e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zal meer zitten in de afstanden met de Hoogtemeters ,en welke ondersteuning er wordt gereden en het totaal gewicht , dus rijder +bepakking+ fiets . :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kwam ik tegen:
Bosch lijkt "tuning" of "opvoeren" software-matig te gaan blokkeren.
https://techpulse.be/nieuws/346631/bosc ... blokkeren/
Wat mij betreft een goede ontwikkeling. Het beperkt in ieder geval de kans dat (E)-mtb-en volledig in de ban wordt gedaan.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

MonkeyRider schreef: ma 26 september 2022, 23:15 Kwam ik tegen:
Bosch lijkt "tuning" of "opvoeren" software-matig te gaan blokkeren.
https://techpulse.be/nieuws/346631/bosc ... blokkeren/
Wat mij betreft een goede ontwikkeling. Het beperkt in ieder geval de kans dat (E)-mtb-en volledig in de ban wordt gedaan.
Dat is niks nieuws , ik weet dat bv Bosch dit al begin van het jaar 2019/2020 het al doet , en als je bv een chip erin hebt zitten en je update uitvoert, hetzij OTA of via USB , de motor wordt " gebrickt " . Alleen zitten de E=tunning bedrijven ook niet stil , blijft kat en muis spelletje .
Was dit ook niet vroeger tussen het opvoeren van je bv Zúndapp brommer en de politie ? :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Dat was al zo bij de release van de de bosch gen 4 motor.
Niet updaten is dan de boodschap en Tegenwoordig hebben die chips een service mode waar je gewoon je motor kap laten uitlezen of instellingen aanpassen.

En fabrikanten van die chips geven tegenwoordig aan tot welke software versie de chips werken en getest zijn
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Snelle Buffer schreef: ma 26 september 2022, 12:51 Nu is eigelijk de vraag welke rugtas te kopen waar de extra accu van 750Wh in past , en die toch nog lekker zit op de rug , ik weet een "blok beton" in de rugtas zit nooit lekker , maar toch . Ik heb de Eroc 18L geprobeerd , maar daar past de accu net niet in , dus zal je , denk ik en afhankelijk van het type en merk , naar een 22L moet gaan ?.

Ik wil toch mijn standaard dingen meenemen , zoals de 3l blader , tools ,bandje , EHBO kitje , eten , extra bidon ect . Ik plak of monteer niks aan mijn frame .

Wie heeft er ervaring met een rugtas of rugtassen en vervoert daarin de accu , zoals de Powertube 625 of 750Wh ?

Helaas is de Kiox300 houder weer afgebroken , dat is de tweede keer , de eerste keer onder garantie een nieuwe gekregen via Cube . Blijft een slappe constructie vindt ik , een dun iel plastic randje met twee kleine veertjes om het display in te klikken . Ik heb nog geen aluminium versie gevonden zoals voor de Kiox die bij de vrouw zit gemonteerd . voelt stevig en solide aan .
Ik gebruik de evoc ride 12 voor mijn Bosch 625 batterij, gaat er juist in met de lengte . Zit dan nog wat tools eten en 2 bidons van 650ml
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Tussen de 625 Wh powertube en de 750 Wh uitvoering zit nog wel een centimeter of 8 á 9 verschil in de lengte , ik heb de 18L variant van Evoc en daar past het net niet ..., maar ik zoek rustig verder , er moet ook nog een regen/wind jas in kunnen , en wat andere spare parts :wink: .
Bedankt voor de suggestie . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe zwaar is zo'n 750Wh accu eigenlijk?
Mijn Shimano 500 accu weegt 2,6kg en de Bosch 625 van mijn vriendin voelt al merkbaar zwaarder. Ik moet er niet aan denken zo'n ding in m'n rugzak te moeten meeslepen.

Edit, 4,4kg google ik even snel :o
Rugzak van een kg erbij optellen, drie liter vocht, regenjack, tools, spareparts, pompje, biba, eten... je gaat zomaar over de 9kg op je rug. Da's serieus veel.

Misschien eens een redelijke tocht doen met dat gewicht in je rugzak om te kijken hoe dat voelt voordat je die extra accu aanschaft? Of heb je al een tweede liggen?


Over het derestricten, het schijnt zelfs zo te zijn dat als je de software met rust laat maar bijvorbeeld simpelweg de sensor en magneet van het wiel naar je crank verplaatst er toch een diagnose gesteld kan worden waaruit blijkt dat er met de ondersteuning geknoeid is. Kwestie van snelheden icm geleverde ondersteuning vergelijken.
Ik zou zeggen, gewoon accepteren dat de hulp bij 25km/h stopt. Maar jezelf beperkingen opleggen is impopulair tegenwoordig, we willen altijd alles, liefst meteen, en regeltjes zijn er vooral voor anderen. Een reden waarom die regeltjes niet voor onszelf gelden is immers snel genoeg gevonden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: di 27 september 2022, 10:54

Over het derestricten, het schijnt zelfs zo te zijn dat als je de software met rust laat maar bijvorbeeld simpelweg de sensor en magneet van het wiel naar je crank verplaatst er toch een diagnose gesteld kan worden waaruit blijkt dat er met de ondersteuning geknoeid is. Kwestie van snelheden icm geleverde ondersteuning vergelijken.
Ik zou zeggen, gewoon accepteren dat de hulp bij 25km/h stopt. Maar jezelf beperkingen opleggen is impopulair tegenwoordig, we willen altijd alles, liefst meteen, en regeltjes zijn er vooral voor anderen. Een reden waarom die regeltjes niet voor onszelf gelden is immers snel genoeg gevonden.
+1 :-q
Ik denk dat je als mtb-sport serieus risico loopt in een kwaad (nog kwader?) daglicht te komen als er regelmatig E-mtb-ers worden gespot die zijn "opgevoerd" ( net als vroeger met de brommers inderdaad). Dat zal uiteindelijk alleen maar nadelig zijn voor de sport als geheel, met nog meer beperkingen en regels in de natuur.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat betreft extra batterij:
Bosch en Shimano hebben intussen opties om een 2e batterij op je frame te monteren:
https://www.ebike24.com/blog/bosch-dual ... stallation
https://www.focus-bikes.com/int/tec
Misschien een optie? Moet natuurlijk ook ergens passen, maar dat lijkt me een stuk fijner rijden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: di 27 september 2022, 10:54
.....
Edit, 4,4kg google ik even snel :o
Rugzak van een kg erbij optellen, drie liter vocht, regenjack, tools, spareparts, pompje, biba, eten... je gaat zomaar over de 9kg op je rug. Da's serieus veel.

Misschien eens een redelijke tocht doen met dat gewicht in je rugzak om te kijken hoe dat voelt voordat je die extra accu aanschaft? Of heb je al een tweede liggen?
....
Ik heb al een tocht gereden (+/- 60Km )met de powertube van de S , dat ging wel , natuurlijk is het wel wennen . Het is ook een idee , om gewoon eens te kijken wat het allemaal met "zich mee brengt " , grotere rugtas , comfort , kosten , ect, buiten de kosten van een 2e powertube, die is er al voor vrijthof-vrijthof challenge , mits die in 2023 doorgaat . :wink:
kermit schreef: ma 26 september 2022, 18:21 Wat rijd jij dat je met een 750Wh accu niet genoeg prik hebt :o ?
Of zit je continu in e-mtb mode? Met mijn 500 Wh accu haal ik globaal 1.200hm's, met een 750Wh Bosch moet je ruimschoots over de 2.000hm kunnen halen.
Nee ik zit niet continue in de E-MTB mode , in de circa 1740 Km totaal , is er maar 8 Km in EMTB mode gereden en de rest in Tour+ :wink:
Zeker maakt het totaal gewicht uit, dus Bike+rijder+extra's zoals rugtas e.d .
De vrouw is lichter als mij , heeft een kleinere fiets , en dito powertube ,nml 625Wh , op een rit van circa 64km , en beide in Tour+ mode , had zij nog 23% over en ik nog 25% . De Eco mode op de A, maakt niet veel uit , testje Zeisterlitz ,incl met ritje erna toe en terug : circa 55KM , zat erin de eco mode nog +/- 44% in en in de tour+ mode nog +/- 48 % , en de eco mode is standaard (kan ik wel in de app , fijn tunen, dmv kracht , ondersteuning niveau ect .)Dus meer afvallen voor mij en meer in Off stand rijden :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vrijthof-Vrijthof, als in Maastricht-Hilvarenbeek? :-D
Misschien kun je iemand regelen die halverwege de tweede accu voor je klaar heeft liggen, scheelt weer wat kilo's in je rugzak.

Tour+, geen idee wat die meer verbruikt dan eco.
Zelf rijd ik 90% van de tijd in eco, ga soms naar trail (middelste van drie standen) als ik zeker weet dat ik de rit daar mee ga redden. Tijdens de dagtochten in de bergen rijd ik zoveel mogelijk in eco, alleen de wat steilere en/of technische klims even in trail.
In NL heb ik zo geen tweede accu nodig, in de bergen wel omdat de tochten dan vaak meer als 1.200hm's hebben.

Met de Levo SL is het anders. Die is in eco zo zwak dat ik daarmee nog achter de ietwat betere klimmers aanhobbel in de bergen :o :D
Dus die rijd ik veel in trail, wat enigzins vergelijkbaar is met eco op de full-e-mtb's. Maar die fiets is zuinig, want met de 480Wh die ik ter beschikking heb (= ingebouwde accu + extender samen) kom ik veel verder dan met de 500Wh op de Shimano-fiets.

Als je daar een tweede extender van 160Wh bij zou kopen zijn (meer dan) 2.000hm's in een rit geen probleem. En zo'n ding weegt precies 1kg dus is nog goed te hebben in je rugzak. Specialized vraagt €500 voor zo'n extender, da's omgerekend per Wh serieus veel geld. Maar ja, dat zijn we wel gewend van de grote S... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 26 september 2022, 23:15 Kwam ik tegen:
Bosch lijkt "tuning" of "opvoeren" software-matig te gaan blokkeren.
https://techpulse.be/nieuws/346631/bosc ... blokkeren/
Wat mij betreft een goede ontwikkeling. Het beperkt in ieder geval de kans dat (E)-mtb-en volledig in de ban wordt gedaan.
Brommers zijn ook niet in de ban gedaan.
Sterker nog, daar is de belachelijke max.constructie snelheid juist losgelaten.
Een brommer mag nu gewoon weer 60 of 65kmh rijden, alleen de bromfietser mag dat niet, die is gehouden aan de max. snelheid. Jouw auto kan ook 180 (ik noem maar wat) maar als bestuurder moet je de max snelheid in acht nemen.
Het hele gedoe rondom de ebike en 25km is zo krampachtig, ik vraag me af hoelang dat standhoudt. Misschien ook weer 50 jaar, net als de 45kmh van de bromfiets?
Ik zie de ebike niet verboden worden omdat sommigen de begrenzing van de ondersteuning een paar km verleggen.
Wellicht gaat oom agent met een lasergun acher een lantaarnpaal staan, of ebikes op de rollenbank zetten, net zoals ze bij bromfietsen deden. De rollenbanken hebben ze tenslotte al/nog.
Dan kunnen ze bekeuren (of in beslag nemen?), want ze hebben de wet aan hun kant.
Vraag me af of bekeuren met een lasergun stand houdt. Want ook als je ebike netjes bij 25kmh stopt met ondersteunen, kan en mag je op een fiets sneller rijden dan 25kmh, als je zelf maar hard genoeg trapt. Dus een lasergun werkt niet in deze situatie.
De hele wetgeving is op dit punt gewoon een gedrocht.

Wat niet wil zeggen dat gemotoriseerd crossen op de routes OK is, net als asociaal rijgedrag op het fietspad (of ieder ander deel vd openbare weg).
Maar dat heet m.i. niets met een begrenzing van 25kmh (of 20 of 30) te maken.

Opvoeren (en ook tuning) zijn bij een e-bike ook verkeerde termen en wekken een verkeerd beeld.
Een ding met verbrandingsmotor laat je sneller rijden door de motor meer vermogen te laten leveren.
Voor meer snelheid is immers meer vermogen nodig. Een opgevoerde brommer, motor of auto levert dus meer vermogen dan bedoeld.
Een e-bike kan niet meer vermogen leveren. Het maximale is bepaald door de accu en het motortje, daar komt geen Watt extra uit (en er zit geen 1000W motor in een 250W e-bike).
En die wettelijke 250W is in zn eentje niet genoeg om harder te rijden dan 25kmh, dus je moet zelf dat extra vermogen leveren om harder te rijden.
Dus het enige wat men doet is de grens tot waar het motortje 250W levert een aantal km opschuiven.
Derestricten is een beter woord, dat zich wel wat lastig laat vertalen, of is ontbegrenzen goed Nederlands?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: di 27 september 2022, 12:27 Vrijthof-Vrijthof, als in Maastricht-Hilvarenbeek? :-D
Misschien kun je iemand regelen die halverwege de tweede accu voor je klaar heeft liggen, scheelt weer wat kilo's in je rugzak.
Dat ziezo , is /was toegestaan in 2022 accu wissel .....

Tis meer dat de honger groter wordt , dus zo ook de afstanden , >grotere tas > extra accu, > meer km's fietsen > meer natuur = meer plezier , 65km is al weer te kort :D

Extender ? :roll: > neuh , dan maar boomstam op je rug :-D

Maar het is een idee :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als we er vanuit gaan dat deze afstand ook door mensen zonder ebike wordt gereden, dan moet het op 1 accu ook lukken.
Maar dan wel met Weinig ondersteuning.
Sommige e-bikes kan je via een app fine-tunen.
Dan zou je de eco stand flink kunnen knijpen, zodat je net genoeg ondersteuning hebt om de tocht te volbrengen. Soort "wind in de rug" in plaats van " duw in de rug"
Vraagt natuurlijk wel wat meer vd beentjes.
Rolweerstand wordt dan belangrijk, en misschien ook luchtweerstand.
Dus gladde banden en max 20kmh.

Met mijn 625Wh heb ik 105km en ruim 2009gm gereden. Toen was de accu leeg, laatste 50hm moest ik zelf klimmen.
Maar met wat eigen inbreng is er veel mogelijk.

[edit]Beetje gegoogeld, de ondergrond gaat misschien teveel slurpen om het op 1 accu te halen....[/edit]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: ma 19 september 2022, 20:01 ...De Cube gaf ook een probleem, al was dat eenvoudiger van aard: hij viel om en kwam ongelukkig terecht waardoor (denk ik) zowel de derailleur als de pat krom zijn geraakt. Ik kreeg de boel niet meer over de hele range goed aan het schakelen, dus na dit akkefietje moest mijn vriendin het met de lichtste helft van de 12 versnellingen doen :tong ...
Inmiddels was de bestelde XT Linkglide set binnen en gisteren heb ik de boel gemonteerd, samen met een nieuwe derailleurpat (de oude was inderdaad iets scheef). Voorlopig laat ik het 38 voorblad zitten, aangezien de XT cassette net zo groot is als de Eagle die hij vervangt blijft het lichtste verzet dan ook hetzelfde.
In principe zou ik ook wel de Deore 10-speed Linkglide overwegen, maar die cassette is kleiner en ik wilde geen concessie doen aan het lichtste verzet.

Nieuwe pat, derailleur, cassette en ketting. Past op een gewone Shimano HG freewheelbody. Het kabelstellertje is een gemakzuchtige manier om de kabel wat te verlengen :D , de XT derailleur had een paar cm extra kabel nodig vergeleken de GX die eraf kwam.
Afbeelding

De nieuwe drivetrain:
Afbeelding

Ik twijfel nog of de shifter niet beter aan de andere kant van de remhendel kan. Komt hij dan niet erg ver van je hand te staan? Bedenk dat de rijdster geen grote handen heeft ;-) Ik heb zelf geen ervaring met triggershifters, gebruik al 25 jaar alleen gripshift.
Afbeelding

En de Acces Hybrid compleet. Met de nodige upgrades in vergelijking met hoe Cube hem verkoopt :tong
- Loodzware Suntour coilvork vervangen door een luchtgeveerde Aion en meteen op 130mm gezet ipv 120.
- Wielset met Cube (Alex) velgen en eenvoudige Shimano naven vervangen door een set RAD15 Ozone 30 met DT350 naven.
- Vaste zadelpen vervangen door de 120mm dropper die over was van m'n Merida.
- Beter passend zadel gemonteerd (Fizik Vitesse).
- SX Eagle 12-speed vervangen door XT 11-speed Linkglide.
- Topeak rekje en standaard gemonteerd. Dit vind ik niet echt een upgrade maar hé, het is mijn fiets niet... :D

Voor het doel, een toerfiets die verhard en op eenvoudige paden gebruikt wordt, lijkt hij me ruimschoots te voldoen en gelukkig is de pilote het met me eens. Met deze fiets komen ritten binnen de mogelijkheden die anders te zwaar zouden zijn. Afgelopen vakantie hebben we o.a. een hele mooie (onverharde) rit door een vrijwel verlaten dal tot op 2.400 meter gemaakt, en ook de Stelvio pas beklommen.
Met dank aan de onvolprezen "e" :-)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie