Mtb kopen via webshop in Duitsland?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Rachèl76
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 juli 2021, 14:05

Hallo allemaal,
ik heb een vette Specialized mtb gezien op een duitse webshop, woon zelf in NL...
Iemand een idee hoe dat zit met garantie? En als er iets met die fiets is kan ik dan hier in NL naar een Specialized dealer gaan om m te laten maken?
Is het aan te raden een mtb te kopen via een website in het buitenland?

Al vast dank voor t antwoord!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Garantie wordt verleend door de winkel waar je je fiets gekocht hebt. Ongeacht of dat een Duitse webshop is of een Nederlandse fietsenzaak
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Rachèl76 schreef: zo 4 juli 2021, 14:14 Hallo allemaal,
Is het aan te raden een mtb te kopen via een website in het buitenland?

Al vast dank voor t antwoord!
Er zijn hele volksstammen die in het buitenland via webshops een fiets kopen, als jij daar een mooie gezien hebt waarom dan niet :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zowel in Nederland als Duitsland geldt hetzelfde Europese consumentenbeschermingsrecht.

Bij webshops geldt natuurlijk wel (zowel in Nederland als Duitsland) dat het verstandig is te kijken wie er achter zit.

Je kan even kijken naar ervaringen met de webshop in het Webwinkels en koopjes onderdeel van het forum: viewforum.php?f=22
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er vanuit gaande dat het een bonafide webshop is kun je daar gerust bestellen.
Maar alles wat je normaliter met je plaatselijke fietsenmaker zou afhandelen moet dan wel met die Duitse winkel gebeuren en dat kan onhandig zijn. Portokosten en lang wachten...
Garantie gevallen zijn ook omslachtiger. Bij een goede shop wordt dat heus wel goed afgehandeld, maar het is gewoon meer gedoe.

Zijn er verder geen problemen is er natuurlijk niets aan de hand. Wil je wat aan je fiets laten doen bij een Specialized dealer in NL betaal je daar gewoon de normale kosten voor, je hebt de fiets niet bij Specialized gekocht maar bij een specifieke winkel.

Dat gezegd hebbende, in de loop der jaren heb ik vier of vijf (ben de tel ff kwijt...) complete fietsen bij buitenlandse shops (D en GB) gekocht en minstens tien frames... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

bert l. schreef: zo 4 juli 2021, 16:52 Garantie wordt verleend door de winkel waar je je fiets gekocht hebt. Ongeacht of dat een Duitse webshop is of een Nederlandse fietsenzaak
Klopt normaal gesproken zeker!

Maar;

Specialized biedt wereldwijde garantie aan. Ik heb de Duitse voorwaarden doorgescrolled en daar hebben ze het erover dat je naar de dichtsbijzijnde geautoriseerde dealer kunt gaan. Dus ook in Nederland als ik het zo snel lees.

TS: wil je het zeker weten, zoek dan even contact met Specialized.

https://media.specialized.com/support/c ... _ch-de.pdf

Val je buiten deze voorwaarden dan zul je jezelf inderdaad moeten richten tot de verkopende partij. Of dan de Duitse of Nederlandse regels gelden ligt aan de shop. Is deze duidelijk op Nederland gericht? Dan gelden de NL-regels. Is het overduidelijk dat de shop alleen maar op Duitsland gericht is? Dan geldt het Duitse consumentenrecht.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Je kan prima een fiets kopen uit het buitenland. Maar mi wel alleen als je zelf iig de meeste sleutelhandelingen zelf kan doen.

Als je bv voor je derailleur af te stellen naar de fietsenmaker zou gaan, dan zou ik het niet doen. Meesten zijn ook (terecht) niet happig om bij een andere dealer gekocht spul te onderhouden en al helemaal niet als dat in garantie zou moeten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Garantie is een ding, dan is er echt iets kapot.
Maar service, zoals even terug gaan omdat er een rammeltje in de fiets zit of iets dergelijks, dat gaat een NL shop niet snel gratis voor je doen denk ik. En begrijpelijk, service verleen je voornamelijk aan je eigen klanten of omdat je hoopt daarmee iemand klant te laten worden.

Dus inderdaad, als je twee linkerhanden hebt zou ik wat terughoudender zijn met kopen in het buitenland dan wanneer je veel zelf kunt oplossen/afstellen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is het een Specialized met een Brain? Die zou ik namelijk altijd bij een fietsenmaker op loopafstand aanschaffen. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: ma 5 juli 2021, 13:29 Is het een Specialized met een Brain? Die zou ik namelijk altijd bij een fietsenmaker op loopafstand aanschaffen. :winkie:
Precies.
Ik las Specialized en dacht meteen Epic en Brain ! :-{
Die dingen gaan 1x per 3 maanden kapot en dan wil je iemand in de buurt die dat (kostenloos) voor je "oplost".
Tussen " " want een oplossing is er niet, het is pappen en nathouden.
Maar iedere 3 maanden je hele fiets, of je demper, heen en weer sturen is onhandig.
Iedere andere fiets kan je gerust in D bestellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rachèl76
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 juli 2021, 14:05

:-D Jaaaa ik ben hier nieuw en na deze vraag was mijn aandacht verdwenen omdat ik via MP een supertoffe Specialized Stumpjumper Alloy heb gekocht, ondertussen wel wat aan veranderd uiteraard:)

Excuus!
Iedereen dank voor de moeite om een reactie achter te laten,
Laat, maar beter laat dan nooit;)
Plaats reactie