Canyon: Neuron of Lux Trail?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Lets agree to disagree want anders wordt dit een lange discussie zonder eind die al vaker gevoerd is :)

En om dan toch nog even lollig te eindigen met de woorden van iemand anders op die pinkbike link:

"I don't ride a long travel bike because I'm good, I ride a long travel bike because I'm shit." :D
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Suravida, een XC fiets heeft baat bij meer traileigenschappen, en een Trailbike bij meer XC-eigenschappen. Zie daar, de ‘nieuwe’ categorie ‘downcountry bikes’. Als er nou iets zeer geschikt en allround voor Nl is… en net erbuiten.
Mij zelf ga je nooit op een ‘echte’ trailbike treffen, zolang ik maar one bike for all heb, niet in geinteresserd. Naar mijn smaak te zwaar, te log, geen lockout, veerwegen voor mij overkill. Heb er verder in het algemeen echter helemaal niets tegen. Sterker nog, mijn echtgenote (HT), zoon en zwager (fully’s) heb ik op trailbikes gezet :wink: .
Waar ik wel kriegelig van word: die heilig verklaring van de trailbike als een soort heilige graal, ‘zelfs’ voor ons plat als een dubbeltje land vol simpele parcoursen.
Of beweringen dat trailbikes eigenlijk net zo snel zijn als racefully’s, maar dat racers daar zelf eigenlijk nog niet achter zijn gekomen. Je reinste flauwekul natuurlijk, ga er verder ook geen woorden aan vuil maken, heeft geen zin.
Waar ik me wel zeer in kan vinden: een XC fiets heeft baat bij meer traileigenschappen, en een Trailbike bij meer XC-eigenschappen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Als ik via Geometry Geeks de geometrie van de Lux Trail 2022 vergelijk met een Neuron 2017, dan heeft een Lux Trail een grotere reach, een steilere zitbuis, slacker (lagere HT angle), grotere wielbasis. Beide hebben 120/120mm veerweg.

Is de Lux Trail 2022 dan meer Trail georiënteerd dan een Neuron uit 2017? Zo lijkt het dan toch?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ja. Maar Aurelius heeft blijkbaar tot dusver nooit écht gelezen wat ik (en wellicht Lars ook) schreef.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Ondanks iets meer veerweg en een iets minder steile balhoofdhoek heeft de Lux Trail volgens mij nog steeds dezelfde racy zithouding als de gewone Lux. Als je dat prettig vind is dat natuurlijk helemaal prima, en deze invulling van het ‘downcountry’ idee zal dan ook vooral bikers aanspreken die van een pure XC bike komen. De marketing van Canyon lijkt ook vooral op die doelgroep gericht omdat dit kennelijk de beweging is die hun klanten willen maken.

De andere kant op, short travel versies van trail bikes op de markt zetten, heeft namelijk nooit echt aangeslagen. Bijvoorbeeld de Stumpjumper ST (130/120mm) die ik zelf tot voor kort had, en die je ook een downcountry bike zou kunnen noemen, is daar een goed voorbeeld van, die werd amper verkocht en wordt niet meer gemaakt.

De benaming ‘downcountry’ en de invulling van dat concept is puur marketing en ieder merk vult het anders in om zijn klanten te kunnen overtuigen. De één maakt een capabelere XC en de ander een vlottere trail bike, beide benadrukken de voordelen en verzwakken de nadelen van hun concept. Als klant moet je daar door heen proberen te kijken en vooral zien uit te vinden wat je zelf verwacht van een fiets. Voordeel van de hele hype is wel dat er nu zoveel verschillende bikes gemaakt worden dat er altijd wel iets bij zit dat jou past. En kennelijk past de Lux Trail Aurelius als gegoten want volgens mij zit hij nu volop te genieten op een Transalp :-q
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Naja zolang je op de Brabantse rondjes nog altijd het snelste bent op een gravelbike vergeleken met welke MTB dan ook. Dan heeft een trailbike echt niet voor iedereen een toegevoegde waarde. Denk dat 75% van de mtb'ers hier ook niet snel buiten Brabant gaan fietsen en ver weg met de MTB achterop. Dan lukt die ene jaarlijkse sporadische uitspatting op een exotischer parcours ook prima op een XC bike.

Zelf heb ik een Kona Hei Hei, maar zit er wel flink aan te denken om een flinke enduro bike erbij te kopen. Ook voor vaker gebruik in winterberg/oostenrijk/schotland, aangezien ik het huren ook wel zat ben. Maar een one bike for all is gewoon een matig compromis.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Regenhond, yes… Ischgl, Scuol, St Maria, en nu in Livigno aangekomen. De Panoramavariant, dus heel veel dalen, en tot nu toe alleen maar natural trails, zo mooi!
En inderdaad, de Lux Trail heeft zeker geen trail-zit! Gewoon gestrekt en wat dieper, als op mijn oude Lux.
De oude klimt wat lekkerder en is bergop een tik sneller, als je een paar 100 meter steil moet klimmen, maar de Lux Trail daalt su-per. En technische klimmen meester je wat makkelijker met de Trail.
Als een gids bergaf vol gas geeft is ‘ie prima bij te houden en is het feestje compleet, dat vind ik de leukste momenten van de dag (en ook nog geen trailbikes of AM-fully’s tegengekomen die sneller gaan op dit soort trails).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Mooi om alle verschillende inzichten en meningen te lezen.

Ik heb de geometrie vergeleken (zie afbeelding). Het valt me op dat ik met mijn bbl en lengte voor de Neuron net in de L val en de Lux Trail in de M. Dat levert het volgende plaatje op:

(vierde kolom is waarden Neuron minus waarden Lux Trail)

https://ibb.co/FBm7pTT

Als ik van de Neuron L naar een Lux Trail M ga, lijkt het dat ik niet veel lager zit (voorover gebogen dan) . Zien jullie dat ook zo?

(In November kom ik mogelijk langs Koblenz. Als dat lukt, dan ga ik daar zeker even uittesten....)
JanFV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 3 januari 2021, 01:34
Mijn mountainbike: Canyon Lux SL 7

Wat een adviezen allemaal. Lastige keuze. Ik weet niet of je er nog wat aan hebt maar ik zal mijn ervaring toevoegen.

Ik ben vorig jaar na veel vergelijken op een Lux sl 7 uitgekomen. Met mijn gewicht van ong 65 kg kan de fiets prima de trails aan in Limburg, rondom Nijmegen/Arnhem en Utrechtse heuvelrug (ik ben niet zo’n springer maar de voorkomende drops ed zijn prima te doen) De trail zal daar nog beter op voorbereid zijn… maat M met lengte van 1.78
Maar zoals velen al concluderen is het echt kwestie van smaak of je voor een fiets gaat die op een puur sang XC is gebaseerd of voor een allrounder (als ik het zo mag kwalificeren).

Succes met de keuze en veel plezier alvast met de nieuwe fiets want daar ga je hoe dan ook veel lol van hebben.
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Dank, jazeker heb ik er nog wat aan. Keuze nog niet gemaakt.

Ben benieuwd of iemand op basis van de geometrie (zie vorige reactie) input heeft.

Verder denk ik dat uitproberen doorslaggevend zal zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Trail M en Neuron L bij 1,82m:
De Trail met tik kortere wielbasis en kortere stuurbuis zal wat agieler aanvoeren, en is evt wat ‘dieper’ te rijden. Op beide fietsen zul je echter dezelfde ‘zit’ kunnen creeren. Het ‘rij-gevoel’ zal echter anders zijn.
Maat grotere Neuron L zal relatief weer wat zwaarder zijn dan de sowieso lichtere Trail, die dan ook nog eens maatje kleiner is, M.
Proefritje Koblenz, prima plan :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: di 14 september 2021, 10:22 Ja. Maar Aurelius heeft blijkbaar tot dusver nooit écht gelezen wat ik (en wellicht Lars ook) schreef.
Inderdaad is de Lux Trail mijn keiharde definitie van een trailbike, hooguit slecht afgesteld. Maar zolang dat ding een andere naam heeft kan Aurelius veilig overstappen :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: zo 19 september 2021, 12:57
suravida schreef: di 14 september 2021, 10:22 Ja. Maar Aurelius heeft blijkbaar tot dusver nooit écht gelezen wat ik (en wellicht Lars ook) schreef.
Inderdaad is de Lux Trail mijn keiharde definitie van een trailbike, hooguit slecht afgesteld. Maar zolang dat ding een andere naam heeft kan Aurelius veilig overstappen :winkie:
Je drukt je weer aardig uit, @Lars.
'Een slecht afgestelde trailbike' dus :winkie: .
Ik ben niet overgestapt. Ik ben mee geëvolueerd. Het blijft een XC-fully die meer trail/afdaal-georienteerd is geworden.
Met een voor XC kenmerkende diepere zit, lockouts, licht pakketje. Dat vind je op trailbikes weer niet.
Met de term Downcountry kan ik prima leven, dat dekt de lading goed. Racy trailbike met XC-genen, ook goed. 'Een slecht afgestelde trailbike' klinkt geheel onterecht wat denigrerend en is bezijden de waarheid, maar dat zegt denk ik meer iets over jouw voorkeuren, @Lars?
Met 'een slecht afgestelde trailbike' ram je geen echte bergen af met een grijns van oor, tot oor, toch? Zou onmogelijk moeten zijn?

Nogmaals, met trailbikes kan ik ook leven, hoor. Dat doe ik zowaar letterlijk. Ik herhaal nog maar eens het feit dat het aandeel trailbikes in mijn garage even groot is als het aantal race/marathonfully's, en de nieuwe Lux trail zit daar mooi tussenin. Ik rijd er zelf alleen niet op, op trailbikes, heb ze wel met graagte uitgezocht voor wat familieleden. Maar zo'n Downcountrybike is voor mij zelf wel 'the best of both worlds', dat is wat mij betreft 'where race meets trail', en ik kan en doe er alles mee wat ik graag wil kunnen doen (met maar 'one bike for all').

Werd de afgelopen week wel bevestigd.
6 Dagen in de Alpen geweest, een panoramatransalp gereden. Dwz een transalp met veel klimmen (gemiddeld 1500hm/dag) en iets meer liftgebruik. Zo win je 'gratis' nog wat extra hoogte, zodat je nog meer en wat langer pret bergaf hebt. En je komt hoger, in meer alpine gebied, tot pak en beet 2700hm, dagelijks ver boven de boomgrens. De nadruk ligt dus wat meer op trails en afdalingen rijden. De Lux Trail deed het fantastisch :-q . Het was de leukste en mooiste transalp van de afglopen 5 keer, vond ik. Ischgl - Engadin - Livigno - St Moritz.
Ik zat bergaf en op de trails meestal meteen achter de gids, soms ervoor, samen zo snel en zo hard mogelijk dalen over technisch terrein, door een fantastische omgeving, echt enorm kicken! En bergop lekker rustig aan, om wat over te houden voor als je op het scherpst van de snede moet rijden omlaag.

Ik kan iedereen zo'n 'slecht afgestelde trailbike', om de wijze woorden van @Lars' nog maar eens te herhalen, van harte aanbevelen, als 'ie de nodige affiniteit heeft met een lichte race/marathonfully :bier: :-q ! Heb je dat niet, dan neem je lekker een 'echte' trailbike.
Is ook pima, gewoon doen wat je happy maakt, gewoon kiezen wat bij je past.
De stand bij mij thuis in de garage is nu 2 race/marathonfully's, 2 trailbikes (light), en een net nieuwe die er lekker tussenin past.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 19 september 2021, 15:59
Lars TB schreef: zo 19 september 2021, 12:57

Inderdaad is de Lux Trail mijn keiharde definitie van een trailbike, hooguit slecht afgesteld. Maar zolang dat ding een andere naam heeft kan Aurelius veilig overstappen :winkie:
Je drukt je weer aardig uit, @Lars.
'Een slecht afgestelde trailbike' dus :winkie: .
Even kijken... . Volgens mij heb ik jarenlang de Spcialized Camber als ideale allrounder voor de gemiddelde rijder gepromoot. 120 mm. Voor en achter. Een vrij sportieve zithouding. En vering afgesteld op controle, comfort en snelheid.

Trailbike.

Omdat de fabrikanten inmiddels door hebben dat veerweg geen beperking is in snelheid is de hele categorie iets opgeschoven naar gemiddeld 140 mm, maar in mijn ogen is er tussen xc-wedstrijd en enduro maar 1 categorie: trailbike. Of eigenlijk gewoon: mountainbike. Binnen trailbike heb je natuurlijk wel wat variatie, zodat je de fiets kunt kiezen die bij jouw omgeving past. Inderdaad heb je in Nederland geen 140 mm veerweg nodig. Het werkt niet tegen je, maar je hebt het niet nodig. Alleen is een 140 mm bike vaak een kilogram steviger en dat heb je ook niet nodig in NL. Dan is een lichtere trailbike een goede keuze. Maar als je dan af en toe naar Zuid-Frankrijk gaat, dan merk je dat die 120 mm versie eerder aan de grens komt, een grens die er in NL niet is. Keuzes... .

En slecht afgesteld? Ja, als je controle, comfort en snelheid als leidraad pakt, dan werkt de vering van een xc-wedstrijdfiets inderdaad minder. Van de gemiddelde 'down-country' bike ook, omdat ze voor het onderscheid met een echte trailbike de vering gewoon een xc-wedstrijdafstelling mee gegeven hebben.

Voorbeeld: de SID met 35 mm poten is een aardig capabele voorvork. Maar zet er een Pike met 120 mm naast en een beetje rijder valt de beperking van de SID echt wel op. Ga je er in NL echt langzamer mee? Niet echt. Je zult iets meer vermoeien en daardoor op een langere rit misschien tegen het einde wat langzamer gaan, maar dramatisch is het niet. Kom je met je SID een even capabele rijder tegen met die Pike, dan zul je op een 'spannende' afdaling in NL een metertje verliezen. Maar duik je weer op in Zuid-Frankrijk, dan laat je veel meer meters liggen op die rotsachtige afdalingen.

Down-country maakt gebruik van hetzelfde trucje als bij xc-wedstrijdvorken: iets stuggere afstelling: voelt snel aan: als je meer aan het trillen bent lijk je harder te gaan! En de Strava-achtige rijders die besluiten toch iets dikkers te willen hebben net zo een hekel aan vering die beweegt als wedstrijdrijders. Terwijl er geen enkel bewijs is dat het ook maar energie kost.


Nu heeft Aurelius zelf al gemerkt dat de Lux een behoorlijke beperking was ten opzichte van zijn Lux Trail. Dat heeft hij van tevoren altijd ontkent, maar is nu als laatste toch ook om. Bij een volgende stap zal hij merken hoeveel beperking de Lux Trail is ten opzichte van een echt goede fiets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op de allerlaatste alinea na toch een heel 'aardig' stukje als antwoord geschreven, @Lars :wink: .
Eerst was het nog: 'Inderdaad is de Lux Trail mijn keiharde definitie van een trailbike, hooguit slecht afgesteld'.
Nu is het steekje onder water in de allerlaatste zin alweer iets minder stekelig, maar... het is er nog wel: 'Bij een volgende stap zal hij merken hoeveel beperking de Lux Trail is ten opzichte van een echt goede fiets!'.

De Camber is/was ook een hele mooie allrounder, agree, ook altijd gevonden.
Er reed er 1 mee tijdens onze transalp, de berijder was een top-daler. Mooi de kunst kunnen afkijken van het scherpe aangelegde kombochtjes rijden op snelheid. Natural trails zijn meer mijn ding dan al die aangelegde bochtjes, dus mooi kunnen bijleren. Jammer genoeg brak op de eennalaatste dag zijn achterbrug, wat een pech! Gelukkig had Vasa reserve fietsen mee. En ik begreep dat de achterbrug van de Camber alweer was bijbesteld via Marktplaats oid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie