Cannondale Trail SL1 maatadvies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Vimaje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 april 2021, 22:04

Hallo iedereen!

Al langere tijd spookt het door mijn hoofd dat ik ook wil beginnen met mountainbiken Afgelopen woensdag ben ik bij Velodroom in Roden geweest en heb ik een Cannondale Trail SL1 2021 aangeschaft in de maatvoering L. De fiets is op voorraad, wordt voor me geprepareerd en is naar verwachting aankomende week op te halen.

Sinds het bezoek blijft me echter 1 vraag bezig houden. Is het frame wel groot genoeg? Volgens de website gaat een L van 172-182 en een XL van 182-190CM. Ik heb een Specialized Allez Elite in een 56 framehoogte. Ik ben 183CM en heb een BBL van 85/86. Armlengte, schouder tot gebalde vuist (thuis gemeten) kwam uit op 73CM.

Volgens de verkoper zat ik er goed op, maar zaten mijn armen nog niet helemaal in de perfecte hoek qua graden. Hierop wilde hij een langere stem van ca. 100mm monteren. Volgens hem val ik qua maat precies tussen een L en een XL in en dat het aan mij is om te bepalen waar mijn voorkeur naar uit gaat. Volgens hem kies je bij een L frame voor een behendigere en sportievere zit ten opzichte van de XL variant waar het meer op comfort uitdraait.

Om eerlijk te zijn: ik weet het niet meer. Ik weet wel dat het me hele dag bezig houdt en geen spijt wil krijgen van een te klein of een te groot frame. Het is immers toch geen klein bedrag wat ik neertel. Hebben jullie enig idee of advies? Afgaand op mijn BBL, armlengte en geometrie van de fiets?

Voor het gemak heb ik de geometrie even toegevoegd:

Afbeelding

Ik hoor het graag van jullie kenners! Alvast reuze bedankt voor het meedenken.

Groet,

Vincent
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Op zich klinkt het niet heel onlogisch om jou op een L te zetten al val je idd tussen 2 maten in. Ik heb mijn Cannondale Trial in de maat XL 21" gekozen bij 1.87 en 91 bbl, de vorige Cannondale Trail was een L 19" maar toen heb ik helaas het advies van de verkoper gevolgd. Daar kwamen uiteindelijk een langere stuurpen en een langere zadelpen aan te pas...te kleine fiets dus 😡.
Ik vind een korte stuurpen overigens veel prettiger sturen dan een langere en die Cannondale frame's zijn toch niet heel "kort" qua bouw....maar goed, jouw verkoper zal het vast weten/meten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De reach en de eff toptube(hor.) zijn voor een trail bike (*) niet exreem groot, dus afronden naar beneden (L) zou wel eens het gevoel kunnen geven dat je "opgesloten" zit tussen zadel en stuur.
Ligt er ook aan wat je nu gewend bent, aan je voorkeur en of je kunt vergelijken tussen L en XL.
Maar "een langere stuurpen" klinkt toch een beetje verkeerd.
XL met kortere stuurpen klinkt beter.
Maar de XL is dan weer 52cm, 5cm hoger dan de L, en daarmee komt de bovenbuis dicht bij je edele delen (standover) en is er 5cm minder ruimte voor een dropper.
Deze fiets is niet al te lang en je zit bij deze fiets echt tussen 2 maten in....
Vergelijk de geo eens met een andere trailbike.
Deze bijv.: https://www.planetx.co.uk/i/q/FTOOSC29V ... -mtb-frame
Of deze : https://konaworld.com/honzo.cfm



*) what's in a name
Cannondale schreef: Designed for the mountains and ready for anything.

Where it thrives
Low-impact trails, gravel roads, leisurely ride
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik heb een jaar of 4 geleden ook een XL gereden. Met mijn 187 vond ik het meer een dranghek dan een fiets. Het is dus maar net wat je fijn vind. Testen dus.
Vimaje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 april 2021, 22:04

Dank voor jullie reacties! Het kan inderdaad 2 kanten uit. Een langere stuurpen heeft me aan het denken gezet of de L niet te klein is. De Standover van de XL is echter inderdaad flink meer. Kortom, de twijfel wordt er niet minder om :lol:.

Ik heb de fietsendealer zojuist gebeld en breng morgenmiddag een bezoekje. Ze houden de XL variant voor me achter en laat alsnog een bikefitting doen. Beter laat dan nooit :-q. Ik houd jullie op de hoogte wat er uitkomt.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Vimaje schreef: ma 19 april 2021, 10:29 Dank voor jullie reacties! Het kan inderdaad 2 kanten uit. Een langere stuurpen heeft me aan het denken gezet of de L niet te klein is. De Standover van de XL is echter inderdaad flink meer. Kortom, de twijfel wordt er niet minder om :lol:.

Ik heb de fietsendealer zojuist gebeld en breng morgenmiddag een bezoekje. Ze houden de XL variant voor me achter en laat alsnog een bikefitting doen. Beter laat dan nooit :-q. Ik houd jullie op de hoogte wat er uitkomt.
Wel top dat ze dit doen!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Vimaje schreef: ma 19 april 2021, 10:29 Dank voor jullie reacties! Het kan inderdaad 2 kanten uit. Een langere stuurpen heeft me aan het denken gezet of de L niet te klein is. De Standover van de XL is echter inderdaad flink meer. Kortom, de twijfel wordt er niet minder om :lol:.

Ik heb de fietsendealer zojuist gebeld en breng morgenmiddag een bezoekje. Ze houden de XL variant voor me achter en laat alsnog een bikefitting doen. Beter laat dan nooit :-q. Ik houd jullie op de hoogte wat er uitkomt.
Als je de mogelijkheid krijgt zou ik ook een rondje fietsen, liefst natuurlijk op een mtb route.
DorstigHert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 februari 2019, 10:12

Ik rijd (95% lokale Brabantse routes) inmiddels een half jaartje ook op een Trail SL met dezelfde geometrie en heb bijna exact dezelfde maten als jij, dus ik kan hier wel een duit over in het zakje doen :)

Ik ben op een L uitgekomen met een andere, 80mm stuurpen en die bevalt goed. De fit rechtop op het zadel is relaxed maar biedt genoeg ruimte om uit het zadel om bochten en features wat scherper aan te fietsen. Ik kwam van een oudere Giant Talon in maat XL en had daarbij het gevoel iets te overstrekt op de fiets te zitten. Dit voelt dan veel beter en ik zou hier echt niet op een XL willen zitten. Ik ben benieuwd wat jouw testervaring gaat zijn!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Is de fiets een moetje? Als je zodanig ertussenin zit met je maten is een ander frame misschien beter geschikt.

Anno 2021 op een mtb een 100mm stem monteren is in mijn ogen puur een fiets die niet past passend maken.
Plaats reactie