Keuze stress cube

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
D1SFUNCT10N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 19:48

Hallo mede bikers,

Na jaren niet meer gefiets te hebben nu het toch weer willen oppakken.
Mijn laatste fiets was een Scott maat M maar dit is al 6 jaar geleden !

Dus eerst wat rond wezen neuzen op internet en daar een paar opties gevonden hiermee naar de winkel gegaan en optie 2 was werd het; de Cube reaction c:62 pro.

Helaas nada fietsen in de winkel om te passen.

Er werd mij een 19inch geadviseerd een L dus.
Aangegeven dat dit me wat gek voelde, omdat mijn oude bulls en scott beiden een M waren.
Ik kreeg de uitleg dat het frame van de cube een stuk korter is en dus kleiner valt.

Hier uiteindelijk in mee gegaan, was al lang uit de fietsen natuurlijk en het verhaal klonk logische.

Maar nu hier de twijfel !
Zit ik wel goed met de 19inch ?
Is die niet te groot ?
Is de 17 inch niet beter?
Op de cube site kom ik er precies tussen een m of l.
Ik ben 1.75 met binnenbeen lengte 82cm

Ik heb vandaag ergens anders de cube attention mogen rijden een m en l.

Beiden zaten opzich prima, de L voelde mijn armen wat gestrekt aan maar mijn rug recht
De m voelde een stuk korter maar mijn rug een beetje bol.
Ook is het frame van de attention mogelijk kleiner dan de reaction ?

Kan iemand me hier verlossen haha want passen is geen optie
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ik ben 1,74m en ik heb toen bewust voor een 17 inch gekozen omdat ik graag wat rechter wilde zitten maar 19inch bij Cube is ook prima met jou lengte :-q
Het ligt een beetje aan je eigen voorkeur.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Die L is precies wat je moet hebben. De Cube frames zijn inderdaad kort Je hebt relatief lange benen en een in verhouding korter bovenlijf. Prima combinatie voor die Cube. Zou je de 17 inch nemen dan krijg je een fors hoge zadelpen met een lage stuurpen en geen prettige balans in het terrein. Volgens mij een prima en enige juiste keuze.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Neem maar lekker die 19"
Ik ben 1,86 en heb een 19" Cube AMS gereden en ik had een 21" moeten hebben.
Nu ik een andere fiets rij merk ik dat ik daar veel beter op zit omdat die een maat groter valt.
D1SFUNCT10N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 19:48

Jaa eerst ging ik ook vol voor de 19, maar nu toch lichtelijk stres
Zeker nu ik vandaag de attention heb mogen proberen de m was NET te klein en de L was denk ik net te groot * mijn armen voelden net te gestrekt *
Nu zag ik dat de reaction dus nog net iets langer is als ik de tabellen in elkgeval goed snap 🤣 dus dan zou de M wat groter vallen en dus goed zijn.. ik had mezelf ook op de foto gezet tijdens het testen en zag dat ik met de L een rechtere rug heb en met de M een iets bolle
D1SFUNCT10N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 19:48

Misschien kunnen jullie me hier mee helpen ;
Dit is de reaction pro c62 de fiets dus die ik krijg;

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... onnyellow/

Dit is de m die ik getest heb;

https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... blue-2020/

En dit de L die ik getest heb;

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... nred-2019/

Als ik het zo vergelijk, valt dus de cube reaction groter uit of ik kijk echt compleet scheef en verkeerd :o :lol:
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Kijk, je moet er natuurlijk zelf op rijden, maar die M is geen match met je beenlengte. Dat wordt een aparte onstabiele afstelling. In mijn ogen kan je op de M geen mooie/goede zit krijgen. Met de L is dat in verhouding heel makkelijk. Op de Cube staat een vrij lange stuurpen, zit je niet goed, neem gewoon een kortere, verder kan je het strekken van de armen ook nog wat verminderen met het stuur. Een stuur is tegenwoordig niet meer recht (de goede sturen) die komen wat naar achteren (setback) en/of wat graden omhoog. Bij crosscountry sturen hoeft dat laatste niet altijd zo te zijn. Tenzij je het stuur wat draait, dan komt het wel licht omhoog. En wordt de afstand fractioneel langer. Hanteer je de maximale setback (9 graden op de meeste sturen). Dan is de afstand weer licht korter. Maar het meest effect zit in de pen.
M et de L kan je een mooie stabiele zitpositie maken. Met de M in mijn ogen echt niet. Maar je moet uiteraard zelf kiezen.
Ik schat in dat je op de L een stuurpen van 5 cm lengte nodig hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedere fiets die je nu probeert voelt anders dan je Scott M van 6 jaar geleden.
Zelfs een Scott M van 2021 zal anders (langer) voelen dan jouw oude Scott M.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Ik ben 1.76 en had een reaction race 17".
2 zadelpennen op krom gereden. Misschien lag het aan mij, maar voor mijn voorkeur en rijstijl nét te klein.

Ben erg content met een grotere fiets nu. Direct over gestapt naar meer trail achtig, het past beter bij mijn rijstijl
Shit Shed Builds 8)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

FLOiAM schreef: vr 21 mei 2021, 00:15 Ik ben 1.76 en had een reaction race 17".
2 zadelpennen op krom gereden. Misschien lag het aan mij, maar voor mijn voorkeur en rijstijl nét te klein.

Ben erg content met een grotere fiets nu. Direct over gestapt naar meer trail achtig, het past beter bij mijn rijstijl
Vermoedelijk is jou binnenbeenlengte niet meer dan die van topicstarter (82 cm).
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

D1SFUNCT10N schreef: wo 19 mei 2021, 22:07 Misschien kunnen jullie me hier mee helpen ;
Dit is de reaction pro c62 de fiets dus die ik krijg;

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... onnyellow/

Dit is de m die ik getest heb;

https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... blue-2020/

En dit de L die ik getest heb;

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... nred-2019/

Als ik het zo vergelijk, valt dus de cube reaction groter uit of ik kijk echt compleet scheef en verkeerd :o :lol:
De belangrijkste maat is uiteraard de reach (zadelbuislengte zegt niet veel omdat sommige frames meet "sloping" zijn).

De reach van fiets 1 (19 inch) is 424mm die andere 2 hebben een reach van 407. Ik zou met jouw lengte lekker voor 19 inch gaan. En dan heb je ook nog eens een langere fiets als je idd voor de eerste optie gaat.
optonic
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 20 september 2011, 07:52
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 650B 2014

ben zelf ook een overweging aan het maken voor een Cube Reaction C:62 Race, na 7 jaar op een Bulls Copperhead 27,5.
Nu zit ik ook met de keuze voor de frame maat.
Ben zelf 172 en heb een BBL van 82cm.
Kom ik dan het beste weg met een M of ook een L.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Linkeballen schreef: vr 21 mei 2021, 18:40
D1SFUNCT10N schreef: wo 19 mei 2021, 22:07 Misschien kunnen jullie me hier mee helpen ;
Dit is de reaction pro c62 de fiets dus die ik krijg;

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... onnyellow/

Dit is de m die ik getest heb;

https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... blue-2020/

En dit de L die ik getest heb;

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... nred-2019/

Als ik het zo vergelijk, valt dus de cube reaction groter uit of ik kijk echt compleet scheef en verkeerd :o :lol:
De belangrijkste maat is uiteraard de reach (zadelbuislengte zegt niet veel omdat sommige frames meet "sloping" zijn).

De reach van fiets 1 (19 inch) is 424mm die andere 2 hebben een reach van 407. Ik zou met jouw lengte lekker voor 19 inch gaan. En dan heb je ook nog eens een langere fiets als je idd voor de eerste optie gaat.
En als de stuurpen (nog steeds) 80 mm is, kun je spelen door 70, 60 of zelfs 50 te proberen. Was voor mij (1.80/ relatief lange benen) een prima oplossing voor een goede zit op de 19 inch.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

optonic schreef: ma 6 september 2021, 15:40 ben zelf ook een overweging aan het maken voor een Cube Reaction C:62 Race, na 7 jaar op een Bulls Copperhead 27,5.
Nu zit ik ook met de keuze voor de frame maat.
Ben zelf 172 en heb een BBL van 82cm.
Kom ik dan het beste weg met een M of ook een L.
Ga anders naar een winkel die cube verkoopt en laat je " opmeten" , om zodoende een frame advies te krijgen , dan heb je een richtlijn . Je kan altijd nog wat " spelen met bv een stuurpen of stuur , let wel wat voor de 1 geldt wil niet voor de ander gelden , tis een hulp middel .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
optonic
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 20 september 2011, 07:52
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 650B 2014

knoop doorgehakt.
Pre-orderded de 2022 Cube Reacion C:62 race flashgrey in de maat L
Nu kan het wachten beginnen....hopelijk niet te lang. :D :-D :tong
Plaats reactie