Bikeadvies eerste Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Har77 schreef: vr 23 juli 2021, 12:26
Beter de 2021 Slash naast de Stumpie zetten.
Dit klopt niet echt. Als je het over de Stumpie Evo zou hebben heb je gelijk maar Specialized is met de normale Stumpie juist weer terug gegaan in veerweg dit jaar (en voor het 2022 model) . Er zit nu 140/130 mm veerweg op wat dus evenveel is als de Fuel van Trek. Qua geometrie is het wat slacker dan de Fuel maar lang niet zo slack (of zoveel reach) als de Slash. Dan kan je hem nog beter naast de Remedy zetten.

Ik vind wel dat de prijzen van de Stumpjumper echt door het dak zijn gegaan. De expert die ik heb is 1100 euro duurder geworden t.o.v. het 2018 model en in 2018 kreeg je er dan nog carbon wielen bij terwijl dat nu aluminium wielen zijn geworden. Maar goed, ik neem aan dit dit voor andere merken ook geldt nu de onderdelen zo schaars geworden zijn
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Misterelmo schreef: vr 23 juli 2021, 14:44

Ja dan gaan we uiteraard voor het flitsende kleurtje. Ben nu al1 wel nieuwsgierig naar die irrationele overwegingen die de afkeur veroorzaken?
Sorry, was hier niet op terug gekomen.
Even voor de algemeenheid, Speci maakt zeer goede fietsen (vriendin heeft er met plezier op 1 rondgereden voor lange tijd) maar ik vind ze altijd net niet flitsend genoeg ogen. En dat is natuurlijk smaak en puur persoonlijk. Vandaar mijn irrationele afkeur :-q
:bier:

Al wel een keuze gemaakt? Of wacht je nog of je ergens een testrit kan maken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn meer rationele afkeur zit 'm in hoe Specialized zich in de markt profileert.
Op typisch Amerikaanse wijze, met veel luidruchtig blabla :-{ En voor die blabla mag je als klant nog grif betalen ook.

Wat aan de kwaliteit van de fietsen overigens niets af doet, die is vaak prima.
Maar ja, dat is bij heel veel andere merken ook het geval...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Aangezien die Speci erbij staat kan/mag de Orange Stage Evo niet ontbreken.
Theoretisch 130/120 en minder veerweg dan de anderen maar in basis een zeer capabele fiets, en als je van Orange design houd is het ook een fiets die je met een biertje erbij jaren kunt blijven bewonderen :bier:
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

TS heeft het ook over garantie als belangrijke punt.
Uit ervaring weet ik dat dát bij Trek meer dan prima voor elkaar is.
Inmiddels ook wat ervaring met het Fuel EX 9.7/9.8 frame... simpelweg heerlijk. Speel maar robuust. Geeft bakken vertrouwen. Voor Nederland wat overkill wellicht, maar hé, wat maakt dat uit?!?!
Weet alleen niet wat TS met 'verouderde geo' bedoeld.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Misterelmo schreef: do 5 augustus 2021, 12:50 En zijn er nog mensen met ervaringen mbt de reactive vering. Ik lees daar verschillende ervaringen over. Het lijkt mij een prachtig systeem maar ik lees op forums en er is een filmpje op youtube met hele negatieve verhalen over de bottem out die snel zou plaats vinden.
Ik heb zelf een fuel ex 8 en ervaar eigenlijk nooit bottom out en ik doe er best gekke dingen mee. Ik zou alleen niet voor de trueshaft demper gaan aangezien die als ze wat hebben er geen onderdeel voor te krijgen is. Een fietsmaatje van mij wacht nu al 6 maanden op een airshaft. Verder is het een alleskunner. Heb er wel een extra wielset bij met banden die minder rolweerstand geven voor de xc rondjes.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Meegs schreef: do 5 augustus 2021, 15:13
Misterelmo schreef: vr 23 juli 2021, 14:44

Ja dan gaan we uiteraard voor het flitsende kleurtje. Ben nu al1 wel nieuwsgierig naar die irrationele overwegingen die de afkeur veroorzaken?
Sorry, was hier niet op terug gekomen.
Even voor de algemeenheid, Speci maakt zeer goede fietsen (vriendin heeft er met plezier op 1 rondgereden voor lange tijd) maar ik vind ze altijd net niet flitsend genoeg ogen. En dat is natuurlijk smaak en puur persoonlijk. Vandaar mijn irrationele afkeur :-q
:bier:

Al wel een keuze gemaakt? Of wacht je nog of je ergens een testrit kan maken?
Nee nog geen keuze gemaakt. Een testrit zou ik ideaal vinden, en ik heb geen haast. Door een fijn gesprek met de LBS afgelopen donderdag besloten om eerst eens te gaan praten met de jongens van Velometric (m'n oude fysio). Veel van mijn wensen zijn medisch gerelateerd. Ik wil graag een speels fietsje maar de vraag is wel of dit niet net teveel is. Ik knal nu ook met een Cube reaction met 100 mm veerweg in La Bresse bikepark naar beneden. (Al is dat niet bepaald confortabel en goed voor de fiets) M'n karakter en m'n gezondheid zitten elkaar nogal in de weg. Ik vind het heerlijk om mezelf op de pijnbank te leggen en veel te diep te gaan. Bij mijn lbs gaven ze aan dat het misschien juist negatief werkt om voor een teveel trail georientieerde geo te gaan omdat ik dan misschien teveel tegen de nadelen van de fiets ga vechten omdat ik toch wat te fanatiek ben en dus vanwege mijn gezondheid juist toch iets meer race geo moet kiezen. Ik ga nu eerst verder informeren om te kijken of we meer helder kunnen krijgen over mijn klachten na langere ritten en waar die vandaan komen zodat we die ook gericht op kunnen vangen. En vanaf daar weer verder.

Met de verouderde geo bedoel ik meer dat bijv. de stumpy meer de laatste trends volgt van longer en slacker. Maar de 'verouderde' geo is denk ik in mijn geval meer een voordeel. Deze week zag ik voor het eerst de nieuwe prijzen van Trek en ik moet zeggen dat de Fuel ex 9.7 nu wel heel duur begint te worden. Er is weer 300 euro bij op gekomen en dat begint me wel wat te gortig te worden. De garantie vind ik een groot voordeel maar voor zoveel verschil kan ik ook gewoon naar een cube of iets dergelijks kijken. Mocht daar dan wat mee zijn dat heb ik wss nog wel behoorlijk wat flappen bespaard waar ik dat mee kan opvangen.

De trueshaft daar was in na wat internetverhalen al iets op afgehaakt maar die komt ook pas vanaf de 9.8 en die is vanwege een te kort
aan heul veel knaken al afgevallen :lol:

Nou heel verhaal, bedankt voor alle tips, ik ben er nog niet helemaal uit dus zoals jullie lezen. Eerst de stap naar Velometric maar eens zetten.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die "race geo" bestaat niet meer!

Kijk naar de Epic Evo met zijn balhoofdhoek van 66 graden. Daar kan ook je lbs niet met droge ogen beweren dat ze dat bedoelen met "race geo". Dat argument gaat dus niet meer op.

Ik wil zelfs zover gaan door te stellen dat de gemiddelde trailbike met pakweg 130 mm speelser is dat de nieuwste generatie 'race bikes'. Hooguit de afstelling van de vering is bij xc stugger en voelt daardoor sneller aan. Maar die soepelere trailbike is bij vrijwel alles behalve een wedstrijd waarschijnlijk gewoon sneller en beter. Omdat je meer grip en controle hebt. En die kilogram meer gewicht van de fiets niet uitmaakt, tenzij je zelf perfect afgetraind bent. Maar zelfs dan, dat gewicht krijg je in functionaliteit terug, waar door je speelser kunt rijden: je kunt later remmen, lomper lanceren, harder de bocht in rammen (want krachtigere remmen, betere vering en zithouding en stijvere fiets, vork en wielen).


Daarbij denk ik dat veel rijders met een xc-bike die fiets spannender aan vinden voelen omdat ze dichter tegen de limiet van de fiets aanzitten, het wordt wat 'eng' op de grens, een grens die stukken dichterbij ligt dan bij een trailbike. Dat 'spannender' zou je inderdaad kunnen vertalen met 'speelser' en misschien is dat inderdaad wat een hoop rijders zoeken. Ook vanwege de befaamde uitspraak dat een trailbike het allemaal "te makkelijk maakt".
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Als je mag kiezen tussen een Fuel EX of een Stumpjumper dan denk ik dat de laatste wat vlotter is, en ook wat lichter. De Trek wellicht wat ruiger. Op Flowmountainbike.com staan erg goede/eerlijke reviews van beide fietsen en daar worden ze ook met elkaar vergeleken. Beide fietsen zijn top.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Een goede keuze om bij Velometric langs te gaan. Dan kun je daarna gerichter en "rationeler" een voor jouw goede keuze maken.

:-q
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Lars TB schreef: za 7 augustus 2021, 21:50 Die "race geo" bestaat niet meer!

Kijk naar de Epic Evo met zijn balhoofdhoek van 66 graden. Daar kan ook je lbs niet met droge ogen beweren dat ze dat bedoelen met "race geo". Dat argument gaat dus niet meer op.

Ik wil zelfs zover gaan door te stellen dat de gemiddelde trailbike met pakweg 130 mm speelser is dat de nieuwste generatie 'race bikes'. Hooguit de afstelling van de vering is bij xc stugger en voelt daardoor sneller aan. Maar die soepelere trailbike is bij vrijwel alles behalve een wedstrijd waarschijnlijk gewoon sneller en beter. Omdat je meer grip en controle hebt. En die kilogram meer gewicht van de fiets niet uitmaakt, tenzij je zelf perfect afgetraind bent. Maar zelfs dan, dat gewicht krijg je in functionaliteit terug, waar door je speelser kunt rijden: je kunt later remmen, lomper lanceren, harder de bocht in rammen (want krachtigere remmen, betere vering en zithouding en stijvere fiets, vork en wielen).


Daarbij denk ik dat veel rijders met een xc-bike die fiets spannender aan vinden voelen omdat ze dichter tegen de limiet van de fiets aanzitten, het wordt wat 'eng' op de grens, een grens die stukken dichterbij ligt dan bij een trailbike. Dat 'spannender' zou je inderdaad kunnen vertalen met 'speelser' en misschien is dat inderdaad wat een hoop rijders zoeken. Ook vanwege de befaamde uitspraak dat een trailbike het allemaal "te makkelijk maakt".
Waarom geldt dit niet bij wedstrijden?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Misterelmo schreef: za 7 augustus 2021, 21:33
Meegs schreef: do 5 augustus 2021, 15:13

Sorry, was hier niet op terug gekomen.
Even voor de algemeenheid, Speci maakt zeer goede fietsen (vriendin heeft er met plezier op 1 rondgereden voor lange tijd) maar ik vind ze altijd net niet flitsend genoeg ogen. En dat is natuurlijk smaak en puur persoonlijk. Vandaar mijn irrationele afkeur :-q
:bier:

Al wel een keuze gemaakt? Of wacht je nog of je ergens een testrit kan maken?
Nee nog geen keuze gemaakt. Een testrit zou ik ideaal vinden, en ik heb geen haast. Door een fijn gesprek met de LBS afgelopen donderdag besloten om eerst eens te gaan praten met de jongens van Velometric (m'n oude fysio). Veel van mijn wensen zijn medisch gerelateerd. Ik wil graag een speels fietsje maar de vraag is wel of dit niet net teveel is. Ik knal nu ook met een Cube reaction met 100 mm veerweg in La Bresse bikepark naar beneden. (Al is dat niet bepaald confortabel en goed voor de fiets) M'n karakter en m'n gezondheid zitten elkaar nogal in de weg. Ik vind het heerlijk om mezelf op de pijnbank te leggen en veel te diep te gaan. Bij mijn lbs gaven ze aan dat het misschien juist negatief werkt om voor een teveel trail georientieerde geo te gaan omdat ik dan misschien teveel tegen de nadelen van de fiets ga vechten omdat ik toch wat te fanatiek ben en dus vanwege mijn gezondheid juist toch iets meer race geo moet kiezen. Ik ga nu eerst verder informeren om te kijken of we meer helder kunnen krijgen over mijn klachten na langere ritten en waar die vandaan komen zodat we die ook gericht op kunnen vangen. En vanaf daar weer verder.

Met de verouderde geo bedoel ik meer dat bijv. de stumpy meer de laatste trends volgt van longer en slacker. Maar de 'verouderde' geo is denk ik in mijn geval meer een voordeel. Deze week zag ik voor het eerst de nieuwe prijzen van Trek en ik moet zeggen dat de Fuel ex 9.7 nu wel heel duur begint te worden. Er is weer 300 euro bij op gekomen en dat begint me wel wat te gortig te worden. De garantie vind ik een groot voordeel maar voor zoveel verschil kan ik ook gewoon naar een cube of iets dergelijks kijken. Mocht daar dan wat mee zijn dat heb ik wss nog wel behoorlijk wat flappen bespaard waar ik dat mee kan opvangen.

De trueshaft daar was in na wat internetverhalen al iets op afgehaakt maar die komt ook pas vanaf de 9.8 en die is vanwege een te kort
aan heul veel knaken al afgevallen :lol:

Nou heel verhaal, bedankt voor alle tips, ik ben er nog niet helemaal uit dus zoals jullie lezen. Eerst de stap naar Velometric maar eens zetten.
Als je bij 12gobike langs gaat krijg je standaard 20 tot 25% korting. Ik kreeg destijds 700,- korting op een fiets van 3200,-
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Sabai schreef: ma 9 augustus 2021, 18:05
Misterelmo schreef: za 7 augustus 2021, 21:33

Nee nog geen keuze gemaakt. Een testrit zou ik ideaal vinden, en ik heb geen haast. Door een fijn gesprek met de LBS afgelopen donderdag besloten om eerst eens te gaan praten met de jongens van Velometric (m'n oude fysio). Veel van mijn wensen zijn medisch gerelateerd. Ik wil graag een speels fietsje maar de vraag is wel of dit niet net teveel is. Ik knal nu ook met een Cube reaction met 100 mm veerweg in La Bresse bikepark naar beneden. (Al is dat niet bepaald confortabel en goed voor de fiets) M'n karakter en m'n gezondheid zitten elkaar nogal in de weg. Ik vind het heerlijk om mezelf op de pijnbank te leggen en veel te diep te gaan. Bij mijn lbs gaven ze aan dat het misschien juist negatief werkt om voor een teveel trail georientieerde geo te gaan omdat ik dan misschien teveel tegen de nadelen van de fiets ga vechten omdat ik toch wat te fanatiek ben en dus vanwege mijn gezondheid juist toch iets meer race geo moet kiezen. Ik ga nu eerst verder informeren om te kijken of we meer helder kunnen krijgen over mijn klachten na langere ritten en waar die vandaan komen zodat we die ook gericht op kunnen vangen. En vanaf daar weer verder.

Met de verouderde geo bedoel ik meer dat bijv. de stumpy meer de laatste trends volgt van longer en slacker. Maar de 'verouderde' geo is denk ik in mijn geval meer een voordeel. Deze week zag ik voor het eerst de nieuwe prijzen van Trek en ik moet zeggen dat de Fuel ex 9.7 nu wel heel duur begint te worden. Er is weer 300 euro bij op gekomen en dat begint me wel wat te gortig te worden. De garantie vind ik een groot voordeel maar voor zoveel verschil kan ik ook gewoon naar een cube of iets dergelijks kijken. Mocht daar dan wat mee zijn dat heb ik wss nog wel behoorlijk wat flappen bespaard waar ik dat mee kan opvangen.

De trueshaft daar was in na wat internetverhalen al iets op afgehaakt maar die komt ook pas vanaf de 9.8 en die is vanwege een te kort
aan heul veel knaken al afgevallen :lol:

Nou heel verhaal, bedankt voor alle tips, ik ben er nog niet helemaal uit dus zoals jullie lezen. Eerst de stap naar Velometric maar eens zetten.
Als je bij 12gobike langs gaat krijg je standaard 20 tot 25% korting. Ik kreeg destijds 700,- korting op een fiets van 3200,-
Was dat niet pre corona?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

I_do schreef: ma 9 augustus 2021, 18:59
Sabai schreef: ma 9 augustus 2021, 18:05

Als je bij 12gobike langs gaat krijg je standaard 20 tot 25% korting. Ik kreeg destijds 700,- korting op een fiets van 3200,-
Was dat niet pre corona?
Dat wel maar 20 % is nog steeds mogelijk gewoon even onderhandelen. Een fietsmaatje heeft er pas nog een fiets gekocht en kreeg het ook. Ze zijn daar grootverkopers dus willen zoveel mogelijk omzet draaien. Maar je houd wel dezelfde garantie voorwaarden als bij de lokale lbs.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Sabai schreef: ma 9 augustus 2021, 20:09
I_do schreef: ma 9 augustus 2021, 18:59

Was dat niet pre corona?
Dat wel maar 20 % is nog steeds mogelijk gewoon even onderhandelen. Een fietsmaatje heeft er pas nog een fiets gekocht en kreeg het ook. Ze zijn daar grootverkopers dus willen zoveel mogelijk omzet draaien. Maar je houd wel dezelfde garantie voorwaarden als bij de lokale lbs.
In dat geval bedankt voor de tip :-q
Plaats reactie