Cube Stereo 120 Race.... welke maat

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

JMA1992 schreef: do 13 januari 2022, 10:10

Ik denk dat als je de L neemt en de stem op 60 houd dat je daar wel aan kan wennen. De bikefitting geeft het ideale aan voor jouw lichaam, hoe je je fiets aanpast is persoonlijk. Die 16mm spacers onder de stem is ook weer afhankelijk van hoeveel rise dat je stuur heeft. Ik denk dat je met de maat L prima uit de voeten kan.
Ik denk (hoop?) het ook. Zeker als je bedenkt dat de bikefitting software van mening is dat een stuur van 70cm voor mij het meest ideaal zou zijn. Dit lijkt mij alleen dus echt veel te smal anno 2022. Als ik het stuur dus op 76cm houd, compenseert dit dus wellicht al die langere stuurpen....

Cube fietsen vallen inderdaad standaard vrij kort. De geometrie van Cube fietsen lijkt met name geschikt te zijn voor mensen met in verhouding lange benen en een relatief kleinere romp. En de geometrie van de Cube Stereo lijkt sowieso wat conservatief te zijn anno 2022, in vergelijking met de geometrie van veel andere merken.
JMA1992 schreef: do 13 januari 2022, 10:10 Dat is zeker waar. Daarom heb ik ook de L en een flatbar gemonteerd. TS kan dit ook doen. Voor de XL gaan en dan de 25mm riser vervangen voor een flatbar. Kunnen er meer spacers onder en heb je wat meer marge. Het zal puur op zijn gevoel aan moeten komen wat voor hem juist voelt.
Zo'n soort oplossing heb ik ook aan zitten denken. Maar uiteindelijk kom ik op het volgende probleem uit en dat is de beschikbaarheid; ik heb geen enkele dealer kunnen vinden op een reële afstand die überhaupt nog een XL exemplaar nog kan leveren. En uitwijken naar andere merken heb ik ook niet echt behoefte aan want de prijs-kwaliteit verhouding van de Cubes zijn toch wel vrij gunstig. Alleen Canyon is volgens mij nog beter in dat opzicht, maar ik koop liever bij een fietsendealer dan online. Bovendien is beschikbaarheid bij alle merken een groot probleem. En ik wil ook niet nog een jaar wachten op een nieuwe fully :roll:

Over een paar weken zal mijn bestelde fiets er (hopenlijk) zijn en dan zullen we 't wel zien. In het ergste geval kom ik tot de conclusie dat een maat groter toch beter was geweest en moet ik wellicht nog een keer op zoek. Ik zal dan wel wat geld verliezen bij inruil of verkoop van de jong gebruikte fiets maar dat moet ik dan maar voor lief nemen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 70cm stuur is inderdaad niet gebruikelijk meer, en breedte "kost" stuurpenlengte dus dat zou best eens prima uit kunnen komen.
Maar bikefitting is volgens mij ook een minder exacte wetenschap dan sommigen denken, anders zou elke bikefitting op exact dezelfde waardes uitkomen. Dus ik zie dat meer als een uitgangspunt waar je naar believen van af kunt wijken.

De termen "conservatief", ouderwets", "modern", "lui" etc. om geometriekeuzes aan te duiden hebben ook iets van een oordeel in zich. Ouderwets wordt door niemand als een positieve term geïnterpreteerd. Maar afhankelijk van inzetgebied en smaak hoeft een wat behoudender geo echt niet slecht te zijn en kan net zo goed beter zijn dan een "hele moderne" superslacke lange lage fiets.

Die Engelse testers testen stuurkwaliteiten in afdalingen, waar je af en toe eens een trapje doet. Dan doet een lage bracket het goed, laag zwaartepunt is zelden een nadeel. Maar op een NL rondje waar je in 9 van de 10 bochten meetrapt kom je tot een hele andere conclusie na de zoveelste pedalstrike... Wat ik maar zeggen wil, altijd alles wat je leest naar je eigen situatie en voorkeur interpreteren.

Ik denk nog steeds dat als jij erg lekker reed op die L en de afstelling ongeveer is als op de foto's dat je niet fout gekozen hebt.
Hopelijk heb ik gelijk. Goed voor jouw fietsbeleving en mijn imago :wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Met een breder stuur kan je ook een kortere stem nemen omdat je simpelweg breder zit. Misschien is 78 t.o.v. de standaard 76 wel genoeg om het verschil tussen de 68mm stem en 60mm stem te compenseren. Ik heb zelf met 78 cm gereden maar dit is voor mij te breed, ik rij nu weer gewoon met 76. Misschien werkt het voor jou wel. Je bent groter dan mij dus wie weet. Kost je ook maar een tientje of drie om te proberen.

Ik zou me niet te druk maken om die maat. Ik heb overigens korte pootjes voor mijn lengte en ik zit er na wat aanpassingen ook super op. Niet te veel drop, toch lekker sportief. Kan er goed mee gooien en smijten. En of de 18 inch mij beter had gepast? Weet ik niet, ik rij heerlijk en zonder klachten op de 20 inch. We zullen het dus nooit weten :bier:
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Komende week is het week 4. Oftewel, dan zou de LBS de gereserveerde Cube Stereo binnenkrijgen. Of toch niet... :evil: Ik had vanochtend gebeld met de LBS over de leverdatum, maar Cube heeft de bestelling wéér 6 weken uitgesteld. De levertijd staat nu op week 10....

Ik ben daarna toch maar eens bij onze oosterburen gaan kijken of die wat konden leveren. Ben uitgekomen bij Lucky-bike.de. Zij hadden de Cube Stereo Race in L én XL in winkel voorradig in Duisburg. Wel beide in de kleur Violetwhite 'n black. Lang verhaal kort; ik ben vanmiddag in de auto gestapt en na een ritje van 215km aangekomen in Duisburg. Tijdens mijn autorit hadden zij beide fietsen al geprepareerd en klaargezet. Na minstens 36 rondjes door de winkel te hebben gereden op beide maten :roll: heb ik uiteindelijk toch gekozen voor de XL (sorry Kermit :lol: ), wat overigens ook direct het advies van de verkoopmedewerker was toen ik op de fiets ging zitten.

Heb vanavond in de garage de fiets volledig ingesteld mbt sag, m'n nieuwe Topeak Ninja+ bottle cage/ en toolbox erop gezet, de laatste spacer nog onder t stuur vandaan gehaald etc. Ik hoop morgen mn eerste rit ermee te gaan maken op m'n "thuis-rondje" in Gieten/ Gasselte en zal dan ook een paar fatsoenlijke foto's maken :wink:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mark_EL schreef: zo 23 januari 2022, 00:41 Komende week is het week 4. Oftewel, dan zou de LBS de gereserveerde Cube Stereo binnenkrijgen. Of toch niet... :evil: Ik had vanochtend gebeld met de LBS over de leverdatum, maar Cube heeft de bestelling wéér 6 weken uitgesteld. De levertijd staat nu op week 10....

Ik ben daarna toch maar eens bij onze oosterburen gaan kijken of die wat konden leveren. Ben uitgekomen bij Lucky-bike.de. Zij hadden de Cube Stereo Race in L én XL in winkel voorradig in Duisburg. Wel beide in de kleur Violetwhite 'n black. Lang verhaal kort; ik ben vanmiddag in de auto gestapt en na een ritje van 215km aangekomen in Duisburg. Tijdens mijn autorit hadden zij beide fietsen al geprepareerd en klaargezet. Na minstens 36 rondjes door de winkel te hebben gereden op beide maten :roll: heb ik uiteindelijk toch gekozen voor de XL (sorry Kermit :lol: ), wat overigens ook direct het advies van de verkoopmedewerker was toen ik op de fiets ging zitten.

Heb vanavond in de garage de fiets volledig ingesteld mbt sag, m'n nieuwe Topeak Ninja+ bottle cage/ en toolbox erop gezet, de laatste spacer nog onder t stuur vandaan gehaald etc. Ik hoop morgen mn eerste rit ermee te gaan maken op m'n "thuis-rondje" in Gieten/ Gasselte en zal dan ook een paar fatsoenlijke foto's maken :wink:

Leuk! En verstandig dat je gewoon even op en neer gereden bent. Veel plezier ermee :bier: Benieuwd naar de foto's!
Omdraaien kan altijd nog!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De mtb kon direct mee naar huis? Nice.

Maar foto’s? :kiss:
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

De foto's komen nog, ben ik vergeten.

Ik heb gisteren m'n eerste rondje van 30km gereden. Dat mijn conditie te lijden heeft gehad van 't feit dat ik sinds november niet meer heb gefietst (en covid heb gehad) was wel duidelijk :-{

Dat een rondje fietsen in de winkel ook bepaald niet zaligmakend is, is wel duidelijk. Toen ik gisteren in het bos reed, voelde de fiets wel heel stabiel maar hij zat wel te lang. Dit was op zichzelf ook niet zo vreemd omdat ik de origineel geleverde stuurpen er nog op heb zitten. En aangezien het de XL versie is, heb ik toch wel écht een kortere stuurpen nodig. Ik heb er nog eens goed naar gekeken gisteravond en kwam tot de conclusie dat er een 80mm (!) stuurpen op zit in plaats van een 60mm :o

Ik heb nu een BBB stuurpen van 50mm met een 7º drop besteld. Zodra ik deze binnen heb ga ik opnieuw een rondje maken en verwacht ik dat ik een stuk beter zal zitten. Ben wel benieuwd hoe dit het stuurgedrag en klimgedrag zal beinvloeden....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De vraag rijst dan wel een beetje, hoe kwam het dat je bij de ritten op de gehuurde L (ook) het gevoel had dat je goed zat?

Maar het kan hoor, dat je zowel op de L als XL het gevoel hebt prettig te zitten/rijden. Als je net "tussen maten inzit" kun je twee kanten op kiezen. Maar het zal niet een identiek aanvoelende fiets opleveren, ergens zitten er dan verschillen in het rijgevoel. Andere zit, anders reageren in bepaalde situaties.

En dan is het een kwestie van wat voor jou het zwaarst weegt, op welke punten je uiteindelijk je keuze baseert. En er is dan geen goed of fout, omdat dat altijd persoonlijke afwegingen zijn. Zo neig ik zelf meestal naar een relatief compacte fiets met wendbaar rijgevoel, waar een ander voor de stabielere fiets zal kiezen.

In elk geval veel plezier met je nieuwe aanwinst! :-q
En mooi dat je er zo snel nog aan kon komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

kermit schreef: ma 24 januari 2022, 17:26 De vraag rijst dan wel een beetje, hoe kwam het dat je bij de ritten op de gehuurde L (ook) het gevoel had dat je goed zat?

Maar het kan hoor, dat je zowel op de L als XL het gevoel hebt prettig te zitten/rijden. Als je net "tussen maten inzit" kun je twee kanten op kiezen. Maar het zal niet een identiek aanvoelende fiets opleveren, ergens zitten er dan verschillen in het rijgevoel. Andere zit, anders reageren in bepaalde situaties.

En dan is het een kwestie van wat voor jou het zwaarst weegt, op welke punten je uiteindelijk je keuze baseert. En er is dan geen goed of fout, omdat dat altijd persoonlijke afwegingen zijn. Zo neig ik zelf meestal naar een relatief compacte fiets met wendbaar rijgevoel, waar een ander voor de stabielere fiets zal kiezen.

In elk geval veel plezier met je nieuwe aanwinst! :-q
En mooi dat je er zo snel nog aan kon komen.

Ik denk dat voor mij het grootste gebrek is aan referentie. Ik rijd al dik 10 jaar op dezelfde Bulls Copperhead, met een relatief stugge (slecht werkende?) 80mm Recon Silver TK voorvork, geen achtervering, een totaal andere geometrie en een stuur van pakweg 62cm ofzo. Van geen kant te vergelijken met een moderne trail bike.

Mijn eerste ervaring met fully trailbike was dat gehuurde exemplaar, inclusief een vering die fatsoenlijk werkte. Dat was een best wel overweldigende ervaring te noemen. Over de tweede keer dat ik die fiets huurde, twijfel ik of ik uberhaupt wel op een L gereden heb. Men zei van wel maar er zat een sticker op met "52" erop. Dit zou mijns inziens impliceren dat het een XL geweest is. Maar dit weet ik dus niet zeker. Hoe dan ook, als je tussen 2 maten inzit zijn beide wellicht geschikt te maken. Maar aangezien de Cube website mij zo nadrukkelijk naar een XL variant stuurt op basis van mijn maten bleef ik daar toch aan twijfelen. Zij hebben die geo ontwikkeld dus zij zullen het wel weten, toch :~ Komt nog bij dat ik de huurfiets alleen maar op onbekend terrein heb gereden en niet mee heb kunnen nemen naar mijn "standaard rondje" die ik bijkans met de ogen dicht kan rijden.

Na heel veel gelezen en bekeken te hebben, en te hebben bedacht wat mijn rijstijl nu werkelijk het meest is, denk ik dat een stabielere fiets voor mij beter is. Ik maak vrijwel geen sprongen, ben niet supersnel door de bochten en rijd best wel behoudend denk ik. (ik zou eigenlijk ook eens wat vaker uit het zadel moeten komen :oops: ) Daar past een wat stabielere fiets wellicht beter bij. Daarnaast lees ik heel erg twee kampen; de ene vindt dat je beter een kleinere fiets "groter" kunt maken, de andere vindt dat je beter een grotere fiets compacter kunt afstellen. Maar van alles wat ik nu geleerd heb in mijn "online studies" is dat je beter een niet al te lange stuurpen kunt hebben omdat dit het stuurgedrag niet ten goede komt. Ik wilde dus niet meer terug naar een pen van pakweg 11cm zoals ik nu heb op mn oude fiets.

Anyway, zoals ik al schreef, alleen rondjes rijden door een winkel levert ook niet echt een goede referentie op. Maar ik was allang blij met het feit dat er een winkel was die modellen daadwerkelijk voorradig had, ook al was het niet de kleur die ik eigenlijk wilde. Ik had eerlijk gezegd ook een groter verschil verwacht tussen rijden op de twee maten, en ben uiteindelijk toch ook wel afgegaan op de verkoper in de winkel; hij had immers geen enkele reden om mij te sturen naar de ene of de andere exemplaar want hij had ze toch beide staan. De XL voelde wel wat ruimer maar da's natuurlijk ook logisch. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb in de winkel niet goed op zitten letten anders had ik die stuurpen op die XL nog wel eerst laten aanpassen naar een korter exemplaar. Volgens mij had die L wel een 60mm pen maar ook dat weet ik nu niet meer zeker. Hoe dan ook, ik wacht nu tot ik die 50mm stuurpen binnen heb en ga dan opnieuw mijn standaard rondje rijden. Ik verwacht dat daarmee mijn zit beduidend beter gaat zijn. Zo niet, dan wordt dit wellicht een prijzige leerschool want ik heb mijn reservering van de zwarte L bij de Nederlandse LBS (bewust) nog niet gecanceld :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt er in elk geval goed over nagedacht, zal best goed komen met een wat korter pennetje.

Een fiets aanpassen gaat imo maar in beperkte mate, heb je een 110mm lange pen op een moderne bike nodig is dat in elk geval altijd een teken dat het om een verkeerde -te kleine- maat fiets gaat. Elke hele grote verandering is "verdacht" :D
En soms past een bepaalde fiets gewoon niet bij een bepaalde lichaamsbouw, kun je aanpassen wat je wilt maar het voelt dan toch nooit echt helemaal spot-on. Dan krijg je de zithouding wellicht wel goed maar voelt het rijgedrag niet perfect.

Ik heb zelf ook een keer getwijfeld over de maat, toen ik een proefrit op een e-mtb had gemaakt in maatje M. Daar voelde ik eigenlijk niets verkeerds aan tijdens de 50km lange rit over de mtb-route Apeldoorn (een vrij tamme route in rijtechnisch opzicht). Maar normaliter kom ik vrijwel altijd op een S uit.... (ik ben 1.70m).
Dus na die rit sloeg de twijfel toe, ook omdat het niet om een verwaarloosbaar bedrag ging (duurste fiets die ik ooit gekocht heb :D ).

Maar in tegenstelling tot jou had ik wel aardig wat referentiemateriaal en weet ook heel goed wat ik prettig vind in een mtb. Dus na nog eens grondig bestuderen van de geotabellen uiteindelijk toch een S laten komen. Het was een beetje spannend maar inmiddels is-ie 3,5 jaar in gebruik en het is een van de fijnst sturende fietsen die ik ooit gehad heb, hij lijkt wel op mijn wensen gemaakt...
Ik heb niets veranderd aan stuur en stuurpen (760mm en 45mm meen ik).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mark_EL schreef: ma 24 januari 2022, 10:50 De foto's komen nog, ben ik vergeten.

Ik heb gisteren m'n eerste rondje van 30km gereden. Dat mijn conditie te lijden heeft gehad van 't feit dat ik sinds november niet meer heb gefietst (en covid heb gehad) was wel duidelijk :-{

Dat een rondje fietsen in de winkel ook bepaald niet zaligmakend is, is wel duidelijk. Toen ik gisteren in het bos reed, voelde de fiets wel heel stabiel maar hij zat wel te lang. Dit was op zichzelf ook niet zo vreemd omdat ik de origineel geleverde stuurpen er nog op heb zitten. En aangezien het de XL versie is, heb ik toch wel écht een kortere stuurpen nodig. Ik heb er nog eens goed naar gekeken gisteravond en kwam tot de conclusie dat er een 80mm (!) stuurpen op zit in plaats van een 60mm :o

Ik heb nu een BBB stuurpen van 50mm met een 7º drop besteld. Zodra ik deze binnen heb ga ik opnieuw een rondje maken en verwacht ik dat ik een stuk beter zal zitten. Ben wel benieuwd hoe dit het stuurgedrag en klimgedrag zal beinvloeden....
Je kunt ook je zadel nog wat naar voren schuiven. Ook dit maakt je fiets wat korter, maar het zorgt er ook voor dat je gewicht wat naar voren schuift waardoor je wat meer druk op je voorwiel houdt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik heb inmiddels ook mijn standaard rondje gereden met de 50mm stuurpen met 7° drop. Dit maakt echt een wereld van verschil! Ik zit veel beter en het stuurgedrag is hiermee ook een stuk directer, terwijl de balans tijdens klimmetjes ook nog steeds prima is (mbt druk op het voorwiel).

Ik heb mijn zadelhoogte afgesteld op de gegevens van de bikefitting software. Het deel van de zadelpen onder de kroon steekt hiermee 4cm uit het frame, dus ongeveer vergelijkbaar met die van JMA1992. Ik heb vooralsnog de standaard, vrij hoge headset cover (2.5cm) nog onder de stuurpen zitten, deze zou ik eventueel nog kunnen vervangen voor een wat platter exemplaar. Daarmee zou ik mijn stuur nog zeker een cm lager kunnen krijgen, mocht ik uiteindelijk nog wat dieper willen zitten. En eventueel zou een stuur zonder rise ook nog een optie zijn. Een breder stuur dan 76cm lijkt me niet prettig, dat wordt te breed ten opzichte van mijn lichaamsbreedte.

Het enige waar ik nu eerlijk gezegd nog wel steeds over twijfel is de kleur van het frame. Ik kan er maar moeilijk aan wennen. Ik ben sowieso nooit zo van de lichte kleuren en dan is deze ook nog violet-wit. En die roze accenten helpen ook niet echt mee, ook al is het 2022 :roll: ... Nu vind ik die zwarte Stereo ook wel een beetje saai, maar toch. De mooiste Stereo van de 2022 vind ik wel de HPC EX in Metalblue (maar dan liever wel zonder de goudkleurige accenten) maar die was me dan weer veel te duur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Genderneutraal :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Puik kleurtje :-q

Maar hoe rijdt het, ik bedoel word je er blij van?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Schitterend ding! Lijkt kwa afstelling inderdaad wel wat op de mijne. Zit voor mij als gegoten :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie