kermit schreef: ↑di 2 november 2021, 10:15
En die werken ook met het BMS dat Shimano in hun accu's heeft zitten, worden niet (te) warmer etc.?
Dus echt 1 op 1 te vervangen?
De 630Wh accu die Shimano zelf op de markt heeft gebracht vorig jaar is wel forser dan de 500Wh versie. In elk geval de extern te monteren uitvoering, maar ik meen dat ook de interne accu's in afmeting verschillen tussen de 500 en 630.
Ook het gewicht is anders, 2.6kg tegen 3.2kg voor de externe accu's.
Wat ik zo vind is dat ze gewoon wat extra cellen hebben toegevoegd aan de 500Wh accu, dan wordt hij natuurlijk groter en zwaarder.
Dit is een foto van de 500Wh versie:
Als ik de Shimano foto bekijk zitten er 4 cellen parallel, en dat 10x in serie.
Dat komt blijkbaar neer op 500Wh.
Door 5 van deze cellen parallel te schakelen (en ook 10 in serie) komen ze precies op 625Wh. (5/4 x 500Wh)
Even rekenen aan jouw 500Wh accu:
10 (sets) cellen in serie = 36V
4 parallel = 500Wh, dus 500/36 = 13,8 Ah.
1 cel is dus 13,8/4 = 3,4 Ah per cel.
(Of 500Wh / 40cellen / 3,6V = 3,4 Ah)
3,4Ah of 3400mAh is best netjes voor een 18650.
Om daar overheen te gaan heb je Dure cellen nodig, dus de keuze om een 5e cel parallel te schakelen is logisch.
Dat maakt de mogelijkheid om de cellen in jouw accu te upgraden wel duur / onmogelijk.
Als we met gewicht rekenen zien we dat die 10 extra cellen ongeveer 600g extra wegen, dus de Shimano cellen wegen ong. 60g per stuk.
40x60g = 2,4kg
50x60g = 3kg
Dat laat in beide gevallen 200g voor het plastic, de connector en het BMS.
De rekensommetjes kloppen vrij aardig, dus we kunnen er van uit gaan dat ze idd 40 en 50 cellen gebruiken.
Zolang er 10 cellen (of 10 sets parallel geschakelde cellen) in serie worden gebruikt kunnen ze dezelfde BMS en lader gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.