e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

All4Fun schreef: zo 21 augustus 2022, 12:44 ....,,,maar één ding is zeker, de grotere bodemvrijheid gaat mij daar zeker helpen, dan maar wat minder ondersteuning.
:-q En daar gaat het bij jouw om , :-q

Spoedig herstel van de ribben ... :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

All4Fun schreef:Ik vind dat je wel wat goochelt met getallen, allereerst waarom ga je in je berekening uit van 175mm, omdat je dan grotere percentages krijgt om jouw mening kracht bij te zetten?
Volgens mij heb je die 152 door 175 gedeeld, ligt er aan hoe je afrond, maar dan kom je eerder op 13 dan 14%.
Ik ben idd uitgegaan van 175, omdat dat voor mij persoonlijk de norm is. Dat zit al jaren op m'n mtb's (op de meeste mtb's).
Met 152mm zou ik niet kunnen rijden, 165 begint al ongemakkelijk klein aan te voelen.
Maar als het voor jou werkt, dan is dat prima ( voor jou).
Bij m'n e-bike ombouw kitje zaten 170 cranks en daar kan ik goed mee overweg, zitten ook op m'n wegfiets.
Kwam ook goed uit, want door m'n keuze voor een 27.5 (2.8 ) achterwiel/band heb ik wat BB hoogte ingeleverd. Dus ik begrijp dat kortere cranks het pedalstrike probleem verkleinen.
Over dat koppel, natuurlijk heb je niet continue het max.koppel nodig.
Dan werden het.korte ritjes, met of zonder e-motor. Zolang je de motor wat meer kan laten doen maken die paar % ook niet uit. 8% in jouw geval.
Het werkt voor jou en dat is waar het om gaat, maar voor mij is het een stap te ver, en om de verkeerde reden (extreem laag BB).
Maar dat is dan weer een keuze vd fabrikant, waar je het mee eens bent (kopen) of niet (niet kopen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 21 augustus 2022, 14:36
All4Fun schreef:Ik vind dat je wel wat goochelt met getallen, allereerst waarom ga je in je berekening uit van 175mm, omdat je dan grotere percentages krijgt om jouw mening kracht bij te zetten?
Volgens mij heb je die 152 door 175 gedeeld, ligt er aan hoe je afrond, maar dan kom je eerder op 13 dan 14%.
Ik ben idd uitgegaan van 175, omdat dat voor mij persoonlijk de norm is. Dat zit al jaren op m'n mtb's (op de meeste mtb's).
Met 152mm zou ik niet kunnen rijden, 165 begint al ongemakkelijk klein aan te voelen.
Maar als het voor jou werkt, dan is dat prima ( voor jou).
Bij m'n e-bike ombouw kitje zaten 170 cranks en daar kan ik goed mee overweg, zitten ook op m'n wegfiets.
Kwam ook goed uit, want door m'n keuze voor een 27.5 (2.8 ) achterwiel/band heb ik wat BB hoogte ingeleverd. Dus ik begrijp dat kortere cranks het pedalstrike probleem verkleinen.
Over dat koppel, natuurlijk heb je niet continue het max.koppel nodig.
Dan werden het.korte ritjes, met of zonder e-motor. Zolang je de motor wat meer kan laten doen maken die paar % ook niet uit. 8% in jouw geval.
Het werkt voor jou en dat is waar het om gaat, maar voor mij is het een stap te ver, en om de verkeerde reden (extreem laag BB).
Maar dat is dan weer een keuze vd fabrikant, waar je het mee eens bent (kopen) of niet (niet kopen).
Denk ook dat het allemaal afhangt van de bike.
Mijn e-hardtail heeft een bb hoogte van 30 cm met 175 mm cranks waar mijn e-fully een bb hoogte van 35 cm met 165 mm cranks.

Met de hardtail kreeg ik elke rit wel wat pedalstrikes. Met de fully heb ik dat nog niet gehad en ik rij dezelfde routes en trails
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Heb mijn nieuwe emtb nu 2,5 maand en wat een plezier het is geweest. Heb al 1500 km gereden in de 1ste 2 maanden.

