e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

S13 schreef: za 15 mei 2021, 19:55 Sorry dat ik je aan het twijfelen breng :P

Shimano gaat ook standaard tot 160mm.
Miranda heeft een heel assortiment aan cranks, misschien dat er een voor je cube bij zit?

https://www.mirandabikeparts.com/en/pro ... ts/#area69

Voor shimano is er de Delta SH.
Voor bosch zal er ook een type zijn verwacht ik.
Zal eens kijken 👍🏻
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik ben ook wel van mening dat het best prima zou zijn wat kortere cranks.. zeker als je al last hebt en ze toch moet vervangen gelijk goed aanpakken? Ik vind die rob erg goed met filmpjes en geen appel op gebied van emtb!
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

Hoogtemeters schreef: za 15 mei 2021, 20:04
S13 schreef: za 15 mei 2021, 19:55 Sorry dat ik je aan het twijfelen breng :P

Shimano gaat ook standaard tot 160mm.
Miranda heeft een heel assortiment aan cranks, misschien dat er een voor je cube bij zit?

https://www.mirandabikeparts.com/en/pro ... ts/#area69

Voor shimano is er de Delta SH.
Voor bosch zal er ook een type zijn verwacht ik.
Zal eens kijken 👍🏻
Had op mijn vorige bike met shimano steps 8000 ook veel problemen met crank van 175, heb er meteen maar een set Miranda s van 150 op gezet om te proberen met gedachte korter zijn er niet en zie wel hoe het gaat, het beviel mij heel goed geen probleem meer met wortels ect zeker in bochten is het gewoon door trappen, moest wel even wennen aan de trap frequentie maar vond het zelf beter met klimmen en doordat ik dan een hogere trap frequentie had kwam ook goed uit met accu duur,ging vanzelf zo rond de 85/95 omwentelingen trappen, heb wel een twee tands groter voorblad gedaan.
Heb nu 175 op m'n bike met Bosch, en zoek ook hiervoor weer een set korte cranks , plan is 155 te doen, geloof dat Miranda en Hope deze hebben.
Voor kortere cranks is het wel zo dat je zadel dan hoger moet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Allemaal prima hoor. Het komt door de cranks, niet door het frame :~
Of door de veerweg. Je kan je natuurlijk afvragen waarom je dan 150mm veerweg hebt, als bij 2/3 je pedalen al aan de grond zitten...
Die veerweg kan je alleen gebruiken met je cranks horizontaal, en dan nog moeten er niet teveel hobbels in het pad zitten.
(hobbels, daar was die vering toch juist voor bedoeld? Of gebruiken jullie de vering alleen om een slechte landing glad te strijken? )
Rijden met 150mm cranks is natuurlijk goed te doen als er 250W (of meer) meehelpt.
Wel vraag ik me dan af of jullie ook 150mm cranks op een gewone mtb zouden gebruiken.?.
Als ik de voorgaande posts lees is het een kwestie van tijd voordat we hier op uitkomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Pff wat een opmerking.. volgens mij zitten we allemaal op dezelfde lijn behalve jij?
We geven tips waardoor het wellicht net wat vaker goed zou kunnen gaan en verschillende keren wordt de tip techniek aangegeven.
Ik rijd trouwens indd met veerweg achter om op lange ritten geen rugpijn te krijgen.. vind op de weg fietsen saai en in het bos een stuk leuker dus ieder zn ding lijkt me :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pff wat een opmerking.. volgens mij zitten we allemaal op dezelfde lijn behalve jij?
Dat denk ik ook :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 16 mei 2021, 00:37 Allemaal prima hoor. Het komt door de cranks, niet door het frame :~
Of door de veerweg. Je kan je natuurlijk afvragen waarom je dan 150mm veerweg hebt, als bij 2/3 je pedalen al aan de grond zitten...
Die veerweg kan je alleen gebruiken met je cranks horizontaal, en dan nog moeten er niet teveel hobbels in het pad zitten.
(hobbels, daar was die vering toch juist voor bedoeld? Of gebruiken jullie de vering alleen om een slechte landing glad te strijken? )
Rijden met 150mm cranks is natuurlijk goed te doen als er 250W (of meer) meehelpt.
Wel vraag ik me dan af of jullie ook 150mm cranks op een gewone mtb zouden gebruiken.?.
Als ik de voorgaande posts lees is het een kwestie van tijd voordat we hier op uitkomen.
Uit diverse websites staan argumenten voor een kortere crank. Ze hebben het dan over fietsen en niet expliciet over fietsen met een ondersteuningsmotor. Maw, er zitten blijkbaar meer voordelen aan dan meer hoogte krijgen, wat voor onze fullys het belangrijkste argument lijkt.
Ik heb met mijn vorige fietsen waarvan 1 fully (specialised epic) bijna nooit Pedal strikes gehad.

Ps, met m’n offroad motor (Honda xr400) had ik geen last van Pedal strikes, maar hè, hier zitten dan ook geen pedalen op 😉
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zal er eens in duiken.
Cranklengte is idd nooit een exacte wetenschap geweest.
Maar ik vind het opmerkelijk dat het juist bij de ebikes zn intrede maakt.
Bij gewone mtb's is het nog een ver van mn bed show, bij ebikes is het al aardig ingeburgerd.
Nu eerst een stukje fietsen.
Op de HT, met 175mm cranks. :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 16 mei 2021, 07:42 Ik zal er eens in duiken.
Cranklengte is idd nooit een exacte wetenschap geweest.
Maar ik vind het opmerkelijk dat het juist bij de ebikes zn intrede maakt.
Bij gewone mtb's is het nog een ver van mn bed show, bij ebikes is het al aardig ingeburgerd.
Nu eerst een stukje fietsen.
Op de HT, met 175mm cranks. :-{
Fiets ze!
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

Hoogtemeters schreef: zo 16 mei 2021, 08:49
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 16 mei 2021, 07:42 Ik zal er eens in duiken.
Cranklengte is idd nooit een exacte wetenschap geweest.
Maar ik vind het opmerkelijk dat het juist bij de ebikes zn intrede maakt.
Bij gewone mtb's is het nog een ver van mn bed show, bij ebikes is het al aardig ingeburgerd.
Nu eerst een stukje fietsen.
Op de HT, met 175mm cranks. :-{
Fiets ze!
Onderstaande link maar eens uitproberen, interessant vond ik teminste.

https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De reden dat er bij emtbs sneller kortere cranks in beeld komen is uiteraard omdat je de kracht van een langere hefboom veel minder nodig hebt.

Snel aan de grond zitten is een ontwerp"keuze". De fabrikant kiest voor een bepaalde brackethoogte en de trend is al een tijdje long-low-slack...
In principe wordt er natuurlijk rekening gehouden met veerweg, een 160mm fully zal een hogere bb-hoogte hebben dan een hardtail. Maar soms worden er keuzes op de grens gemaakt. En dan scheelt het ook nog dat we hier in NL vaak vlakke rondjes hebben waar je veel moet blijven trappen om snelheid te houden, op een afdaling kun je de cranks horizontaal houden waardoor pedalstrikes geen issue zijn.

Er is imo weinig op tegen om bij een emtb kortere cranks te monteren, icm niet te brede pedalen. Ik ben van 170 naar 165mm gegaan, en van een 10cm breed naar een 9cm breed (flat)pedal gegaan en de pedalstrikes zijn zo goed als over.
(NC17 Sudpin Pro S-III geloof ik, zijn 9cm breed).

Maar het probleem met pedalstrikes kan per fiets verschillen. BB-hoogte, maar ook de veerkarakteristiek kan een rol spelen. Als je fiets makkelijk diep in de veerweg zakt zit je ook sneller aan de grond dan op een fiets die hoger in de veerweg blijft.

Pedalen die zelfs de grond kunnen raken als de fiets rechtop staat vind ik wel vreemd eerlijk gezegd...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zou ook nog iets te maken kunnen heben met je rijstijl op een E-mtb? Je wilt misschien onbewust doortrappen in de bochten omdat anders je motor stil staat? Op een "analoge" mtb is het verschil tussen meetrappen in de bocht of doorrollen minder.

Volgens mij is ook Q-factor van een E-mtb groter? Dan staan de pedalen verder naar buiten en raken dus de grond eerder in een bocht.
https://electricbikereview.com/forums/t ... ist.23133/

Op mijn Focus Thron2 zitten standaard trouwens al 165mm cranks, ook in maat L. Er is dus blijkbaar al wat rekening mee gehouden.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je vering stel je af aan de hand van je gewicht en/of waar je gaat rijden.
Niet of je wel of niet met een pedaal de grond raakt.

Als je je fiets eenmaal gekocht heb zit je bb ook op die plek.
Wel een goeie tip om hier bij aanschaf op te letten.

Ik denk zelf dat kortere cranks 1 van de eerst komende ontwikkelingen gaat zijn.
Wat niet weg neemt dat voor het merendeel het huidige niet heel slecht zal zijn. Een 160 is wel kort voor iemand met een fiets maatje L of groter.

Als je de kortst mogelijke cranks op je emtb wilt om maar vermogen te blijven houden is het misschien makkelijker om dat vermogen op een andere manier te kunnen bedienen?
Bv door aan een handvat te draaien?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

kermit schreef: zo 16 mei 2021, 11:53 En dan scheelt het ook nog dat we hier in NL vaak vlakke rondjes hebben waar je veel moet blijven trappen om snelheid te houden, op een afdaling kun je de cranks horizontaal houden waardoor pedalstrikes geen issue zijn.
Voor mij is dit inderdaad een belangrijke oorzaak van pedalstrikes. In de bergen heb ik er minder last van.
Daar draagt aan bij dat het in nederland vooral om de XC mentaliteit gaat (dwz zo snel mogelijk een rondje afleggen) terwijl het in de bergen vaak meer om ontdekken, uitzichten bewonderen en funriden gaat.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

tiewrap schreef: zo 16 mei 2021, 12:26 Je vering stel je af aan de hand van je gewicht en/of waar je gaat rijden.
Niet of je wel of niet met een pedaal de grond raakt.

Als je je fiets eenmaal gekocht heb zit je bb ook op die plek.
Wel een goeie tip om hier bij aanschaf op te letten.

Ik denk zelf dat kortere cranks 1 van de eerst komende ontwikkelingen gaat zijn.
Wat niet weg neemt dat voor het merendeel het huidige niet heel slecht zal zijn. Een 160 is wel kort voor iemand met een fiets maatje L of groter.

Als je de kortst mogelijke cranks op je emtb wilt om maar vermogen te blijven houden is het misschien makkelijker om dat vermogen op een andere manier te kunnen bedienen?
Bv door aan een handvat te draaien?
Da's geen probleem hoor, je kunt ook met (extreem) korte cranks prima vermogen genoeg krijgen. Een gashendel, knop oid zal niet gebeuren, dan voldoe je niet meer aan de wetgeving om als fiets gezien te worden.

@Monkey, die bredere q-factor kan een dingetje zijn idd, waardoor een emtb wellicht net wat sneller pedalstrikes heeft. Maar mijn eigen fiets geeft iig aan dat een te laag bracket niet nodig hoeft te zijn om een (zeer) prettig sturende fiets te bouwen :)
Meetrappen doe ik op de analoge bikes net zoveel, daar zit voor mij geen verschil.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie