e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

En hou ook de accu capaciteit in de gaten , zou voor minimaal 700Wah gaan ⚡️😊
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Snelle Buffer schreef: ma 5 december 2022, 21:02
sandercl schreef: ma 5 december 2022, 19:22
2e hands is ook te doen als je de juiste deal kunt vinden.
Ik heb mijn haibike ook 2e hands gekocht, 1 jaar oud met 200 km op de teller alles zag nog splinternieuw uit en met nog een jaar garantie. Tot op heden nog geen problemen ondervonden
aanschafwaarde was 6000 en heb hem kunnen oppikken voor 4300 euro.
Je moet het ook " durfen" 2e hands , ik zelf neem met zo'n dure aanschaf geen risico in " gebruikt" , tuurlijk kan er niks mis mee zijn , maar eerste eigenaar vindt ik wel belangrijk . Ik kon ook nog een demo model kopen , maar wat is de gebruikershistorie? , ik heb wel eens mensen flink een gehuurde bak zien afraggen , wat natuurlijk meer over de persoon zegt als de bike, maar toch .

Neem niet weg dat je een mooie koop kan scoren in 2e hands ....


suc6 :-q
Maarja in het slechtste geval krijg je na x zoveel km een defect aan de motor of batterij, en dat is ook repareer/vervangbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Radon komt toch uit Bonn?
Dat is nog geen 1 ½ uur vanuit Valkenburg.
En het fietsenplan van mijn werkgever liet wel webshops toe, mits binnen de EU.
Toch even goed uitzoeken of dat bij jou ook kan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over range, met mijn Shimano 8000 motor en een 500Wh accu haal ik in de Alpen ongeveer 1.200 hoogtemeters. Dat is dan wel nagenoeg alles in eco, maar dat is (ruimschoots) sterk genoeg om met een groep analoge bikers voorop te rijden (wedstrijdrijders uitgezonderd ;-)).
Ik weeg 70kg, rugzak met tweede accu erin zal minstens 7kg wegen.

Range valt of staat met waar en hoe je rijdt en welke ondersteuning je gebruikt. Maar 70 offroad km's met een 500Wh accu zal absoluut veel in eco rijden betekenen, zelfs op een relatief vlakke NL route. In de bergen haal je die 70km vrijwel zeker niet.

Onderweg laden heb ik nog nooit gedaan. In NL heb ik doorgaans aan een accu genoeg en tijdens Alpenvakanties (dagtochten) heb ik een tweede accu mee. In een rugzak met accuvak en rugprotector.

Bij een Specialized zou ik zeker een 700Wh versie willen.
Een 625 Bosch fiets komt al een heel stuk verder dan mijn 500 Shimano.

Hele andere insteek, maar m'n Levo SL haalt met 480Wh (ingebouwde accu + extender) zowat 2.000 hoogtemeters en dan fiets ik nog grotendeels in trail ook... Maar je krijgt wel voelbaar minder ondersteuning, dus een andere rijervaring dan op een full e-mtb. Ligt dichterbij het rijden op een analoge bike, door de mindere ondersteuning en ook door het lagere gewicht (ongeveer 5~6kg minder dan een full e-mtb).


En nog wat ter overweging: baseer je keuze niet uitsluitend op de motor en/of accu. Net als bij analoge bikes zitten er verschillen in het rijgevoel en zul je niet iedere e-mtb even fijn vinden rijden. Ik heb weleens aan een opvolger voor mijn Merida met 500Wh accu gedacht, maar die fiets past mij zo ontzettend goed dat ik bang ben rijplezier in te leveren voor wat meer range.
Als ik een fiets zou treffen die minder fijn rijdt zou ik zeker spijt van die stap krijgen. Dus ik neem het meenemen van een tweede accu voor die ene week per jaar maar voor lief...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hoppa, 15,5 kilo emtb.

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jurriaan schreef: di 6 december 2022, 22:12 Hoppa, 15,5 kilo emtb.

Afbeelding
Zonder range extender. Zoals op de foto weegt ie gewoon 23 kg. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoppa.
Maar die is toch van dat merk dat pas over een jaar kan leveren? :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hoppa ,, raar merk :cry:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ja een mooi ding die scott lumen eride 900 sl.
Maar 16000 euro voor dat top end model ???
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Heeft er iemand nog interesse in
...
Mag voor een zeer zacht prijsje weg, 1/2 nieuwprijs.

Maak ff een topic in "Te Koop".
Verkoop buiten het "Te Koop" topic is verboden :evil: en ik weet zeker dat je daar meer mensen bereikt :wink:


ehm ja maar hier kijken de mensen die emtb rijden, de rest van het forum wil geen eddy currents op zijn mtb...
Laatst gewijzigd door S13 op do 8 december 2022, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

sandercl schreef: wo 7 december 2022, 09:16 Ja een mooi ding die scott lumen eride 900 sl.
Maar 16000 euro voor dat top end model ???
Nieuwe auto niet aanschaffen en wel deze mtb kopen :winkie:

Met range extender natuurlijk zwaarder maar dat geldt ook voor de Specialized en Trek modellen. Het zijn de volgende stappen richting een mtb die qua gewicht meer in de buurt komt van een reguliere mtb.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op vr 23 december 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je voor jezelf kunt verantwoorden om 16000 voor een (light) e-bike uit te geven, dan denk ik dat die nieuwe auto er ook wel komt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rijklaar, met banden voor serieus terrein, pedalen erop en in de "betaalbare" uitvoeringen zeker 2,5 kg bij die 15,5 kg optellen.
Omdat gewicht bij de "light e-mtb's" een belangrijk criterium is voor veel mensen worden die gewichten weer ouderwets optimistisch opgegeven.

Ook de specs worden (bij de topmodellen) vaak op gewicht gekozen en soms lever je dan in op rijkwaliteit. Zo heeft Specialized op de topuitvoering van de Levo SL ook de vork van de oorspronkelijke Fox 34 naar de 36 ge-updgrade. Zeker bij 150mm is dat de betere vork, maar ja, het gewicht in de speclijst wordt dan ook minder spectaculair...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik was op zoek naar iets over Rockshox en kwam dit artikel tegen uit 1989.
En dan vooral de headline :-D
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

daliz schreef: wo 30 november 2022, 22:48 Veel gelezen en vergeleken en de knoop doorgehakt, de emtb komt er aan.
Ik heb laatst op een Specialized Levo test gereden en dat beviel super goed.
Ook natuurlijk gekeken wat er tweedehands te krijgen is maar ik durf het toch niet aan in geval van garantie. Bijvoorbeeld, bij Focus vervalt de garantie bij de tweede eigenaar.
Dus wil wel bij een dealer kopen, ivm garantie etc. in mijn omgeving (Heerlen) alleen Specialized en Trek wat me aanspreekt. Of is er nog een zaak die ik nog niet ken (dacht alles wel te kennen in de regio).
Vooralsnog staat de Levo (de aluminium maar laat dan wel gelijk de SX vervangen door GX) op 1.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij een evt. aanschaf? Prijzen bij Specialized zijn vast.
Beetje laat maar toch nog.
Ik zit blijkbaar in jouw omgeving.
Zelf koop ik al jaren bij Jef Abels in Gulpen.
Super service.
Niet eens zo heel ver weg vanuit Heerlen, aanrader.

Dan ik lees hier allerlei stories over big ass e-mtb’s
Zelf geprobeerd, voor mij (veel) te veel van “het goeie”.
Wil zelf ook nog wat meer doen dan alleen sturen en de cranks ronddraaien. 8) :lol:

Ik weet niet wat je conditie is (bedoel daar verder niets mee!) en je beweegredenen voor de aanschaf van een e-mtb, maar ik zou als je zoals ik alleen wat hulp wilt hebben zonder meteen een electrische crossmotor te rijden ook zeker eens kijken naar een Orbea Rise of Levo SL.
Bij Jef Abels kan je die fiets ook een dagje huren, kan je meteen de Vijlen route doen om een idee te krijgen van het concept.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Plaats reactie