Cube Stereo 120 Race.... welke maat

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Tnx! zoals ik al schreef, nu met die 50mm stuurpen is mijn zit een heel stuk beter en stuurt 'ie ook veel directer, wat wel erg prettig is. Die spacer toren op m'n stuur is er inmiddels ook af, met dank aan mijn bevriende fietsenmaker die daar de juiste gereedschappen voor heeft. Ik ben nog wel voornemens om die hoge headset cover te gaan vervangen voor een plat exemplaar en een spacer of 2. Dan heb ik nog wat ruimte om te experimenteren met de stuurhoogte. Bovendien vind ik die huidige hoge cover niet echt mooi staan.

Ik moet nog wel wennen aan het gewicht van de fiets, hij rolt voor m'n gevoel vrij zwaar. Maar dit zal ongetwijfeld ook (voornamelijk?) te maken hebben met de huidige banden. Ik heb er nu nog de standaard Maxxis Forkaster 2.35 onder liggen, met binnenbanden. Mijn oude Bulls MTB weegt waarschijnlijk wel zo'n 2kg minder én heb ik altijd met een set Schwalbe Racing Ralphs gereden. De hoeveelheid grip met de Cube is beduidend beter, maar hij voelt dus wel zwaarder aan. Overigens waren de omstandigheden de laatste ritten ook niet echt fantastisch met vrij veel modder en momenteel maar een matige conditie :(

Ik heb inmiddels alle spullen in huis om de banden tubeless te maken. Ik twijfel alleen nog wel of ik met deze banden wil blijven rijden, of dat ik ze eerst ga verwisselen voor een wat sneller rollend setje. Suggesties? (heb goede verhalen gelezen over een combi Vittoria Barzo & Mezcal?)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mark_EL schreef: ma 31 januari 2022, 12:47 Tnx! zoals ik al schreef, nu met die 50mm stuurpen is mijn zit een heel stuk beter en stuurt 'ie ook veel directer, wat wel erg prettig is. Die spacer toren op m'n stuur is er inmiddels ook af, met dank aan mijn bevriende fietsenmaker die daar de juiste gereedschappen voor heeft. Ik ben nog wel voornemens om die hoge headset cover te gaan vervangen voor een plat exemplaar en een spacer of 2. Dan heb ik nog wat ruimte om te experimenteren met de stuurhoogte. Bovendien vind ik die huidige hoge cover niet echt mooi staan.

Ik moet nog wel wennen aan het gewicht van de fiets, hij rolt voor m'n gevoel vrij zwaar. Maar dit zal ongetwijfeld ook (voornamelijk?) te maken hebben met de huidige banden. Ik heb er nu nog de standaard Maxxis Forkaster 2.35 onder liggen, met binnenbanden. Mijn oude Bulls MTB weegt waarschijnlijk wel zo'n 2kg minder én heb ik altijd met een set Schwalbe Racing Ralphs gereden. De hoeveelheid grip met de Cube is beduidend beter, maar hij voelt dus wel zwaarder aan. Overigens waren de omstandigheden de laatste ritten ook niet echt fantastisch met vrij veel modder en momenteel maar een matige conditie :(

Ik heb inmiddels alle spullen in huis om de banden tubeless te maken. Ik twijfel alleen nog wel of ik met deze banden wil blijven rijden, of dat ik ze eerst ga verwisselen voor een wat sneller rollend setje. Suggesties? (heb goede verhalen gelezen over een combi Vittoria Barzo & Mezcal?)
Dat ligt voornamelijk aan de banden denk ik. Ik rij dan niet meer met het standaard wielset, maar toen ik op het standaard wielset van de 2.35 nobby nic's performance naar de 2.3 crosskings protection ging was dat al een wereld van verschil. Ik rij nu op ozone15 met 30mm voor en 24mm achter en 2.3 crossking voor en 2.2 race king of cross king achter en ik vind hem echt heel vlot rijden.

Staar je niet blind op het gewicht van een hardtail. Een fully zal op de technische stukken altijd sneller zijn. Je moet er ook weer even anders mee leren rijden denk ik. De juiste demperafstelling en bandenspanning zoeken. Kijken wat voor jou lekker werkt. Kijk over 500 km eens wat de verschillen zijn, niet teveel op de korte termijn kijken.

Ik hoor graag welke headset cover je plaatst. Ben benieuwd naar de foto's ook. Ik vind het namelijk ook niet zo mooi.
Omdraaien kan altijd nog!
Stefan_R
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 maart 2022, 14:08

Ik heb met heel veel interesse dit topic zitten lezen en zit met vrijwel dezelfde keuze als de TS. Ik wil het topic niet stelen maar ik ben nog wel benieuwd hoe jullie tegen de €800 meerprijs van de HPC kijken? Die laatste gaat juist mijn voorkeur weer uit maar qua vergelijking lijkt dit meer voor de kleur te zijn (dat olijfgroen met grijs ziet er te gek uit).

Qua onderdelen is de HPC in de grote lijn wel net wat netter afgewerkt tov de RACE zoals al wordt benoemd, maar ook zoveel beter dat het de behoorlijke meerprijs waard is? SRAM of Shimano (rij nu met Shimano) is natuurlijk deels persoonlijk maar als ik het overzicht zie is het toch redelijk gelijkwaardig sets. Dit zit hem dan toch vooral in de voorvork (Recon Gold vs Fox 34 Float)?

Mocht dit beter als nieuw topic zijn hoor ik het graag, maar het is volgens mij wel passend en nog erg recent.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Persoonlijk had ik toch wel moeite met 800,- meerprijs, maar dat had voor mij ook wel als reden dat ik liever Shimano afmontage heb én ik niet zo kapot ben van de kleurstelling van de HPC TM van 2022. Ik vond wat dat betreft de kleuren van de HPC TM van 2021 véél mooier. Als ik die ergens had kunnen krijgen had ik sowieso die gekocht.

De HPC EX vind ik dan wel weer fraai, vooral die in MetalBlue. Maar die was mij dan toch wel weer te duur. Ik heb nu de witte Race in maat XL, maar wacht toch nog op de zwarte maat L die ik al een half jaar in bestelling heb staan. Ik heb de hoop dat 'ie deze week geleverd gaat worden. Zal tijd worden ook :roll:

Ik heb een tijdje geleden dezelfde ronde gereden op de L (huurfiets) en daarna de XL. Ben tot de conclusie gekomen dat ik uiteindelijk toch liever de L heb. Mijn XL gaat dus binnenkort toch weer weg. Wellicht dat ik hem kan inruilen bij aanschaf van de L en anders wordt het Marktplaats of de verkooppagina hier op Mountainbike.nl....
Stefan_R
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 maart 2022, 14:08

Gelukkig vinden we allemaal andere kleuren mooi anders is er maar weinig variatie :-D. Maar iets extra uitgeven voor andere kleur is natuurlijk prima, blijft echter de vraag of de duurdere varianten de meerprijs qua montage ook echt waard zijn. Als je de voorkeur voor Shimano hebt snap ik je besluit heel goed.

Overigens vond ik bij het proberen de L ook prima zitten (met 1m85 en 87cm beenlengte was het advies L of XL). Ik hoop voor je dat die komt, ik had een oude bestelling voor een Reaction C:62 die van april nu naar augustus is gegaan, een bestelling voor een Stereo 120 kon ik dit jaar vergeten. Inderdaad in Duitsland nog wel wat kunnen vinden.
tommyknockernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 december 2021, 12:38

Mark_EL schreef: za 25 september 2021, 10:39 Al met al neig ik nog steeds wel naar de Alu versie, ik wil alleen achteraf geen spijt krijgen van de Recon vs Fox vork en demper...
Hoe bevalt de vork trouwens, donderdag kan ik ook een Stereo 120 ophalen en wij hebben hetzelfde gewicht. Betrap mezelf er al op om op Bikemarkt leuke spullen uit te zoeken...
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Na 32 weken wachten kon ik afgelopen zaterdag dan eindelijk mijn bestelde zwarte Cube Stereo 120 Race in de maat L ophalen bij de LBS. Zondag natuurlijk mijn standaard rondje gereden die ik elke week rijd. En mijn gevoel die ik overhield na mn vergelijkingsrit tussen de huur L en mijn XL in Appelscha werd opnieuw bevestigd. De L vind ik toch fijner rijden.

De zadelpen bij de maat L staat wel precies op de maximale hoogte, oftewel precies op de minimum insert. Het past dus net precies :-D Verder heb ik de 6cm stuurpen erop gelaten, ik wil er geen langere op. Hierdoor zit ik een fractie meer rechtop en dat vind ik eigenlijk wel prettig.

Het enige wat een beetje jammer is, is dat mijn Topeak Ninja Toolbox bij de L niet onder de bottle cage past. Bij het inveren raakt de toolbox namelijk de shock. Vandaar dat ik hem nu met tie wraps aan het frame vast heb moeten maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
tommyknockernl schreef: di 19 april 2022, 18:59
Hoe bevalt de vork trouwens, donderdag kan ik ook een Stereo 120 ophalen en wij hebben hetzelfde gewicht. Betrap mezelf er al op om op Bikemarkt leuke spullen uit te zoeken...
Deze Recon vork bevalt mij prima. Ik heb wel te weinig ervaring met andere vorken om echt een waardeoordeel hierover te kunnen geven. Maar ik er vooralsnog erg tevreden mee. Het enige wat mij wel is opgevallen is dat 130mm veerweg eigenlijk overbodig veel is in de Noord- Nederlandse bossen. Binnenkort ga ik een week naar de Harz (Duitsland) en de fiets gaat uiteraard mee. We zullen zien hoe de vork daar presteert.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De zadelpen bij de maat L staat wel precies op de maximale hoogte, oftewel precies op de minimum insert.
Dat is de grens dat het nog gezond is voor de zadelpen.
Het frame heeft ook een grens, maar die is niet zichtbaar als een streepje.
De onderkant van de zadelpen mag niet boven de onderkant van de bovenbuis uitkomen.
Bij jouw frame is dat de onderkant vh driehoekje.
Dus even opmeten.
Wanneer je deze grens niet respecteert zal je frame op enig moment scheuren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 april 2022, 19:10
De zadelpen bij de maat L staat wel precies op de maximale hoogte, oftewel precies op de minimum insert.
Dat is de grens dat het nog gezond is voor de zadelpen.
Het frame heeft ook een grens, maar die is niet zichtbaar als een streepje.
De onderkant van de zadelpen mag niet boven de onderkant van de bovenbuis uitkomen.
Bij jouw frame is dat de onderkant vh driehoekje.
Dus even opmeten.
Wanneer je deze grens niet respecteert zal je frame op enig moment scheuren.
Hmmm... De LBS heeft de zadelpen zo afgesteld aan de hand van meting die hij heeft uitgevoerd. Ik zou er dan vanuit moeten kunnen gaan dat het vertrouwd is zo, toch? Kan ik die pen er zelf zo uittrekken om hem op te meten? Deze zit binnenin toch vast ivm de dropper?

Edit; Ik heb zojuist even gekeken, ik heb de pen zover omhoog kunnen trekken dat ik de lengte onder het "minimum insert" lijntje kon meten. Dit is precies 12cm. Als ik dan zie hoe de pen is afgesteld door de LBS, komt de onderkant van de pen net voorbij de onderkant het driehoekje van de bovenbuis. Zou dus goed moeten zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie