MTB testcentrum?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Een paar jaar geleden kocht ik, na eindeloos googelen, nieuwe ski's. Om er vervolgens al snel achter te komen dat ik de verkeerde gekocht had. Iedereen hier op het forum zal vroeg of laat een nieuwe MTB kopen, heel vaak voor aanzienlijke bedragen. En dan begint het grote getwijfel. De keuze is bijna eindeloos; merk, HT, FS, veerweg, Shimano of Sram, Pinion of Rohloff misschien? Etcetera, etcetera. En dan als toetje, welke maat heb ik nodig? Hoe meer je leest, hoe moeilijker het wordt. En vaak zijn reviews ook tegenstrijdig. De oplossing is om fietsen zelf te proberen. Maar ja, bij de meeste fietsenmakers kun je hooguit een blokje om. En dat is ook niet zo gek, want wil jij een nieuwe fiets kopen die al 20 keer door een potentiele klant serieus getest is? Een fietsenzaak kan zich geen 10 demo MTB's veroorloven en er is meestal geen fatsoenlijke MTB track in de buurt. En bij Canyon, één van de succesvolste merken van de afgelopen 10 jaar, moet je het helemaal zelf uitzoeken. Maar hoe zou het anders kunnen? Ik stel mij een testcentrum voor op een mooie MTB locatie (UHR, Zuid Limburg) waar van 1 of meerdere merken demo fietsen staan die je serieus aan de tand kunt voelen. Douche gelegenheid, fietscafé, alles er op en er aan. Maar ja, je praat dan al snel over veel fietsen, zeker als er ook verschillende maten moeten staan. En als iemand op één dag 5 verschillende fietsen wil proberen dan moet een monteur daarna ook weer 5 fietsen nalopen. Dus al met al behoorlijk kapitaals, -en arbeidsintensief. Hoe zou zo'n formule kunnen werken en is er wellicht al zoiets?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Er zijn normaalgesproken van diverse merken testdagen, een soort rondrijden circus met wat jij voor je ziet. Daarnaast diverse beurzen en dergelijke, mogelijkheid bij dealers etc, etc.

Op moment zijn er gewoon geen fietsen, dus wordt er ook weinig getest :bier: .
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je enigszins de juiste categorie fiets koopt is het daarna vooral een kwestie van wennen. En dat doe je zelfs niet in een rit van 3 uur.


Je zou dus eigenlijk een partij moeten hebben die jou tegen een redelijke vergoeding een fiets mee geeft die je eindeloos mag houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo'n testcentrum is inderdaad een intensief gebeuren, zeker als je ook nog eens passende fietsen voor mensen die net wat groter of kleiner als gemiddeld zijn wilt kunnen aanbieden. Ik grijp bijvoorbeeld nogal eens mis met mijn 1.70m.

Na vele jaren en vele fietsen kan ik inmiddels redelijk inschatten wat voor mij prettig rijdt, maar dat heeft dus wel veel tijd en uiteindelijk ook geld gekost. En dan nog kan het soms tegenvallen als je alleen "papieren" gegevens hebt.

Ik heb eigenlijk maar één keer proefgereden voor het kopen van een fiets, dat was toen ik mijn e-mtb kocht. En zelfs dat was nog puur toeval, want ik ging alleen maar kijken of de Merida importeur in Apeldoorn een eOne-sixty had staan. Dan kon ik in elk geval even zien hoe zo'n ding eruit zag voordat ik 5 mille uit ging geven aan een fiets (voor mij veel geld en ook de duurste fiets die ik ooit gekocht heb).

Maar er bleek een exemplaar te staan waar ik wel op zou kunnen rijden, een medium. En het bleek geen enkel probleem om daar een paar flatpedals op te schroeven en de remmen even links-rechts te wisselen. Omdat ik mijn spullen bij me had om op de terugweg op de UHR een stukkie te gaan fietsen was er geen reden meer om niet proef te rijden :D

Dat had nog twee "gevolgen"...
Ten eerste was me wel duidelijk dat het een fiets was waar ik vrienden mee zou kunnen worden.
Ten tweede voelde die medium helemaal niet als een te grote fiets... terwijl ik er tijdens het inlezen zeker van was dat een small de maat voor mij was... dilemma!
Uiteindelijk na een nachtje dubben toch bij mijn gevoel gebleven en de small besteld. Geen seconde spijt, qua zit en stuurgedrag voor mij een perfecte fiets :tong

Maar dit verhaaltje gaf wel aan dat zelfs een proefrit van ruim 50km niet eens een 100% duidelijke conclusie hoeft op te leveren. Waarmee ik een proefrit zeker niet als nutteloos af wil doen, maar wel wil aangeven dat een proefrit gerelativeerd moet worden: het geeft je een indruk, maar is geen tevredenheidsgarantie...
Bevestigd dus Lars' opmerking van hierboven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik weet niet hoe het met een fiets van de fietsenwinkel zit, maar wel dat een merk als canyon juist als langere test een tijd terugsturen zonder opgaaf van reden heeft. Dacht een dag of 30.

In houffalize wordt er ook jaarlijks een meerdaags fiets event georganiseerd waar je meerdere fietsen kan testen
Who needs roads when there's dirt
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

twowheeler schreef: ma 3 mei 2021, 16:03 Ik weet niet hoe het met een fiets van de fietsenwinkel zit, maar wel dat een merk als canyon juist als langere test een tijd terugsturen zonder opgaaf van reden heeft. Dacht een dag of 30.

In houffalize wordt er ook jaarlijks een meerdaags fiets event georganiseerd waar je meerdere fietsen kan testen
Even voor de volledigheid standaard 30 dagen terugsturen staat zo niet meer in de voorwaarden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: ma 3 mei 2021, 17:14
twowheeler schreef: ma 3 mei 2021, 16:03 Ik weet niet hoe het met een fiets van de fietsenwinkel zit, maar wel dat een merk als canyon juist als langere test een tijd terugsturen zonder opgaaf van reden heeft. Dacht een dag of 30.

In houffalize wordt er ook jaarlijks een meerdaags fiets event georganiseerd waar je meerdere fietsen kan testen
Even voor de volledigheid standaard 30 dagen terugsturen staat zo niet meer in de voorwaarden.
Is echter wel een wettelijk voorschrift. Maar Canyon wil geen slapende honden wakker maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: ma 3 mei 2021, 19:25
I_do schreef: ma 3 mei 2021, 17:14

Even voor de volledigheid standaard 30 dagen terugsturen staat zo niet meer in de voorwaarden.
Is echter wel een wettelijk voorschrift. Maar Canyon wil geen slapende honden wakker maken.
Retour recht gaat volgens mij niet zonder meer op voor gebruikte producten.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Ik begrijp het punt van TS, alleen kom je nu ook wel voor een gedeelte aan de lol van het uitzoeken van nieuwe fiets. Kijken, kijken en dan de gok wagen of je inderdaad vrienden wordt met je nieuwe trouwe tweewieler.
Voor mij geldt dat dit ook een groot deel gevoel is, het uitzoeken en maar een klein gedeelte ratio, anders zou er maar 1 fiets in de schuur staan.

Dus een test center, heerlijk als ze ook de niet mainstream merken hebben staan, of wordt het dan nog on-realistischer...
Lars TB schreef: ma 3 mei 2021, 19:25
Maar Canyon wil geen slapende honden wakker maken.
Misschien toch een een canyon kopen, steeds als ik mijn fiets pak wordt de hond wakker en wil tie mee.
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Lars TB schreef: ma 3 mei 2021, 19:25
I_do schreef: ma 3 mei 2021, 17:14 Even voor de volledigheid standaard 30 dagen terugsturen staat zo niet meer in de voorwaarden.
Is echter wel een wettelijk voorschrift. Maar Canyon wil geen slapende honden wakker maken.
30 dagen retourrecht op een fiets een wettelijk voorschrift? No way. Laat staan als je 'm in de tussentijd ook nog gebruikt ('uitprobeert").
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik begrijp het punt van TS, alleen kom je nu ook wel voor een gedeelte aan de lol van het uitzoeken van nieuwe fiets. Kijken, kijken en dan de gok wagen of je inderdaad vrienden wordt met je nieuwe trouwe tweewieler.
Voor mij geldt dat dit ook een groot deel gevoel is, het uitzoeken en maar een klein gedeelte ratio, anders zou er maar 1 fiets in de schuur staan.

Dus een test center, heerlijk als ze ook de niet mainstream merken hebben staan, of wordt het dan nog on-realistischer...
Mijn gedachte was juist dat het een dimensie toevoegt aan het zoekproces. Uitproberen of je de theorieën die je gelezen hebt ook terug voelt in een bepaalde fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marcobiker schreef: di 4 mei 2021, 09:13
Lars TB schreef: ma 3 mei 2021, 19:25 Is echter wel een wettelijk voorschrift. Maar Canyon wil geen slapende honden wakker maken.
30 dagen retourrecht op een fiets een wettelijk voorschrift? No way. Laat staan als je 'm in de tussentijd ook nog gebruikt ('uitprobeert").
Je hebt gelijk, het is 2 weken. Plus 2 weken voor het daadwerkelijk terugsturen.

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren

Iets vager wordt het in hoeverre je de fiets daadwerkelijk mag gebruiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: di 4 mei 2021, 09:26
Marcobiker schreef: di 4 mei 2021, 09:13
30 dagen retourrecht op een fiets een wettelijk voorschrift? No way. Laat staan als je 'm in de tussentijd ook nog gebruikt ('uitprobeert").
Je hebt gelijk, het is 2 weken. Plus 2 weken voor het daadwerkelijk terugsturen.

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren

Iets vager wordt het in hoeverre je de fiets daadwerkelijk mag gebruiken.
Ik vind dit niet heel vaag:
Je mag het product niet daadwerkelijk gebruiken als je nog niet weet of je het houdt. De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.

dat jij vind dat je een fiets een maand en 500 km moet rijden om hem te beoordelen begrijp ik, maar dat zullen ze hier niet accepteren :bier: .
Uit diverse ervaringen van forumgebruikers blijken ze in de praktijk nog vrij toegeeflijk.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Decathlon hanteert voor zover ik kan weten zelfs 90 dagen waarin je zonder opgaaf van reden de koopovereenkomst kan opheffen. En wat ik tot nu toe heb ervaren doen ze daar zelden moeilijk over.

https://www.canyon.com/nl-nl/buying-too ... anyon.html Tussen het reclame plaatje door zie je dat ze hem binnen 30 dagen terugnemen. Zo kan je proberen of de fiets goed voelt.
Who needs roads when there's dirt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: di 4 mei 2021, 10:06 Ik vind dit niet heel vaag:
Je mag het product niet daadwerkelijk gebruiken als je nog niet weet of je het houdt. De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.

dat jij vind dat je een fiets een maand en 500 km moet rijden om hem te beoordelen begrijp ik, maar dat zullen ze hier niet accepteren :bier: .
Uit diverse ervaringen van forumgebruikers blijken ze in de praktijk nog vrij toegeeflijk.
Dit is niet de wettelijke omschrijving en zelfs dan is die zin nog best vrij ruim op te rekken wat 'passen' betreft. Ik begrijp eigenlijk niet waarom de Consumentenbond het zo omschrijft, want je mag het product wel degelijk gebruiken!


Dat was ook de reden dat Canyon (en meer merken) juist 'reclame' maakten met hoe toegefelijk ze waren, ze waren het gewoon wettelijk verplicht. Maar het is inderdaad niet zo dat je een afgeragd product in mag leveren en verwachten dat je daarmee weg komt. De leverancier mag voor gebruikssporen een vergoeding vragen.

Rose heeft de tekst zelfs een poosje letterlijk genomen en zelfs aandrijflijnen 2 jaar gegarandeerd. Zo zou je de consumentenbescherming kunnen interpreteren inderdaad, dat je van een mountainbike mag verwachten dat die 2 jaar probleemloos functioneert. Want daarvoor is die gemaakt! Heeft Rose heel wat kettingen en cassettes gekost... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie