Cube Stereo 120 Race.... welke maat

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Cube AIM schreef: vr 24 september 2021, 19:42
Willem Altes schreef: vr 24 september 2021, 17:00

Voel je het verschil tussen volle en lege bidons op je frame?
Dat is toch geen vergelijk met een lichtere fiets :~
Een kilogram lichtere fiets accelereert een stuk sneller en ook berg op merk je dat wel (tenzij je in de 15/16 kg range zit) maar daar kom je met deze fiets niet aan.
die fabrieksopgave is volgens mij wat aan de hoge kant.
Toch vraag ik mij dit ook altijd af. Merk je het verschil van van een 1 kg lichtere fiets als je zelf bijv 80 kg weegt? In plaats van 91 kg massa die je moet versnellen moet je dan 90kg versnellen? Of mis ik iets? Ik heb een stalen 29 HT en een 27.5 carbon fully en op beide fietsen verbeter ik op dezelfde routes nog steeds regelnmatig mijn tijden. Het verschil is zeker meer dan een kilo maar ik zie dat in ieder geval niet terug ik mijn tijden (denk ik :wink:).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube AIM schreef: vr 24 september 2021, 19:42 ...
Een kilogram lichtere fiets accelereert een stuk heel klein beetje sneller en ook berg op merk je dat wel ...
Ja, als je wedstrijden rijdt, dicht tegen de KOM op je favoriete stuk zit of net die snelste jongen/meid van de groep niet kunt pakken, dan maakt gewicht een verschil.

Voor de rest van de wereld is het wat onzinnig om heel moeilijk te gaan doen over een kilogram.



@TS: ik zou het bij de alu versie houden, tenzij je ook voor de iets mooiere onderdelen wilt gaan. En dan een keer investeren in een set strakke wielen. Dat voel je namelijk veel meer dan een lichter frame.

Wat op je rit ook nog van invloed geweest kan zijn is de afstelling van de vering, ook dat je nieuw bent met achtervering. Het geeft een ander gevoel. En hoewel je vrijwel altijd en overal sneller bent met achtervering, vinden sommigen het langzamer aanvoelen, om meerdere redenen en op meerdere manieren.
En banden maken ook nog een wereld van verschil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Cube AIM schreef: vr 24 september 2021, 19:42
Willem Altes schreef: vr 24 september 2021, 17:00

Voel je het verschil tussen volle en lege bidons op je frame?
Dat is toch geen vergelijk met een lichtere fiets :~
Een kilogram lichtere fiets accelereert een stuk sneller en ook berg op merk je dat wel (tenzij je in de 15/16 kg range zit) maar daar kom je met deze fiets niet aan.
die fabrieksopgave is volgens mij wat aan de hoge kant.
Waarom niet? Een volle bidon weegt toch ook 850 gram ofzo?
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Willem Altes schreef: vr 24 september 2021, 17:00
Voel je het verschil tussen volle en lege bidons op je frame?
Zo had ik er zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht.... Maar nee, dat verschil heb ik nog nooit gemerkt. Goed punt :-q

Lars TB schreef: vr 24 september 2021, 21:54
@TS: ik zou het bij de alu versie houden, tenzij je ook voor de iets mooiere onderdelen wilt gaan. En dan een keer investeren in een set strakke wielen. Dat voel je namelijk veel meer dan een lichter frame.

Wat op je rit ook nog van invloed geweest kan zijn is de afstelling van de vering, ook dat je nieuw bent met achtervering. Het geeft een ander gevoel. En hoewel je vrijwel altijd en overal sneller bent met achtervering, vinden sommigen het langzamer aanvoelen, om meerdere redenen en op meerdere manieren.
En banden maken ook nog een wereld van verschil.
Die mooiere/ betere onderdelen, da's natuurlijk ook een ding. Ik kijk dan met name naar de vork en demper. Hoeveel beter is zo'n Fox Rythm vork als de Recon Gold RL? Wat ik ervan gelezen heb is die Recon vork de beste Recon variant op de markt. Maar de Fox heeft 34mm stanchions en de Recon 32mm. Gaat dat nog veel verschil maken voor een berijder van 87kg? En de demper? Volgens mij heeft de RS demper alleen een open of dicht setting, terwijl de Fox 3 settings heeft. Zal dit in de praktijk veel verschil maken?

De carbon versie heeft SRAM afmontage. Eigenlijk ben ik daar niet zo'n voorstander van, ik heb vrijwel altijd met Shimano gereden en die keren dat ik met SRAM reed, vond ik vooral de shifters niet prettig. De Alu versie komt wel met Shimano en de Deore shifter zou ik direct (mits leverbaar) laten vervangen voor een XT versie. Verder vind ik eigenlijk de kleur van de Alu versie ook veel mooier :oops: Al met al neig ik nog steeds wel naar de Alu versie, ik wil alleen achteraf geen spijt krijgen van de Recon vs Fox vork en demper...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hoe kun je achteraf spijt krijgen als je het verschil zelf niet ervaren hebt?
Als het me dan wel tegen zit grijpt het upgrade virus je vanzelf bij je kladden :winkie: En wanneer dat gebeurt zou ik er bij vork en demper voor kiezen om een tuner je demper en vork op jou gewicht en rijstijl te laten tunen.
Geen behoefte aan het upgrade virus, volg dan een aantal clinics, dat voegt meer toe dan een beter vork+ demper :-q
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Als je de alu versie koopt hou je dus 800 euri over om upgrades uit te voeren. Kun je lekker helemaal zelf kiezen waaraan je dat straks gaat uitgeven. :wink:
En als je de zwarte dan ook nog mooier vind, is de keuze toch simpel?
Be Nice, Say Hi!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Cube valt iig klein uit.

Paar vrienden hebben een Stereo 150. 1e is een M met een berijder van rond de 1.77M, fiets valt krap uit en is echt op de grens. Een L was misschien beter geweest. Andere twee zijn een L (ca 1.80M en ca 1.85M), laatste was weer twijfelgeval tussen L en XL.

Afhankelijk van het soort gebruik dus een L of misschien een XL (geeft bij endurogebruik wat meer looprust)
Mark_EL schreef: do 9 september 2021, 19:46 Na 10 jaar te hebben gefietst op mijn Bulls copperhead 29'er vind ik het tijd voor wat nieuws. Ik heb besloten een Cube Stereo 120 Race te kopen. Maar nu zit ik toch in twijfel over de maat....

Volgens de Cube website zit ik tussen een XL en L. Ik was zelf eerst wel redelijk overtuigd dat ik een L zou moeten hebben maar nu twijfel ik toch. Ik kan bij 1 LBS deze fiets krijgen rond eind van dit jaar in de maat L. Een andere LBS kan deze fiets nog iets eerder leveren in XL. Door de huidige schaarste kan ik ze dus niet naast elkaar proberen. En vandaar nu mijn twijfel. Want mocht die L uiteindelijk toch aan de kleine kant zijn, dan zal die XL bij die andere LBS ongetwijfeld alweer verkocht zijn. Dus.....

Een paar jaar geleden heb ik een bike fitting gehad bij een specialist op het gebied van racefietsen en mtb's. Nu zijn deze maten en adviezen gericht op een XC 29" MTB en weet ik niet zo goed of deze ook bruikbaar zijn voor een trail mtb :~

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgaand op deze maten, zou ik dan beter af zijn met een L of een XL?
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Volgens die bike fitting zou een XL versie het best bij mij passen. Maar die bike fitting app is volgens de LBS nogal conservatief, oftewel hij geeft nogal snel aan dat het de grotere maat zou moeten zijn. Ik heb daarna op een maat L gereden (huurfiets), afgestemd op mijn maten en dat beviel goed. Ik deel de mening van de LBS dan ook wel. In geval van twijfel heb ik ook liever de kleinere maat omdat een (te) groot frame log fietst. En ik wilde toch al graag een iets meer rechtop houding dus dat 'ie wat korter zit past mij wel.
Als ik mij het goed herinner, gaf de bike fitting software aan dat ik met een maat L een stuurpen van 7cm zou moeten hebben. De huurfiets had een 6cm stuurpen volgens mij en die zit vond ik prettig dus ja.... Bij een XL zou ik volgens de software naar een kortere stuurpen moeten, van <5cm ofzo (?)...

Ik ben er wel uit denk ik. Ik blijf toch maar bij de Alu versie die ik al besteld heb en ga ook niet testrijden op een duurdere variant :wink: Ik laat alleen de shifter direct upgraden naar een XT versie mits deze voorradig is, en ik ga tubeless rijden. Voor die pak-em-beet 750 euro die ik hiermee bespaar zou ik eventueel een betere wielset mee kunnen bekostigen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ben 1,78 met een bbl van 82 cm. Dus relatief korte pootjes ten opzichte van de rest. Ik rij op een 20 inch cube stereo 120 met een 50 mm stuurpen. Heb ook de riser eraf gehaald en een flatbar gemonteerd. Zit super. Ik ga alleen nog een kortere crank monteren want dat vind ik sowieso beter rijden. Ik zit nu kwa reach gelijk met een 18 inch frame die een 70 mm stuurpen heeft. Mijn fiets heeft nu een beetje dezelfde specs als een trail motion, vooral met de stuurpen. Ik denk dat een 18 inch trail motion, met een 50 mm stem, te kort zou zijn voor mij. Het verschil kwa sturen met de 50mm stem t.o.v. de 70mm stem is enorm. Ik weet niet of de 18 inch met de 70 mm stem ook zo zou sturen, maar een 18 inch met 50 mm stem (dus de trail motion versie bijvoorbeeld) zou voor mij te kort zijn.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JMA1992 schreef: za 2 oktober 2021, 18:37 ...Ik zit nu kwa reach gelijk met een 18 inch frame die een 70 mm stuurpen heeft.
Nee, want de stuurpen lengte heeft nul komma nul invloed op de reach...

Zoek het eens op, de reach waarde ligt vast in het frame. Varieert alleen ietsje met een langere of kortere voorvork.
(Dit misverstand cq het verkeerd interpreteren van de term reach zie je hier bijna dagelijks voorbij komen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: zo 3 oktober 2021, 11:58
JMA1992 schreef: za 2 oktober 2021, 18:37 ...Ik zit nu kwa reach gelijk met een 18 inch frame die een 70 mm stuurpen heeft.
Nee, want de stuurpen lengte heeft nul komma nul invloed op de reach...

Zoek het eens op, de reach waarde ligt vast in het frame. Varieert alleen ietsje met een langere of kortere voorvork.
(Dit misverstand cq het verkeerd interpreteren van de term reach zie je hier bijna dagelijks voorbij komen).
Maar als ik een reach heb van 440 met een stuurpen van 70 en een reach van 460 met een stuurpen van 50 dan is die afstand toch gelijk? Ik heb niet zo veel verstand van geometrieën (maar beetje bij beetje komt dat wel :D)
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de afstand zadel-stuur blijft dan wel gelijk maar dat is niet de reach, zie dit plaatje:
Afbeelding

De reach is de horizontaal gemeten afstand van je trapas tot het midden van je balhoofdbuis. De stuurpenlengte heeft daar niets mee te maken.

Overigens snap ik de verwarring wel, want "reach" is natuurlijk ook gewoon een Engels woord en in die betekenis veranderd de waarde wel als je je stuur verder weg zet of juist dichterbij. Maar als waarde bij de geo van een fiets ligt de reach vast in het frame.

Het enige dat daar nog wel wat invloed op heeft is als je de voorkant van het frame omhoog zou brengen door bijvoorbeeld een langere vork of een balhoofdlager dat hoger bouwt. Visualiseer dat maar, als de voorkant van het frame omhoog komt wordt de reach ietsje korter.

Je ziet ook dat als je de zitbuis rechter zou zetten en de bovenbuis niet verlengd dat de reach hetzelfde blijft, maar de fiets zal toch korter voelen!

Ik zie het altijd een beetje zo: de bovenbuislengte is een indicatie voor hoe lang een fiets voelt als je op het zadel zit, de reach is dat als je op de pedalen staat. Met de stuurpen kun je wel je zithouding beïnvloeden, maar binnen bepaalde grenzen. Een moderne fiets die ontworpen is met een breed stuur en korte stuurpen in het achterhoofd moet je niet voorzien van een 100mm stuurpen. Dan is het frame gewoon te klein...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 4 oktober 2021, 12:05 Ja, de afstand zadel-stuur blijft dan wel gelijk maar dat is niet de reach, zie dit plaatje:
Afbeelding

De reach is de horizontaal gemeten afstand van je trapas tot het midden van je balhoofdbuis. De stuurpenlengte heeft daar niets mee te maken.

Overigens snap ik de verwarring wel, want "reach" is natuurlijk ook gewoon een Engels woord en in die betekenis veranderd de waarde wel als je je stuur verder weg zet of juist dichterbij. Maar als waarde bij de geo van een fiets ligt de reach vast in het frame.

Het enige dat daar nog wel wat invloed op heeft is als je de voorkant van het frame omhoog zou brengen door bijvoorbeeld een langere vork of een balhoofdlager dat hoger bouwt. Visualiseer dat maar, als de voorkant van het frame omhoog komt wordt de reach ietsje korter.

Je ziet ook dat als je de zitbuis rechter zou zetten en de bovenbuis niet verlengd dat de reach hetzelfde blijft, maar de fiets zal toch korter voelen!

Ik zie het altijd een beetje zo: de bovenbuislengte is een indicatie voor hoe lang een fiets voelt als je op het zadel zit, de reach is dat als je op de pedalen staat. Met de stuurpen kun je wel je zithouding beïnvloeden, maar binnen bepaalde grenzen. Een moderne fiets die ontworpen is met een breed stuur en korte stuurpen in het achterhoofd moet je niet voorzien van een 100mm stuurpen. Dan is het frame gewoon te klein...
Thanks voor de toelichting! Dit verduidelijkt enorm. Met de wetenschap van een 100mm stem heb ik ook besloten om een L te kopen. Ik ga liever terug van 60 naar 40mm dan dat ik bijvoorbeeld van 60 naar 80 had gemoeten.

De stuurpen van een M en L is 60mm. De L zat met proefrijden heel goed met een 60mm stem en was bang dat ik met een M naar 80 had gemoeten. Uiteindelijk zit ik nu op een 50mm stem dus had het er om gehangen. Voor wat dat betreft heeft Trek met zijn M/L maat voor mij een betere passing(op papier) dan menig ander merk. Dus wie weet, als de gekte op de markt over is, kan ik mijn mooie spulletjes wel over zetten op een Trek. Maar tot die tijd zit ik voor nu prima.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Lars TB schreef: do 9 september 2021, 21:22
Ik denk dat een L de perfect maat voor je is, gezien hoe hoog je zit en wat je dan aan lengte krijgt. Waarschijnlijk zit je lekker allround met een 50 mm stuurpen en met een 60 mm stuurpen kom je iets sportiever te zitten en zelfs 70 mm zou nog kunnen in combinatie met deze geometrie.

Een XL met deze zitbuishoek zou aan de lange kant worden. Het past, maar de stelruimte wat zitpositie betreft wordt krapper.

Aan de andere kant is de achtervork relatief kort en dat zou voor de balans met een XL iets - een fractie - beter uit kunnen pakken, maar zoals gezegd, je hebt dan weinig ruimte te spelen met andere zithoudingen.
We zijn inmiddels een paar maanden verder en m'n bestelde fiets is er helaas nog steeds niet en kan nog wel een aantal weken duren :(( Intussen heb ik mij wel verder ingelezen in het fenomeen geometrie en heb ook de geo van de Stereo 120 geprobeerd te vergelijken met die van andere trailfietsen zoals de Canyon Neuron en de Trek Top Fuel. Het valt op dat de Cube een vrij korte effecieve bovenbuis heeft. Op basis hiervan zou ik denken dat ik al snel een langere stuurpen nodig zou hebben dan bijv. bij de geometrie van de Canyon Neuron. Maar ik lees overal dat de trend juist is dat je beter een kortere stuurpen gebruikt voor betere controle. Wordt de Cube in maat L voor mij dan niet toch aan de korte kant?

Ik heb de vorige keren dat ik een Cube Stereo heb gehuurd een paar foto's geschoten. Voor mijn gevoel staat het zadel ook best wel hoog, oftewel steekt de zadelpen best wel ver uit de zitbuis ?

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je goed zat op de fiets op de foto vind ik de maat eigenlijk heel aardig. De stuurpen is al niet heel lang, in elk geval niet de 100mm (of meer) die vroeger gebruikelijk was.
Wat de zadelpen betreft, er staat meestal een streepje op de pen tot waar hij maximaal uitgetrokken mag worden. Dat moet je uiteraard respecteren, maar ook het frame heeft een minimale insteekdiepte van de pen nodig. Bij deze Cube zou ik zeggen dat de pen tot minimaal voorbij de onderste las van de bovenbuis moet komen (ik bedoel dan het platte onderste deel van de bovenbuis).

Wat wel speelt bij frames als dit, met een knik in de zitbuis: je hebt hier feitelijk twee manieren om de zitbuishoek aan te geven. De ene manier is de hoek waaronder de zadelpen staat, dat is echter niet de effectieve (werkelijke) zithoek. Daarvoor trek je een lijn van hart trapas naar hart zadelklem en die geeft de effectieve hoek weer.
Omdat de framebuis/zadelpen echter schuiner staat krijgt iemand met lange benen een flauwere zithoek dan iemand met korte benen en komt meer boven de achteras te zitten (hoe hoger het zadel, hoe flauwer de effectieve zithoek dus). Dat kàn een mindere gewichtsverdeling op de fiets tot gevolg hebben.
Het heeft echter ook tot gevolg dat voor een rijder met lange benen de afstand stuur-zadel sneller toeneemt dan bij een steiler staande zadelpen. Waardoor de fiets -zittend in het zadel- ook langer gaat aanvoelen.

Aan de andere kant, je hebt erop gereden en het gevoel wat je daarbij kreeg zegt eigenlijk meer dan een hoop getheoretiseer... Als jij het echt een fijn fietsje vond zit het denk ik wel goed, letterlijk en figuurlijk.

Mijn eigen ervaring/voorkeur: ik vind een wat compactere fiets prettiger rijden dan een hele lange. Die heeft wel voordelen als het steil en/of heel hard naar beneden gaat, maar op een compacter fietsje beweeg ik makkelijker over de fiets, die laat zich speelser rijden. Vind ik belangrijker dan het gedrag op die paar extreme afdalingen die ik per jaar tegenkom.
Let wel, compact is niet hetzelfde als veel te klein ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie