Modern HT frame zonder kettingspanner/derailleur

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

hans_lenze schreef: wo 12 mei 2021, 11:19 Ik ben 178cm groot met 85cm binnen beenlengte. Als framematen heb ik het volgende bedacht:
65 graden balhoofdhoek
75 graden zadelbuis hoek
~ 455mm reach
~ 55mm BB drop
27.5 x 3.0 wielen lijken me heel tof
120 - 140mm voorvork met een conische stuurbuis
Iets om de ketting mee te spannen in/op 't frame (eccentrisch BB of sliding dropouts ofzo)
ruimte en kabelgeleiding voor een dropper
een frame waarbij de bovenbuis en seatstays in één lijn doorlopen vind ik tof maar is geen harde eis

Ik ben niet voorzichtig met een fiets dus carbon valt voor mij af. Aluminium is wat ik ken dus daar heb ik als eerste naar gekeken. Een ander metaal is me nu vooral onbekend maar niet ongewenst.

Qua budget vind ik rond de 500 euro een mooi bedrag. Liever minder natuurlijk. Voor hele hippe features kan 't wel wat meer worden maar dan moet 't ook echt meerwaarde hebben.
Podsol komt toch aardig in de buurt van je specs? Is welliswaar voor 29", maar kan je prima 27,5 bouwen.
Ik heb net mijn podsol omgebouwd van 27,5" naar 29" gister.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Shit Shed Builds 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hans_lenze schreef: wo 12 mei 2021, 09:56 Net als bij velen begon het tijdens de lockdown te kriebelen en ben ik langzaam aan onderdelen gaan bestellen voor een nieuwe build. De meerderheid van de kitlist heb ik inmiddels voor elkaar maar het frame wil maar niet lukken. Ik hoop met dit topic een aantal goede suggesties te krijgen zodat ik de doos met onderdelen in de garage ergens op kan schroeven en binnenkort lekker door het bos kan rollen :-D .

Het idee
Graag wil ik een fiets bouwen zonder extern schakel gebeuren omdat mijn huidige fietsje zonder derailleur mij bijzonder goed bevalt. Dat is een Santos SCC03 met een Rohloff naaf en een eccentrisch bottom bracket.
Omdat er een belachelijk goeie deal langs kwam voor een wiel met een Alfine 11 naaf (dank je wel RCZ!) is dat de keuze geworden. Een fiets met zo'n naaf heeft een vaste kettinglijn en kettinglengte dus ik ben op zoek gegaan naar een frame met sliding dropouts. De afgelopen maanden heb ik regelmatig een rondje gefietst op de fietsen van mijn broer, een On-One Scandal en een Dartmoor Hornet. Dat smaakt naar meer! Een vlakkere balhoofdhoek en wat meer voorvork dan mijn huidige 80mm zijn daarom het doel.
Precies op dat moment kwam de aankondiging van de Salsa Timberjack 2021 langs en leek me dat een geweldig mooi frame om te gebruiken. De geometrie en de afwerking zien er top uit. De kitlist is rond! Feest!
Maar helaas pindakaas... De levering van dit frame laat op zich wachten. Zelfs zo lang dat de webshop waar ik hem besteld heb aangeeft dat het een goed idee is om andere opties te zoeken.

Alternatief
Na wat Googlen heb ik de volgende opties bedacht:
1) de OptOut Hooky . Nooit van gehoord maar ziet er wel okee uit, al is de geometrie niet zo hip als de Salsa.
2) Waltly Titanium met natuurlijk geometrie naar eigen smaak/wens. Het idee van een custom frame beangstigt me omdat ik zelf moet aangeven wat de maten moeten worden waardoor ik bijzonder veel kans heb om een rare fiets te bestellen. Ook is dit verreweg de duurste optie.
3) Bike Components Podsol met een random kettingspanner. Een heel mooi frame dat direct leverbaar is maar waarbij ik toch een externe kettingspanner moet gebruiken.

Iemand anders een goed idee of een briljante suggestie? Zie ik wat over het hoofd of ben ik een mooie optie niet tegen gekomen tijdens mijn zoektocht?

Edit: misschien past dit beter in Onderdelendiscussie :-?
Even op je feestje piesen.
Een Alfine (11 of 8 speed) is niet geschikt voor mountainbiken.
Zeker niet voor het mountainbiken waar een modern long & slack frame in uitblinkt.
Zo'n modern long & slack frame is gemaakt voor moderne componenten, en dan vooral voor een achternaaf van 148mm met steekas.
Dus niet vor een 135mm achternaaf met QR og schroefas (Alfine).
Ik denk dat de enige optie is om een custom frame te laten maken met moderne geometrie, maar met oude achterpatten.
En dan ga je een hoop geld stoppen in een frame waar je een inferieure achternaaf in gaat monteren.
Het is jouw geld, maar mij lijkt het een kansloze missie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

ThaSingleTrackMastah schreef: do 13 mei 2021, 18:08
Zo'n modern long & slack frame is gemaakt voor moderne componenten, en dan vooral voor een achternaaf van 148mm met steekas.
Dus niet vor een 135mm achternaaf met QR og schroefas (Alfine).
Ik denk dat de enige optie is om een custom frame te laten maken met moderne geometrie, maar met oude achterpatten.
Of een Kona met sliding dropouts nemen, en de sliding dropouts voor 148mm Boost steekas wisselen voor de oudere 135mm QR sliding dropouts uit onder andere de pre-2020 Kona Unit. Heb ik ook gedaan met m'n Big Honzo ST.

Misschien dat dat met andere merken met sliding dropouts ook wel lukt, maar dan moeten die maar net verkrijgbaar zijn in 135mm QR. Als een merk bijvoorbeeld Paragon sliding dropouts gebruikt zou dat best eens kunnen lukken.

Anders kan de dropouts op maat laten maken natuurlijk ook, maar dat klopt dan waarschijnlijk weer niet met het budget-argument.

Met die Alfine zou ik overigens ook niet gaan rijden in een dergelijke fiets, en zoals eerder gezegd dan een Rohloff pakken. Kindernay zou je ook nog kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, met die sliding dropouts van Paragon heb je nog wel kans, die zijn er in meerdere smaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hans_lenze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 19:53
Mijn mountainbike: Gele LTHT

suravida schreef: wo 12 mei 2021, 12:55 ... Ik heb hier wel een rode p0 staan met vrijwel jouw gewenste geo, en sliding dropouts. Mocht je eens willen proberen hoe zoiets rijdt ben je van harte welkom. ...
Een rondje fietsen op zo'n prachtige fiets lijkt me heel erg gaaf! De frames die ik tot nu toe van je heb gezien zijn stuk voor stuk kunstwerken waaraan je duidelijk heel veel zorg en aandacht besteedt.
Fourteen schreef: wo 12 mei 2021, 13:00 ... Wel opletten dat je je 135mm naaf kwijt kunt, terwijl frames vaak voor steekas achter zijn. Misschien biedt een fabrikant wel de optie om die te wisselen, of kun je ze laten maken?

Zelf heb ik voor een Kona Big Honzo ST met Rohloff gekozen, die is nu bijna klaar. Als ik jou was zou ik de Rohloff uit je Santos gebruiken, zeker als je SCC03 een schijfrem exemplaar is. Als je een velgrem exemplaar hebt met intern schakelsysteem dan is het misschien kostentechnisch toch maar beter om 'm te laten zitten ;)
Precies om die 135mm naaf breedte zoek ik eigenlijk een frame met verwisselbare/verschuifbare dropouts. Dan geeft de mogelijkheid om daar aanpassingen aan te doen. Kona frames zijn blijkbaar populair. De exemplaren die ik tot nu toe ben tegengekomen, waren binnen no-time weg. De OptOut en de Waltly hebben beide de mogelijkheid om meerdere sets drop-outs mee te bestellen die direct in het frame passen en de achteras aanpassen naar de gewenste breedte/standaard.
Ik heb nu inderdaad een intern schakelsysteem met Firmtech remmen.
Dutch schreef: wo 12 mei 2021, 13:07 Niet je hele verhaal gelezen dus sorry als ik na vlakkere balhoofd en sliding dropouts de plank dacht te taken maar mis sla.
Pipedream Sirius 120/130mm of zelfs met vaste vork. Of zijn nog ruigere broer Moxie 130-160
Misschien niet het hele verhaal gelezen maar wel de spijker op z'n kop! Dank voor de suggestie!
De Sirius gaat op de short-list.
FLOiAM schreef: wo 12 mei 2021, 23:36 ... Podsol komt toch aardig in de buurt van je specs? ...
Ja, de Podsol komt heel erg dicht in de buurt. Hij mist alleen een sjieke manier om de ketting te spannen.
Als jij er 27.5 wielen in hebt gebruikt kun je vast mijn tweede puntje van twijfel bij dit frame wegnemen. Weet je of er 27.5 x 2.8 of zelfs 27.5 x 3.0 in past?
ThaSingleTrackMastah schreef: do 13 mei 2021, 18:08 Even op je feestje piesen.
Een Alfine (11 of 8 speed) is niet geschikt voor mountainbiken.
Zeker niet voor het mountainbiken waar een modern long & slack frame in uitblinkt.
Zo'n modern long & slack frame is gemaakt voor moderne componenten, en dan vooral voor een achternaaf van 148mm met steekas.
Dus niet vor een 135mm achternaaf met QR og schroefas (Alfine).
Ik denk dat de enige optie is om een custom frame te laten maken met moderne geometrie, maar met oude achterpatten.
En dan ga je een hoop geld stoppen in een frame waar je een inferieure achternaaf in gaat monteren.
Het is jouw geld, maar mij lijkt het een kansloze missie.
Dank je voor de bezorgdheid en de waarschuwende woorden. :-q Ik ben me er van bewust dat het hele feestje waarschijnlijk van korte duur is zodra ik er mee in de modder ga spelen. Het complete wiel met de naaf was zo goedkoop dat ik hem niet kon laten liggen (ongeveer de prijs van een 12 speed cassette). Dat ik hem ga mishandelen en intern kapot ga klutsen met veel te veel schokken, krachten en invloeden van buitenaf is een reeds geaccepteerd feit. Als dat na ongeveer twee jaar is, ben ik dik tevreden. Het wordt inderdaad een beetje een ducktape fiets die me een keer op een dag midden in het bos in de steek gaat laten. Waarschijnlijk ver van huis in de sneeuw of in de stortregen. :((
De twee paden die ik open houd met 148mm spacing zijn een normale derailleur of een Kindernay.
Juist omdat de naaf inferieur is, heb ik zo'n moeite met het vinden van een frame. Deze naaf moet er nu in passen en er moet een toekomst perspectief zijn voor als de naaf faalt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi, nog een tip. Bel met Rob Akkermans van Bike Boutique hij kan pipedream leveren in NL. En heb hem ervaren als zeer eerlijk en enthousiast.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat ik hem ga mishandelen en intern kapot ga klutsen met veel te veel schokken, krachten en invloeden van buitenaf is een reeds geaccepteerd feit
Ik denk eerder aan een half jaartje.
Bovendien heeft de Alfine in sommige versnelingen last van hoge inwendige weerstand.
Je schakelt terug, en gaat wel sneller, maar niet lichter trappen...
Is echt niet te vergelijken met een Rohloff -3 versnellingen.
Mountain Bike Reviews Forum
Search Community


Gearboxes and Internal Gear Hubs
Whats the current verdict on the alfine 11


The weather has been crappy since my last post and I haven't gotten in many rides. Maybe 3 good ones on this my 5th hub.

Condition: No 2nd gear.
It self-destructed on my second ride. Now if I shift around it, the hub generally works fine. But if I accidentally shift into second gear, the hub goes crazy with grinding and clicking and no engagement.

So I guess I just need to accept the fact that the Alfine 11 hub is only a 10 speed.
Finally got word today, after a year of asking for an explanation from shimano and getting none, that my gear ratio of 36/22 is too low and that's what is destroying the hub. Shimano has previously stated that there are NO input limits and that you can run any gears you want. So what this means is that this hub can NOT handle MTB use. Unless you mountain bike in florida where the trails are flat as can be.
I'm sorry you've had issues with your Alfine 11....:sad:

Mine is going strong. I just came back from a bikepacking trip with lots of steep grinding climbs. I've also used the bike unloaded on BC's steep and techy MTB trails...:thumbsup:

So far I've had no issues. Mine is geared at 32T ring x 23T cog. I find that's low enough for mountain biking and bikepacking.
Safe riding
I went through 5 A11 hubs over a period of maybe 4 months before I gave up. By the end, I could break the hub at will just by putting it in 2nd gear and pedaling hard up a steep hill. I don't know how you managed to get 8000 miles on yours but I don't know that I got 80 miles on any of mine.
Wow. I'm thinking of getting an IGH for my next Tour Divide attempt. This thread has talked me out of the Alfine 11. Seems like the majority of people have problems with them.
According to Shimano's technical documents:
"It is recommended that the gear ratio of the front chain ring be set to approximately 1.9. Example: F34T - R18T, F39T - R20T, F45T - R23T."
The problem with that is that 1.9 gives you a really high final gear range that would be very hard to use in the woods on trails.
(https://www.mtbr.com/threads/whats-the- ... 11.786497/)

Dus je moet geluk hebben, of geen pech.
Mijn Alfine experiment duurde niet zo lang. En dat was met de 8 speed en die zou volgens het bvenstaande topic degelijker zijn dan de 11 speed...

Je gaat nu een (dure) fiets bouwen omdat je een goedkoop (maar ongeschikt?) achterwiel hebt gekocht.
Een beetje alsof je een MTB gaat bouwen rondom een verende stadsfietsvork, die je goedkoop hebt kunnen kopen.
Iets zegt mij dat je dat niet zou doen, maar eigenlijk is dit precies hetzelfde.

Maar als je een frame kiest met verwisselbare patten, dan kan je er zo een 11 speed derailleur versnelling in hangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

hans_lenze schreef: do 13 mei 2021, 23:47
Kona frames zijn blijkbaar populair. De exemplaren die ik tot nu toe ben tegengekomen, waren binnen no-time weg.
Ook mijn ervaring inderdaad. Dusdanig lang gezocht dat ik uiteindelijk een hoop geld betaalde toen ik er eentje vond. Was ook nog eens een nieuwe, wat het geheel niet goedkoper maakte. Anders zou ik zeggen, doe een bod mijn frame... dan kan ik gelijk bij een framebouwer in de rij gaan staan. Maar ik ga eerst maar eens rijdend wat van de aanschafprijs af schrijven, in plaats van afschrijven zonder ermee gereden te hebben ;)
hans_lenze schreef: do 13 mei 2021, 23:47
Ik heb nu inderdaad een intern schakelsysteem met Firmtech remmen.
Ombouwen van een Rohloff naaf van nondisc+interne schakeling naar disc+externe schakeling kan wel, maar dat zou de importeur of fabrikant voor je moeten doen. De naafdeksel die de 4 gaats remschijf opname mogelijk maakt is niet origineel los te koop.

En dan komt daar nog het externe schakelsysteem bij, plus wat arbeid.

Kostentechnisch is het dan vaak goedkoper om een gebruikte naaf te kopen. Of een complete fiets met Rohloff en dan die verkopen met de Alfine die je al hebt.

Ik heb het ombouwen bij m'n ene naaf wel laten doen bij importeur Elan, maar dat was al een extern geschakelde. M'n andere Rohloff kocht ik compleet in een fiets, die gelijk weer in de verkoop ging met Alfine naaf.
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

hans_lenze schreef: do 13 mei 2021, 23:47 Ja, de Podsol komt heel erg dicht in de buurt. Hij mist alleen een sjieke manier om de ketting te spannen.
Als jij er 27.5 wielen in hebt gebruikt kun je vast mijn tweede puntje van twijfel bij dit frame wegnemen. Weet je of er 27.5 x 2.8 of zelfs 27.5 x 3.0 in past?
Ik heb 27.5" 2.4 liggen. Die kan ik erin steken, fototje ervan maken met cm ernaast. Helpt dat?
Shit Shed Builds 8)
hans_lenze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 19:53
Mijn mountainbike: Gele LTHT

FLOiAM schreef: ma 17 mei 2021, 09:57 Ik heb 27.5" 2.4 liggen. Die kan ik erin steken, fototje ervan maken met cm ernaast. Helpt dat?
De komende weken ga ik afwachten, heb ik bedacht. Ik hoop op de levering van een Salsa frame.

Ter lering ende vermaek is het natuurlijk wel interessant om te weten hoe groot het achterwiel bij een Podsol kan zijn. Op de BC website zie ik maximaal 29 x 2.5 staan en dat lijkt vooral te slaan op de wielomtrek (afstand tussen as en zadelbuis) als ik de onderstaande foto zie. Zou je eens kunnen meten hoeveel ruimte er zit tussen de seatstays en chainstays ter hoogte van de velgrand van een 29" wiel?
Voor een 3.0 band zou daar minimaal 85mm ruimte tussen moeten zitten.

Afbeelding
rockshark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 19 juli 2008, 11:50
Mijn mountainbike: Soma Juice Rohloff - Idworx Alpine Rohler

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw frame voor mijn Rohloff. Ik zou graag iets slacker dan mijn Genesis Adventure en plaats voor een verende vork.

De Salsa Timberjack gebruikt nu de Alternator 2.0 dropouts, dus niet meer Rohloff compatible. Iemand die nog meer opties weet dan hier reeds vermeldt?

Momenteel zie ik nog de MiTech Tyke RoSL met custom geometrie of de MDE Mangata (maar Rohloff op post mount is niet ideaal).
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

mijn eerste mtb bouwsel had ook een alfine (wel 8-speed). Die heb ik toen in een stumpjumper frame gezet met behuld van een excentrische bottom bracket set van problem solvers. Daarmee kan je in principe van een 'normaal' frame dan toch een cleane naafoplossing inbouwen. Werkte best goed, hoewel de lagers relatief snel geluid begonnen te maken. Volgens PS waren er geen lagers voor verkrijgbaar, hoewel dat me niet onmogelijk lijkt.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Trickstuff Excentriker is ook zo'n verstelbare BB die in een normaal frame met BSA draad past. Maar daar lees je toch ook vrij vaak over dat de boel kraakt en/of snel slijt. De vraag is of dat een betere oplossing is dan een goede kettingspanner.

Voor mijn -achteraf korte- kennismaking met singlespeed rijden had ik een wiel met excentrische achternaaf, een White Industries. Dat werkte goed om de ketting te kunnen stellen, maar je hebt er geen flikker aan als je een versnellingsnaaf wilt steken :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Doorsparen en custom + Rohloff gaan ipv "net niks" bouwen?

Dat wiel wat je hebt raak je wel weer kwijt op Marktplaats.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

rockshark schreef: wo 23 februari 2022, 12:49
De Salsa Timberjack gebruikt nu de Alternator 2.0 dropouts, dus niet meer Rohloff compatible. Iemand die nog meer opties weet dan hier reeds vermeldt?
Kun je geen custom Alternator 2.0 dropouts laten maken voor 135mm QR om zo de Rohloff te kunnen plaatsen?

Bij JustPedal lijkt de Timberjack op voorraad te zijn, aldus de website...
Laatst gewijzigd door Fourteen op ma 7 maart 2022, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie