e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe deden we dat vroeger met onze brommertjes?

Nieuwe lagers, vloeibare pakking en gaan.
M'n Mobilette reed 95kmh. :winkie:
(van benzinepomp naar benzinepomp)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De banden discussie heb ik even verplaatst naar het Banden Review topic onder de Onderdelen Discussie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

Goedemorgen,

Op korte termijn kan ik een cube reaction pro hybrid overnemen, alleen ben ik aan het stoeien met de maat.
Het betreft een S (14") fiets, en ik vroeg mij af of dit kan met een lengte van +/- 1.69?
Heeft het gevolgen als de fiets iets te klein blijkt te zijn? Heeft iemand ervaring met een te kleine fiets of kan iemand misschien de voordelen/nadelen toelichten? Op het forum heb ik voornamelijk de nadelen van een te grote fiets teruggevonden, maar niet echt over een te kleine.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Die gaat je niet passen. Ik ben 1.65 en zit al veel fijner op een M bij Cube. Frame wordt veel te kort bij jouw lengte en je zit dan gedrongen op die fiets. Maar dat zal je wel merken bij een proefrit.
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

Zou het nog iets uitmaken of er 29 inch wielen onder gezet worden?
of heeft het echt met het frame zelf te maken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wielen maken niet uit wat dat betreft, de afmetingen van het frame bepalen hoe je op de fiets zit/kunt zitten.

Maar een S, dat is normaliter geen 14". Een 14" zou eerder een XS zijn, een S zit meestal rond de 16".
Heb je ook de geometrietabel van de betreffende fiets? Daar heb je meer aan als aan een maataanduiding.

Jij bent ongeveer mijn lengte en als het echt een 14" is zal hij te klein voor je zijn. Het stuur zit dan te dichtbij, wat in theorie met een langere stuurpen kan worden "opgelost" maar daarmee help je ook de balans en daarmee de stuureigenschappen van de fiets om zeep. Ook al is het soms verleidelijk, nooit een verkeerde maat kopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

kermit schreef: do 6 januari 2022, 14:31 Maar een S, dat is normaliter geen 14". Een 14" zou eerder een XS zijn, een S zit meestal rond de 16".
Heb je ook de geometrietabel van de betreffende fiets? Daar heb je meer aan als aan een maataanduiding.
Je had gelijk, blijkt een 15 inch te zijn, zou dit toch gaan?
Het is zeker verleidelijk, ik vind het echt een goede deal, maar inderdaad het staat of valt met de maat :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is aan de kleine kant maar zou misschien net kunnen. Beetje afhankelijk van wat je prettig vind als zithouding en wat voor gebruik je in gedachten hebt.

De Reaction Hybrid is exact hetzelfde frame als de Acces Hybrid (zeg maar de damesuitvoering). En toevallig heeft mijn vriendin een Acces Hybrid... Zij is exact jouw lengte, 1.69m, en heeft de 17" versie. Dus met 29er wielen, waar de 15" 27.5" wielen heeft.

Ik heb toen de 15" en 17" naast elkaar gezet (althans, de geometrietabellen :-)) en al snel voor de 17" gekozen.
Mijn vriendin zit liefst niet te gestrekt en behoorlijk rechtop. De bovenbuislengte van die twee scheelt maar 3mm dus dat is het grote verschil niet. Maar de stackwaarde scheelt wel behoorlijk, en met de lage stack van de 15" zou ze heel veel spacers onder de stuurpen nodig hebben om het stuur hoog genoeg te krijgen.

Zonder redelijk wat spacers komt het stuur behoorlijk laag uit bij de 15". En de zitbuis is erg kort, waardoor je een hele lange zadelpen nodig zult hebben tenzij je hele korte beentjes voor je lengte hebt.
Als je van een heel compact fietsje houdt denk ik dat het net kan, maar als het mogelijk is zou ik wel proberen een stukje te rijden voor je geld uitgeeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

Gelukkige eigenaar geworden van een cube reaction hybrid pro.
15 inch model is een compacte fiets, maar perfect voor mijn behoeftes.

Gisteren gelijk een rondje Burg Haamstede gedaan en de cx bosch motor is perfect voor dit terrein, nu nog mijn eigen beperkingen opschroeven. :oops:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooi dat je er blij mee bent, daar gaat het tenslotte om :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

FietsenIn2021 schreef: ma 10 januari 2022, 15:13 Gelukkige eigenaar geworden van een cube reaction hybrid pro.
15 inch model is een compacte fiets, maar perfect voor mijn behoeftes.

Gisteren gelijk een rondje Burg Haamstede gedaan en de cx bosch motor is perfect voor dit terrein, nu nog mijn eigen beperkingen opschroeven. :oops:
Gefeliciteerd ermee. :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Inmiddels enkele ritjes lokaal erop zitten. Nog niet echt serieus in het buitenland mee geklommen maar heb al wel de capaciteit gevoeld hoe het is om met een E te klimmen en te dalen. En tot nu toe alleen maar positief. Voel mij gelijk thuis op de Stereo die qua geo iets verschilt met mijn Ibis maar juist in positieve zin. Heb iets meer reach en dat bevalt mij prima. Waar ik nog wel aan moet wennen, en mijzelf niet aan moet leren, is dat ik onbewust schakellui ga rijden. Er is zoveel koppel beschikbaar dat dat ook gemakkelijk kan. Ik was een beetje het plezier in mountainbiken in Nederland aan het verliezen maar dat plezier is echt helemaal terug en dat terwijl ik echt een mooiweer fietser ben en 1 van de "grootste" ( :tong ) koukleumen van het forum ben.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je dat koppel om schakellui te rijden ook al in eco? Of gebruik je veel tour en/of e-mtb?

Met mijn fiets is een wat steilere klim in eco icm met een zwaar verzet niet echt een succes. Dan is het toch terugschakelen of de ondersteuning naar trail zetten :)
Ik rijd mijn Merida eigenlijk vrijwel hetzelfde als een analoge bike, ik schakel best veel. Ook om het materiaal te ontzien.

Trail is op zich wel een fijne stand qua rijkarakter, maar dan loopt de actieradius sneller terug en uiteraard doe je dan ook minder zelf. Redenen om toch maar vooral veel eco te gebruiken voor mij. Als ik met non-e-bikers rijd is eco ruim voldoende om mee te komen (meestal rijd ik dan zelfs vooraan).
Trail gebruik ik af en toe op steilere klims en soms het laatste kwartiertje van een rit. Niet eerder, want terug naar een lagere stand voelt altijd alsof er ineens iemand aan je remmen zit... :D

Hoe vind je het stuurgedrag van de Stereo? Slingerende singletracks, dat soort werk?
Ik ben zo gewend aan het gewicht dat ik nu telkens erg moet wennen aan het lichte van de Snowdon, voelt elke keer weer wat onzeker in het begin. Alsof dat voorwiel maar wat rondfladdert in plaats van aan de grond gelijmd te zitten :D
Eenmaal gewend is dat lichtvoetige natuurlijk wel weer fijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik rij nu zo'n 90% in Eco/Tour en dan heb ik dat koppel ook al. Het zal waarschijnlijk ook nog gewoon gewenning zijn dat er nu iemand van Bosch mij constant een duw in de rug geeft. De E-MTB stand gebruik ik bij klimmen. Ik had dat al eens van jou gelezen dat je heel bewust je E-Bike net zo probeert te rijden als je analoge. En wat ik zo verder lees is het ook het beste voor de prestatie van de motor om je kadans hoog te houden dus dat wil ik mij dan ook gewoon aanleren.
Kort draaiwerk en snel opeenvolgende bochtjes gaat perfect. Heb ook totaal niet het gevoel dat ik met een zware fiets onderweg ben, hij heeft absoluut een speels karakter en is wat dat betreft geen fullbred Enduro zoals hij bij Cube in de portfolio staat. Gematigd, en dat is ook precies wat ik zocht. Daarentegen zal hij bij serieuze afdalingen ook gematigder zijn maar dan nog steeds ver buiten mijn eigen grenzen. Als de weersomstandigheden het straks weer toelaten dan zsm richting Sauerland om echt te ontdekken wat hij allemaal kan. En dan een keertje niet in het bikepark maar lekker de trails eromheen ontdekken.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk te lezen, die eerste ervaringen met een E-mtb :-q
Heel herkenbaar ook; zelfs eco geeft je al zo veel extra push dat alles leuker wordt.
Ik was in de Dordogne onder de indruk wat je ook technisch kunt met zo'n zware fiets icm E-mtb modus; ongelofelijk waar je dan nog omhoog kunt komen. Klimmen wordt dan ineens weer een erg leuk onderdeel van het mtb-en ( vond ik altijd al, maar had er de fut/kracht niet voor om het goed te doen).
Plaats reactie