(Budget) fully in tijden van schaarste

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

ChipmunkNL schreef: ma 19 juli 2021, 11:20 dat is jammer inderdaad. In deze tijden heb je helaas niet meer de luxe om even af te wachten. Op de canyon site komt nog wel eens onverwacht voorraad vrij. Indien mogelijk meteen bestellen. . Annuleren kan altijd nog :wink:

Neuron 6 is wel te bestellen Maar ik ben geen fan van de vork die daar op zit. Rockshox Judy Silver met 30mm poten...beetje mager. En de Shimano MT200 remmen. Zijn ook wat mager. Dan komt de 7 toch met aardig wat beter materiaal. Maar goed. Het is te doen ;)
Toevallig was de Neuron 7 WMN in haar maat leverbaar (als enige), dus meteen besteld. Allemaal goed gekomen dus, en mevrouw heeft binnenkort een toffe fiets. Bedankt voor alle hulp!
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

:-q

Dat is 1 😉
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Ben op ouderlijk bezoek en heb deze gespot op mp: een Vitus Sentier VR voor €900
https://link.marktplaats.nl/m1731122754 ... ialbuttons

Is dit wat t.o.v. mijn Cube Attention SL? Ik weet niet of Sram SX beter is dan Deore? Of kan ik beter wachten op een nieuwe Canyon Stoic 4 / Radon Cragger 8.0?

P.s. de Neuron 7 WMN bevalt enorm goed!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ChapDDR schreef: zo 1 augustus 2021, 18:00 Ben op ouderlijk bezoek en heb deze gespot op mp: een Vitus Sentier VR voor €900
https://link.marktplaats.nl/m1731122754 ... ialbuttons

Is dit wat t.o.v. mijn Cube Attention SL? Ik weet niet of Sram SX beter is dan Deore? Of kan ik beter wachten op een nieuwe Canyon Stoic 4 / Radon Cragger 8.0?
Je link geeft een fiets van € 1150 en niet voor € 900. Met 27,5 wielen is het toch een andere fiets dan fietsen met 29 inch banden. Een fiets die slechts 50 km heeft gereden klinkt als 'de auto heeft altijd binnen gestaan' van een 2e hands autoverkoper; wie koopt er nou een fiets om er maar 50 km mee te rijden? (Of het moet echt een rotding zijn; met de banden die er nu op zitten kom je overigens niet heel snel vooruit; ze hebben wel veel grip).
Er zijn mensen die SRAM SX direct vervangen door NX (derailleur en shifter vervangen; de rest is gelijk; upgrade is niet heel duur, maar vraagt wel om stelwerk). Dus nee, SX is niet beter dan Deore (daar zie ik mensen dit niet zo snel doen).
Bij VITUS nieuw moet je goed kijken of hij al uit de EU komt. Moet je het zelf importeren uit het VK: invoerrechten, BTW, etc.?
BREXIT zorgt dat Britse fietsen qua prijs minder aantrekkelijk zijn geworden.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

TenZNL schreef: di 13 juli 2021, 16:20
ChapDDR schreef: di 13 juli 2021, 11:19 PS. Aangezien ik nogal eens leip doe denk ik dat een carbon frame het niet waard is, gezien hoe kwetsbaar die zijn :lol:
Carbon is niet kwetsbaar. Sterker nog, het is vaak beter te repareren dan alu.
Niet kwetsbaar is dan wel.een breed begrip. Ts geeft aan graag gekkigheid uit te halen. Met carbon kan er onderhuids wat mis gaan zonder dat je het ziet aan het opp. vl. Daar heeft alu geen last van. Daar heb je dan zichtbare schade, niet leuk, wel duidelijk.

En beter te repareren heb ik na verschillende intervieuws met mensen die het moeten weten grote twijfels bij.

Het wordt gedaan maar allen geven aan dat de sterkte en stijfheid van het oorspronkelijke product niet meer te evenaren zijn.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als het een M was kon het misschien wel wat zijn naar het geld. Een S is voor jou te klein.

Bike voor je dame heb je mooi vlot geregeld iig.
ChapDDR schreef: zo 1 augustus 2021, 18:00 Ben op ouderlijk bezoek en heb deze gespot op mp: een Vitus Sentier VR voor €900
https://link.marktplaats.nl/m1731122754 ... ialbuttons

Is dit wat t.o.v. mijn Cube Attention SL? Ik weet niet of Sram SX beter is dan Deore? Of kan ik beter wachten op een nieuwe Canyon Stoic 4 / Radon Cragger 8.0?

P.s. de Neuron 7 WMN bevalt enorm goed!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dutch schreef: ma 2 augustus 2021, 08:43
TenZNL schreef: di 13 juli 2021, 16:20
Carbon is niet kwetsbaar. Sterker nog, het is vaak beter te repareren dan alu.
Niet kwetsbaar is dan wel.een breed begrip. Ts geeft aan graag gekkigheid uit te halen. Met carbon kan er onderhuids wat mis gaan zonder dat je het ziet aan het opp. vl. Daar heeft alu geen last van. Daar heb je dan zichtbare schade, niet leuk, wel duidelijk.

En beter te repareren heb ik na verschillende intervieuws met mensen die het moeten weten grote twijfels bij.

Het wordt gedaan maar allen geven aan dat de sterkte en stijfheid van het oorspronkelijke product niet meer te evenaren zijn.
Ik was wat kort voor de kar maar uiteraard in vergelijking met alu. Alu is veel zachter en brosser, daarbij is carbon vele malen sterker en taaier bij gelijke dikte.

Tuurlijk als het kapot is, is het kapot en zal bij reparatie (indien mogelijk) de originele sterkte niet gehaald worden. Je kan jezelf wel afvragen wat een alu frame in zo'n geval zou doen want alu is helemaal niet te repareren.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Bij gelijke dikte, maar dat is het vaak niet.
Te weinig kaas van beiden gegeten, en er zijn ook teveel variabelen tussen merken en verwerkingen.

Puur gevoelsmatig vind ik staal of alu prettiger omdat je dat zelf kunt inspecteren naar een redelijke klapper.

Maar daarin geld, zoveel mensen zoveel wensen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dutch schreef: ma 2 augustus 2021, 12:08 Bij gelijke dikte, maar dat is het vaak niet.
Nee maar als ik het klassieke filmpje van Santa Cruz bekijk dan heb ik meer vertrouwen in de impact op een carbon frame dan een alu. Maar goed, alles kan kapot. Ik denk alleen dat je bij normaal lomp gebruik erg veel meer moeite moet doen om een goed carbon frame te slopen tov alu.

En ja, dit is specifiek Santa Cruz, geen idee hoe de andere grote merken hier presteren. En een noname Ali-frame zal deze tests wrs niet halen :)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Juist die laatste zin van jou is hierin bepalend. In de prijsklasse van ts past geen Yeti / Santa Cruz etc frame :lol:
Daarbij is dit een test op destructie. Daarvoor hoor je al het frame de-lamineren. Echter zie je er nog niks aan.
Goed carbon kan veel hebben.

Youtube:
How are carbon fiber bikes Made Look cycle
Is hierin een mooie, heldere uitleg over het verschil in sterkte bij bepaalde opbouw aan lagen. Niet eenvoudig
TenZNL schreef: ma 2 augustus 2021, 17:28
Dutch schreef: ma 2 augustus 2021, 12:08 Bij gelijke dikte, maar dat is het vaak niet.
Nee maar als ik het klassieke filmpje van Santa Cruz bekijk dan heb ik meer vertrouwen in de impact op een carbon frame dan een alu. Maar goed, alles kan kapot. Ik denk alleen dat je bij normaal lomp gebruik erg veel meer moeite moet doen om een goed carbon frame te slopen tov alu.

En ja, dit is specifiek Santa Cruz, geen idee hoe de andere grote merken hier presteren. En een noname Ali-frame zal deze tests wrs niet halen :)
Laatst gewijzigd door Dutch op ma 2 augustus 2021, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat zei jij ook al.
Maar het punt dat ik probeer te maken is dat zelfs een gemiddeld carbon frame meer kan hebben dan alu*.

*Ontwerpfouten daargelaten
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

TenZNL schreef: ma 2 augustus 2021, 17:42 Dat zei jij ook al.
Maar het punt dat ik probeer te maken is dat zelfs een gemiddeld carbon frame meer kan hebben dan alu*.

*Ontwerpfouten daargelaten
Zonder momentsleutel iets aandraaien kan bij aluminium, niet bij carbon.
Stuur tegen je bovenhuis.
Omvallen fiets op een rotsje.
Carbon is ongeschikt voor rouwdouwers. Alleen geschikt voor mensen die heel verantwoordelijk met hun spullen omgaan.
Voor de echte rouwdouwers is een stalen singlespeed vermoed ik de beste optie.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

De echte lompelijnen rijders bakken hun eigen fiets in elkaar heb ik begrepen :lol:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

https://www.decathlon.nl/p/mtb-all-moun ... mc=8641873

Misschien niet de eerste fully die bij je opkomt. Maar een prima afmontage voor Nederland en is gelijk leverbaar.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Een frame zonder geo tabel.... ik ging er met een bocht omheen.
En daarbij, een fully van 1300,00 kan echt niet veel waard zijn op lange termijn
Plaats reactie