Klimmen met een LTHT

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Langdurig klimmen, dan ga ik er even vanuit dat dat over technisch niet lastige paden is. Schotter in de Alpen bijvoorbeeld.
Dan speelt geometrie amper een rol, afgezien van de zithoek en toptube lengte (want bepalend voor de zitpositie en daarmee ook voor hoe makkelijk je kracht levert).

Rolweerstand en gewicht tellen dan wel, maar als je dan een LTHT zou opbouwen met xc-bandjes en licht afmonteren klimt dat natuurlijk prima. Alleen lever je dan wel weer in tijdens de afdalingen ;-)

Tenzij je voor tijden rijdt (wedstrijden of zoiets) maakt het natuurlijk geen biet uit of je een uur of een uur en vijf minuten over zo een klim doet. Hoeveel plezier je uit je rit haalt is toch waar het om gaat? Dus kies de fiets waarmee je dat kunt optimaliseren, naar je eigen smaak. Ik zie iig geen reden om een LTHT te mijden als het om klimmen gaat.
Behalve dan voor een nog betere optie, een fully ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Neeeeee.... hij maakt hem gewoon :lol:

Foei Kermit!


Maar goed, adviseer dan wel een E-bike fully.... :winkie:
Een berggeit is er niks bij
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een LTHT klimt heel erg goed op de paden die je benoemd. De belangrijkste factor die bepalen hoe je fiets klimt op een schotterpad of asfalt zijn je banden. Veel LTHT's worden geleverd met behoorlijk plakkerig rubber en dat hakt er in. Daarna komt, afhankelijk van het stijgingspercentage, gewicht. Sommige XC fully's zijn zwaarder dan sommige LTHT's en vice versa. Uiteindelijk is een ultralichte hardtail (of een gravelracer..) het snelst.

Mijn persoonlijke mening is dat welke HT dan ook (al heeft hij 160mm) lekkerder klimt op schotterpaden dan welke fully dan ook. Maar goed, dat is persoonlijk en gaat om gevoel niet om gemeten snelheid. Wellicht dat een lockout zoals die vaak op XC fietsen zit dat kan oplossen.

Dus als je op de LTHT niet te gekke banden legt dan zal je weinig verschil maken met je huidige hardtail. Hooguit de kilo of 2 extra.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

kermit schreef: ma 2 augustus 2021, 11:43
Behalve dan voor een nog betere optie, een fully ;-)
Voor krachtoverdracht op klimmen dus geen fully adviseren, of moet hij dan met lockout naar boven :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn ervaring is juist dat een fully beter klimt, ook op schotter (ik klim/klom niet met maximale snelheid als doel).

Als ik de compressiedemping op de demper volledig dicht zette (zeg maar lockout) voelde ik de fiets bij elke kei omhoog komen om er overheen te rollen, met de vering gewoon open ging dat veel vloeiender. Bij de voorvork idem.

Ik heb ook een Talas vork gehad, die kon je op 100-120-140mm zetten door een knopje om te zetten. Het idee was met een kortere vork wat minder achterover te zitten wat op zich prettiger klimt. Maar als ik die vork op 100mm zette gaf me dat ook het gevoel dat hij taaier over de keien rolde dan met de volle veerweg.
Dus ik klom ook op schotter altijd met de vering open en de vork op 140mm :)
(140mm trailfully, 26" nog. Maar de ervaringen met een 29er met minder veerweg waren idem).

Als je een hardtail rijd die drie kg lichter is dan een fully klimt die wellicht prettiger, maar dat komt dan door de gewichtswinst en niet door het ontbreken van achtervering.

Op asfaltklims draaide ik de "lockout" voor en achter wel dicht, maar ook dan voelde de korte veerweg van de vork -vreemd genoeg- niet als een verbetering.

@Patrick, ik heb inmiddels zo'n 23 fietsvakanties in het hooggebergte achter de rug, race en mtb, met en zonder bagage, met klims van soms een hele ochtend aan een stuk (met 28kg achter je fiets schiet klimmen niet op :D ).
Twintig daarvan waren zonder "e", dus mijn ideeën m.b.t. klimmen zijn wel ergens op gebaseerd ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mijn LTHT is een 27,5 plus met 140mm vork en 2,8-3.0" banden. Klimmen gaat er heel prima mee, ik zou geen twijfels hebben.

De mooiste klim "meters" op de LTHT heb ik gemaakt op een trip naar de Ardennen. Op wat technischer, steiler klimwerk reed ik mijn makkers op 29er XC hardtails met RoRon en RaRalph banden naar huis en onderaan de afdalingen was het steevast wachten op de rest.

Op verbinding stukken, schotter en asfalt klimmetjes en het huisrondje in NL kan ik op de plus LTHT makklijk mijn normale positie in de rangorde houden. En voor wat het waard is, ik rijd al jaren elke week met deze mannen, die rangorde kennen we goed, en op schotter klimmen zijn er normaal gesproken een man of 3 eerder boven dan ik. En dat heeft meer met de vermogen/gewicht verhouding van de rijder te maken en of je een goede dag hebt dan met de bike.

En even om aan te geven hoe persoonlijk "ervaring" is,
Net als kermit heb ik een Talas gereden, ook een paar keer in de Alpen. Ik vond het inzakken van de vork in de klim juist een uitkomst, vooral als het een klim op een trail is. Met de vork 40mm ingezakt wordt de effectieve zithoek steiler en net al bij moderne LTHT geometrie werkt dat echt voor mij. Mijn bike had een 73gr zithoek en de voorkant laten zakken gaf een betere gewichtsverdeling in de klim. Ik kan druk op het voorwiel houden, beter sturen/meer controle over steps wortels en stenen. De nadelen die kermit beschrijft nooit gevoeld. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

FLOiAM schreef: zo 1 augustus 2021, 20:46 Afbeelding
Het vaste stuk van de droppers zijn ook goed afgemeten! :D.
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

Iedereen bedankt voor de respons, bijzonder hulpzaam!

Ik ben om, ik ga me oriënteren op een LTHT. Maximaal 140 mm veerweeg en niet te extreme bandjes. Levertijden zullen wel problematisch worden......nieuwe Trek Roscoe 9 vind ik er top uitzien. De XR4 banden vervangen voor XR3 en klaar is Kees.....

Of toch de Roscoe 7 pakken en direct een andere vork en remmetjes monteren......
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Of lekker zelf wat opbouwen ipv wachten 8)
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Canyon site komen ze met regelmaat kort beschikbaar, met korte levertijd. Een geannuleerde bestelling vermoed ik.

Zo heb ik een stoic3 gekocht (samen met een stel vrienden, blijkbaar was er een batch beschikbaar gekomen, 1 week levering na levering van de 3 zag ik de magische 4 beschikbaar. Ik ben nogal impulsief dus die was direct voor mij, 1 week later had ik hem thuis.
Shit Shed Builds 8)
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Dutch schreef: ma 2 augustus 2021, 21:55 Of lekker zelf wat opbouwen ipv wachten 8)
+1 staat volgens mij nog een hele mooie moxie te koop hier, ik zou het wel weten ( en nee ik heb geen aandelen )
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Volgens mij (bijna) niet meer :o
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Ik heb een Kona Honzo en die klimt netjes. Door de korte chainstays is het wel zaak dat je wat meer op de punt van je zadel gaat zitten.
Verder doet een ander tandwiel voorop ook veel. My 2 cents.
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

Waarschijnlijk gaat het toch de nieuwe Roscoe worden. Loop ik wel tegen het probleem aan welke maat te kiezen. De geo van de Superfly die ik nu heb wijkt nogal af van die van de Roscoe. Mijn huidige M/L past mij goed met een zadelhoogte van 77 cm en stuurpen van 7 cm. Juist ook omdat de stack en reach nogal verschillen twijfel ik dus. Is mijn redenering juist om het verschil tussen de effectieve bovenbuislengte en de reach als vergelijking te nemen? Hierdoor hef je dan het verschil in zitbuishoek op. Mijn lichaamslengte is 1.81 met relatief lange benen en een kort(minder flexibel=stijf :-D ) bovenlichaam.

Wat is jullie mening; een Roscoe M/L of toch een L?

Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er zijn eigenlijk te weinig gegevens. Beide stuurpen lengtes doen er toe, is er setback op de zadelpen en hoeveel spacers onder je stuurpen, rise van het stuur en heb je nog voorkeuren? Aan de andere kant, De zithoek verschilt mindr dan 1 graad tussen de twee bikes en ik ga ervan uit dat de LTHT max een 50mm stuurpen heeft.

In dat geval zou ik altijd voor de L gaan. 2cm lengte in de ETT is al weg met de kortere stuurpen, en elke spacer onder de pen brengt het stuur ook nog dichterbij. En voor het klimmen altijd een zero setback zadelpen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie