Klopt, op e-mtb's is de trend juist korte(re) cranks. Je hebt geen lange hefboom nodig om een grote kracht te kunnen leveren, en met korte cranks win je grondspeling.
Stuurbreedte is natuurlijk persoonlijk, maar ga niet tè smal. Ik ben 1.70m en rijd met sturen van 74~76cm breed. Op de toer-e-mtb van mijn vriendin zit een 72cm stuur en dat voelt meteen smal als ik daar eens op stap
Probeer onderscheid te maken tussen een breedte die alleen wat gewenning vraagt en een breedte die echt too much is. Je voelt het wel als je een onnatuurlijke houding aan moet nemen, dat is natuurlijk nooit goed. Maar grijp niet te snel naar de zaag
Je komt niet snel in de problemen dat je ergens niet meer door kunt, dat is echt uitzonderlijk.
Over de maat, zowel mijn vriendin als ik zijn 1.69~1.70m. Haar Cube Acid Hybrid is een 17". In reach en bovenbuis scheelde die erg weinig met de 15" maar hij heeft wel meer stack. Dus je zit wat makkelijker rechterop, wat zij graag wil. Bovendien is een zitbuisje van 375mm wel erg kort en dan ontkom je niet aan een erg lange zadelpen.
Zelf heb ik een Merida e-Onesixty maat S. Ik had een proefrit op de M gemaakt (er was geen andere maat beschikbaar) en die voelde eigenlijk ook niet verkeerd waardoor ik zelfs nog getwijfeld heb. Maar ik heb redelijk wat ervaring en afgaande op de geometrietabellen uiteindelijk toch voor de S gekozen. Geen spijt, past me werkelijk perfect en ik denk wel dat ik hiermee een speelsere fiets heb als met de M zonder dat hij te krap/kort is.
Op zich zegt alleen de term S of M niet zoveel, die kunnen zomaar bijna gelijk uitpakken bij twee verschillende fabrikanten. Ik kijk altijd naar de bovenbuislengte, reach en stack om de maat te kiezen (en naar hoeken, achtervorklengte e.d. om een rijkarakter in te schatten. Wat overigens tamelijk lastig is en ook altijd deels een gokfactor blijft houden).