e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Leuk , ik gebruikt al 4 jaar de Kubus Reaction Hybrid HT als stad/werk fiets , met op maat gemaakte spatborden, met de XT 11 sp shifter en derailleur . Tot vorig jaar soms wel eens op Zeisterlitz gereden met Vittoria Barzo banden.

Helaas wel met afneembare verlichting voor in de avonden als woon/werk gebruik (nee niet in de bossen op de trail's 8) ). En daar heb ik me zelf een projectie toebedeelt om deze permanent te gaan monteren met permanente spanning (USB 5Volt ).
Helaas hebben de interne accuutjes van de verlichting de geest gegeven en wil dit niet gelijk weg gooien maar eens kijken of dat anders kan , en kijken of ik een permanente spanning van de Bosch motor kan gebruiken voor dit .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen kort maar eens uitvogelen wat de mogelijkheden zijn , in geen geval kan ik hem met het purion display geen verlichting in en uit schakelen , (ik begrijp dat de verlichting uitgang op de Gen2 motor software matig aan en uit wordt geschakeld )toen ik de fiets aanschafte was het als een EMTB bestempeld (terecht) en was deze functie dus niet beschikbaar , kan wel via een software update , maar dat doe ik niet , omdat ik de GEN2 Bosch motor heerlijk vindt qua ondersteuning , tov de Gen4 , mbt kracht / ect .
Binnen kort maar weer het knutsel hok in .... 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Je kan de licht functie normaal gewoon laten activeren. Dat heb ik ook gedaan op mijn ehartail met Bosch gen 2. Is bijna 5 jaar oud en heeft ook nooit een software update gehad.


Ik heb onlangs ook een supernova m99 mini pro geïnstalleerd op mijn gen 4. Prima licht met grootlicht functie. Enige grote nadeel wat ik ondervind is dat de batterij op 10% de motor ondersteuning uitvalt en niet meer aan te krijgen is.
Hebben anderen met de lichtfunctie dit ook?
Afbeelding
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Langzaam aan ben ik me aan het oriënteren op een e-mtb. Ik heb jaren plezier gehad (en nog) van mijn Cannondale hardtail. Dus wat mij betreft mag de volgende ook een hardtail zijn.

Ik ben 1.91 (of inmiddels 1.90 aangezien je krimpt naarmate je ouder wordt). En heb een L in de Cannondale, ik vond destijds de XL te groot waardoor hij nerveus aanvoelde.

Nu heb ik een leuke Canyon ON8 en een Specialized Levo hardtail gezien in maat L. Vraag aan de kenners (of misschien bezitters van een van de twee ): is een L te klein of kan dit? Het is niet in de buurt dus even snel gaan kijken en passen is niet echt van toepassing.

Of geldt ook hier meten is weten en eerst gaan proefrijden op een paar Bikes?
"You can't always get what you want ............"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 30 september 2022, 10:42

Ik twijfel nog of de shifter niet beter aan de andere kant van de remhendel kan. Komt hij dan niet erg ver van je hand te staan? Bedenk dat de rijdster geen grote handen heeft ;-) Ik heb zelf geen ervaring met triggershifters, gebruik al 25 jaar alleen gripshift.
Afbeelding
Past het ook op deze manier?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sandercl schreef: za 1 oktober 2022, 10:53 ...
Enige grote nadeel wat ik ondervind is dat de batterij op 10% de motor ondersteuning uitvalt en niet meer aan te krijgen is.
Hebben anderen met de lichtfunctie dit ook?
Afbeelding
Dat schijnt normaal te zijn, zodat je altijd energie over hebt voor je verlichting.
Shimano heeft dat ook.
Betekent wel dat je zelf moet trappen, terwijl je anders nog net met ondersteuning thuis had kunnen komen...
10% is ook erg veel, 62,5Wh.
Daar kan je een 10W lamp ruim 6 uur op laten branden ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 oktober 2022, 11:43
sandercl schreef: za 1 oktober 2022, 10:53 ...
Enige grote nadeel wat ik ondervind is dat de batterij op 10% de motor ondersteuning uitvalt en niet meer aan te krijgen is.
Hebben anderen met de lichtfunctie dit ook?
Afbeelding
Dat schijnt normaal te zijn, zodat je altijd energie over hebt voor je verlichting.
Shimano heeft dat ook.
Betekent wel dat je zelf moet trappen, terwijl je anders nog net met ondersteuning thuis had kunnen komen...
10% is ook erg veel, 62,5Wh.
Daar kan je een 10W lamp ruim 6 uur op laten branden ...
Ja ik vind dat het nergens op slaat! Die regel is er voor de speed pedelecs zegt bosch.
Ik rijd meestal met 2x 625 wh batterijen en verlies 10 % op beide batterijen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Weer uit laten zetten en gewoon zelf spanning aftappen van de accu connector?
Dan via een stepdown converter er 6V van maken, of de leddriver in je koplamp vervangen door iets dat op de accuspanning van je fiets kan werken.

Of heel simpel een setje met een eigen accu.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

daliz schreef: za 1 oktober 2022, 11:14 Langzaam aan ben ik me aan het oriënteren op een e-mtb. Ik heb jaren plezier gehad (en nog) van mijn Cannondale hardtail. Dus wat mij betreft mag de volgende ook een hardtail zijn.

Ik ben 1.91 (of inmiddels 1.90 aangezien je krimpt naarmate je ouder wordt). En heb een L in de Cannondale, ik vond destijds de XL te groot waardoor hij nerveus aanvoelde.

Nu heb ik een leuke Canyon ON8 en een Specialized Levo hardtail gezien in maat L. Vraag aan de kenners (of misschien bezitters van een van de twee ): is een L te klein of kan dit? Het is niet in de buurt dus even snel gaan kijken en passen is niet echt van toepassing.

Of geldt ook hier meten is weten en eerst gaan proefrijden op een paar Bikes?
Je kan niet er van uitgaan dat de geometrie van de ene bike ook voor de andere bike geldt , zeker zijn in de der loop der tijd , de geo's verandert . Daarbij is het kiezen op papier altijd een lastige , maar zit je bv in twee maten in kan je kiezen voor de kleinere , je kan altijd bv de stuurpen veranderen naar langer , maar ook dit is persoonlijk .

Ik zou toch proberen om toch een proefrit te maken bij een LBS of mogelijk een fiets maat .{maar ook weer persoonlijk )

Je kan ook op papier de geo's van de huidige bike en de beoogde bike's naast elkaar leggen . En dan heb je ook nog een verschil in wielmaat en beoogde gebruik .....

suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Bedankt, gisteren eens naar de bike shop geweest. De L (van Trek) zou wel goed zijn. Maar wat zit er standaard een karige afkomstige op. Je moet echt al een paar trapjes omhoog om een leuke vork etc. te hebben.

In eerste instantie wil ik voor een hardtail gaan maar hoor/lees ook wel dat een e-hardtail niet te vergelijken is met een gewone hardtail op de trails door het gewicht en dat een fully dan toch de betere keuze is. Is een hardtail voldoende voor de Limburgse routes?
"You can't always get what you want ............"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

daliz schreef: zo 2 oktober 2022, 09:36 Bedankt, gisteren eens naar de bike shop geweest. De L (van Trek) zou wel goed zijn. Maar wat zit er standaard een karige afkomstige op. Je moet echt al een paar trapjes omhoog om een leuke vork etc. te hebben.

In eerste instantie wil ik voor een hardtail gaan maar hoor/lees ook wel dat een e-hardtail niet te vergelijken is met een gewone hardtail op de trails door het gewicht en dat een fully dan toch de betere keuze is. Is een hardtail voldoende voor de Limburgse routes?
Dat is natuurlijk ook weer persoonlijk, Een Emtb is zwaarder , dus voelt meer als een " tank" . Er zijn mensen die Limburg e.o rijden op een HT , en ook genoeg op een FS , das ook weer persoonlijk . Bij Trek kan je proefrijden toch ?, rij dan eens een HT en een FS en probeer dezelfde route te rijden , en je hebt het verschil . In Emtb geldt hetzelfde , ik zou geen E-HT willen hebben ....

Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou ook altijd voor een fully kiezen maar analoog was ik al geen fan van een HT.
Buitenste
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 2 oktober 2022, 13:49
Mijn mountainbike: Gerecycled Plastic

Vraagje dames en heren. Ik ben me aan het oriënteren op een Emtb maar twijfel tussen de Shimano MP8 of de Bosch CX gen 4.

Nu staat youtube er vol mee maar een beetje real life ervaringen zijn ook wel fijn.

De Bosch heeft op papier meer kracht maar is dit ook altijd handig en prettig in het veld?

Ik lees dat de Shimano wat natuurlijker en geleidelijker aanvoelt.

Ervaringen?

En de accu grootte is ook wel een ding. Ik snap dat je gevoelsmatig denkt, hoe groter hoe beter maar ik weet van mezelf dat ik nooit meer dan 30/40 km zal rijden. Zwaar ben ik ook niet, dus 500 kw zou toch best genoeg moeten zijn. Minder gewicht -> fijner fiets gevoel?
Hoed u voor mensen die iets zeker weten… Jan Terlouw
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou zo niet weten wie er hier long term ervaring heeft met beide motoren. Beide zijn ze gewoon goed dat staat niet ter discussie denk ik. De Bosch is zuiniger maar met de kilometers die jij gaat rijden zou dat geen punt moeten zijn om de Shimano te laten staan. Beschikbaarheid is een groter issue tegenwoordig. Welke fietsen staan er op je shortlist?
Buitenste
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 2 oktober 2022, 13:49
Mijn mountainbike: Gerecycled Plastic

Verbruik heb ik nog niet eens bij stilgestaan.

Goede tip!

Met de huidige inflatie problematiek komt mijn budget niet verder dan een hardtail.

-Canyon Grand Canyon ON (Shimano)
-Radon Jealous (CX)
-Cube Hybrid Pro (CX)

Prijzen en afmontage verschilt weinig.
Ik neig wel naar de Bosch motor.
Hoed u voor mensen die iets zeker weten… Jan Terlouw
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Misschien moet je dan eens op de 2e hands markt kijken.
Staan altijd wel lage km bikes op met deftige afmontage.
Plaats reactie