Ik had nooit gedacht dat het verschil met een hardtail en fully zo groot zou zijn! Je leest wel die artikels en topics hierover maar het ervaren is toch iets anders.
Zelfde met een dropperpost, heb er nooit een gehad en dacht ook altijd van mezelf dat niet nodig te hebben tot ik het nu zelf heb ervaren. Zou er niet meer zonder kunnen nu.

Zelf heb ik mijn Bosch gen 4 meteen voorzien van een bikespeed rs speedship( op eigen risico dan natuurlijk en mijn ervaing met de oude motor was dusdanig zo goed dat ik het gewoon gewaagt heb).
En die heeft me tot nu toe (1500km) nog niet in de steek gelaten en ook geen enkele error gegeven.
Is zelfs zo dat deze een speciale service mode heeft waardoor je gewoon updates en bv de lichtmodus kunt laten activeren zonder dat de chip eruit moet
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ik ben me ook voorzichtig aan het oriënteren op een e-mtb, maar kijk vooralsnog met name naar de 'light' varianten. Vind de ontwikkeling zoals de Fazua https://fazua.com/en/energy/ride-60/ en de TQ https://www.tq-ebike.com/en/products/ motoren zeer interessant. Er worden komend seizoen echt mooie fietsen mee uitgeleverd zoals de Trek Fuel EX-e https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... xe/c/B346/ en de Transition Relay https://www.transitionbikes.com/WhatsUp ... A97552FF04 en Pivot Shuttle https://global.pivotcycles.com/products/shuttle-sl

MTB's met net wat meer veerweg en passend in dat wat ik leuk vind om met een mtb te fietsen :winkie: Hoef niet heel veel extremer dan m'n Banshee Prime, dat laat mijn techniek toch niet toe.

Zijn er hier al ervaringen met bovenstaande motoren?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik ben altijd wel een beetje Trek lover geweest , zelf 3 modellen gereden in de FS , helaas vindt ik de prijs met een redelijke nieuwe motor net te veel . Maar dat is Trek altijd al een beetje geweest , betaald ook in verhouding redelijk veel voor de prijs . Kijk ik nu naar mn Cube Stereo Hybrid 160 , ligt de prijs duidelijk lager en meer waar voor je geld en een doorontwikkelde Motor in dit geval de Gen4 van Bosch . Natuurlijk is die geo van de Trek en Cube misschien niet vergelijkbaar , maar toch ....

Keuze's , keuze's ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

balboa schreef: za 27 augustus 2022, 11:35 Ik ben me ook voorzichtig aan het oriënteren op een e-mtb, maar kijk vooralsnog met name naar de 'light' varianten. Vind de ontwikkeling zoals de Fazua https://fazua.com/en/energy/ride-60/ en de TQ https://www.tq-ebike.com/en/products/ motoren zeer interessant. Er worden komend seizoen echt mooie fietsen mee uitgeleverd zoals de Trek Fuel EX-e https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... xe/c/B346/ en de Transition Relay https://www.transitionbikes.com/WhatsUp ... A97552FF04 en Pivot Shuttle https://global.pivotcycles.com/products/shuttle-sl

MTB's met net wat meer veerweg en passend in dat wat ik leuk vind om met een mtb te fietsen :winkie: Hoef niet heel veel extremer dan m'n Banshee Prime, dat laat mijn techniek toch niet toe.

Zijn er hier al ervaringen met bovenstaande motoren?
Haibike heeft nu ook een nieuwe light trail ebike van 18 kg.

Trail bike met 60nm fauza motor en 430 wh batterij met optionele 210 battery pack.

https://www.haibike.com/be/en/lyke
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: ma 29 augustus 2022, 15:17 Ik ben altijd wel een beetje Trek lover geweest , zelf 3 modellen gereden in de FS , helaas vindt ik de prijs met een redelijke nieuwe motor net te veel . Maar dat is Trek altijd al een beetje geweest , betaald ook in verhouding redelijk veel voor de prijs . Kijk ik nu naar mn Cube Stereo Hybrid 160 , ligt de prijs duidelijk lager en meer waar voor je geld en een doorontwikkelde Motor in dit geval de Gen4 van Bosch . Natuurlijk is die geo van de Trek en Cube misschien niet vergelijkbaar , maar toch ....

Keuze's , keuze's ......
Het verschil tussen de laatste generatie Bosch en de modellen ervoor is simpel gigantisch te noemen. Ik had een Nicolai G16 Eboxx met de generatie Bosch 2 motor. Nu heb ik een Nicolai G1 Eboxx met de PERFORMANCE LINE CX (generatie 5 motor) en 750 watt accu, maar dat is een wereld van verschil. Boven de 25kmh heb je niet meer het gevoel alsof er een anker wordt uitgegooid. Ook is de vermogensafgifte nog prettiger.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

mud mate schreef: zo 4 september 2022, 13:16
Snelle Buffer schreef: ma 29 augustus 2022, 15:17 Ik ben altijd wel een beetje Trek lover geweest , zelf 3 modellen gereden in de FS , helaas vindt ik de prijs met een redelijke nieuwe motor net te veel . Maar dat is Trek altijd al een beetje geweest , betaald ook in verhouding redelijk veel voor de prijs . Kijk ik nu naar mn Cube Stereo Hybrid 160 , ligt de prijs duidelijk lager en meer waar voor je geld en een doorontwikkelde Motor in dit geval de Gen4 van Bosch . Natuurlijk is die geo van de Trek en Cube misschien niet vergelijkbaar , maar toch ....

Keuze's , keuze's ......
Het verschil tussen de laatste generatie Bosch en de modellen ervoor is simpel gigantisch te noemen. Ik had een Nicolai G16 Eboxx met de generatie Bosch 2 motor. Nu heb ik een Nicolai G1 Eboxx met de PERFORMANCE LINE CX (generatie 5 motor) en 750 watt accu, maar dat is een wereld van verschil. Boven de 25kmh heb je niet meer het gevoel alsof er een anker wordt uitgegooid. Ook is de vermogensafgifte nog prettiger.
Dat klopt! Het verschil is echt enorm.
De gen 4 en de gen 5 verschillen enkel op software matig vlak dacht ik

Ik heb 4 jaar op een bosch cx gen 2 gereden en sinds 2 maanden een bosch cx gen 4. De overgang naar boven de 25 km/u is veel minder voelbaar bij de gen 4 en gaat ook veel soepeler.
Reactie vermogen van de gen 4 is ook vele male sneller en het verschil van de nm van de motor doet oom veel.


Wat ik wel een enorm nadeel vind is dat de gen 4 veel luidruchtiger is. De gen 2 hoorde je veel minder naarmate je meer ondersteuning vraagt en dan heb je nog het gerammel van de gen 4 wanneer je niet trapt en het wat ruiger terrein word.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

sandercl schreef: zo 4 september 2022, 13:36 ...............en dan heb je nog het gerammel van de gen 4 wanneer je niet trapt en het wat ruiger terrein word.
Ik herken mijn motor daar totaal niet in. Dit jaar heel wat uitdagende tripjes gehad naar Frankrijk, Spanje en wat bikeparken bezocht maar dat gerammel is mij vreemd.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dice Oldskool schreef: zo 4 september 2022, 13:43

Ik herken mijn motor daar totaal niet in. Dit jaar heel wat uitdagende tripjes gehad naar Frankrijk, Spanje en wat bikeparken bezocht maar dat gerammel is mij vreemd.
+2
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik wou van de vakantie graag een e-mtb huren.
Heeft iemand misschien nog tips ?
Weet nu alleen degene in Nunspeet.

Vraag me ook af of huren voor langere tijd wel slim is, van dat geld kun je al best wat afschrijving betalen....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Om ‘hier’ uit te proberen of ergens in de bergen?
‘Hier’ kun je bij ‘t Shimano Experience Test Center in Valkenburg e-bikes testen/huren voor ‘n dag. En dus ook ‘echt’ in de heuvels uitproberen.
Ga je naar de bergen: in de populaire drukbezochte MTB-plaatsen huur je vaak beter materiaal dan hier, voor betere prijzen. En bij pech kun je dat meteen oplossen met de verhuurder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Om mee op vakantie te nemen.
Lokaal huren wordt m dan ook niet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie