(Budget) fully in tijden van schaarste

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Yo bikers,

Ik zou graag wat advies willen m.b.t. het aanschaffen van een nieuwe fiets voor mij en mijn vriendin, twee nieuwe fietsen dus.

Ik (1.71m) heb begin 2020 mijn eerste mtb aangeschaft bij Mantel, een Cube Attention SL 2019. Op zich een prima fiets. maar deze is net te groot en lomp. Ook word ik gek van de 2x9 versnellingen. Zelf BMX ik fanatiek, en heb ik behoefte aan een speelse en behendige fiets waar ik lekker jumpjes mee kan doen op routes binnen Nederland (en in de toekomst misschien buitenland). Mijn vriendin (1.76m) fietst op een Gary Fisher Aquila uit 1998. Ze krijgt snel last van haar nek/schouders, en het feit dat deze fiets te klein is helpt niet mee.

Voor mijn vriendin is een full-suspension denk ik een must i.v.m. rijcomfort. Zelf wil ik ook een fully, maar een goede hardtail voor minder geld is ook aantrekkelijk. Ons budget is zo'n €1500~2250 per fiets.

Ik heb zelf al gekeken naar wat opties, maar ik schrik echt van de marktontwikkeling t.o.v. toen ik mijn Cube kocht. Tweedehands fietsen gaan voor bijna nieuwprijs, en van de merken die hun 2022 lijn bekend hebben gemaakt zijn alle interessante fietsen zo'n 20% (!) duurder dan de 2021 versie. Goed oriënteren lijkt mij daarom verstandig. Ik heb zelf de volgende fietsen gevonden:

1. Scott Spark 960 - €2300 (2021) / € 2900 (2022)
Speelse trail fully die voor ons allebei interessant is. Kwam erg goed uit de test zag ik, maar de 2022 variant is ruim boven budget, jammer.

2. Radon SKEEN TRAIL AL 8.0 - €1999 (2021) / ???? (2022)
2021 model is ruim binnen budget. Heb op dit forum veel positiefs gelezen over Radon. Naar mijn idee is deze zelfs beter dan de Spark 960, maar misschien verkijk ik mij?

3. Giant Stance 29 1 of 2 - €1749/€1949 / ???? (2022
Lekker goedkoop, maar misschien gaat het ten kostte van andere specs? Vind het zelf moeilijk in te schatten

4. Radon Cragger 8.0 - €1850 (2021) / ???? (2022)
Gelikte hardtail met SLX componenten. Ook erg licht ondanks dat het frame van alu is.

Wat raden jullie aan? En naar wat voor geo/specs moet ik kijken voor een speelse fiets (zoals een BMX)? :P

PS. Aangezien ik nogal eens leip doe denk ik dat een carbon frame het niet waard is, gezien hoe kwetsbaar die zijn :lol:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wat betreft geo kunnen anderen je beter adviseren.
Beschikbaarheid is wel een hot item.
Die Radon is zo ik kan zien uitverkocht, geen idee of deze weer terug komt.
Ik zat hiervoor op de site van Bike Discount te kijken, daar kwam ik wel deze tegen.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .8-1133776
Deze is beschikbaar en binnen het budget. (maat m, wel even nakijken of deze goed is voor je)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

En de welbekende Cube Stereo's wellicht?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Bedankt voor de snelle reacties!

Vergeten te noemen in mijn TS-post, wij willen pas in September of later fietsen aanschaffen. Er is geen haast, we kunnen prima wachten totdat alle 2022 modellen beschikbaar zijn.
massen schreef: di 13 juli 2021, 13:51 ...
Inderdaad binnen budget, maar deze weegt 15.6kg. Zo'n gewicht is echt een afknapper helaas, de Radon Skeen weegt 2kg minder :/
Mad Wally schreef: di 13 juli 2021, 15:47 ...
Oeh, ja , de Stereo 120 Pro of Race zien er ook interessant uit. Is de Race de extra prijs waard? Alleen jammer dat deze ook 1kg zwaarder is dan de Skeen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ChapDDR schreef: di 13 juli 2021, 11:19 PS. Aangezien ik nogal eens leip doe denk ik dat een carbon frame het niet waard is, gezien hoe kwetsbaar die zijn :lol:
Carbon is niet kwetsbaar. Sterker nog, het is vaak beter te repareren dan alu.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ChapDDR schreef: di 13 juli 2021, 16:09 Bedankt voor de snelle reacties!

Vergeten te noemen in mijn TS-post, wij willen pas in September of later fietsen aanschaffen. Er is geen haast, we kunnen prima wachten totdat alle 2022 modellen beschikbaar zijn.
massen schreef: di 13 juli 2021, 13:51 ...
Inderdaad binnen budget, maar deze weegt 15.6kg. Zo'n gewicht is echt een afknapper helaas, de Radon Skeen weegt 2kg minder :/
Mad Wally schreef: di 13 juli 2021, 15:47 ...
Oeh, ja , de Stereo 120 Pro of Race zien er ook interessant uit. Is de Race de extra prijs waard? Alleen jammer dat deze ook 1kg zwaarder is dan de Skeen.
Gewicht op websites hoef niet de waarheid te zijn.

Stereo 120 is een fijne mtb, maar ja ik ben dan ook bevooroordeeld want er hangt er een in mijn schuur :wink:
Overigens zo speels/ wendbaar als een bmx is een mtb niet…
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vergelijkbaar met de Cragger heb je ook nog deze: https://silverbackbikes.de/products/sla ... 0707534999

Silverback heeft ook fullies. https://silverbackbikes.de/products/stratos-al-1
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als je in september een fiets wilt aanschaffen reken er dan op dat je geen 2021 model kunt krijgen.
Voorheen was het geval dat je dan mooie deals kon maken op de oude modellen. (ja, in september hebben de meeste hun 2022 in de winkel staan)
Nu is er een te kort aan fietsen en reken in september ook op meerdere maanden (zo niet half jaar) levertijd.

Het gewicht klopt vaak niet. kijk naar afmontage en dergelijke, er zal heus geen 2 kg verschil zijn in het gewicht van de frames.
Banden kunnen zo maar een kg schelen.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

massen schreef: di 13 juli 2021, 13:51 Wat betreft geo kunnen anderen je beter adviseren.
Beschikbaarheid is wel een hot item.
Die Radon is zo ik kan zien uitverkocht, geen idee of deze weer terug komt.
Ik zat hiervoor op de site van Bike Discount te kijken, daar kwam ik wel deze tegen.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .8-1133776
Deze is beschikbaar en binnen het budget. (maat m, wel even nakijken of deze goed is voor je)
Ja is wel een heel mooi uitgeruste fiets voor dat geld ! lichtere bandjes en mischien een keer een lichter wielset ?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De Skeen Trail 8.0 had ik ook al mijn oog op laten vallen. Voor mijn gebruik (XC+) een meer dan capabele fiets.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Canyon Neuron zou ook op je lijstje kunnen. Mijn vrouw had 'm binnen 4 weken binnen (AL7). Echte een gaaf ding en prima waar voor je geld.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Precies Neuron 7 in AL gewoon te bestellen nu in maat M en L. Leverbaar in september dat wel.

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY

Ik denk wel dat de 2022 modellen allemaal weer een stukje duurder gaan zijn met vergelijkbare afmontage. Iets met schaarste en grote vraag :wink:
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

ChipmunkNL schreef: do 15 juli 2021, 09:44 ...

Ik denk wel dat de 2022 modellen allemaal weer een stukje duurder gaan zijn met vergelijkbare afmontage. Iets met schaarste en grote vraag :wink:
Ja, hier ben ik dus ook bang voor. Ook de hoofdreden waarom ik dit topic ben gestart. De 20% prijstoename van de Scott Spark 960 van 2021 naar 2022 beloofd niet veel goeds...

De Neuron 2021 ziet er iig goed uit, 2400eu voor een fully met SLX afmontage en fox vork/demper. Ik denk dat ik deze ga voorleggen aan mijn vriendin. Zelf neig ik eerder naar de Radon Skeen Trail of Radon Cragger 8.0, maar de vraag is wat die aankomend jaar gaan kosten...

Worst-kaas scenario wordt het volgende jaar een Cube Stereo...
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Nou, de Canyon is niet meer te bestellen... Jammer
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

dat is jammer inderdaad. In deze tijden heb je helaas niet meer de luxe om even af te wachten. Op de canyon site komt nog wel eens onverwacht voorraad vrij. Indien mogelijk meteen bestellen. . Annuleren kan altijd nog :wink:

Neuron 6 is wel te bestellen Maar ik ben geen fan van de vork die daar op zit. Rockshox Judy Silver met 30mm poten...beetje mager. En de Shimano MT200 remmen. Zijn ook wat mager. Dan komt de 7 toch met aardig wat beter materiaal. Maar goed. Het is te doen ;)
Plaats reactie