e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien gebruiken ze Li-Po accu's (plastic zakjes) ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mijn zoektocht is nu ook in volle gang. Beschikbaarheid is echt een pain in the ass, helemaal in een maatje S.

Wat zoek ik? Een speelse trailbike. Door de ervaring van Kermit staat een Merida 140 hoog op de lijst samen met de Cube Stereo 140. Ik struin alle Duitse webshops en zelfstandige FM's online af maar een Merida 140 daar heb ik er nog niet 1 van gezien in mijn maat. Een Stereo is iig wel beschikbaar en bij Bike Discount komen er de komende weken ook weer veel uitvoeringen binnen. Helaas staat er bij mij in de buurt niet 1 om op te passen laat staan een proefrit maken. Moet binnenkort naar Rotterdam dus rij dan ook even door naar Vlaardingen om daar te gaan passen. Ik schat in dat ik met mijn 165 en korte benen wel een S moet hebben maar wil ook even op een M zitten om goed te kunnen vergelijken.

Mocht iemand een tip hebben hoor ik dat graag. Ook ervaringen qua maatvoering zijn welkom. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je mag altijd een keer langskomen en de Merida passen.
Is wel een eindje rijden voor je vrees ik, regio Tilburg...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een Merida in medium de beste keus zou zijn overigens. Wij schelen 5cm maar ik heb relatief lange benen, ik zit tenminste vrij hoog voor mijn lengte.
Als je korte benen hebt denk ik dat je met een M amper ruimte voor een beetje dropper hebt, even los van de bovenbuislengte. Ik rijd nu met een 150mm One Up en die zit nog lang niet tegen de klem, maar ik denk dat hij niet veel verder kan zakken omdat hij dan in conflict komt met de kronkel in de zitbuis.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: vr 3 december 2021, 10:16 Je mag altijd een keer langskomen en de Merida passen.
Is wel een eindje rijden voor je vrees ik, regio Tilburg...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een Merida in medium de beste keus zou zijn overigens. Wij schelen 5cm maar ik heb relatief lange benen, ik zit tenminste vrij hoog voor mijn lengte.
Als je korte benen hebt denk ik dat je met een M amper ruimte voor een beetje dropper hebt, even los van de bovenbuislengte. Ik rijd nu met een 150mm One Up en die zit nog lang niet tegen de klem, maar ik denk dat hij niet veel verder kan zakken omdat hij dan in conflict komt met de kronkel in de zitbuis.
Dank je voor het aanbod, is idd een eind uit de richting maar ik ben zelf ook wel overtuigd dat ik een Merida in S moet hebben. Twijfel over de maatvoering heb ik bij de Cube. In Vlaardingen zit een Cubestore en daar hebben ze beide op voorraad. Die ga ik dus passen. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bedoelt deze (iig met dit frame)?
https://www.cube.eu/nl/2022/e-bikes/mou ... ngenblack/

Voor mezelf sprekend zou denk ik zowel een S als een M kunnen. Ze stappen natuurlijk van 27.5" naar 29" bij deze twee maten, dat is ook een dingetje wat aardig invloed op het rijgevoel van de fiets kan hebben.
De bovenbuislengte en de reach verschillen niet eens dramatisch, denk dat je meer met de zitbuislengte en standover zit. Die waardes zou ik eens goed vergelijken met fietsen die je goed kent/gehad hebt. Maar ik zou zelf voorzichtig naar de S neigen, in elk geval als je een beetje speels belangrijker vind dan superstabiel overal overheen walsen. Met als bijkomend voordeel de mogelijkheid voor meer drop.

In vergelijking met de Merida heeft de Cube langere achtervorken, met name als 29er. Daar wordt een fiets niet speelser van over het algemeen. En die 23~24kg vraagt al zoveel input om op het achterwiel te gaan :D

De Cube heeft wel een mooie afmontage voor de prijs, vergeleken veel concurrenten.
Heb je ook de Canyon Spectral in je shortlist staan? Die zou er bij mij op dit moment ook op staan denk ik. Enige echte misser is dat die een erg lange zitbuis heeft voor de maat. Schijnt wel een van de meest speelse bikes te zijn in z'n klasse.

FRAMEMAAT
17" - 18"

WIELMAAT
27.5" - 29"

ZITBUIS
395 - 420mm

BOVENBUIS HORIZONTAAL
581.1 - 590mm

STANDOVER
731.5 - 772.1mm

REACH
430 - 436.07mm

STACK
588.7 - 616.37mm
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik had mijn oog laten vallen op de SL
https://www.mantel.com/cube-stereo-hybr ... hpc-sl-275

Dat frame is net wat slanker en ook veel mooier imo. Reach is iets toegenomen ivm het vorige frame.

De Spectral staat ook op mijn lijstje idd maar levertijd staat op binnenkort. Heb in principe ook nog wel de tijd maar als ik eenmaal de knoop heb doorgehakt en het budget vaststaat dan wil ik ook zsm die fiets kopen. :roll: :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vergeet Focus Thron2 of Jam2 niet? Zijn er ook in S volgens mij en soms direct leverbaar via duitse webshops ( Rabe en Jonito ?) Retourneren na passen zou io moeten kunnen ?
Ik heb een Thron2 in large, dus daar heb je niks aan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: vr 3 december 2021, 11:11 Ik had mijn oog laten vallen op de SL
https://www.mantel.com/cube-stereo-hybr ... hpc-sl-275

Dat frame is net wat slanker en ook veel mooier imo. Reach is iets toegenomen ivm het vorige frame.

De Spectral staat ook op mijn lijstje idd maar levertijd staat op binnenkort. Heb in principe ook nog wel de tijd maar als ik eenmaal de knoop heb doorgehakt en het budget vaststaat dan wil ik ook zsm die fiets kopen. :roll: :winkie:
Vreemd genoeg krijg je daar op de Cube site alleen maar M en groter van te zien :~
Maar dat is een mooie bike voor het geld, op voorraad en in jouw maat (denk ik). Dus wat let je nog? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: vr 3 december 2021, 12:18 Vreemd genoeg krijg je daar op de Cube site alleen maar M en groter van te zien :~
Maar dat is een mooie bike voor het geld, op voorraad en in jouw maat (denk ik). Dus wat let je nog? ;-)
2 dingen die mij nog tegenhouden:

1 Ik wil het verschil voelen tussen een S en M. De M is dan ook echt weer een andere fiets door de 29er wielen en grotere accu.
2 Ik ben nog niet zeker van de kleur. De andere is ook verkrijgbaar in DLD maar nergens in NL.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, het gaat toch om een behoorlijk bedrag dus je wilt wel een beetje zeker zijn van je keuze. Ik moest toen echt wel ff wennen aan het idee vijf mille stuk te slaan op een fiets...

Ik ben een beetje bang dat de combinatie van een frame dat naar de grote kant neigt en grote wielen een fiets oplevert die weinig speels is maar wel overal overheen dendert (dat laatste kan ook een voordeel zijn natuurlijk). Door het gewicht is een e-mtb van nature al wat minder speels en meer tank, een geometrie die dat karakter niet nog meer versterkt heeft dan mijn voorkeur. Beetje compact houden zeg maar :)

Ik kan niet vergelijken met andere fietsen, maar volgens mijn eigen gevoel en wat ik in tests gelezen heb is Merida geslaagd in het bouwen van een goede fiets in dat opzicht.

Als ik nu in de markt was voor een opvolger zou ik dat ook wel spannend vinden, altijd lastig inschatten wat het karakter op de trails gaat zijn....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ja, zoveel geld ophoesten voor een fiets daar moest ik zelf ook wel even goed over nadenken. Voor een analoge had ik dat er niet voor over gehad iig. Meest lastig vind ik nu wel dat er bijna geen enkele op voorraad staat. De keuze is zo ontzettend beperkt. Maar goed, tot nu toe heb ik nog geen cent uitgegeven eerst maar eens kijken of ik van die Cube in het echt ook warme gevoelens krijg. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je Ibis een schroefdraadbracket heeft kun je altijd nog een Bafang monteren:
Afbeelding

Wel even bedenken waar je de accu dan laat, dat gaat niet meevallen op jouw frame :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

In de rugzak, natuurlijk! Ben je wel altijd aangelijnd....

Ik overweeg stiekem om mijn 601 bergfiets te voorzien van een Bafang ( :o ) maar loop tegen hetzelfde probleem aan: waar laat je de accu. Zijn er bedrijven die custom made accu's maken? Op het werk kan ik wel 3D printen, maar ik kan mij voorstellen dat je de accu zelf in elkaar moet puntlassen om de juiste configuratie te creëren...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: vr 3 december 2021, 18:55 Als je Ibis een schroefdraadbracket heeft kun je altijd nog een Bafang monteren:
Afbeelding

Wel even bedenken waar je de accu dan laat, dat gaat niet meevallen op jouw frame :D
Yep schroefdraad maar ik ga die niet ontsieren door een Bafang. :lol:
De Ibis blijft mijn metgezel voor alle ritjes waar we met een lift omhoog gebracht worden. 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: vr 3 december 2021, 20:03 In de rugzak, natuurlijk! Ben je wel altijd aangelijnd....

Ik overweeg stiekem om mijn 601 bergfiets te voorzien van een Bafang ( :o ) maar loop tegen hetzelfde probleem aan: waar laat je de accu. Zijn er bedrijven die custom made accu's maken? Op het werk kan ik wel 3D printen, maar ik kan mij voorstellen dat je de accu zelf in elkaar moet puntlassen om de juiste configuratie te creëren...

Afbeelding
De accu op die foto is gewoon te koop bij dezelfde shop waar je de Bafang bestelt.
Bijv www.PSWPower.com
Een paar blindklinkmoeren onderin het frame en klaar.
Is het alu van een Liteville dik genoeg om er 4kg aan te hangen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie