 1, of 2, of 4,5, of 12,5 cm, alle mogelijke standen die je maar wilt.

De Transfer SL heeft slechts 2 standen: of geheel in of geheel uit, niets ertussen in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het 'probleem' is het gevoel dat de Neuron geeft. De afstelling van de vering is met weinig ingaande demping en het gebruik van de veerweg is zeer lineair. Hierdoor voelt de fiets wat 'doods' aan. Daarbij zit je iets rechtop voor meer controle, maar maak je wat minder makkelijk snelheid.

Ga je echter meten, dan is de Neuron maar zeer weinig langzamer in de praktijk en is het voordeel dat als het wat moeilijker wordt.


De nieuwe Neuron zal iets 'agressiever' aanvoelen dan de oude, maar is ook wat sturen betreft iets meer opgeschoven naar enduro. Alles lijkt dus nog iets makkelijker te gaan.


Dus ja, wil je jezelf pijn doen, pak een nieuwe Lux Trail.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Check. Kan je iets specifieker zijn over mezelf pijn doen? Wat ga ik missen ten opzichte van de nieuwe neuron? Ik ven er onvoldoende in thuis omdat ik geen verschillende fietsen heb gereden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook de nieuwe Lux Trail heeft een wedstrijdgerichte zithouding en een afstelling van de vering die wat harder is. Door die hardere vering lijk je harder te gaan omdat je meer door elkaar geschud wordt, maar meestal ben je dan gewoon langzamer.

Door de sportievere zithouding kan het wel zo zijn dat je uiteindelijk sneller bent omdat je op de makkelijkere stukken meer snelheid kunt maken. De vraag is echter of je daarnaar op zoek bent?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zelf route Mook aantal keer gedaan met een Lux en als ik dan terug kijk naar de data van de Garmin. Dan was ik niet echt sneller met de Lux. Had wel het gevoel dat ik stuk sneller was, maar uit eindelijk was het redelijk gelijk. Maar had wel meer plezier op de Neuron…

Ben van 51mm offset naar 44mm offset gegaan. Op de HT merkte ik van 51mm naar 44mm geen verschil, maar op de Neuron voelt het stuk prettiger/wendbaardere aan.

Lock-out mis ik zelf niet. Begin dit jaar de voorvork van de HT vervangen en achteraf had ik zoiets van; waarom weer gekozen voor lock-out? Gebruik hem zelden ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

No offence maar met de mening van een ander schiet je toch helemaal niets mee op? Jantje vind de Neuron lekkerder rijden, Pietje de Lux en voor Aurelius maakt het geen verschil zolang je maar bij Canyon shopt. :tong

Je zal het toch echt zelf moeten ondervinden door een testritje te regelen.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Al staat er trail in de naam van deze lux, hij is meer xc georiënteerd dan echt trail, de neuron juist echt trail. Zo ervaar ik dit iig. Ik heb overigens de lux trail.

Ik heb ook op een neuron gereden en persoonlijk vind ik dat teveel energie verlies geven tijdens aanzetten. Kan me daardoor ook niet 100% vinden in het verhaal van Lars. Ik denk dat op de meeste NL trails dezelfde (ervaren) rijder met een Lux Trail sneller zal zijn dan met een Neuron, Wellicht met wat minder lol maar dat is persoonlijk :)

Mijn afweging zou als volgt zijn als je tussen deze 2 fietsen twijfelt.
Vind je hard rijden belangrijker dan speels rijden > Lux Trail
Vind je speels rijden belangrijker dan hard rijden > Neuron

Ik ben meer een hardrijder en geen "springer" dus gekozen voor de Lux Trail.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Plaats reactie