e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:D ....ik zat toevallig op de "analoge" gravelaar in de polder..........maar het wordt natuurlijk wel tijd voor een gezamelijk E ritje !
Gebruikersavatar
Fresia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 22:16
Mijn mountainbike: Kona

Ja leuk, een let’s ride voor e-mtb’s :-D!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een keer een woensdag met fatsoenlijk weer prikken dan :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Hi Allen,

Wat zijn de ervaringen hier met Haibike? Zoals iedereen weet is het aanbod in fietsenland zeer beperkt op dit moment en ik zag een mooie fullseven in mijn (kleine) maat beschikbaar. Ik weet dat het merk al lang e-mtb's maakt en dat de bosch performance motoren veel gebruikt zijn. Maar met het merk haibike heb ik geen ervaring...
Nu ook op een gravelbike... :o
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf geen ervaring met Haibike, maar ik vind hun geometrie het meestal net niet. Maar dat hangt natuurlijk ook af van wat/waar je wilt rijden en wat je zelf prettig vindt.

Ik hou van een wendbare fiets en heb destijds daarom ook gekeken naar de cijfertjes die daar invloed op hebben. Heb je een geotabel van de fiets die je overweegt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Zou leuk zijn inderdaad . Lets e-bike route te pakken met een groepje, Maar als dit op een woensdag is dan kan ik pas volgend jaar eind april. :-{
IK zie wel 9 maart nog open , we gaan het zien. :P
Heb me iets te veel werk gegeven het eerste kwartaal 2022.
Of in de kerst vrije weken, maar dan zal het wel overal druk zijn.
Oja maandag breng ik mijn achterdemper naar Reefo, voor een groot beurtje bijna 5000 km mee gefietst.
Mijn fietsje mag vies worden.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

LosseSchroef schreef: do 18 november 2021, 17:09 Hi Allen,

Wat zijn de ervaringen hier met Haibike? Zoals iedereen weet is het aanbod in fietsenland zeer beperkt op dit moment en ik zag een mooie fullseven in mijn (kleine) maat beschikbaar. Ik weet dat het merk al lang e-mtb's maakt en dat de bosch performance motoren veel gebruikt zijn. Maar met het merk haibike heb ik geen ervaring...
Ik bezit zelf een e-hardtail haibike.
Vele vinden het het frame niet zo mooi, maar dat is allemaal persoonlijk. Heb mijn bike nu 2 jaar met 10 000 km op de teller en nog geen problemen ermee gehad dus kan ook niet spreken van garantie.

Wat mij overtuigd had om die haibike te kopen wat het feit dat ik een 2e batterij kon installeren op het frame.

1 heel groot nadeel is dat als je originele onderdelen moet vinden dat het oftewel bijna niet te vinden is of dat het peperduur is.

Vb . Mijne heeft een bosch gen 2 en daar zat een oem tandwiel op van haibike ( gemaakt door miranda). Als ik dat tandwiel alleen moest vervangen door hetzelfde oem onderdeel koste mij dat rond de 100 euro
alex veenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 8 december 2015, 15:30
Mijn mountainbike: Specialized

Na 2,5 jaar op de levo turbo comp hebben gefietst, was het nu tijd voor wat anders.
Geweldige fiets, maar wel lomp door zijn gewicht.
September naar de lbs geweest en een levo sl comp carbon besteld in de geweldig mooie groene kleur.
Zou pas half december binnenkomen, (mooi voor onder de kerstboom!)
Afgelopen donderdag kreeg ik plots een belletje van mijn lbs met de mededeling dat de nieuwe er al was!
Helemaal door het dolle heen en vrijdagmiddag meteen opgehaald!
Zondag was de eerste gelegenheid om te rijden, fiets in de bus, op naar appelscha en een heerlijke 40km gereden.
Wat een genot om weer op een fully te rijden en de speelsheid door het lage gewicht!
Zeker een aanrader voor iemand die een lichte en imo een prachtig ontworpen e-bike zoekt.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nieuwe BH eMTB met klein motortje. Helaas kan ik niet ontdekken wat de hele fiets weegt, maar de motor weegt slechts 2.1Kg; Hopelijk nemen de andere fabrikanten dit concept over, dit is een van de moooiste (IMHO) eMTBs van dit moment (na de Orbea bak).

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

alex veenstra schreef: di 23 november 2021, 23:15 Na 2,5 jaar op de levo turbo comp hebben gefietst, was het nu tijd voor wat anders.
Geweldige fiets, maar wel lomp door zijn gewicht.
September naar de lbs geweest en een levo sl comp carbon besteld in de geweldig mooie groene kleur.
Zou pas half december binnenkomen, (mooi voor onder de kerstboom!)
Afgelopen donderdag kreeg ik plots een belletje van mijn lbs met de mededeling dat de nieuwe er al was!
Helemaal door het dolle heen en vrijdagmiddag meteen opgehaald!
Zondag was de eerste gelegenheid om te rijden, fiets in de bus, op naar appelscha en een heerlijke 40km gereden.
Wat een genot om weer op een fully te rijden en de speelsheid door het lage gewicht!
Zeker een aanrader voor iemand die een lichte en imo een prachtig ontworpen e-bike zoekt.
Heb je al een SYS gemaakt? want wij zien graag foto's :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

zonoskar schreef: wo 1 december 2021, 15:36 Nieuwe BH eMTB met klein motortje. Helaas kan ik niet ontdekken wat de hele fiets weegt, maar de motor weegt slechts 2.1Kg; Hopelijk nemen de andere fabrikanten dit concept over, dit is een van de moooiste (IMHO) eMTBs van dit moment (na de Orbea bak).

Afbeelding
Nog even wachten denk Ik. Dan heeft Trek ook een light e-bikemodelletje. Die kunnen niet achter blijven.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

corex schreef: wo 1 december 2021, 18:52 Nog even wachten denk Ik. Dan heeft Trek ook een light e-bikemodelletje. Die kunnen niet achter blijven.
Dat kan je ook in dit linkje lezen
(uit het Cross Country topic)
stardust tommy schreef: zo 28 november 2021, 13:12 Om je zondag wat te vullen
https://www.vojomag.nl/vojo-vs-sven-nys ... slaan/amp/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 19:03
corex schreef: wo 1 december 2021, 18:52 Nog even wachten denk Ik. Dan heeft Trek ook een light e-bikemodelletje. Die kunnen niet achter blijven.
Dat kan je ook in dit linkje lezen
(uit het Cross Country topic)
stardust tommy schreef: zo 28 november 2021, 13:12 Om je zondag wat te vullen
https://www.vojomag.nl/vojo-vs-sven-nys ... slaan/amp/
Ik hoop op en bedoel een model daar tussen, een light trail variant. Concurrent van de levo SL, die BH die hier boven hangt, Orbea light e bike
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

zonoskar schreef: wo 1 december 2021, 15:36 Nieuwe BH eMTB met klein motortje. Helaas kan ik niet ontdekken wat de hele fiets weegt, maar de motor weegt slechts 2.1Kg; Hopelijk nemen de andere fabrikanten dit concept over, dit is een van de moooiste (IMHO) eMTBs van dit moment (na de Orbea bak).

Afbeelding
Ze claimen 16 kg.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's zeker een strak fietsje, ook met mooie specs (op electrisch gebied bedoel ik).
65Nm is maar 5Nm minder dan de Shimano STEPS 8000 motor die ik heb, als je dan die 180Wh extender nog bij je 540Wh accu monteert kom je een heel end.

Wat ik me wel afvraag: mijn motor weegt 2.8kg, da's zeven ons meer dan de BH motor. Accugewicht is redelijk gerelateerd aan capaciteit, er moeten immers een aantal cellen in om die capaciteit te krijgen. Dus die 540Wh accu zal niet (wezenlijk) lichter zijn dan de 2.6kg van mijn 504Wh accu.
Mijn fiets is echter 7kg zwaarder. Rijklaar, dat wel, dus met alles erop en eraan (afmontage DVO / XT / XTR / GX / Hope. Niet superlicht, wel duurzaam).

Dan rijst bij mij de vraag, zijn de huidige e-mtb's allemaal zo extreem lomp overbemeten, want 23kg is een heel normaal gewicht (zelfs iets onder het gemiddelde schat ik). Zijn de light-mtb's gedoemd om binnen een paar duizend km doormidden te breken?
Of klopt er geen reet van die opgegeven gewichten maar moeten we wel geloven dat ze zo licht zijn om voldoende vraag te creëeren. Want je gaat geen fiets met minder koppel kopen als er verder geen voordelen aan zitten.

Bij de Orbea Rise vraag ik me dat ook af. Die fiets heeft niet eens een "light" motor, maar gewoon een Shimano EP8 met wat minder koppel (maar hetzelfde gewicht als de 80Nm EP8). Die bespaart dus zeven kg door een kleinere accu en de rest komt uit de reguliere onderdelen als frame en afmontage.

De BH wordt dus opgegeven voor 16kg, met Minion's en een Fox 36. In sys wordt net een Moxie fully opgebouwd die nog iets meer weegt, en als je een beetje googled is 14~15kg voor een analoge 150mm fully (met voldoende betrouwbare parts) heel normaal. Anderhalve kg meer voor een 150mm e-fully is volgens mij gewoon een leugen... In elk geval eerst zien en dan geloven.

Maar het is zeker een mooie fiets, en ook al weegt-ie meer dan 16kg, ik zou er geen nee tegen zeggen...
Hoewel ik nog wat twijfels heb over het gebruik van een onbekende motor. Niet omdat die niet goed zou kunnen zijn, maar wel omdat ik me afvraag hoe het zit als je daar problemen mee krijgt. Met de Brose's van Specialized zijn bovengemiddeld veel problemen geweest, dan is het wel belangrijk dat je goed geholpen wordt (ik ken iemand die al aan zijn vierde motor bezig is, fiets is niet ouder dan de mijne...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie