HT of Fully (XC/Marathon)?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
woodyma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 15:54

Hi allen,

Ik heb een aantal vragen over de aanschaf van een nieuwe MTB voor XC/Marathons. Mijn budget varieert nogal van 2500-5000 euro. Ik moet mezelf nog overtuigen van wat echt nodig is in deze orienterende fase, het is tenslotte veel geld. Ik woon in omgeving Arnhem/Nijmegen, dus veel technische trails met boomwortels en hoogteverschil.

1. Bij welk gewichtsverschil (of andere specs) weegt het zwaardere gewicht van een Fully op tov een Hardtail voor jullie?
Stel het moet een fully worden, volstaat 100mm veerweg?

Ik neig nu naar een hardtail met moderne geometrie (lange reach) met dropper post, omdat ik geloof dat 2kg gewichtsverschil (bij dezelfde prijs) te veel is. Kortweg, bergop ga ik meer winnen/genieten met 2kg gewichtsverschil dan dat ik bergaf en qua comfort aan het eind van de dag ga overhouden. Bijkomend voordeel is dat de bike simpel blijft, de afgelopen jaren heb ik nogal wat verhalen gehoord over kapotte achterveren.

2. Veel bikes worden nog met wielen met interne velgbreedte van 25mm aangeboden. Moet ik sowieso gaan voor een interne breedte van 30mm? Ik rijd met Fast trak 2.3 GRID banden.

3. Ik kijk nu naar hardtails met een moderne geometrie (lange reach). Daarnaast wil ik wel een stijve klasbak, maar weet ik dat ik ook aan het comfort moet denken ivm marathons. Ik heb relatief lange benen en korte armen. 1.87m. met binnenbeenlengte van 92cm. Trouwens, ik ben 30 jaar en weeg 75kg en MTB al zo'n 10 jaar. Ik rijd nu op een Rose Mr Big hardtail waar ik altijd erg tevreden over geweest ben, ervaring met fully's heb ik niet.

Ik kijk nu vooral naar Rose, Canyon en Radon, omdat ik van mening ben dat een goede bike ook afhankelijk is van een goede afmontage en dus voor prijs-kwaliteit ga. Bikes die ik nu overweeg (afhankelijk van 2022 model/levering):

Hardtails:
Rose Psycho Path 2: https://www.rosebikes.nl/rose-psycho-pa ... plash+Blue
Radon Jealous 9: https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... s-90-2021/
Canyon Exceed CF SLX 8: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FBK

Fully's:
Rose Trill Hill 4: https://www.rosebikes.nl/rose-thrill-hi ... iano+Black
Canyon CF SLX 9: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FRD

Ben benieuwd naar jullie meningen/ideeen/tips! :D
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Je zou eens moeten kunnen testrijden met een fully. Dat gewichtsverschil t.o.v. een gelijkaardige hardtail is echt verwaarloosbaar t.o.v. het voordeel van tractie en efficiënt klimmen op technisch terrein. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik na een rit van 80km en 2000hm frisser van een fully kom dan van mijn hardtail.

Met name in de winter is het onderhoud van een fully wel stuk lastiger vind ik persoonlijk. Daarom dat ik in de winter op een hardtail rondrij. Dan rij ik veel kortere afstanden (door het weer) en is zo'n hardtail dan weer perfect om in de modder rond te crossen.

En als ik puur op jouw inleiding iets mag aanbevelen: een fully met 120mm/120mm veerweeg ;).
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2176
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Waar ga je die Marathons rijden en wat is je rijstijl? Sta je veel tijdens het klimmen en of sprint je meestal vanuit een bocht?

Ik denk dat het verstandig is dat je zelf gaat proefrijden op de diverse modellen om te voorkomen dat je alleen advies krijgt van "ik rij al jaren een Fully" dus dat is voor jou ook de beste oplossing. Overigens is 25mm intern voor een Marathon fiets een prima breedte ivm. gewicht/ stijfheid.
woodyma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 15:54

Bedankt al voor jullie snelle replies.
Testen is wat ik zal doen indien mogelijk.

Mijn stijl: ik sta veel en zet ook veel aan. De bike mag best direct zijn en me uitdagen, zodat ik mezelf ook kan verbeteren. Sturen kan ik wel aardig, maar ik ben ook zeker niet super technisch aangelegd. Verder maak ik ook veel meters op mijn racer, dus ik fiets fanatiek. In de winter wel met name op de MTB en daarbuiten meer op de racefiets.
Het betreft marathons in NL/Belgie/Duitsland/Luxemburg.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zou eens XC fully en XC HT huren en testen op één van de leuke routes in NL testen. Dan hier keuze tussen maken en dan verder kijken.

Tevens zijn diverse fietsen die je aanhaalt in je TS niet beschikbaar (uitverkocht), zoals beide Canyon's en de Rose. En van alle is niet bekend of er nog voorraad komt en per wanneer. Verwacht dat deze niet meer op voorraad gaan komen... wachten tot 2022 modellen. in deze....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2176
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

woodyma schreef: do 29 juli 2021, 11:34 Mijn stijl: ik sta veel en zet ook veel aan. De bike mag best direct zijn en me uitdagen, zodat ik mezelf ook kan verbeteren. Sturen kan ik wel aardig, maar ik ben ook zeker niet super technisch aangelegd. Verder maak ik ook veel meters op mijn racer, dus ik fiets fanatiek. In de winter wel met name op de MTB en daarbuiten meer op de racefiets.
Het betreft marathons in NL/Belgie/Duitsland/Luxemburg.
Maar al Marathons gereden of ben je jezelf aan het voorbereiden? Waarom overweeg je een Fully? Kom je iets te kort in je oude fiets?

Al zou ik voor een BBC een andere keuze maken dan bv. een RDHF.

BBC; https://www.bartbrentjens-challenge.com
RDHF; http://www.rdhf.be/nl/
woodyma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 15:54

Meerdere marathons gedaan, echter jaren geleden door wat omstandigheden. Zowel de wat technischere rondom Malmedy of Echternach als bijv. BBC en schotterpaden marathons in Duitsland. De reden dat ik een fully overweeg is omdat het wellicht meer plezier oplevert, zowel op mijn thuis tracks als na 4 of 5 uur biken. Daarnaast is het wellicht wat toekomstbestendiger, voor als ik ooit in de alpen iets wil rijden. Tegelijkertijd lijkt dit zo ver weg dat ik ook gewoon eerst een nieuwe hardtail kan kopen en een paar jaar Benelux marathons ga rijden.
Op een hardtail ging dit mij prima af en dat is dus ook niet per se een reden om het af te serveren. Uiteindelijk waren het toch de benen en conditie die het aan het eind van de dag lieten afweten.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Voor twijfelaars tussen een HT of Fully mag een Trek Supercaliber niet ontbreken (Jolanda Neff presteert daar erg goed mee :lol: ).
Laatst gewijzigd door Dizer op do 29 juli 2021, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ging voor een snelle lichte XC/Marathonfully, tot 'down-country' fully.
Kan vanaf 100mm, tot pak en beet 110-120mm, zeker icm een moderne geometrie (is ook standaard, op de meest recente modellen) .
En dan inclusief een remote lockout: lekker voor als je staand bergop wil fietsen, of eens wilt sprinten, of lange makkelijke schotterklimmen voor de boeg hebt van een paar honderd hm. En met dropper, voor als het lekker technisch wordt.
Maar wil je een lichte, dan gaat dat natuurlijk wat kosten...

Zo'n Supercaliber zou ik zelf niet zo snel doen. Hij kan heel wat, zie Jolande Neff op de OS recent, maar: een lichte Supercaliber is errug duur, wil je een lichte goed afgemonteerde. Dan is zo'n Lux (van MvdP) alweer stukken goedkoper... maar die is dan weer relatief behoudend qua geo tov de overige race/marathonfully's. Maar die kan op de door jouw genoemde marathons nog prima uit de voeten, zeker met dropper (foutje van MvdP, rijden zonder?). Hoe zit het met de verkrijgbaarheid?
Een Orbea OIZ is ook goed, rel. licht en rel. goedkoop, bekijk die maar eens.
Specialized Epic, Scott Spark, Cannondale Scalpel, de BMC can Pidcock. Allemaal top, meer net als de Trek Supercaliber relatief erg duur voor wat je ervoor krijgt (magere afmontages, en daarmee niet zo licht).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Als ik dit zo lees dan lijk je mij iemand met een hoop ervaring. Je weet hoe je moet fietsen, hem aan gang moet houden en je bochten moet pakken. Kijk niet naar gewicht en ga voor die fully. Daar zal je uiteindelijk sneller mee zijn. Ik hou met mijn 14,8 kg fully op de technische (bochtige) stukken met gemak een 8kg hardtail (van meer dan 6k) bij. En als ik voorop rij en ik heb de ruimte dan word hij achter me steeds kleiner. Hij is een even ervaren rijder als ik en deinst ook nergens voor terug. Op de rechte stukken krijg ik het zwaar en moet ik hem soms laten gaan, maar daar zit ik ook niet voor op een Mtb. Tijdens het klimmen, als het vlak is, dan is ie eerder boven maar zodra er 1 boomwortel bij de hardtail tegenzit dan is dat verschil al weggenomen. Ik rij overigens 130/120mm.

En ohja, ik heb 2700 gram zware wielen. Die gaan er wel uit nog, dus ik ben benieuwd hoe dat straks met een set van ongeveer 1800 gram zal zijn.
Omdraaien kan altijd nog!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Het is de “onemilliondollarquestion” die alleen jij zelf voor jezelf kunt beantwoorden. En niemand anders :-q
Het komt m.i. neer op het opdoen van ervaring met beide fietsen. En aangezien je al goede ervaring met een HT hebt, kun je overwegen om nu te kiezen voor een FS. Je weet dat je keuze toch maar voor een aantal jaren geldt, bijna niemand rijdt een fiets van 15 jaar of ouder.

Ik heb ervaring met beide, en als je mij zou vragen wat is de ultieme fiets…………… :-q
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

TS heeft sinds juli niks meer geplaatst, hij zal wel een keuze hebben gemaakt.
Plaats reactie