e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Snelle Buffer schreef: wo 8 juni 2022, 20:38 De kleuren zijn zeker goed , gelukkig niet eenheidsworst zwart 😬, hoeveel mm vering zit er op ?
Vork heeft 140mm, Demper geen idee🤣
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

sandercl schreef: di 7 juni 2022, 21:40 Vandaag ging het allemaal snel.
Ik kwam toevallig deze emtb tegen in mijn maat, en heb hier echt een koopje mee gedaan!

Afbeelding
Gefeliciteerd met je nieuwe beste vriend. Ik ben persoonlijk geen fan van het merk maar gelukkig dat smaken verschillen. Motortje is natuurlijk wel top. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is de motor gekanteld zodat de accu zo laag mogelijk gemonteerd kan worden. Aangezien die zwaar is krijgen ze zo het zwaartepunt lager.
De achtervering geeft volgens mij ook 140mm veerweg, zelfde als voor.

Ik vind de vormgeving even wennen, maar ik denk dat je er een prima fiets aan gekocht hebt waar je veel plezier mee gaat hebben :-q
Haibike geeft zelf aan voor makkelijk tot medium lastig terrein, aan de geometrie te zien klopt dat wel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

kermit schreef: do 9 juni 2022, 09:23 Volgens mij is de motor gekanteld zodat de accu zo laag mogelijk gemonteerd kan worden. Aangezien die zwaar is krijgen ze zo het zwaartepunt lager.
De achtervering geeft volgens mij ook 140mm veerweg, zelfde als voor.

Ik vind de vormgeving even wennen, maar ik denk dat je er een prima fiets aan gekocht hebt waar je veel plezier mee gaat hebben :-q
Haibike geeft zelf aan voor makkelijk tot medium lastig terrein, aan de geometrie te zien klopt dat wel.
Hoe kan ik erachter komen hoeveel veerweg achter is? Niet dat het nog uitmaakt, maar wil het graag weten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zal toch wel op de site van Haibike staan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: do 9 juni 2022, 09:23 Volgens mij is de motor gekanteld zodat de accu zo laag mogelijk gemonteerd kan worden. Aangezien die zwaar is krijgen ze zo het zwaartepunt lager.
De achtervering geeft volgens mij ook 140mm veerweg, zelfde als voor.

Ik vind de vormgeving even wennen, maar ik denk dat je er een prima fiets aan gekocht hebt waar je veel plezier mee gaat hebben :-q
Haibike geeft zelf aan voor makkelijk tot medium lastig terrein, aan de geometrie te zien klopt dat wel.
Dat had ik al begrepen van de gekantelde motor , maar , waarschijnlijk vertekend de foto, het lijkt nu dat er een vrij laag bracket hoogte is. , door deze constructie . Maar als de gekantelde motor is om de batterij lager te krijgen voor het zwaartepunt, zit de motor op deze manier vrij hoog ..., dus wat is dan de winst ? :roll: in hoeverre gaat de recreatieve rijder het merken van een "lager zwaartepunt" ?.

De SL van de vrouw is in maat S heeft de motor op de conventionele manier gemonteerd zitten en een 625 Wat accu . En heb ik sinds kort moeite om die "uit mijn wiel te rijden " :D



Wat ik een minpuntje vindt is het beschermplaatje boven de motor , zeker functioneel , maar geeft mij een " Puch" gevoel :winkie:

Maar als de bike goed rijdt , what's in the name . veel KM's gewenst . :-q

sandercl schreef: vr 10 juni 2022, 08:00 https://www.haibike.com/be/en/ebikes/em ... d=45086141
Niet dat ik zie?
Dat de maat van de achterdemper niet genoemd wordt :-D , btw de veerweg van de voorvork is ook een beetje twijfelachtig :roll: , als ik een muntje in de machine gooi , kom ik zowel 150 en 140mm veerweg tegen :roll: , misschien verschil in de maten en daarbij de veerweg , 150mm kom ik het meeste tegen ..

https://www.emotion-ebikes.de/produkt/h ... n-10-2021/

Hier geven ze 150mm op voor de demper(bandenmaat 27,5'+)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

sandercl schreef: vr 10 juni 2022, 08:00 https://www.haibike.com/be/en/ebikes/em ... d=45086141
Niet dat ik zie?
De veerweg achter wordt inderdaad niet expliciet genoemd, maar ze hebben het over een "140mm Rock Shox chassis" en het is ook wel redelijk gebruikelijk dat fullies voor en achter evenveel veerweg hebben (al zijn er ook genoeg uitzonderingen op die regel). Ik zou ervan uit gaan dat-ie achter ook 140mm heeft.
Overigens zijn er kleine afwijkingen van die opgegeven veerweg mogelijk. In de Duitse Bike gingen de fietsen vroeger (weet niet of dat nog zo is) op een meetbank om dat exact te meten en een paar mm meer of minder kwam regelmatig voor. Ook bij voorvorken trouwens.

Elk achterveersysteem heeft een ratio, stel dat je demper 50mm kan inveren en de veerweg van het achterwiel is 150mm is die ratio 1:3. Dat is dus anders als bij een voorvork, waar de veerweg altijd gelijk is aan hoe ver de vorkpoot in kan schuiven.
Bij de gegevens van een demper zie je dan ook altijd de inbouwlengte (afstand tussen de beide bevestigingspunten) en de slag die de demper kan inschuiven. Als je ooit een andere demper nodig hebt moeten die waardes gelijk zijn aan de originele demper.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou ook denken "net zoveel als aan de voorkant".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Snelle Buffer schreef: vr 10 juni 2022, 08:04
kermit schreef: do 9 juni 2022, 09:23 Volgens mij is de motor gekanteld zodat de accu zo laag mogelijk gemonteerd kan worden. Aangezien die zwaar is krijgen ze zo het zwaartepunt lager.
De achtervering geeft volgens mij ook 140mm veerweg, zelfde als voor.

Ik vind de vormgeving even wennen, maar ik denk dat je er een prima fiets aan gekocht hebt waar je veel plezier mee gaat hebben :-q
Haibike geeft zelf aan voor makkelijk tot medium lastig terrein, aan de geometrie te zien klopt dat wel.
Dat had ik al begrepen van de gekantelde motor , maar , waarschijnlijk vertekend de foto, het lijkt nu dat er een vrij laag bracket hoogte is. , door deze constructie . Maar als de gekantelde motor is om de batterij lager te krijgen voor het zwaartepunt, zit de motor op deze manier vrij hoog ..., dus wat is dan de winst ? :roll: in hoeverre gaat de recreatieve rijder het merken van een "lager zwaartepunt" ?.

De SL van de vrouw is in maat S heeft de motor op de conventionele manier gemonteerd zitten en een 625 Wat accu . En heb ik sinds kort moeite om die "uit mijn wiel te rijden " :D



Wat ik een minpuntje vindt is het beschermplaatje boven de motor , zeker functioneel , maar geeft mij een " Puch" gevoel :winkie:

Maar als de bike goed rijdt , what's in the name . veel KM's gewenst . :-q

sandercl schreef: vr 10 juni 2022, 08:00 https://www.haibike.com/be/en/ebikes/em ... d=45086141
Niet dat ik zie?
Dat de maat van de achterdemper niet genoemd wordt :-D , btw de veerweg van de voorvork is ook een beetje twijfelachtig :roll: , als ik een muntje in de machine gooi , kom ik zowel 150 en 140mm veerweg tegen :roll: , misschien verschil in de maten en daarbij de veerweg , 150mm kom ik het meeste tegen ..

https://www.emotion-ebikes.de/produkt/h ... n-10-2021/

Hier geven ze 150mm op voor de demper(bandenmaat 27,5'+)
140 mm is de voorvork heb het nagemeten
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

kermit schreef: vr 10 juni 2022, 09:19
sandercl schreef: vr 10 juni 2022, 08:00 https://www.haibike.com/be/en/ebikes/em ... d=45086141
Niet dat ik zie?
De veerweg achter wordt inderdaad niet expliciet genoemd, maar ze hebben het over een "140mm Rock Shox chassis" en het is ook wel redelijk gebruikelijk dat fullies voor en achter evenveel veerweg hebben (al zijn er ook genoeg uitzonderingen op die regel). Ik zou ervan uit gaan dat-ie achter ook 140mm heeft.
Overigens zijn er kleine afwijkingen van die opgegeven veerweg mogelijk. In de Duitse Bike gingen de fietsen vroeger (weet niet of dat nog zo is) op een meetbank om dat exact te meten en een paar mm meer of minder kwam regelmatig voor. Ook bij voorvorken trouwens.

Elk achterveersysteem heeft een ratio, stel dat je demper 50mm kan inveren en de veerweg van het achterwiel is 150mm is die ratio 1:3. Dat is dus anders als bij een voorvork, waar de veerweg altijd gelijk is aan hoe ver de vorkpoot in kan schuiven.
Bij de gegevens van een demper zie je dan ook altijd de inbouwlengte (afstand tussen de beide bevestigingspunten) en de slag die de demper kan inschuiven. Als je ooit een andere demper nodig hebt moeten die waardes gelijk zijn aan de originele demper.
Heel duidelijk ! :-D


Hier zijn nog wat plaatjes :)
viewtopic.php?f=14&t=154305&p=2681374#p2681374
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

De Canyon Spectral ON wordt geleverd met 720Wh en 900 Kw batterij. De CFR met 900WH heeft geschatte leverdatum van oktober. De CFR kwam vandaag ook beschikbaar met een 720 met geschatte leverdatum augustus.

Iemand een idee wat de range is met de 720Wh batterij. Hoeveel KM haal je er ongeveer uit met standaard ondersteuning. Vermoed maar zo dat voor wat ik doe de 720WH prima zal voldoen. Doe zelden routes boven de 75 km.
Laatst gewijzigd door Koban op ma 13 juni 2022, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Koban schreef: ma 13 juni 2022, 10:20 De Canyon Spectral ON wordt geleverd met 720 Kw en 900 Kw batterij. De CFR met 900 Kw heeft geschatte leverdatum van oktober. De CFR kwam vandaag ook beschikbaar met een 720 met geschatte leverdatum augustus.

Iemand een idee wat de range is met de 720 Kw batterij. Hoeveel KM haal je er ongeveer uit met standaard ondersteuning. Vermoed maar zo dat voor wat ik doe de 720 Kw prima zal voldoen. Doe zelden routes boven de 75 km.
Afhankelijk van het typ motor en inzet van de fiets , en wat is de Standaard ondersteuning ?, Denk dat Canyon daarover even kan mailen of chatten ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: ma 13 juni 2022, 10:45
Koban schreef: ma 13 juni 2022, 10:20 De Canyon Spectral ON wordt geleverd met 720wh en 900wh batterij. De CFR met 900wh heeft geschatte leverdatum van oktober. De CFR kwam vandaag ook beschikbaar met een 720wh met geschatte leverdatum augustus.

Iemand een idee wat de range is met de 720wh batterij. Hoeveel KM haal je er ongeveer uit met standaard ondersteuning. Vermoed maar zo dat voor wat ik doe de 720wh prima zal voldoen. Doe zelden routes boven de 75 km.
Afhankelijk van het typ motor en inzet van de fiets , en wat is de Standaard ondersteuning ?, Denk dat Canyon daarover even kan mailen of chatten ......
Er zit een Shimano EP8 motor in.

Canyon is helaas niet zo duidelijk met haar informatie. "De 900wh batterij biedt met een range van circa 97 kilometer 42% meer ten opzichte van de 720wh batterij." Elders lees je weer dat die 42% gebaseerd zou zijn op de 630 Kw batterij van oude model.

Bij diverse previews vind ik onderstaande
"The battery come in two size options, 720Wh and 900Wh which Canyon claims add 15 to 42 percent over the standard 630Wh battery respectively. In ride terms, that should add up to 97.2km in range or 2,132m of elevation with the 900Wh battery and 77.7km in distance and 1,681m in climbing for the 720Wh."
Laatst gewijzigd door Koban op ma 13 juni 2022, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Je kan die opgegeven afstanden niet helemaal serieus nemen , het is een indicatie , hetzelfde bij bv elektrische auto's en het bereik ,
Ik heb hier twee accu's , 625 Wh en 750 Wh , (Bosch CX motor , 85Nm) beide kunnen in de tour+ , 65-75km rijden , met nog 20-35% capaciteit over .

Wat ik wil zeggen het verbruik is ook afhankelijk , welke mate van ondersteuning en duur ...Wil je aan de zekere kant zitten ,ga je voor de grootste accu.....
Maar misschien dat iemand met de Steps motor nog betere info heeft ..... :-q
suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie